###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fre-sön har jag varit på ridtravarläger, vilket har varit super roligt! Men jag har nog aldrig varit så trött i hela mitt liv haha!
Första dagen var hon lite spänd över allt nytt, andra dagen gick hon riktigt bra och vi hoppade till och med en liten bana på den hisnande höjden 50 cm.
På söndagen va hon så himla fin och genomarbetat men givetvis lite trött i kroppen så hon va inte så elastisk och kvick men en mkt fin känsla. Vi kunde börja på nästa steg att samla upp henne och det började riktigt bra. Tills åskan kom. Regnet piskade på taket och hon blev spänd. Det blev till att bara trava runt och få henne avslappnad och sen bryta. Lite surt men så är det ju med våra djur, blir inte alltid som planerat :)
Jag delar med mig av några filmer från söndagens uppvärmning. Ha nu i åtanke att jag satte igång hästen i februari, det är en travare så ja, gångarterna är som dom är. Och till sist har jag själv ridit för dressytränare färre gånger än man kan räkna på två händer. Men jag är så glad i min lilla häst, ambitiös och så snäll!

Tänkte lägg upp två filmer för att få lite feedback på min sitts.
Hästen är inte min, detta är andra gången jag sitter på den.

Är egentligen hoppryttare som började rida som vuxen 2010 på ridskola.

Vad jag själv uppfattar är att jag lätt spänner knäna och därför ibland tappar stigbygeln.
Just denna hästen har för vana att skjuta över ryttare i vänster varv, vilket också syns, framför allt i galoppen. Lyckas ändå få henne att spåra bra till slut

Har ridit en sadelprovning idag med den prickiga ponnyn. Så här är en liten film på honom i Vega CC som han kändes bäst i. Eller jag, lika bra i Alton, men den låg tyvärr inte lika bra. Är inne i en svacka där jag inte här nån form av kroppskontroll. Men det får duga.

Du har börjat byta dialekt! :eek:

Här kommer två filmer från helgen. Den första är från lördagens LA:3 som jag vann. När jag ser på den blir jag lite ledsen att jag inte hade förmågan att rida loss honom mer. Tycker han ser stabbig och stel ut mot vad han har känts på träningarna. Det var precis min känsla på framridningen men då tog han inte ens en förhållning, så jag var nöjd att han var lydig. Resultatet var bättre än jag förtjänade tycker jag.

Den andra filmen är från söndagens LA:4. Tyvärr hade jag glömt att tömma minnet så det fanns inte plats för hela ritten. Då var känslan bättre och jag tycker han ser mjukare ut.

Tack och lov kommer min tränare att hjälpa mig på söndagens framridning så jag kan plocka fram mjukhet där också. Är inte ännu tillräckligt duktig för att rida fram det när jag är nervös och han är spänd.

Nu ska fokus ligga på att få en häst som kan röra sig bättre genom ryggen och som orkar bära sig själv i en kortare form och i tempoväxlingar.

@Amanda_F
Jag tycker ni är jättefina och det ser väldigt stabilt och prydligt ut!
Sen är det väl himla roligt att någon gång få rida för en domare som Maggan som inte snålar med poängen. Det blir liksom lite roligare med en domare som inte är rädd för att dela ut en 8:a. :)
Tack! Ja prydligt och stabilt är vår grej. Tids nog ska vi se starka ut också. Den här tävlingen fick vi åttor av alla domare så jag klagade inte i år.. Hehe...

Här kommer två filmer från helgen. Den första är från lördagens LA:3 som jag vann. När jag ser på den blir jag lite ledsen att jag inte hade förmågan att rida loss honom mer. Tycker han ser stabbig och stel ut mot vad han har känts på träningarna. Det var precis min känsla på framridningen men då tog han inte ens en förhållning, så jag var nöjd att han var lydig. Resultatet var bättre än jag förtjänade tycker jag.

Den andra filmen är från söndagens LA:4. Tyvärr hade jag glömt att tömma minnet så det fanns inte plats för hela ritten. Då var känslan bättre och jag tycker han ser mjukare ut.

Tack och lov kommer min tränare att hjälpa mig på söndagens framridning så jag kan plocka fram mjukhet där också. Är inte ännu tillräckligt duktig för att rida fram det när jag är nervös och han är spänd.

Nu ska fokus ligga på att få en häst som kan röra sig bättre genom ryggen och som orkar bära sig själv i en kortare form och i tempoväxlingar.

Jag tycker inte du ska vara så hård mot dig själv! Det ser prydligt och fint ut. :)

Om han blir spänd och trippig och står emot upp sas hade jag testat lägga ner och se vad som händer. Funkar det?
Innan det funkar höjer jag inte formen.
Går det inte att gasa framåt utan att stegen blir trippigare och takten ändras hade jag testat rida sidvärts, helst böjd och flytta undan innerskänkeln. Så man får till rörelse i bakbenen med längre kliv iaf åt sidan för skänkeln. När det funkar testar man att göra det mer framåt.

Jag vill också kunna länga, dvs om jag ökar vill jag inte göra det så mycket att takten ändras till det snabbare och balansen går förlorad.
En häst som har lätt att spänna av igen kan jag gasa på och skita i takten lite mer på.
Men en häst som man känner har lätt att spänna till känns det inte värt det för mig att få en showigare känsla och ev bättre poäng i lättare klasser. Jag vill behålla förtroendet för att jag inte gasar mer än vi kan balansera upp. Just för att hästen ska våga slappna av.
Resten av programmet kanske.. Men framför allt i framtiden.

Så tänker jag.. Kanske något du kan ha nytta av. Eller så tycker du det är skit. Helt ok! ;)

Ville iaf säga att du inte behöver vara så tuff mot dig själv!
Ni är ett trevligt ekipage som absolut kan bli bättre.
Men det kan ju de som rider WC också. :)

Fre-sön har jag varit på ridtravarläger, vilket har varit super roligt! Men jag har nog aldrig varit så trött i hela mitt liv haha!
Första dagen var hon lite spänd över allt nytt, andra dagen gick hon riktigt bra och vi hoppade till och med en liten bana på den hisnande höjden 50 cm.
På söndagen va hon så himla fin och genomarbetat men givetvis lite trött i kroppen så hon va inte så elastisk och kvick men en mkt fin känsla. Vi kunde börja på nästa steg att samla upp henne och det började riktigt bra. Tills åskan kom. Regnet piskade på taket och hon blev spänd. Det blev till att bara trava runt och få henne avslappnad och sen bryta. Lite surt men så är det ju med våra djur, blir inte alltid som planerat :)
Jag delar med mig av några filmer från söndagens uppvärmning. Ha nu i åtanke att jag satte igång hästen i februari, det är en travare så ja, gångarterna är som dom är. Och till sist har jag själv ridit för dressytränare färre gånger än man kan räkna på två händer. Men jag är så glad i min lilla häst, ambitiös och så snäll!

Brukar inte vara i den här tråden men kikade in lite fort. ÅH vilken fin häst :love:

Ja du, tack men det är svårare än det låter. Rider med sätet men när han ligger i bettet så får han dig ur balans genom att skjuta lte rygg samtidigt med att ta lite ur handen. Stela framben har jag inte hört förut.

Min är likadan som din. Dock så är hon lite värre.
Min tränare red henne i måndags för första gången och efter 40 minuter kände jag inte alls igen henne. Gick som häst på msv nivå! Det ända tränaren gjorde var att påminna om baken och rida framåt. När jag sedan ridit efter det har tom jag fått henne till eftergift utan hjälptyglar.
Innan har hon också bara hängt sig i tyglarna och blivit jätte tung. Då är det bara att rida mer framåt.

Verkligen en jätte fin häst du har! :)

Jag tycker inte du ska vara så hård mot dig själv! Det ser prydligt och fint ut. :)

Om han blir spänd och trippig och står emot upp sas hade jag testat lägga ner och se vad som händer. Funkar det?
Innan det funkar höjer jag inte formen.
Går det inte att gasa framåt utan att stegen blir trippigare och takten ändras hade jag testat rida sidvärts, helst böjd och flytta undan innerskänkeln. Så man får till rörelse i bakbenen med längre kliv iaf åt sidan för skänkeln. När det funkar testar man att göra det mer framåt.

Jag vill också kunna länga, dvs om jag ökar vill jag inte göra det så mycket att takten ändras till det snabbare och balansen går förlorad.
En häst som har lätt att spänna av igen kan jag gasa på och skita i takten lite mer på.
Men en häst som man känner har lätt att spänna till känns det inte värt det för mig att få en showigare känsla och ev bättre poäng i lättare klasser. Jag vill behålla förtroendet för att jag inte gasar mer än vi kan balansera upp. Just för att hästen ska våga slappna av.
Resten av programmet kanske.. Men framför allt i framtiden.

Så tänker jag.. Kanske något du kan ha nytta av. Eller så tycker du det är skit. Helt ok! ;)

Ville iaf säga att du inte behöver vara så tuff mot dig själv!
Ni är ett trevligt ekipage som absolut kan bli bättre.
Men det kan ju de som rider WC också. :)
Tack! Jag ska verkligen försöka att vara snällare mot mig själv (och hästen!). Han gör ju det han tror att jag vill att han ska göra.

Jag rider ofta fram lång och låg och plockar inte upp honom för än på slutet, men vi skulle säkert tjäna på att variera formen mer, för han är ju bra på det. Det är bara det att det känns som om han har två lägen: myrslok eller tekanna. Men förra årets favorit: bakom hand, har vi lyckats jobba bort i alla fall. Ett steg i rätt riktning. Nu ska vi lära oss att bli rundare med mer vikt på de där bakbenen. Får nog räkna med att det tar 1-1,5 år till resultatet är ok.

Kul att se alla fina filmer! Här kommer en på min dotter och hennes welsh mountain hingst Stendyssens Diablo. Nu börjar det bli dags att försöka övertala henne att starta dressyr snart.

Verkligen! Vilket domarhjärta skulle inte smälta av ett så otroligt fint och gulligt ekipage? Inte många saker är så bedårande som ett B-ponnyekipage med en riktigt lydig liten ponny och en liten ryttare med en prydlig sits och som rider jättenoggranna vägar.

Senast ändrad:
Kul att se alla fina filmer! Här kommer en på min dotter och hennes welsh mountain hingst Stendyssens Diablo. Nu börjar det bli dags att försöka övertala henne att starta dressyr snart. Till "vardags" är det bara hopptävling som gäller :) .

Vilket underbart litet ekipage! :love: klart de ska ut på lite dressyr!

@cela vilken jättetrevlig häst :)
Det ser ut som det saknas lite styrka, den kommer inte riktigt upp i fronten, blir lite att den faller isär och lite framtung trots fin aktion i sig, även om den helt uppenbart är välriden och välskolad. Bättre andra travdelen på filmen, men syns lite även där att det behöver till lite mera bärighet. Lite finjustering och arbete på det så är ni långt gångna :) Tänk på att rida in mera bärighet och ta med bakdelen så kommer det :) Jättefin häst som sagt!

@cela gillar din häst och har sett en hel del filmer på er och tycker de hänt en hel del! går han fortfarande barfota? för visst va de så? eller är jag ute och seglar? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka