###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det bästa är väl att kunna få konstruktiv kritik, sen blir det alltid trevligare om man kan gr ngt positivt i paketet också. De flesta är duktiga på det. Jag rider pottaskit men vill bli bättre och hoppas kunna få lite input här sen när jag väl har filmer.
Den stora skillnaden är väl att om man direkt går ut med att man har massor att jobba på så brukar folk inte heller förvänta sig svårklassridning :)

Jag tror ex min gamla danska kommer ha lätt att spänna till och gå balanstrav bakom hand. Redan när jag skrittar henne så märket jag tendenserna till att gå loss på bettet och gnissla och skramla även på lång tygel.. Mkt bakom pannbenet på henne i komb med bamsetrav... Blir spännande :D

Vanligtvis rider jag med eftergift och han väntar men när han ligger i handen och slår på parkeringsbromsen kan jag inte släppa, han hamnar bara på bogarna då.
Det gäller att rida med hundra halvhalter och försöka rida med eftergift men inte så lätt, det ser lättare ut än du tror.
Jag får ta i så inåta med ländryggen för att inte tappa balansen själv men jag kan förstå vad du menar.
Jag ska försöka lägga ut en video på vanlig träning så kan du se skillnaden.
Jag har bara sett er i passage o då rider du med sätet o inte bromsar i handen. nu blir han där för att det är för lite go i bakbenen.

Mkt mer energi o fortsätt att rida takten men snabbare o med några avstämningar blir det nog jättebra alltihopa.
Galoppen ska även i samlad galopp kännas lika energisk som när du ökar, men komprimerat.
bakdelsvändningen är just en stor sdn om det nu skulle vara en centrerad piruett??

Han är jättefin o det fattas bara lite energi.

Jag håller med Markne att man måste "avverka" några hästar o man kanske aldrig lär sig.
Jag har trott att det varit bra många gånger, men har fått revidera det ett antal gånger.
nu rider jag inte alls så...

Grattis till att han är så fräsch o fin,.

Jag har bara sett er i passage o då rider du med sätet o inte bromsar i handen. nu blir han där för att det är för lite go i bakbenen.

Mkt mer energi o fortsätt att rida takten men snabbare o med några avstämningar blir det nog jättebra alltihopa.
Galoppen ska även i samlad galopp kännas lika energisk som när du ökar, men komprimerat.
bakdelsvändningen är just en stor sdn om det nu skulle vara en centrerad piruett??

Han är jättefin o det fattas bara lite energi.

Jag håller med Markne att man måste "avverka" några hästar o man kanske aldrig lär sig.
Jag har trott att det varit bra många gånger, men har fått revidera det ett antal gånger.
nu rider jag inte alls så...

Grattis till att han är så fräsch o fin,.

Tack Axel!

Ridning lär hela livet, det är väl det som är tjusningen.

Tror att det jag som fisrider en del, det blir så stor skillnad när jag har honom mellan hand och skänkel.
De gånger jag fått fram honom riktigt har jag fått dutta med spöt efter halvhalterna och han hatar detta!!
Först tar han bettet och skjuter mig ur sadeln men accepterar han spöhjälpen så hamnar han där jag vill ha honom.
Där har jag honom med eftergift och kan reglera med sätet helt.

Jag får sluta fisrida helt enkelt.

Jag tror mer på att du passagerat lite mkt o tappat fokus på snabbare eller kvicka bakben.
ditt sidvärts är ju en del av det.
var lite ettrigare så kommer bakbenen igång o därmed ryggen- lättare att sitta på. Du måste rida en snabbare takt med sätet- föööör honom... som du gör i passagen. Du åker lite o då blir han långsam o obekväm eller tappar en del av schwungen.

Svarar bägge.

Han tar inte framåtdrivande hjälper efter halvhalten, bjudningen finns inte riktigt där och därför en dutt.
Det fungerar, han blir aktivare-snabbare bak och lättar fram bara jag tar igenom det riktigt.

Svarar bägge.

Han tar inte framåtdrivande hjälper efter halvhalten, bjudningen finns inte riktigt där och därför en dutt.
Det fungerar, han blir aktivare-snabbare bak och lättar fram bara jag tar igenom det riktigt.
Om han bjuder ska man inte behöva driva efter halvhalten. Det KAN bero på att grundtempot är för dåligt o att han stannar upp för mkt.
Behöver du driva så puttar man oftast ur dem ur samlingen till handen igen. Ha honom på sätet- du kan ju!
Du måste ju vara kvick du med så blir han dito.
Halvhalten behöver inte "gå igenom" utan bara en snabb kram o driv sen inte med benen. så får du svar efteråt. bara som en påminnelse- tillbaka på bakbenen!

Senast ändrad:
@axel
Behöver du driva så puttar man oftast ur dem ur samlingen till handen igen.

Det är ju precis så jag gör :)
Läste du noga?
Man vill ju att de då ska bära upp sig bättre utan stöd fram. Sålänge du har stöd på en utbildad äldre häst kan den aldrig jobba på max med bak.

gabi.Ja om man HAR hästen på sätet med energi behövs bara en kvick påminnelse- var kvar!
Driver du betyder det -Framåt! o då UR samlingen. Halvhalten är ju en liten samling o ju starkare den blir så orkar den längre sträckor

Enligt vad jag har lärt mig då....

Jag har aldrig riktigt tagit till mig det där med halvhalt, kanske gör jag det utan att tänka på det, kanske gör jag det inte alls :angel:

Men jag har för mig att jag någn gång i tidernas begynnelse fick lära mig att halvhalten består av tre delar: först en förhållning, sedan eftergift och sist framåtdrivning.

Jag har aldrig riktigt tagit till mig det där med halvhalt, kanske gör jag det utan att tänka på det, kanske gör jag det inte alls :angel:

Men jag har för mig att jag någn gång i tidernas begynnelse fick lära mig att halvhalten består av tre delar: först en förhållning, sedan eftergift och sist framåtdrivning.
Jag är också en sån som hoppas att jag gör det omedvetet... ;)
Men jag skulle säga motsatt ordning än dig, min tränare brukar säga att jag ska tänka att jag förbereder en ökning som jag sen förhindrar, och sen eftergift.

Ja o därför blir effekten av halvhalten =0

Jag har ju en som är het o älgar.
den har jag fått bromsa upp snabbt i fram så bakdelen kommer inunder ( kommer ikapp) o sen BIBEHÅLLA det med sätet. Inte driva framåt tillbaka till älgtraven.

Jag har även på tidigt stadium ( första försöken till samling) släppt ut till en lång häst ... igen o därmed tappat allt.
Hästen behöver ju bli kortare i kroppen o därmed få förutsättningen att bära sig bak- komprimera sig.

man får ju inte hindra bakbenen, men de måste bli mer undersatta.

Brink är ju en som inte gör halvhlter. däremot så gungar han hela tiden med handen o den stäms av/ hålls kvar kontinuerligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka