###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Miedo Jag har ett tankeexpriment som kanske kan hjälpa dig med händerna.

Tänk dig att du har en liten bricka med ett antal drinkar ståendes på. Brickan håller du med tummarna, dvs det hade faktiskt varit möjligt att hålla i en bricka medan man rider (går då inte att hålla händerna så djupt isär). Fokusera nu på att dels inte spilla ut drinkarna och dels på att "bjuda" gästerna på drickan dvs för brickan lite framåt mot gästerna.

En annan bra sak är att låta någon som står på marken sätta upp sin handflata mot dina händer och be dig att mjukt trycka din händer mot dennes hand (förstod du?). För det ger dig känslan av hur pass mkt tryck framåt du ska ha i din hand. Handen får aldrig sträva bakåt utan ska istället tendera att sträva framåt. Att överdriva "framåttryckskänslan" till en början kan hjälpa till att få in i huvudet att handen ska vara stilla och gå framåt istället för bakåt eller åt sidan.
Gillar din liknelse med brickan och drinkarna! Själv brukar jag tänka på att putta på en barnvagn.... Det är väl mera passande till mitt liv just nu än drinkar!

Tänk dig att du har en liten bricka med ett antal drinkar ståendes på. Brickan håller du med tummarna, dvs det hade faktiskt varit möjligt att hålla i en bricka medan man rider (går då inte att hålla händerna så djupt isär). Fokusera nu på att dels inte spilla ut drinkarna och dels på att "bjuda" gästerna på drickan dvs för brickan lite framåt mot gästerna.

En annan bra sak är att låta någon som står på marken sätta upp sin handflata mot dina händer och be dig att mjukt trycka din händer mot dennes hand (förstod du?). För det ger dig känslan av hur pass mkt tryck framåt du ska ha i din hand. Handen får aldrig sträva bakåt utan ska istället tendera att sträva framåt. Att överdriva "framåttryckskänslan" till en början kan hjälpa till att få in i huvudet att handen ska vara stilla och gå framåt istället för bakåt eller åt sidan.
Gillar din liknelse med brickan och drinkarna! Själv brukar jag tänka på att putta på en barnvagn.... Det är väl mera passande till mitt liv just nu än drinkar!

jag skulle sätta ett spö mellan armbågarna eller mellan händerna, så det verkligen känns obekvämt när du drar handen bakåt. Se på dina handrörelser och tänk hur långt bak den går och hur mycket det blir i munnen på henne.

Jag har köpt nya, stenhårda stövlar. Helt plötsligt måste jag sitta med raka, stilla ben rakt över hästen för annars gör det ont som fan i knävecken. Hoppsan, vad glad min häst blev.

Tackar för väldigt bra sätt att tänka! Har försökt ha med mig detta senaste passet och det är definitivt ett tankeexperiment som fungerar bra för min hjärna i ridningen. :)

@Pontevecchio har varit uppe förut om just spö och det är inget för mig kort sagt. Snöre från lillfinger till lillfinger däremot är effektivt på ungefär samma sätt men förstör inte känslan så som jag tycker ett spö gör. Men jag är med på att jag har nytta av att tvinga händerna att hamna rätt med hjälpmedel.

Här är en film från träningen i fredags. Detta var rättså i början av passet. Men då såklart efter mamma slutat filma släppte hon helt från gummibanden och jobbade även med ryggen jätte bra.

Min tränare sa hela tiden att det rörde sig ordentligt bakom sadeln och hon sa sen efter träningen att det är en helt annan häst nu efter veterinärbesöken. Så hon har kanske haft ont ett tag.

Hon blir lite oren i vänstervarvet när jag ställer henne för mycket inåt och hon hamlar i obalans. Men det rättade även till sig efter filmen..

http://videofy.me/v/8704036

@Itzyditzy Folk får sig vad dom vill om snoddar och hjälptyglar, men ni har het klart tagit er en bra bit framåt (bokstavligen-nu rör hon på sig framåt även om det blir lite pinnigt):). Har all tilltro att ni kommer att fortsätta utvecklas och det var väl en himla tur att du bytte tränare!

@Fiorano vad kul att läsa att du ser positiv förändring! :)
Det är jätte kul att träna för den nya nu för man märker skillnad efter varje gång. Sen har jag inte tränat så mycket nu så det ska verkligen bli kul att se när jag tränar varje vecka

Tackar för väldigt bra sätt att tänka! Har försökt ha med mig detta senaste passet och det är definitivt ett tankeexperiment som fungerar bra för min hjärna i ridningen. :)

@Pontevecchio har varit uppe förut om just spö och det är inget för mig kort sagt. Snöre från lillfinger till lillfinger däremot är effektivt på ungefär samma sätt men förstör inte känslan så som jag tycker ett spö gör. Men jag är med på att jag har nytta av att tvinga händerna att hamna rätt med hjälpmedel.
Det jag ser är att du gärna är långt före hästen med ditt huvud vart ni ska. Va hos hästen. Se mellan öronen. Tänk lugn o ro ihop med armar o händer. Det får gå lite knackigt ett tag för att få in nytt tänkande.

@steril intressant att höra :) Jag har nämligen "problem" med att jag brukar titta lite för mycket neråt hela tiden och försöker rätta till det - men så är det ju den klassiska svårigheten med att hitta det rätta mellanläget och inte överdriva och göra nytt fel istället :crazy: Det går knackigt och långsamt men framåt, tack för enkel konstruktiv kritik :)

Dags för ny film på mig och femåringen som jag rider, han har blivit starkare och även jag (hoppas jag) börjar bli stadigare i min sits men hamnar i stolsits ibland, behöver komma mer rakt över och ner med dessa hälar :p ja och säkert tusen andra fel men jag är nöjd såhär långt!

Fattningarna är ännu lite jobbiga men han fattar galopp i princip direkt i båda varv numera.

I övrigt en trevligt häst med stor ridbarhet!

Lägger in senaste filmen här också :angel:

Efter lite blaha i dressyren senaste tiden så har vi tagit tävlingsuppehåll och har passat på att lägga tid och pengar på att träna lite hoppning istället!

Härligt! Modig du är!

Det var länge sedan jag hoppade sådana höjder... ja jag tycker det ser jättehögt ut :p

@Charlottee Tack, eller nåt :p Jag tycker också det blir ganska högt ibland, men säger tränaren att vi ska hoppa så litar jag på att vi klarar det... Hjälper att veta att hästen har tävlat på de höjderna förut också ;)

Har förresten en till o-dressyrig film, inte speciellt höga hinder men tillräckligt spännande i alla fall :angel:

En sån buse!
Det ser kul ut, hade gärna gjort det själv (synd bara att jag är så förbenat feg :angel: ).

En film på Juno och mig från idag. Han är nu fem år, men är rätt efter i utbildningen. Jobbar förstås med att få fram näsan och länga ut formen mer men är rätt nöjd med att han är hyfsat stadig. Har denna sadeln på prov som passar honom bra, men tyvärr hamnar min skänkel helt fel på stöden. Buhu:(.

Kära bukefalister jag behöver hjälp!

Har varit på jakt efter en tränare som kan komma ut 1 gång i månaden till mig och min unghäst. Denne ska kunna ha öga för detaljer och lägga stor vikt i grunder. Har en 3åring som jag vill rida på bästa sätt för hans och min skull men behöver såklart lite hjälp på vägen. Behöver inte vara en bokstavstränare av något slag utan bara en person med stor kunskap som vill hjälpa mig emellanåt. Hästen är riden i alla gångarter, går i relativt stadig form, går skänkelvikningar i skritt och trav mm..

För att hitta denna person har jag lagt ut annonser, kontaktat tränare, skrivit i olika grupper på facebook men får inga svar :( Vi finns utanför västerås, pma mer än gärna om ni vet någon som kan tänkas passa oss!!

tack på förhand :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka