Fina 4-gångshingstar för betäckning

Sv: Fina 4-gångshingstar för betäckning

Nu är det ju ditt stos egenskaper som har stor betydelse.
Men varför inte välja en femgångare med wow-faktor? Sedan kan det naturligtvis variera vad man betraktar som wow-faktor;)

Mitt sto har svag trav och galopp, och dessa sidor skulle jag gärna väga upp för. Generellt har ju fyrgångare starkare diagonala anlag (även om det är individuellt förstås) och det skulle kunna komplettera min häst. Jag har betäckt med Víglundur frá Vestra-Fíflholti (bild), en riktig wow-häst om jag får säga det själv. Avkomman är åring nu och har inte börjat visa trav förrän nu. Men jag hoppas på en sjuhelv*tes tölt!
Nu är hon dräktig med Feykir från Knutshyttan (bild), och jag var lite skeptisk även till honom, då han ju är femgångare. Men så fick jag provrida honom och märkte att traven är mycket fin och stark och jag kände att jag gärna avlar på en sån komplett häst med fina meriter. Det ska bli spännande att se vad det blir av den kombonationen.

Därav vore det skoj att prova en fyrgångare. Men jag säger inte att det kommer bli så ändå. Men man kan ju försöka att planera lite :angel:

Åh här har vi ju en riktig wow-häst!! Men 15000 danska och transport dit (bor i Uppsala) är inte riktigt inom mina ekonomiska ramar. Då blir det nog samma pris med semin från Garri, pappa hans. Men fasiken vad fin han är:

1271879495_resized.jpg

Vi vänta föl efter honon i år. Han är änu finare live.

Mitt sto har svag trav och galopp, och dessa sidor skulle jag gärna väga upp för. Generellt har ju fyrgångare starkare diagonala anlag (även om det är individuellt förstås) och det skulle kunna komplettera min häst. Jag har betäckt med Víglundur frá Vestra-Fíflholti (bild), en riktig wow-häst om jag får säga det själv. Avkomman är åring nu och har inte börjat visa trav förrän nu. Men jag hoppas på en sjuhelv*tes tölt!
Nu är hon dräktig med Feykir från Knutshyttan (bild), och jag var lite skeptisk även till honom, då han ju är femgångare. Men så fick jag provrida honom och märkte att traven är mycket fin och stark och jag kände att jag gärna avlar på en sån komplett häst med fina meriter. Det ska bli spännande att se vad det blir av den kombonationen.

Därav vore det skoj att prova en fyrgångare. Men jag säger inte att det kommer bli så ändå. Men man kan ju försöka att planera lite :angel:

Nu är jag väl ansedd som partisk i frågan ;-) Men har du funderat på Thór från Kalvsvik? En häst med mycket stark och hållbar fysik. Otrolig wow-faktor när det gäller pass. En bra galopp och mycket bra trav, säker med långt och vägvinnande steg. Som föl visade han alla gångarter - även flygande pass. Men föredrog traven och galoppen.

Nu är jag väl ansedd som partisk i frågan ;-) Men har du funderat på Thór från Kalvsvik? En häst med mycket stark och hållbar fysik. Otrolig wow-faktor när det gäller pass. En bra galopp och mycket bra trav, säker med långt och vägvinnande steg. Som föl visade han alla gångarter - även flygande pass. Men föredrog traven och galoppen.

Där fick vi en helt ny vinkling av det hela - att avla på riktigt bra och snabb pass! Det vore kanske något. Jag när ju en dröm att få en riktigt fin passhäst. Men hur blir det med övriga gångarter kan man fråga?
Jag har sett Thór i trav, vilken jag minns som fin med höga lyft.

Varför är du partisk i frågan?

Varför är du partisk i frågan?

För att freyja är Thors uppfödare:laugh:
Tror dessutom att Thors nuvarande ägare finns här på Buke? Tror att jag sett henne i någon tråd här på forumet.
Valvis har väl ridit några av hans avkommor, så hon kanske kan ge en bild av hur de ter sig?!

För att freyja är Thors uppfödare:laugh:
Tror dessutom att Thors nuvarande ägare finns här på Buke? Tror att jag sett henne i någon tråd här på forumet.
Valvis har väl ridit några av hans avkommor, så hon kanske kan ge en bild av hur de ter sig?!

Ja det har jag och det är snälla, kompleta femgångshästar. Nu har de jag ridit varit unga. Det jag saknade då var viljan, de har hög aktion super takt i alla gångarter men viljan den var inte där än. Kanske det kommer med tiden. Vet inte hur Thor var som ung.

Och så blev de rätt så stora.

Super tölt med samma aktion som Thor (han hade lika bra kunnat blir en super tölt häst om man inte hade satsat på passen- han gick ju för över 7 i T2). ren takt och enkelt att rida.

De fungerade lika bra som barn häst och nästa dag på tävlingsbanan i A-klass.

Så ett sto med lite vilja där man vill har bra skritt och mycket tölt så passa han perfekt.

Har du någon uppfattning om hans förvärvning? Han är ju till åren kommen och borde ju ha en del avkommor i ridbar ålder.
Annars håller jag med dig om att han verkligen var en helt underbar häst att beskåda på passbanan:laugh:

Tack för ett intressant svar! Kul att höra att han fått så pass trevliga avkommor:)

De jag sett har varit fina med bra tölt och rena gångarter. Tyvärr finns det ju inte så många avkommor efter honom.
Vi hade själva en avkomma efter Thor för några år sedan. Modern är femgångare och efter Meitill.
Denna avkomma hade redan från början ren skritt, bra trav, ren rund galopp och ren fyrtaktig tölt (jag är övertygad om att passen finns där också) Hur han är att rida kan jag inte svara på eftersom vi sålde honom som unghäst. Men mycket lätt att hantera. Nyfiken och positiv. Trevlig exteriör.

Jag har en avkomma efter Thor, en valack född 2002.
Han är inte särskilt stor, ca 132-133 någonting.
Fina gångarter och väldigt mycket pass. Fritt visar han alla gångarter men kan vara svår att få trav på riden. Han kan bli lite spänd och då funkar det inte. Har en bra tölt men kan bli passtaktig och lite styv om man inte passar sig. :)
Mycket lätt att hantera men har klart för sig vad han vill. Ganska ranghög. Tyvärr inte världens bästa exteriör, ganska överbyggd.

En kommentar angående överbyggdheten på Blossi. Jag tror att det är hans morfar Hrannar frá Selfossi som är "skyldig" till detta. Det var en trevlig hingst, men överbyggd det var han.

Thor´s mor och mormor var inte överbyggda. Hade bra manke och stark, smidig rygg. Morfar var inte heller överbyggd. Hrammur var inte överbyggd. Thor själv, liksom hans helbror, har bra manke och sadelläge.

Överbyggdheten kommer nog från pålles mamma. Har sett bilder och de är rätt lika över ryggen.

Jag har en Vallack efter Hrimnir från Ödemården. Jag har inte super koll på avkommor. Men vet om ett par och de jag vet har iaf fått stark och stabil trav och även galopp. men stabilt psyke.. (Men som sakt har inte super bra koll)

Sen är det klart att jag tycker om hrimnir eftersom han är far till min älskade lilla häst! :love:

Är det inte dessutom Soldans helbror (står väl i Norge) som lämnat flera fina avkommor bedömda över 8:a om jag inte minns fel. Vi får väl se om Soldans avkommor visar sig lika fina, nu har ju allt fler börjat komma upp i ridbar ålder.

Den somsatill mig att Berserkur är kastereradmåste väl ändå haft fel?! Han skall iallfall visas på hingstfestivalen. Sorry!!!!! Vill absolut inte startafalska rykten. :(

Denne någon kanske blandat ihop Berserkur med Birkir, för han är ju kastrerad.
Två flotta fyrgångare som börjar på B, lätt hänt ibland!

Jag skulle kolla upp Tenór frá Tunguhlíð lite närmare, han är efter Smári frá Skagaströnd liksom både femgångsvärldsmästaren Tindur frá Varmalaek och Nina Ks Fjörnir frá Hólum (och många andra fina hingstar). Han har en tung meritlista från Island. Gå in och kolla på WF. En fin bedömning har han också med bland annat nior för benkvalitet, tölt, trav och galopp. Smáris avkommor har jag hört mycket positivt om, han verkar ge ett väldigt fint lynne till dem.

Vet inte ifall det jag skrev här syns? det verkar som att det försvinner nästa gång jag går in och kollar.

Vet inte ifall det jag skrev här syns? det verkar som att det försvinner nästa gång jag går in och kollar.

Du kanske gjorde något som gick emot forumreglerna? Då tas inläggen bort. Man får tillexempel inte göra reklam för verksamheter och hingstar med länkar till egna sidor. Men man får beskriva olika hingstar och deras egenskaper.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama