###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är också en sån som hoppas att jag gör det omedvetet... ;)
Men jag skulle säga motsatt ordning än dig, min tränare brukar säga att jag ska tänka att jag förbereder en ökning som jag sen förhindrar, och sen eftergift.
Där har du ju skapat ett tryck i bakbenen o fångar upp energin.

Gissa hur Valegro o Totilas känns.

som en spänd båge, men som väntar.

när tinne hade ridit "loss" min förra häst så ville hon att jag skulle sitta upp för att få känna.

O vad gjorde jag som inte kunde förvalta enrgin?
Bromsade givetvis i munnen. Drog ner till mitt tempo.

Senast ändrad:
Som " sken".:eek::confused::o

det hon inte förklarade för mig var hur hon gjorde för att kontrollera energin o få hästen att inte bara springa fort , vilket jag lärt mig senare av en annan tränare- som DM också ridit för.

Bollsätet kära nån.

Som " sken".:eek::confused::o

det hon inte förklarade för mig var hur hon gjorde för att kontrollera energin o få hästen att inte bara springa fort , vilket jag lärt mig senare av en annan tränare- som DM också ridit för.

Bollsätet kära nån.

Bollsätet jobbas det på fortfarande hos mig... ;-) Kan gärna ta en uppfräschning i ämnet dock om du upptäckt några nya dimensioner.

Tror inte det.
Jag har inte ridit alls på 1 år.

Det ska väl iallafall inte vara så överdrivet som man ser på en del. ATT!!! man ser det är mindre kul.
Det ska ju inte synas o se ut som om man åker. Konsten.

Tror inte det.
Jag har inte ridit alls på 1 år.

Det ska väl iallafall inte vara så överdrivet som man ser på en del. ATT!!! man ser det är mindre kul.
Det ska ju inte synas o se ut som om man åker. Konsten.
Bollsäte? Är det dom där som liksom hoppar höger-vänster i sadeln i traven? Är flera på elitnivå som gör? Oavsett om det är det ni syftar på eller inte, men är detta hoppande en ny grej eller har jag bara inte uppmärksammat det tidigare? Var tydligt på några i Falsterbo...

Nej inte i sidled.
Om du tittar på de allra bästa så syns det om man känner igen det.
Även på Dujardin. Även de små vänta vänta kramarna.

Jag har sett det på längre nivå o där är det nästan störande.
Det är där skillnaden på halvduktiga o mkt duktiga ligger.
Den berömda känslan o timingen

Senast ändrad:
Bollsäte? Är det dom där som liksom hoppar höger-vänster i sadeln i traven? Är flera på elitnivå som gör? Oavsett om det är det ni syftar på eller inte, men är detta hoppande en ny grej eller har jag bara inte uppmärksammat det tidigare? Var tydligt på några i Falsterbo...

nej :( bollsäte är bara att man hela tiden sätter takten med sätet på hästen väldigt aktivt med hur man aktiverar just sitsen och separerar andra hjälper utifrån det. otroligt effektivt och frågar du mig är det nyckeln till all ridning..... bollsätet är direkt utöver det, kopplat till hur du öppnar upp eller sluter ditt bäcken i olika lägen aktivt under hela passet.

nej :( bollsäte är bara att man hela tiden sätter takten med sätet på hästen väldigt aktivt med hur man aktiverar just sitsen och separerar andra hjälper utifrån det. otroligt effektivt och frågar du mig är det nyckeln till all ridning..... bollsätet är direkt utöver det, kopplat till hur du öppnar upp eller sluter ditt bäcken i olika lägen aktivt under hela passet.
Okej! Kände inte igen uttrycket bara. Men detta höger-vänster hoppande då?

• Gilla
Reactions: fio
jag förstår nog inte riktigt vad det är du avser exakt eller vad det är du sett? förklara gärna :)
Haha jo men vissa av de där duktiga, när man ser dem bakifrån så ser man jättetydligt hur de liksom växlar mellan höger och vänster sittben i takt med traven, kan nästan se lite väl överdrivet ut.

Jag red för en tysk ett par gånger när Heddan var unghäst. Han ville att man skulle tänka "aktiv bak vänta fram". Tyvärr verkar Heddan aldrig riktigt anammat det där med "att vänta". Tåget går för det mesta och jag tycker inte jag gör annat än rider halvhalter..as if she cared..:angel:

Haha jo men vissa av de där duktiga, när man ser dem bakifrån så ser man jättetydligt hur de liksom växlar mellan höger och vänster sittben i takt med traven, kan nästan se lite väl överdrivet ut.

då fattar jag - sant! jag är ingen elitryttare så jag kan tyvärr inte förklara det, men min tanke är väl ngnstans att de rider program på elit nivå på tävling och då satsar de och hjäperna blir nog kanske lite övertydliga utifrån det i vissa lägen då de just då ska prestera och känner hästarna så pass att de vet om de i tävlingsläget behöver bli lite övertydliga för att få till rörelsen exakt vid det momentet?

jag tror allmänt inte kanske att man år 2014 ska kika på elit tävlingsfilmer för att få träningstips osv. på ont eller gott beroende på hur man ser det.

då fattar jag - sant! jag är ingen elitryttare så jag kan tyvärr inte förklara det, men min tanke är väl ngnstans att de rider program på elit nivå på tävling och då satsar de och hjäperna blir nog kanske lite övertydliga utifrån det i vissa lägen då de just då ska prestera och känner hästarna så pass att de vet om de i tävlingsläget behöver bli lite övertydliga för att få till rörelsen exakt vid det momentet?

jag tror allmänt inte kanske att man år 2014 ska kika på elit tävlingsfilmer för att få träningstips osv. på ont eller gott beroende på hur man ser det.
Tänkte inte ta efter, bara nyfiken då det känns som en ny grej! ;)

@PathOfClovers
Nu vet jag ju inte säkert vad du såg och menar men det var inte bara att ryttarna följde det bakben som var aktivt (klev fram) med sin egen höft?
För även i trav rör sig ju ryggen en sida i taget (i varje steg) om än inte lika tydligt som i skritt?
Just nu står det still för mig men jag vet att jag såg en film där man såg det tydligt... Ska se om jag kommer på var det var :)

@PathOfClovers
Nu vet jag ju inte säkert vad du såg och menar men det var inte bara att ryttarna följde det bakben som var aktivt (klev fram) med sin egen höft?
För även i trav rör sig ju ryggen en sida i taget (i varje steg) om än inte lika tydligt som i skritt?
Just nu står det still för mig men jag vet att jag såg en film där man såg det tydligt... Ska se om jag kommer på var det var :)
Mycket möjligt, men just att det ser liksom överdrivet ut!

Var det inte bara i passagen?
Patrick rider ju med boll o passagesäte som gör att hästen följer med upp.
Där syns det tydligt utan att vara störande.

Det fanns en svenska förr som mest tryckte neråt o fick då inte samma höjd i passagen. Även om det var passage.
Gissa om dessa ryttare RIDER!!! även om det som sig ska se ut som de inte gör så mkt.

Okej! Kände inte igen uttrycket bara. Men detta höger-vänster hoppande då?

Det är vad jag och andra förlängesedan här kallar cyklar-baklänges sätet.. om du blundar när du travar och slappnar av så känner du hur hästen rör sig och då följer man med i det. Man får ett fint framåt-flow om du följer med så i höftena och sittbenen. Sen när du vill samla kan du ju bromsa dina höfter och gå över till bollsätet. Sen att det syns mer eller mindre tror jag har med hästarnas rörelsemönster att göra.

Och nej det är verkligen ingen ny grej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka