###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Pontevecchio ja jag var väldigt orolig för det kändes tröstlöst och jag vågade inte tro att nåt så simpelt skulle vara lösningen. Och det är så jäkla tragiskt att man av välmening att vilja hålla honom välskodd med kort tå och allt nästan skott ihjäl honom.. Men det är tur att det var lika lätt att låta hovarna växa ut som att verka bort dem. Men innan man fattat vad som vart fel! Inte konstigt att det varit just vår han fått problem, han verkades ju ingenting under sommar och höst iomed att han hade ont och var röd i sulan. När vintern kom började han verkas och till våren var det väl så lite hov kvar och det brast. I år har vi ju knappt verkat under vintern heller och under vår sommar låtit han vara så stor i hoven som han vart hela vintern och bara tagit det som växt utöver det. Och vips funkar det. Ibland är det enkelt, och det är väl därför det är så jävla svårt? Man letar fel bland kvoter i koppar och zink, man letar växter, man letar fång osv osv.. men ja. Jag är glad han är frisk. Just av denna anledning har jag ju inte sålt på vintern när han är frisk, utan jag vill veta att det är en 100% frisk häst jag säljer och då fick hela våren och sommaren gå för att se om allt var löst på riktigt :)
Okej, vad säger då experterna ang verkning? Lång eller kort tå? Hög eller låg trakt? Visst det beror ju på hur benvinkeln är. Min häst va tidigare verkad med kort tå o hög trakt. Nu har jag ny hovslagare som vill ha längre tå o lägre trakt. Han ville även att stålen skulle arbeta nära marken. Så sulan verkades ner ganska mkt. Min häst blev öm efter ett par dar. Fick gå med sula till nästa verkning. Nu så är det okej. Men det som oroar mig är att tån blir för lång o hästen blir snubblig.

Okej, vad säger då experterna ang verkning? Lång eller kort tå? Hög eller låg trakt? Visst det beror ju på hur benvinkeln är. Min häst va tidigare verkad med kort tå o hög trakt. Nu har jag ny hovslagare som vill ha längre tå o lägre trakt. Han ville även att stålen skulle arbeta nära marken. Så sulan verkades ner ganska mkt. Min häst blev öm efter ett par dar. Fick gå med sula till nästa verkning. Nu så är det okej. Men det som oroar mig är att tån blir för lång o hästen blir snubblig.

Alltså vi har inte riktat in oss på en längre tå eller trakt, utan låtit hela hoven växa mer i samma vinklar som den var när den var för liten. Hästen funkar väldigt bra på de vinklarna så vi sparade ut hela hoven, alltså har tån fått växa lika mycket i förhållande till trakten. Jag vill ju varken att tån eller trakten ska sticka iväg utan hoven ska se exakt lika dan ut men hovbenet ska komma upp 2cm från marken i samma vinkel som tidigare. :)

Varför skulle strålen jobba mer om sulan verkas ner mycket? Varför ville hovis länga tån och korta trakten?

Ja typ. Om världens bästa hem dyker upp. Men om jag känner mig själv rätt så finns inte det. ;) Han blir nog mest troligt kvar, kommer inte hitta rätt köpare och har nog svårt känslomässigt att släppa taget. En tjej var här och tittade på honom för två dagar sedan och när vi gick ner till hagen och skulle hämta han började jag storböla. Jag tycker ju om han så fruktansvärt jäkla mycket och jag bryr mig så mycket om honom och det gör så ont att inte vilja rida mer. Jag känner att jag sviker honom om jag säljer och jag sviker honom om jag har han kvar och han inte får allt han förtjänar. Och det sliter mig i stycken att inte känna att jag klarar ekonomin. Så att sälja har känts som enda utvägen.
Men som sagt han blir nog kvar, vem vill ha en såndär häst? Om inte ens jag vill ha honom kvar vill väl ingen annan ha honom heller? Har funderat över att sätta ut annons om halvfodervärd, men finns det sånna? Det vore ju guld men jag tror inte det finns någon som vill betala för att rida andras hästar.
Det är många som är intresserade av att komma och provrida och det kommer en tjej imorgon. Det gör rätt ont i magen men jag ger dem en ärlig chans. Sen får vi se vad som händer. Jag hoppas annonsen ska få mig att hitta glöden igen :)

som sagt har helt missat att du skulle sälja och att han låg ute på annons osv :(
jag hade nog aldrig vågat sälja en sån häst utifrån hur han ser ut, hans skadehistorik och om du är så mån om honom osv.tråkigt oavsett om du egentligen vill ha kvar honom men ekonomi och annat om du tappat ridlust osv är faktorerna :( Jag hade som sagt aldrig vågat sälja en sån häst . Inte för min egen del och inte för hästens heller :(

@mackan då är ju enda alternativet att ta bort honom. Det känns ju förjävligt att ta bort en 12årig fullt frisk fullt fungerande häst som är världens snällaste och alltid gör sitt bästa. Finns ju inget fel på honom på något sätt förutom exteriören. Hovarna är ju botade och de var egentligen inte sjuka, utan vi människor förstörde dem och har nu återställt dem.

@mackan då är ju enda alternativet att ta bort honom. Det känns ju förjävligt att ta bort en 12årig fullt frisk fullt fungerande häst som är världens snällaste och alltid gör sitt bästa. Finns ju inget fel på honom på något sätt förutom exteriören. Hovarna är ju botade och de var egentligen inte sjuka, utan vi människor förstörde dem och har nu återställt dem.

Nu har jag kunnat se filmen också, wow vad fina ni är. Förstår mackans tanke om att inte våga sälja honom. Kan fodervärd vara alternativ, då försvinner fasta månadskostnaden och du har möjlighet att ta hem när situationen är annorlunda ? Eller kanske en betalande medryttare/halvfodervärd?

Nu har jag kunnat se filmen också, wow vad fina ni är. Förstår mackans tanke om att inte våga sälja honom. Kan fodervärd vara alternativ, då försvinner fasta månadskostnaden och du har möjlighet att ta hem när situationen är annorlunda ? Eller kanske en betalande medryttare/halvfodervärd?

Tack, vad gullig du är! :)

Jag började leta medryttare men det var svårt att hitta någon och de vill inte betala. Det enda de behöver göra är att rida. Mocka och fixa mat behövs inte. Inga fodringar eller in/utsläpp.

Har funderat på halvfodervärd men det verkar vara ännu svårare. Har dock inte provat. Ska prova annonsera och se om jag får något svar.

Lämna ut honom på foder vågar jag inte. Jag är rädd att man inte är varsam med honom när det inte är sin egna häst. Inte för att jag är nå försiktig eller mesig, han får fasen jobba. Alla i stallet är helt förundrad över hur hårt han rids och ändå håller. Han går tuffa motionsturer, intervaller (på travarvis alltså) och vilar sällan. Men jag är noga med hur det utförs. Inge fläng utan det ska jobbas och det korrekt. Så man behöver ju inte mesa med honom, han verkar tåla allt jag utsätter honom för.

Kan lugna er med att han blir mest troligt kvar. Ingen av de som provridit klarar av att rida han.. han är ett pain in the ass mot dem! Jag rider innan och visar honom och han är precis som vanligt, de sitter upp och han blir som ett spett och går inte framåt. De får jobba livet ur sig och det händer ingenting ändå.. Haha dryg han är! Han ser verkligen förjävlig ut när han är sådär, jan blir så spänd och låst i överlinjen så han ser helt av ut. Hur fasen hittar man ryttare till en sån här häst?
Det är med bedrövelse jag måste garva åt honom när de provrider. Han är så jäkla taskig. Bjuder inte till för fem öre! :p Så jag måste nog hitta en lösning. Är det så illa att man ska måsta slumpa iväg han som sällskapshäst/skogsmulle? Känns sån jävla slöseri på häst. Men han kanske inte är bättre än så? Usch det här får mig att få ont i magen.

@Nominous Haha han vill ju va kvar hos dig ;)
skämt å sido så hade jag verkligen kämpat för en medryttare! de är ju en himla trevlig häst du visar upp på filmerna så får någon lite tid och ger det en chans så borde det ju gå att lösa. håller tummarna!!

Kan lugna er med att han blir mest troligt kvar. Ingen av de som provridit klarar av att rida han.. han är ett pain in the ass mot dem! Jag rider innan och visar honom och han är precis som vanligt, de sitter upp och han blir som ett spett och går inte framåt. De får jobba livet ur sig och det händer ingenting ändå.. Haha dryg han är! Han ser verkligen förjävlig ut när han är sådär, jan blir så spänd och låst i överlinjen så han ser helt av ut. Hur fasen hittar man ryttare till en sån här häst?
Det är med bedrövelse jag måste garva åt honom när de provrider. Han är så jäkla taskig. Bjuder inte till för fem öre! :p Så jag måste nog hitta en lösning. Är det så illa att man ska måsta slumpa iväg han som sällskapshäst/skogsmulle? Känns sån jävla slöseri på häst. Men han kanske inte är bättre än så? Usch det här får mig att få ont i magen.

Å så jobbigt, men ge inte upp hoppet om medryttare! Min häst är ju lite samma som din, sitter min dotter upp får jag i princip springa efter med en långpisk för att han ska behaga börja trava, galoppfattning är han heeeeelt oförstående till... Jag har haft samma medryttare under 3,5 år, hon rider 1-2 dgr i veckan och då är det i princip uteritt eller hoppning som gäller. Det konceptet har funkat jättebra. Hoppar din ngt?

Det löser sej nog om du verkligen vill sälja. Det är aldrig lätt att rida en häst första gången och om någon blir intresserad och provar fler gånger kommer det säkert att gå bättre. Är det ekonmin eller att du hellre vill ha en lite enklare häst? Kan förstå dej ang båda. Hoppas du hittar någon som vill ge det en chans och provrider igen

@Nominous Haha han vill ju va kvar hos dig ;)
skämt å sido så hade jag verkligen kämpat för en medryttare! de är ju en himla trevlig häst du visar upp på filmerna så får någon lite tid och ger det en chans så borde det ju gå att lösa. håller tummarna!!

Haha ja han kanske vill det. Tror dock han skulle trivas bättre hos någon där han får lata på som han vill. Jag är rätt hård mot han ;)
Jag har lagt ut en annons om halvfodervärd så får vi se om någon nappar. Medryttare är inte tillräckligt då det är pga ekonomin (främst och det är den magontan över ekonomin som smittar av sig så det inte är roligt att åka till stallet längre och sedan har jag även tappat suget, det är helt enkelt inte lika kul längre) jag tyvärr helst skulle behöva sälja. Men med halvfodervärd skulle det kanske gå.
Skulle hittat en halvfodervärd som mest bara vill mysa i skogen, det hade varit helt perfekt!

Å så jobbigt, men ge inte upp hoppet om medryttare! Min häst är ju lite samma som din, sitter min dotter upp får jag i princip springa efter med en långpisk för att han ska behaga börja trava, galoppfattning är han heeeeelt oförstående till... Jag har haft samma medryttare under 3,5 år, hon rider 1-2 dgr i veckan och då är det i princip uteritt eller hoppning som gäller. Det konceptet har funkat jättebra. Hoppar din ngt?

Min älskar att hoppa men det är samma där, han får inte någon egen motor bara för att det är hinder framme, utan man får skapa tryck så blir han jätterolig att hoppa. Jag upplever han svårare att hoppa än rida dressyr om man utgår från hur tung han är att rida.

Det löser sej nog om du verkligen vill sälja. Det är aldrig lätt att rida en häst första gången och om någon blir intresserad och provar fler gånger kommer det säkert att gå bättre. Är det ekonmin eller att du hellre vill ha en lite enklare häst? Kan förstå dej ang båda. Hoppas du hittar någon som vill ge det en chans och provrider igen

Jag funderar på att sänka priset en hel del och sälja som skogsmulle. Ta bort alla dressyr och hoppfilmer så det inte finns något att referera till och bara låta han gå och skrota hos någon som vill lufsa i skogen. Men det känns ändå som lite slöseri på allt jobb och utbildning man lagt på han. Han är ju trevlig bara ryttaren vill rida.

Ekonomin är en del, intresset en stor del och sedan en liten del som skulle vilja ha en lättare häst. Så det är lite av allt. Han är ju frän och rolig att träna med och vi får ofta höra väldigt mycket bra kommentarer ang honom och folk är impade av att han är så maffig och fräck att se på, men jag skulle vilja prova tävla lite. Och jag tvivlar på att jag klarar av honom på tävling när jag blir spänd och rider dåligt, då blir han helt oridbar. Han har inga nerver alls och spänner sig inte, utan jag tappar ridningen och han är inte ett dugg förlåtande. Så jag vågar inte prova tävla dressyr för jag är så rädd att det ska gå åt helskotta. Då kommer jag sänka mig ännu mer och betala någon för att ta honom, jag är jäkligt skör. :(

Prova att tävla utom tävlan ett tag då? då har du ju inte alls samma krav på dig men kan få lite bedömning och se hur det funkar.

Första filmklippet efter sommaren från lördagens pass med Ninya:

Hon är pigg, glad och lite stel. Väldigt härligt humör och rolig att rida, är väldigt fin för att ha vilat så länge (sommarbete + några veckor extravila efter det) förutom magen som samlat på sig under sommaren. Tredje passet för oss efter sommaren. Första passet 1½ vecka sedan var hon stelare men jätterolig. Andra passet dagen efter kändes helt fenomenalt kort sagt, toppeninsats av oss båda, och jag provade massera henne lite efteråt och då sänkte hon halsen och gäspade flera gånger :love: Detta passet var lite mer upp och ner, vissa bitar var jag supernöjd med och bitvis kände jag mig bara kass. Normalt pass kanske man ska säga helt enkelt :angel: Men viktigast är att hon känns fräsch, lagom pigg och jättehärligt humör. Hon bjuder på sån himla fin känsla när vi hittar varandra :love:

Ska börja ta med snöre/snodd igen att knyta ihop mina händer med så jag tvingas sluta vifta med de. När det går bra vissa pass får jag händerna på rätt plats mycket mer än jag brukar utan att det känns svårt, men när det inte går helt bra så har jag så himla lätt att börja fiffla för mycket :banghead:

@Nominous Åh vad härligt att han mår bra och fungerar bra och gud vad tråkigt att du ska sälja. Han ser så himla rolig ut att rida och blir så glad av att se era senare filmer. Hade jag haft pengar och ridit bättre hade jag absolut velat ha honom, får hoppas du hittar någon bra människa som fungerar med honom.

Ska börja ta med snöre/snodd igen att knyta ihop mina händer med så jag tvingas sluta vifta med de. När det går bra vissa pass får jag händerna på rätt plats mycket mer än jag brukar utan att det känns svårt, men när det inte går helt bra så har jag så himla lätt att börja fiffla för mycket :banghead:

Bra! Händerna är fortfarande alldeles för långt ifrån varandra och alldeles för mycket "hit och dit". Jobbigt för hästen att inte erbjudas ro i munnen.

Hon är pigg, glad och lite stel. Väldigt härligt humör och rolig att rida, är väldigt fin för att ha vilat så länge (sommarbete + några veckor extravila efter det) förutom magen som samlat på sig under sommaren. Tredje passet för oss efter sommaren. Första passet 1½ vecka sedan var hon stelare men jätterolig. Andra passet dagen efter kändes helt fenomenalt kort sagt, toppeninsats av oss båda, och jag provade massera henne lite efteråt och då sänkte hon halsen och gäspade flera gånger :love: Detta passet var lite mer upp och ner, vissa bitar var jag supernöjd med och bitvis kände jag mig bara kass. Normalt pass kanske man ska säga helt enkelt :angel: Men viktigast är att hon känns fräsch, lagom pigg och jättehärligt humör. Hon bjuder på sån himla fin känsla när vi hittar varandra :love:

Åh, vad jag verkligen önskar för sin skull att du hade någon BRA som kunde hjälpa dig med grunderna. Du verkar vilja så mycket och vara så ambitiös, så jag tror egentligen att det är ganska lite som skulle behövas för att ge dig en rejäl knuff framåt. :-) Nu blir det ju istället så att du sitter och befäster gamla fel, som t ex din hand som ser ut att bli hårdare och hårdare. Någon borde hjälpa dig att helt koppla bort "handridningen" som du ägnar dig åt nu, få dig att backa ett steg och "göra om, göra rätt". Tror att det skulle kunna bli hur bra som helst då! :-)

@Miedo Jag har ett tankeexpriment som kanske kan hjälpa dig med händerna.

Tänk dig att du har en liten bricka med ett antal drinkar ståendes på. Brickan håller du med tummarna, dvs det hade faktiskt varit möjligt att hålla i en bricka medan man rider (går då inte att hålla händerna så djupt isär). Fokusera nu på att dels inte spilla ut drinkarna och dels på att "bjuda" gästerna på drickan dvs för brickan lite framåt mot gästerna.

En annan bra sak är att låta någon som står på marken sätta upp sin handflata mot dina händer och be dig att mjukt trycka din händer mot dennes hand (förstod du?). För det ger dig känslan av hur pass mkt tryck framåt du ska ha i din hand. Handen får aldrig sträva bakåt utan ska istället tendera att sträva framåt. Att överdriva "framåttryckskänslan" till en början kan hjälpa till att få in i huvudet att handen ska vara stilla och gå framåt istället för bakåt eller åt sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka