###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bjudningen är min allra första prio. Han går mycket lite på banan utan rids mest skogen för att främja bjudning. De stunder bjudningen kommer ärligt (korta sekvenser) så länger han formen fint och följer bettet. Självklart ändrar jag tygellängden och länger den när han bjuder till och länger formen. Berömmer jättemycket med rösten när han gör rätt också:). Så precis de punkter du lägger upp är vad jag försöker jobba med och är hur jag själv vill ha det. Förutom att greja stillastående, helt enkelt för att jag vet att det fungerar när han bjuder på framåt:).

Sen är det intressant det där med var jag som ryttare placerar tyngdpunkten. Att den som du skriver ska vara lite framför hade jag också sagt för tre år sen. Men sen jag började rida ponny och dessutom är lång i mitt överliv har jag fått lära mig att det är ganska stor skillnad på var hästen trivs med min tyngdpunkt. Med Juno kan jag inte ha tyngdpunkten framför, då hamnar han direkt bakom hjälperna och stannar. Om jag däremot är lite mer mitt på och stundvis lite bakom går han på fint. Detta tog ett år för mig att inse skillnaden det gjorde med honom...

Tack för feedback! Håller verkligen med dig i mångt och mycket:)!
Hoppas du inte tar illa upp för att jag fortsätter diskussionen.

Bjuder han bättre i skogen? Du kanske rider på något annat sätt där, har annat fokus. Hästen kanske ser en anledning till det du vill den ska göra - runda ett träd, ta i uppför.
Har du möjlighet att ställa ut något på banan som du kan använda så kanske det kan hjälpa på banan.

Jag anser inte att bjudning framåt har så mycket med övningen "nosen fram" att göra. Den övningen ska kunna göras även i en ryggning. Om hästen inte för fram nosen när ryttaren ber om just det OCH ger hästen möjligheten att göra det kommer ryttaren att få/ha problem.

Om du länger tygeln först när hästen längt formen är du för sen för att använda det som hjälp. Du ska indikerar längning av tygeln när du ber om längning. (Med det menar jag naturligtvis inte att du skall släppa kontakten eller ge lösa tyglar.)

Om du berömmer först när hästen gjort rätt är du för sen. Du ska berömma när du uppmärksammar att den är på väg att göra rätt.

Jag tror att det är lättare för hästen att förstå om alla hjälper samverkar, t.ex. att tyngdpunkten förs framåt när ryttaren vill framåt. De får absolut inte motverka varandra, då måste hästen välja och väljer kanske det som är fel för dig. Är du säker på att du bara ändrar tyngdpunkten genom att föra fram överlivet? Om du samtidigt kniper med knäna, för skänklarna bakåt eller vinklar bäckenet åt fel håll så kan det vara det som gör att hästen stannar.

@smulan87 Du har en poäng! Nu känns det bättre efter brutalsågningen från sista tävlingen.:up:
@fio Jag har blivit helt såld på brunt och skulle fan helst byta ut sadel, träns o kandar till brunt. Tycker synd om alla andra på tävling som måste rida runt i sina tråkiga svarta stövlar när jag får rida runt i mina fantastiskt snygga bruna!:D

Hehe, jag har både brun sadel och brunt kandar OCH bruna stövlar.

ok, jag förstår.
Jag har själv aldrig använt mig av den metoden, men det bästa är att lyssna på ens tränare så att man får en röd tråd med sin ridning och träning.:)

Ja det är klart. Men nu i fredags så red min tränare henne och ändrade sig i typ allt hon sagt. Så nu börjar vi om från pll igen utan gummiband! Och min tränare rider oftare så jag får lite bättre hjälp. Klarar inte att rida henne själv längre :(

Ja det är klart. Men nu i fredags så red min tränare henne och ändrade sig i typ allt hon sagt. Så nu börjar vi om från pll igen utan gummiband! Och min tränare rider oftare så jag får lite bättre hjälp. Klarar inte att rida henne själv längre :(
så vad är träningsplanen nu då?

har för mig att jag läst att ni har haft veterinär att titta på henne, vad hittade ni, behandlade ni och blev det någon uppföljning?

NinaP, hemskt ledsen för din förlust!

Ja, ibland får man en helt annan känsla när man sitter på hästen än när man står på backen, men det är ju toppen att du har en tränare som kan hjälpa dig uppsuttet! Guld värt och du ska se att du säkert kommer klara av allt snabbare med din häst om din tränare kan hoppa upp och hjälpa dig.
Jag tycker det är toppen när tränare kan sitta upp med jämna mellanrum, för det känns ofta som att man får en skjuts i rätt riktning och en snabbare utvecklingskurva.

så vad är träningsplanen nu då?

har för mig att jag läst att ni har haft veterinär att titta på henne, vad hittade ni, behandlade ni och blev det någon uppföljning?

NinaP, hemskt ledsen för din förlust!

Vet inte riktigt. Hann inte prata med min tränare efter träningen då men ska prata med henne idag. Tränar en dag varannan vecka och två dagar varannan. Så vi ofta får hjälp och inte hinner göra för mycket fel.

Jo hon va ju på klinik i somras och hade inflammation i benet. Det är bra nu. I våras va vi också iväg pga av ryggen men det var inget mer än början på kissing spines. Alltså att det var tätt mellan några tornutskott men inget hon har ont av. Ingen uppföljning på de..

@saltopeppar Ja precis. Förra måndagsträningen sa jag att hon va väldigt stel och jobbig i sidorna. Så när tränaren hoppade upp kände hon väl det också. Så man blir ju rättså lurad av gummibanden på det sättet. Hästen känns mjuk och eftergiven men sen när dom åker av är det helt annat.

Vet inte riktigt. Hann inte prata med min tränare efter träningen då men ska prata med henne idag. Tränar en dag varannan vecka och två dagar varannan. Så vi ofta får hjälp och inte hinner göra för mycket fel.

Jo hon va ju på klinik i somras och hade inflammation i benet. Det är bra nu. I våras va vi också iväg pga av ryggen men det var inget mer än början på kissing spines. Alltså att det var tätt mellan några tornutskott men inget hon har ont av. Ingen uppföljning på de..

@saltopeppar Ja precis. Förra måndagsträningen sa jag att hon va väldigt stel och jobbig i sidorna. Så när tränaren hoppade upp kände hon väl det också. Så man blir ju rättså lurad av gummibanden på det sättet. Hästen känns mjuk och eftergiven men sen när dom åker av är det helt annat.

Vad kul att du verkar fått en bra tränare som både kan sitta upp och omvärdera träningen.
Varjefall jag blir glad av att du har förstått faran med gummibandet.

Var inte orolig för din ridning. Det är ibland mycket bättre att börja om från noll för att sen komma till resultat.
Du har så bra grundförutsättningar så det kommer att gå snabbt.

Nej men fy vad tråkigt att läsa om din förlust @NinaP! :( Beklagar verkligen, hon var så fin!

Kl. Nu var det länge sen jag tittade in här. Jag har gått och skaffat mig en dressyrtränare jag är kalasnöjd med och för ett par veckor sen köpte jag även en dressyrsadel. Antalet gånger jag ridit i dressyrsadel under min livstid är väldigt lätträknade på två händer och herregud vad svårt det är att ställa om. :o Jag har allra svårast med skänklarna som gärna åker bak till ljumskarna och dessutom tappar jag stigbyglarna konstant hela tiden. :meh: Men som min tränare säger, "Rom byggdes inte på en dag", vi har hela vintern på oss med träningar och till våren hoppas jag vi ska komma ut på tävling! :) Filmen nedan rider jag för tredje gången i sadeln, för två veckor sen provade jag den i samband med träning och bara från det så tycker jag det har gått framåt. Finns självklart massor att förbättre. Massor. Men det är så himla roligt att känna framstegen!

Konstruktiv kritik mottages tacksamt. :) Vad jag själv hela tiden försöker tänka på är: ner och fram med skänklarna, tårna framåt. Vrid om vänster handled, håll i tygeln ordentligt och sluta glappa med den. Sitt över till höger, ner med vänster axel. Titta upp. Tänk att det ska vara så svårt att koppla ihop... :banghead: ;)

Var snälla nu...

Nej men fy vad tråkigt att läsa om din förlust @NinaP! :( Beklagar verkligen, hon var så fin!

Kl. Nu var det länge sen jag tittade in här. Jag har gått och skaffat mig en dressyrtränare jag är kalasnöjd med och för ett par veckor sen köpte jag även en dressyrsadel. Antalet gånger jag ridit i dressyrsadel under min livstid är väldigt lätträknade på två händer och herregud vad svårt det är att ställa om. :o Jag har allra svårast med skänklarna som gärna åker bak till ljumskarna och dessutom tappar jag stigbyglarna konstant hela tiden. :meh: Men som min tränare säger, "Rom byggdes inte på en dag", vi har hela vintern på oss med träningar och till våren hoppas jag vi ska komma ut på tävling! :) Filmen nedan rider jag för tredje gången i sadeln, för två veckor sen provade jag den i samband med träning och bara från det så tycker jag det har gått framåt. Finns självklart massor att förbättre. Massor. Men det är så himla roligt att känna framstegen!

Konstruktiv kritik mottages tacksamt. :) Vad jag själv hela tiden försöker tänka på är: ner och fram med skänklarna, tårna framåt. Vrid om vänster handled, håll i tygeln ordentligt och sluta glappa med den. Sitt över till höger, ner med vänster axel. Titta upp. Tänk att det ska vara så svårt att koppla ihop... :banghead: ;)

Var snälla nu...

Tycker inte alls att det var så illa som det lät av din text! Det där kommer bli super med lite mer träning. Rid utan stigbyglar ett tag så att du tränar på att släppa knäna och komma djupare ner i sadeln. :)

Tycker inte alls att det var så illa som det lät av din text! Det där kommer bli super med lite mer träning. Rid utan stigbyglar ett tag så att du tränar på att släppa knäna och komma djupare ner i sadeln. :)

Åh tack! Jag blev faktiskt positivt överraskad själv av filmen, det känns som om jag bara studsar och flaxar. Men de stunder jag känner att jag hamnar rätt blir ju allt så enkelt. Varför kan man inte sitta kvar så då? :p Så nyttigt med film, man ser både sina brister och sin utveckling. :)

Nu har jag fått höra tipset om att rida utan stigbyglar från tre olika håll (bland annat tränaren) så jag tror jag tar av dom från sadeln idag. :angel: Tack!

Var snälla nu...

Vilken jättefin ponny, ni är jättefina! :love:
Jag blev väldigt nyfiken på vem du tränar för, tyckte jag kände igen rösten, du skulle inte kunna hinta lite om vem det är? :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka