Fina 4-gångshingstar för betäckning

Sv: Fina 4-gångshingstar för betäckning

Mars fra Feti står nästan nästgårds så jag har sett honom. Det jag vet är att han har en utstrålning som är ngt överjordiskt. Hela han tycks vibrera och vara liiite mer "verklig" än allt annat runt i kring. Allt annat är liksom grått och blekt runt honom medan han riktigt lyyyyser. Han är verkligen skitsnygg! Han är betydligt mer hingstig än Glampi från Snararp, som är hur cool som helst. Får skrämselhicka av hur "man" i islandshästvärlden hanterar hingstar... ingen ordning på nått :p Hingstarna verkar helt coola och som vilken valack som helst - vet att det är så men jag vänjer mig aldrig .... *skakar på huvudet* Men Mars är mer som en riktig hingst! :p

Fin extriört är han förstås och gångartsmässigt. Det finns en här på forumet som ridit honom, vi får hoppas personen svarar. Men de flesta som sett honom eller sett honom ridas är lyriska. Jag vet dock inget om avkommorna.

Hingstar SKA vara som vilken valack som helst, annars är det bannemig inget lynne att avla på ....

Håller med!
Blir väldigt svårt att marknadsföra en "hingstig" hingst i den här branschen (kan även göra avkommorna svårsålda). Inget folk vill ha även om det såklart är trevligt om hästen har utstrålning och pondus, men lätt att hantera och rida måste den vara. Vem orkar med att hålla den hingsten annars? Inte minst idag när den måste kunna prestera på så många olika sätt för att få ston. Sen kan jag hålla med om att vissa är lite väl nonchalanta i sin hantering av hingstar (och även andra hästar) inte minst på tävlingsplatser. Men det är nog snarare en säkerhetsfråga än hingstfråga i första hand. En häst kan alltid reagera även om den vanligtvis är gudomligt snäll....

Alltså jag har blivit mer i valet och kvalet om det överhuvudtaget ska betäckas nu. Jag tänker lite på hur min ekonomi klarar det. Vilket är lite typiskt nu när jag fastnat mer och mer för Berserkur. Men jag tänker att jag avvaktar lite till och kollar lite mer vilka hingstar som anonseras i år och vad betäckningspriserna kommer att ligga på. Även om den är en ganska ringa kostnad innan hästen är fyra och och kan ridas in...

Men jag är förstås alltid ute efter nya tips och råd :)

Är man inte rädd för att korsa landsgrenserna så stå ju:
Fjarki frá Breiðholti och Hördur fra Kolneset i DK i år inte långt från bron. Och så kommer Moli frá Skridu stå på semin i DK.
Alla har super bedömningar och stam.

Är man inte rädd för att korsa landsgrenserna så stå ju:
Fjarki frá Breiðholti och Hördur fra Kolneset i DK i år inte långt från bron. Och så kommer Moli frá Skridu stå på semin i DK.
Alla har super bedömningar och stam.

Hördur är ju bara för läcker :love:

Hade jag inte haft så långt hade jag seriöst funderat på honom till mitt sto med bukskäckgen....

den här är inte heller dum:
Tígull fra Kleiva
Exteriör
Huvud 7.5
Hals-Manke-Bog 9
Rygg och kors 8.5
Proportioner 9
Ben (kvalitet) 8.5
Benställning 7.5
Hovar 9.5
Man och Svans 8
Exteriör 8.7

Ridegenskaper
Tölt 9
Trav 8.5
Pass 5
Gallopp 9
Spirit 9
Helhetsintryck 9.5
Skritt 6.5
Ridegenskaper 8.19
Långsam tölt 9.5
Canter 9.5

Totalt 8.39

Fjarki frá Breiðholti

Exteriör
Huvud 7.5
Hals-Manke-Bog 8.5
Rygg och kors 8.5
Proportioner 8.5
Ben (kvalitet) 8.5
Benställning 7.5
Hovar 8.5
Man och Svans 9
Exteriör 8.37

Ridegenskaper
Tölt 9.5
Trav 9
Pass 5
Gallopp 8.5
Spirit 9
Helhetsintryck 9
Skritt 8
Ridegenskaper 8.35

Långsam tölt 8.5
Canter 8

Totalt 8.36

Hördur fra Kolneset

Exteriör
Huvud 8.5
Hals-Manke-Bog 8.5
Rygg och kors 8.5
Proportioner 8.5
Ben (kvalitet) 9
Benställning 8
Hovar 8.5
Man och Svans 8
Exteriör 8.52

Ridegenskaper
Tölt 9.5
Trav 9
Pass 5
Gallopp 9.5
Spirit 9
Helhetsintryck 9
Skritt 8
Ridegenskaper 8.54
Långsam tölt 9
Canter 8.5

Totalt 8.53

Jag såg en för mig ny fyrgångshingst i lördags, Klaki från Os. Han såg trevlig ut.

Var du på djarfur Open?

Vilka rörelser han hade Klaki! Han såg inte riktigt färdigtränad ut med tempo i tölten men grundgångarterna var inte fy skam! En 8a för trav!

Jonaz:

Det är svårt att googla rätt på deras hemsida, men det finns en. Klaki är bror till Prins-kraftur från os. Pröva sök på Eva och Olis islandshästar.

På WF står det 10.0 för långsam tölt på Tigulls bedömning?
Är det nån annat?

På WF står det 10.0 för långsam tölt på Tigulls bedömning?
Är det nån annat?

Nej det stämmer han höjde sig på den öppna bedömningen (även långsam galopp har han 10 för) även Fjarki höjde sig till Total byg: 8.37 - Total rid: 8.42 - Total: 8.40 (han höjde traven till 9,5).

Nej det stämmer han höjde sig på den öppna bedömningen (även långsam galopp har han 10 för) även Fjarki höjde sig till Total byg: 8.37 - Total rid: 8.42 - Total: 8.40 (han höjde traven till 9,5).

Jättekul, det är tjocka släkten :love:

Vill du ha en avkomma med mycket psyke, envisa men som tyr sig lätt så säger jag bara Flipi från Österåker!!! Har en avkomma efter honom som får alla i stallet att skratta...:banana: Annars om du vill ha man så är väl Ypsilon att rekommendera:)

Ypsilon kommer inte att betäcka några ston i år då han har fått en hovbensfraktur :(

Men så tråkigt...det är min älsklingsskimmel! Har alltid velat ha en av honom eller ännu bättre ypsilon själv;)

Till Korven...jag menade inte att alla är så, bara att de ofta har ett starkt psyke och att de med rätt hantering blir som vilken annan häst som helst...sorry om det blev felskrivet?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama