@Brille Jag lyfter fram honom flera flera gånger och på sista tio sekunderna släpper jag även ner och fram honom ytterligare. Grejen med denna hästen är att bjudningen inte sitter ordentligt och jag vill/kan inte göra så mycket mer än att rida på framåt för att få ett stöd på handen och kunna reglera formen.
Kom gärna med tips hur jag ska förbättra
.
Sammanfattning
Hästen som är 5 år börjar bli stadig.
Du tycker att 1) nosen behöver komma fram och att 2) bjudningen behöver bli bättre.
Jag vet inte vad du menar med stadig och på vilket sätt det är positivt för dig.
1) Har hästen förtroende för bettet? Tar han tygeln och för fram nosen när du ger eftergift? Han kanske inte vill att har du stöd i/av tygeln utan bara kontakt.
- Se till att tygeln är tillräckligt lång i förhållande till var huvudet är placerat, lägre huvud längre tygel, dvs gör det möjligt för hästen att öka/minska vinkeln mellan hals och huvud.
- Korta och läng tygeln ofta.
- Var passiv/följsam med handen när du inte vill inverka. Det är du inte i galoppen eftersom hästen huvud pendlar.
- Undvik att använda handen så att den blir dragande.
- Lär hästen att följa bettet framåt först i stillastående, sen i skritt trav och galopp.
- Beröm direkt vid antydan till att hästen börjar göra det du vill!!!!
2) Jag skulle fokusera på bjudningen framför en viss form. Utan bjudning finns inget att rida med. Hur åstadkomma det?
- Öppna dörren framåt. Se till att överlivet inte är bakom lodlinjen, hellre något framför.
- Låt handen följa hästens rörelser ffa i galoppen.
- Tjata inte med skänklar eller smackningar, påminn med spöet.
- Renodla hjälperna så att du inte använder framåtdrivande och förhållande hjälper samtidigt.
- Beröm så att hästen vet hur det skall vara!!!