###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är vad jag och andra förlängesedan här kallar cyklar-baklänges sätet.. om du blundar när du travar och slappnar av så känner du hur hästen rör sig och då följer man med i det. Man får ett fint framåt-flow om du följer med så i höftena och sittbenen. Sen när du vill samla kan du ju bromsa dina höfter och gå över till bollsätet. Sen att det syns mer eller mindre tror jag har med hästarnas rörelsemönster att göra.

Och nej det är verkligen ingen ny grej.
Det fattar jag också, men just detta att det görs så överdrivet verkar vara rätt nytt, men det kan ju vara för att proffsens hästar rör sig mer nu än förr.

@PathOfClovers
Nu vet jag ju inte säkert vad du såg och menar men det var inte bara att ryttarna följde det bakben som var aktivt (klev fram) med sin egen höft?
För även i trav rör sig ju ryggen en sida i taget (i varje steg) om än inte lika tydligt som i skritt?
Just nu står det still för mig men jag vet att jag såg en film där man såg det tydligt... Ska se om jag kommer på var det var :)

Själv hajade jag till när jag såg den här filmen från Falsterbo. Titta på sitsen i ökningen ca 58 sekunder in i filmen.

Mads rider ganska yvigt över lag vad jag sett - kan rentav vara lite brysk på tävling . Han tränar en av mina vänner .

Fast det var som sagt fler som gjorde precis likadant!

Var det bara i travökningarna man gjorde det?

Just det som fio nämner med baklängescyklingen är ju en grej.
Men man kan ju också genom att övdriva det sätta takten säkrare i vissa moment man riskerar taktmiss. dvs tex travökning när man vill våga klämma på fram och har en häst som kan riskera drulla in i galopp då vid missar. Så för att safe:a liksom överdriva.

Vad man tycker om det kring hur det tillför kvalitet eller ej är väl en smaksak..

Själv hajade jag till när jag såg den här filmen från Falsterbo. Titta på sitsen i ökningen ca 58 sekunder in i filmen.

Hästen ser lite skum ut bak där också, gör den det pga hans ridning? Det är kanske nåt sätt att påverka bakbenen o takten i ökningen, den ser lite svajig ut innan ökningen.

Det är vad jag och andra förlängesedan här kallar cyklar-baklänges sätet.. om du blundar när du travar och slappnar av så känner du hur hästen rör sig och då följer man med i det. Man får ett fint framåt-flow om du följer med så i höftena och sittbenen. Sen när du vill samla kan du ju bromsa dina höfter och gå över till bollsätet. Sen att det syns mer eller mindre tror jag har med hästarnas rörelsemönster att göra.

Och nej det är verkligen ingen ny grej.
Jag har aldrig förlikat med cykeln.
Möjligtvis i en stor skritt där hästens svans kan pendla i sidled o man kan se rygg musklernas höjning o sänkning.
I trav är det ett stort fel om den går eller vickar med rumpan som möjligen kan göra att man själv hamnar i vickande.
Har man sadel på så sker bara en höjning av ryggen o hela hästen i en god trav som oxå ses på ryttarens huvud som åker i samma höjd.
Kan man däremot inte sitta med utan skumpar är det annat. Där har vi bålstabiliteten som gör skillnad.
Har du inte den kan man heller inte rida, utan är dåligt följsam bara.
Man måste ha sin egen balans o styrka för att kunna föra en häst det jag kallar dressyr

Har ridit en sadelprovning idag med den prickiga ponnyn. Så här är en liten film på honom i Vega CC som han kändes bäst i. Eller jag, lika bra i Alton, men den låg tyvärr inte lika bra. Är inne i en svacka där jag inte här nån form av kroppskontroll. Men det får duga.

@sommarminne Åh tack så mycket! Är verkligen jättekul att det syns så stor skillnad:). Är enorm skillnad i ridningen och ffa galoppen, det roligaste är dock att han börjar tycka det är kul och bjuder till på ett helt annat sätt än förr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka