###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
@cela vilken jättetrevlig häst :)
Det ser ut som det saknas lite styrka, den kommer inte riktigt upp i fronten, blir lite att den faller isär och lite framtung trots fin aktion i sig, även om den helt uppenbart är välriden och välskolad. Bättre andra travdelen på filmen, men syns lite även där att det behöver till lite mera bärighet. Lite finjustering och arbete på det så är ni långt gångna :) Tänk på att rida in mera bärighet och ta med bakdelen så kommer det :) Jättefin häst som sagt!

Tack för feedback Mackan, håller helt med om att han ska upp ytterligare i fronten! Än så länge har jag svårt att komma dit annat än bitvis...om vi har en en bra dag:) Men jobbar en del med det när jag tömkör då jag tycker att jag kommer åt honom bra då, så jag tror och hoppas att vi ska komma dit med lite mer styrka:)

@cela gillar din häst och har sett en hel del filmer på er och tycker de hänt en hel del! går han fortfarande barfota? för visst va de så? eller är jag ute och seglar? ;)

Japp det stämmer, han är barfota:) Efter flera år av problem med tappskor och säkert 20 hovbölder och 4-5 olika hovslagare så blev detta lösningen, har inte vart några problem sen skorna togs av i september 2013.. Så han kommer nog aldrig bli skodd igen, vågar inte riskera att få tillbaka alla problem :)

@cela tycker ju din häst är jättefin! Men jag upplever honom kanske som något tassig bak på filmen, har du provat att ha boots även bak? (ser ut som om du har det fram?). Kanske kan det ha att göra med om han känns lite svår att få upp fram för han ser annars så välriden och trevlig ut.

@cela tycker ju din häst är jättefin! Men jag upplever honom kanske som något tassig bak på filmen, har du provat att ha boots även bak? (ser ut som om du har det fram?). Kanske kan det ha att göra med om han känns lite svår att få upp fram för han ser annars så välriden och trevlig ut.

Han har alltid boots även bak vid uteritt, normalt sett är han helt barfota på ridbanan men ganska nyligen blev han liiiite för mkt verkad därav boots fram även på banan, och ja, han kanske borde ha det bak också nu en period, ska absolut testa! :)

Han har alltid boots även bak vid uteritt, normalt sett är han helt barfota på ridbanan men ganska nyligen blev han liiiite för mkt verkad därav boots fram även på banan, och ja, han kanske borde ha det bak också nu en period, ska absolut testa! :)

Ja kanske känner han av verkningen en aning bak också? Jag har ju själv haft stora hovproblem och tassighet osv så jag är kanske extra snabb att tänka så också. ;)

Japp det stämmer, han är barfota:) Efter flera år av problem med tappskor och säkert 20 hovbölder och 4-5 olika hovslagare så blev detta lösningen, har inte vart några problem sen skorna togs av i september 2013.. Så han kommer nog aldrig bli skodd igen, vågar inte riskera att få tillbaka alla problem :)

Tycker de är himla häftigt att han fungerar så bra barfota ändå. Jag tycker ni är himla trevliga och stadiga att kolla på! Tävlar ni något?

Tycker de är himla häftigt att han fungerar så bra barfota ändå. Jag tycker ni är himla trevliga och stadiga att kolla på! Tävlar ni något?
Ja alla sätt är bra utom de dåliga:) Det är iaf helt underbart att ha hittat en lösning! Han är bara startat ett fåtal gånger upp till L:A1 jag rider så dåligt på tävling så det är nog inte min grej:) Men planen är väl att försöka starta MSV när jag känner att vi är redo....nästa år.....kanske :)

En dagsfärsk från oss :) Har blivit lite si sådär med träning i sommar (pga semester, tränare har semester osv osv) så vi är inte riktigt i fas, men jag är nöjd. Han känns fin iafl och det är det viktigaste! :)

Vad härligt att se er igen! Han ser frisk och fräsh ut och jättefin.

@mackan kul att du tycker det, ja han känns väldigt fin med tanke på hälsan, hovarna är botade. Men han är lite stel och kantig då vi inte tränat så mycket som vi brukar och då blir han lite svår med högerbogen. Men det är bara att slita på :)

@mackan kul att du tycker det, ja han känns väldigt fin med tanke på hälsan, hovarna är botade. Men han är lite stel och kantig då vi inte tränat så mycket som vi brukar och då blir han lite svår med högerbogen. Men det är bara att slita på :)

din häst ser fräschare och finare ut ridmässigt än väldigt många andra man ser dagligen dax inkl de som visar hästar på sociala media och inte har haft de problemen du haft, och inte heller de exteriöra gravheterna din häst har i sammanhanget. Han ser superfin ut som sagt och då menar jag finare än otroligt många andra som sagt utan att ens prata skadade hästar osv öht. vad duktig du är!

din häst ser fräschare och finare ut ridmässigt än väldigt många andra man ser dagligen dax inkl de som visar hästar på sociala media och inte har haft de problemen du haft, och inte heller de exteriöra gravheterna din häst har i sammanhanget. Han ser superfin ut som sagt och då menar jag finare än otroligt många andra som sagt utan att ens prata skadade hästar osv öht. vad duktig du är!

Tack så hemskt mycket! Blir så glad av att läsa detta! Jag är ofta orolig över att han inte fungerar att rida på och många i min krets frågar ständigt hur fasen han kan hålla när inte andra hästar gör det, och det gör ju att jag ofta blir lite rädd att det kanske är nå fel på han. Men han känns ju inte konstig. Så det är väldigt roligt att höra att du tycker han ser fräsch ut, för som sagt med hans exteriör borde han inte hålla :p men jag har otroligt mycket att tacka mina två fantastiska tränare för som har coatchat oss hela vägen. Utan dem skulle han fortfarande knappt vara ridbar, för jag hade aldrig klarat det själv, så duktig är jag inte på långa vägar :)

Utan att låta dryg, i din annons låter han som den friskaste hästen i Sverige vilket inte riktigt stämmer med intrycket från dina inlägg här på buke. Du funderade på att ta bort honom i våras, är den åkomman helt borta nu?

Lycka till oavsett, du har verkligen byggt om honom sen de första filmerna.

@Pontevecchio hans problem har visat sig vara orsakat av att ha varit för hårt verkad. På röntgenbilderna ligger hovbenet för nära marken men det finns ingen sänkning. Vets råd, plasta upp hoven eller spara ut den. Bilderna är skickade till Dr Kellon i Usa som är forskare och professor i foder och hovsjukdomar och hon sa direkt att hoven är för kort. Hovarna har sparats ut flera cm och nu fungerar han helt normalt. Har ridits 6dagar i veckan hela våren och sommaren utan en tillstymmelse till problem. Så jag ser honom som frisk, ja. Han har känsliga hovar och måste gå skodd då han lätt blir hovöm, vilket står i annonsen. De som ringer på honom får veta att han pga hård verkning haft blödningar i sulan. I efterhand käns inte det som hästens fel.
Min hovslagare är känd för att kunna verka hårt, men min häst har aldrig varit öm efter en skoning eller ens rosa i hoven så jag har trott att det varit ok. Men med facit i hand och med stöd av både svensk veterinär och en riktigt duktig veterinär från usa så har hovarna verkats hårt och hoven har tillslut blivit så liten att hovbenet hamnat för nära marken och trycket blir för stort. Vilket idag är avhjälpt och hästen visar inga problem på något underlag. Alla teorier har stämt och hästen är frisk. Jag ser det inte som sjukdom om hovslagaren verkar hästen för hårt. Det var så enkelt som att spara ut hovarna, vilket vi gjorde from sensommaren förra året. :)

Vad skönt att ni fann en lösning, lät så sorgligt i vintras när du var orolig.
Det är svårt att vara hästägare när man inte kan lita på proffs.

@Pontevecchio ja jag var väldigt orolig för det kändes tröstlöst och jag vågade inte tro att nåt så simpelt skulle vara lösningen. Och det är så jäkla tragiskt att man av välmening att vilja hålla honom välskodd med kort tå och allt nästan skott ihjäl honom.. Men det är tur att det var lika lätt att låta hovarna växa ut som att verka bort dem. Men innan man fattat vad som vart fel! Inte konstigt att det varit just vår han fått problem, han verkades ju ingenting under sommar och höst iomed att han hade ont och var röd i sulan. När vintern kom började han verkas och till våren var det väl så lite hov kvar och det brast. I år har vi ju knappt verkat under vintern heller och under vår sommar låtit han vara så stor i hoven som han vart hela vintern och bara tagit det som växt utöver det. Och vips funkar det. Ibland är det enkelt, och det är väl därför det är så jävla svårt? Man letar fel bland kvoter i koppar och zink, man letar växter, man letar fång osv osv.. men ja. Jag är glad han är frisk. Just av denna anledning har jag ju inte sålt på vintern när han är frisk, utan jag vill veta att det är en 100% frisk häst jag säljer och då fick hela våren och sommaren gå för att se om allt var löst på riktigt :)

@Pontevecchio ja jag var väldigt orolig för det kändes tröstlöst och jag vågade inte tro att nåt så simpelt skulle vara lösningen. Och det är så jäkla tragiskt att man av välmening att vilja hålla honom välskodd med kort tå och allt nästan skott ihjäl honom.. Men det är tur att det var lika lätt att låta hovarna växa ut som att verka bort dem. Men innan man fattat vad som vart fel! Inte konstigt att det varit just vår han fått problem, han verkades ju ingenting under sommar och höst iomed att han hade ont och var röd i sulan. När vintern kom började han verkas och till våren var det väl så lite hov kvar och det brast. I år har vi ju knappt verkat under vintern heller och under vår sommar låtit han vara så stor i hoven som han vart hela vintern och bara tagit det som växt utöver det. Och vips funkar det. Ibland är det enkelt, och det är väl därför det är så jävla svårt? Man letar fel bland kvoter i koppar och zink, man letar växter, man letar fång osv osv.. men ja. Jag är glad han är frisk. Just av denna anledning har jag ju inte sålt på vintern när han är frisk, utan jag vill veta att det är en 100% frisk häst jag säljer och då fick hela våren och sommaren gå för att se om allt var löst på riktigt :)

Oj är han alltså till salu?

Oj är han alltså till salu?

Ja typ. Om världens bästa hem dyker upp. Men om jag känner mig själv rätt så finns inte det. ;) Han blir nog mest troligt kvar, kommer inte hitta rätt köpare och har nog svårt känslomässigt att släppa taget. En tjej var här och tittade på honom för två dagar sedan och när vi gick ner till hagen och skulle hämta han började jag storböla. Jag tycker ju om han så fruktansvärt jäkla mycket och jag bryr mig så mycket om honom och det gör så ont att inte vilja rida mer. Jag känner att jag sviker honom om jag säljer och jag sviker honom om jag har han kvar och han inte får allt han förtjänar. Och det sliter mig i stycken att inte känna att jag klarar ekonomin. Så att sälja har känts som enda utvägen.
Men som sagt han blir nog kvar, vem vill ha en såndär häst? Om inte ens jag vill ha honom kvar vill väl ingen annan ha honom heller? Har funderat över att sätta ut annons om halvfodervärd, men finns det sånna? Det vore ju guld men jag tror inte det finns någon som vill betala för att rida andras hästar.
Det är många som är intresserade av att komma och provrida och det kommer en tjej imorgon. Det gör rätt ont i magen men jag ger dem en ärlig chans. Sen får vi se vad som händer. Jag hoppas annonsen ska få mig att hitta glöden igen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka