###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mooi och @FengurLaugar det är riktigt kul! När man väl kommit igenom den västa biten som är första sprången :p

@KrullTroll och @phie : Tack! Efter ett par år så har jag lärt mig ganska bra hur jag ska hantera "spruttarna", ser dock att jag blir lite snål med eftergiften över hinderna men det är väl lite självbevarelsedrift :angel:

En film på Juno och mig från idag. Han är nu fem år, men är rätt efter i utbildningen. Jobbar förstås med att få fram näsan och länga ut formen mer men är rätt nöjd med att han är hyfsat stadig. ...
Vilka hjälper använder du/vad gör du när du jobbar med att få fram näsan på hästen? Var finns det på filmen?

@Brille Jag lyfter fram honom flera flera gånger och på sista tio sekunderna släpper jag även ner och fram honom ytterligare. Grejen med denna hästen är att bjudningen inte sitter ordentligt och jag vill/kan inte göra så mycket mer än att rida på framåt för att få ett stöd på handen och kunna reglera formen.

Kom gärna med tips hur jag ska förbättra:).

@Brille Jag lyfter fram honom flera flera gånger och på sista tio sekunderna släpper jag även ner och fram honom ytterligare. Grejen med denna hästen är att bjudningen inte sitter ordentligt och jag vill/kan inte göra så mycket mer än att rida på framåt för att få ett stöd på handen och kunna reglera formen.

Kom gärna med tips hur jag ska förbättra:).
Sammanfattning
Hästen som är 5 år börjar bli stadig.
Du tycker att 1) nosen behöver komma fram och att 2) bjudningen behöver bli bättre.

Jag vet inte vad du menar med stadig och på vilket sätt det är positivt för dig.

1) Har hästen förtroende för bettet? Tar han tygeln och för fram nosen när du ger eftergift? Han kanske inte vill att har du stöd i/av tygeln utan bara kontakt.
- Se till att tygeln är tillräckligt lång i förhållande till var huvudet är placerat, lägre huvud längre tygel, dvs gör det möjligt för hästen att öka/minska vinkeln mellan hals och huvud.
- Korta och läng tygeln ofta.
- Var passiv/följsam med handen när du inte vill inverka. Det är du inte i galoppen eftersom hästen huvud pendlar.
- Undvik att använda handen så att den blir dragande.
- Lär hästen att följa bettet framåt först i stillastående, sen i skritt trav och galopp.
- Beröm direkt vid antydan till att hästen börjar göra det du vill!!!!

2) Jag skulle fokusera på bjudningen framför en viss form. Utan bjudning finns inget att rida med. Hur åstadkomma det?
- Öppna dörren framåt. Se till att överlivet inte är bakom lodlinjen, hellre något framför.
- Låt handen följa hästens rörelser ffa i galoppen.
- Tjata inte med skänklar eller smackningar, påminn med spöet.
- Renodla hjälperna så att du inte använder framåtdrivande och förhållande hjälper samtidigt.
- Beröm så att hästen vet hur det skall vara!!!

Sammanfattning
Hästen som är 5 år börjar bli stadig.
Du tycker att 1) nosen behöver komma fram och att 2) bjudningen behöver bli bättre.

Jag vet inte vad du menar med stadig och på vilket sätt det är positivt för dig.

1) Har hästen förtroende för bettet? Tar han tygeln och för fram nosen när du ger eftergift? Han kanske inte vill att har du stöd i/av tygeln utan bara kontakt.
- Se till att tygeln är tillräckligt lång i förhållande till var huvudet är placerat, lägre huvud längre tygel, dvs gör det möjligt för hästen att öka/minska vinkeln mellan hals och huvud.
- Korta och läng tygeln ofta.
- Var passiv/följsam med handen när du inte vill inverka. Det är du inte i galoppen eftersom hästen huvud pendlar.
- Undvik att använda handen så att den blir dragande.
- Lär hästen att följa bettet framåt först i stillastående, sen i skritt trav och galopp.
- Beröm direkt vid antydan till att hästen börjar göra det du vill!!!!

2) Jag skulle fokusera på bjudningen framför en viss form. Utan bjudning finns inget att rida med. Hur åstadkomma det?
- Öppna dörren framåt. Se till att överlivet inte är bakom lodlinjen, hellre något framför.
- Låt handen följa hästens rörelser ffa i galoppen.
- Tjata inte med skänklar eller smackningar, påminn med spöet.
- Renodla hjälperna så att du inte använder framåtdrivande och förhållande hjälper samtidigt.
- Beröm så att hästen vet hur det skall vara!!!

Bjudningen är min allra första prio. Han går mycket lite på banan utan rids mest skogen för att främja bjudning. De stunder bjudningen kommer ärligt (korta sekvenser) så länger han formen fint och följer bettet. Självklart ändrar jag tygellängden och länger den när han bjuder till och länger formen. Berömmer jättemycket med rösten när han gör rätt också:). Så precis de punkter du lägger upp är vad jag försöker jobba med och är hur jag själv vill ha det. Förutom att greja stillastående, helt enkelt för att jag vet att det fungerar när han bjuder på framåt:).

Sen är det intressant det där med var jag som ryttare placerar tyngdpunkten. Att den som du skriver ska vara lite framför hade jag också sagt för tre år sen. Men sen jag började rida ponny och dessutom är lång i mitt överliv har jag fått lära mig att det är ganska stor skillnad på var hästen trivs med min tyngdpunkt. Med Juno kan jag inte ha tyngdpunkten framför, då hamnar han direkt bakom hjälperna och stannar. Om jag däremot är lite mer mitt på och stundvis lite bakom går han på fint. Detta tog ett år för mig att inse skillnaden det gjorde med honom...

Tack för feedback! Håller verkligen med dig i mångt och mycket:)!

Ser väldigt trevligt ut Victovie!:bump:

kl*
Sista små filmerna -hela filmen är fast på videokameran som är för gammal för datorn..:angel:- från vår start på Flyinge med kära lilla hästen, som tyvärr skulle bli vår sista. Två veckor efter att vi kommit hem gick hon bort:cry::cry:

kl*
Sista små filmerna -hela filmen är fast på videokameran som är för gammal för datorn..:angel:- från vår start på Flyinge med kära lilla hästen, som tyvärr skulle bli vår sista. Två veckor efter att vi kommit hem gick hon bort:cry::cry:

Men vad säger du! Inte den fina 7-åringen som du red?! Vad hände? Beklagar iallafall oerhört.:(

kl*

Fy sjutton vad trist :( Beklagar och sänder styrkekram.

https://videofy.me/moaphlsson/9084816

Film från gårdagens träning! Om man inte har följt vår resa så ser inte detta så mycket ut för världen och ber de personer då att kolla på äldre filmer.

Min känsla från gårdagen då, hon har ALDRIG varit så fin. Visst att hon har gått fint och krökt på nacken nu de senaste veckorna men igår fick jag verkligen med baken. Fick kommentarer om att det var väldigt stelt på förra filmen och det ser jag inget av nu. Vänstervarvet är extremt mycket lättare för oss båda.
Hon är extremt stel i vänstersidan vilket medför att jag inte alls får med mig yttersidan i högervarvet. Men allt kan inte bli perfekt över en dag. Hon har börjat röra på bakbenen och har framåtbjudning vilket är prio ett :)

kl*

Vad tråkigt att du förlorade henne. Får man fråga vad som hände henne?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka