###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Film från senaste passet med Ninya :love:

Förutom mina egna vanliga problem (som jag dock tycker jag kommit framåt med det senaste) så var jag väldigt nöjd med passet. Lyckades få henne väldigt liksidig, lika framme för båda sidors hjälper i båda varven vilket är så himla svårt när både häst och människa är rejält sneda i sig själva :angel::banghead: På sätt och vis känns det alltid lite kasst för att jag vet att med andra förutsättningar skulle hon kunna vara betydligt finare än i nuläget. Men samtidigt är jag väldigt glad att jag får henne/oss att jobba så bra som hon gör med våra förutsättningar.

Händerna! Händerna! Händerna! Nu är det nog (efter år av tjat från många här) dags att föra ihop dem, ha dem stilla (inte låsta), slappna av i handleden och se till att armbågen inte hamnar bakom din kropp!!
Förläng stiglädren också så att du kommer bättre runt hästen - inte .

Annars tycker jag som axel att du gått framåt. Det här är nog förmodligen din bästa film du visat här! :)

Händerna! Händerna! Händerna! Nu är det nog (efter år av tjat från många här) dags att föra ihop dem, ha dem stilla (inte låsta), slappna av i handleden och se till att armbågen inte hamnar bakom din kropp!!
Förläng stiglädren också så att du kommer bättre runt hästen - inte .

Annars tycker jag som axel att du gått framåt. Det här är nog förmodligen din bästa film du visat här! :)
Jag får ihop de ibland sisådär tre gånger per pass.... :o kämpar på med det.
Funkar inget vidare att länga lädrena mer, hon är REJÄL runt bröstkorgen så jag når faktiskt inte mer än några cm nedanför stigbyglarna i nuläget. Med ett hål längre får jag ont i knäna om jag bibehåller benens vinkel. Visst kan jag komma ner mer runt hästen än jag gör i genomsnitt nu, men det ligger i min sits är jag övertygad om och inte i stiglädrena.
Tack så mycket!

@Solis & @axel Väldigt härligt att höra, tack :)
Försöker komma ihåg att plocka ihop händerna när formen faller på plats men det är lättare sagt än gjort, men stundvis känns det bra när jag kommer ihåg det :angel: Jobbar med övergångar i olika varianter varje gång jag rider, annars hittar vi inte rätt alls. Men jag håller med om att det är något jag borde jobba ännu mer med, speciellt kortare tempoväxlingar oftare :)

Jag får ihop de ibland sisådär tre gånger per pass.... :o kämpar på med det.
Funkar inget vidare att länga lädrena mer, hon är REJÄL runt bröstkorgen så jag når faktiskt inte mer än några cm nedanför stigbyglarna i nuläget. Med ett hål längre får jag ont i knäna om jag bibehåller benens vinkel. Visst kan jag komma ner mer runt hästen än jag gör i genomsnitt nu, men det ligger i min sits är jag övertygad om och inte i stiglädrena.
Tack så mycket!

@Solis & @axel Väldigt härligt att höra, tack :)
Försöker komma ihåg att plocka ihop händerna när formen faller på plats men det är lättare sagt än gjort, men stundvis känns det bra när jag kommer ihåg det :angel: Jobbar med övergångar i olika varianter varje gång jag rider, annars hittar vi inte rätt alls. Men jag håller med om att det är något jag borde jobba ännu mer med, speciellt kortare tempoväxlingar oftare :)

Du ska ha händerna ihop SÅ ATT formen faller på plats!

Du ska ha händerna ihop SÅ ATT formen faller på plats!
Klumpigt skrivet av mig! Syftade på då jag under mitten/slutet av passen kan sätta ihop händerna och vara helt passiv där utan att det påverkar formen eller ridningen. Det är ingen idé att göra det innan hon är uppvärmd och ordentligt på hjälperna, då blir det bara mer spänt och vi hittar inte ur det. Syftade alltså på att jag ska komma ihåg att sätta ihop händerna mycket mer och vara passivare med de när hon är på hjälperna. Sedan jobbar jag ju hela tiden på att vara mer stilla och mjuk i händerna hela tiden, och mer ihop än jag själv tycker är bekvämt.

Är ganska säker på att största problemet för mig sitter högre upp i armar/axlar, blir lätt spänd i axlarna och det är troligen därför jag har svårare att vara följsam i händerna om jag försöker tvinga ihop de innan jag (vi) är "redo" för det. Märks hemskt tydligt när jag haft spö mellan händerna tidigt i passet, då kan hon knappt röra sig framåt i galopp. När jag gjort samma senare i passen då vi båda är ordentligt varma så funkar det dock överlag bra men hon blir lite tyngre och stummare på bettet.

Har du (eller någon annan) tips på hur man kan träna på att mjuka upp sig i axlar-övre delen av ryggen-armar-händer, gärna sådant man kan träna hemma utan häst också?

Miedo
Hej!
Jag är ny som medlem, hoppas det är okej att jag svarar en veteran som dig! ☺jag dyker in eftersom du bad om fler tips.
Jag skulle rida flera pass (gärna med longör) och BARA tänka på avslappning i min kropp, låta fötter och ben bli tunga och dingla. Tårna hänger neråt.
Därefter skulle jag rida några pass med längre tyglar och BARA tänka på att hålla ihop händerna, strunta i hur hästen går och arbetar. Så länge så att det blir det normala och händer isär känns konstigt.
För att träna hemma skulle jag (och gör jag ganska ofta, hoppas du också har en förstående familj, haha☺) lägga några kuddar på en stol och låtsas-rida. Häng tyglar på en stol framför och lev dig in i träningen! Leta spänningar och träna på att slappna av! Flummigt jag vet, men det hjälper ☺

@Miedo håller med övriga du jobbar så otroligt och vill så mycket och du kommer lite vidare pga det trots att du har lite dåliga odds pga riskolans häst, inte så mkt privat träning osv och kanske dessutom inte optimal träning för oberoende tränare i sak .

I princip ALLT med dina händer bottnar i brister i sitsen . Önskar att du hade ngn tränare som fokuserade på det i första hand , du skulle komma långt med det och då menar jag inte att du ska sitta på lina osv långa perioder, det är inte många som gör men rätt tränare och kontinuitet med en som inser grundproblemet hade tagit dig långt i din vilja att gå framåt och utvecklas .

Ang stigläder osv så påverkas din sits ;)

Senast ändrad:
Nu tycker jag att det är en del obefogad kritik.

En god sits ska inte bara vara korrekt o snygg, utan funktionell.
Miedo Rider nu hästen! Säter är bra. Det är inget fel att rida in hästen mellan tyglarna o få den rakriktad vilket jag upplever att hon lyckas med.
Att sätta ihop händerna till "rätt position" tar tid om hon vill behålla rakriktningen. Ridning handlar så mot om känsla o timing o longering löser inte det.

Jag har lett på kandar o diagonalslutor på tävling o har inte fått avdrag för det. Kom 2a.

Stå på dig Miedo- du är på rätt kurs.

Nu tycker jag att det är en del obefogad kritik.

En god sits ska inte bara vara korrekt o snygg, utan funktionell.
Miedo Rider nu hästen! Säter är bra. Det är inget fel att rida in hästen mellan tyglarna o få den rakriktad vilket jag upplever att hon lyckas med.
Att sätta ihop händerna till "rätt position" tar tid om hon vill behålla rakriktningen. Ridning handlar så mot om känsla o timing o longering löser inte det.

Jag har lett på kandar o diagonalslutor på tävling o har inte fått avdrag för det. Kom 2a.

Stå på dig Miedo- du är på rätt kurs.
Härligt uppmuntrande att höra :)
Håller med om att jag rider henne nu. Visserligen rider jag fel/begränsande stora delar av tiden men rider känns det iaf som att jag gör.
Jag är dock helt med @mackan i att det brister i sitsen. Det är inte så att jag direkt kan sätta fingret på exakt vad brister (mest...), men det är ofta jag känner att Ninya är på mina hjälper men ändå inte kan röra sig igenom kroppen så som jag vill för att jag inte är nog följsam i sitsen för att kunna släppa igenom henne helt. Det är en av de saker jag tycker är svårast att hitta rätt med på egen hand (och jag känner heller inte att jag har någon i min närhet som kan hjälpa mig :(). Känns iaf bättre utan sadel då jag blir bättre placerad på hästen och kommer närmare.

Ja alltså det är ju inte mycket rörelser att plocka fram där inte :rofl: Men jag är säker på att hon kan bli ytterligare bättre igenom i kroppen än hon är i dagsläget om människan på ryggen var bättre.. Visst skulle jag säkerligen utvecklas mer som ryttare på en bättre häst, men hos oss som ekipage är det absolut jag som är den största begränsande faktorn.

Ja alltså det är ju inte mycket rörelser att plocka fram där inte :rofl: Men jag är säker på att hon kan bli ytterligare bättre igenom i kroppen än hon är i dagsläget om människan på ryggen var bättre.. Visst skulle jag säkerligen utvecklas mer som ryttare på en bättre häst, men hos oss som ekipage är det absolut jag som är den största begränsande faktorn.

Fast en lite mer begränsad häst kan nog begränsa ryttaren (och vice versa), det blir ofta så att hästen liksom sätter ryttaren rätt när den arbetar korrekt med sin kropp. Man ska inte alltid skylla på sig själv :).

När hon nu arbetar så fint som du faktiskt får henne till så våga testa lite vad som händer när du gör si eller så med dina hjälper. Vad händer om händerna förs ihop mer? Isär mer? Högre hand, lägre hand? Fokusera på axlar och armbågar, känn efter. Det är inte farligt om hon faller isär, men just att du vågar testa lite och börjar känna efter mer vad du gör och vad som händer när du ändrar något. Vilken effekt får dina ändringar på hästen, hur svarar hon på med avslappnade axlar osv osv.

Jag har följt er i det tysta, men jag tycker du gör ett otroligt bra jobb och ni har utvecklats väldigt mycket eftersom du är så ambitiös. :bow:

Sorry för mina stavfel....surfbrädan som gör sina egna ordval...På tävling så ingår effekten av hjälperna i sitsen. I alla fall när jag tävlade på Dackes tid.

På den ridskolan där jag växte upp så satt Aronsson o min bästa ridlärare o nickade med huvudet. Bra för takten, men gud så fult o störande för de som tittade:crazy:. jag tror inte att jag har fått bort det helt, men det påverkade inte själva ridningen negativt.

Miedo.
Nästan ingen av oss kan visa hästen FULLA potential. Det är just potential o Ninja med sin exteriör.....
Var glad för det du lär dig av Ninya o ta med dig det till nästa häst som kommer att lära dig mer o annat.

Klumpigt skrivet av mig! Syftade på då jag under mitten/slutet av passen kan sätta ihop händerna och vara helt passiv där utan att det påverkar formen eller ridningen. Det är ingen idé att göra det innan hon är uppvärmd och ordentligt på hjälperna, då blir det bara mer spänt och vi hittar inte ur det. Syftade alltså på att jag ska komma ihåg att sätta ihop händerna mycket mer och vara passivare med de när hon är på hjälperna. Sedan jobbar jag ju hela tiden på att vara mer stilla och mjuk i händerna hela tiden, och mer ihop än jag själv tycker är bekvämt.

Är ganska säker på att största problemet för mig sitter högre upp i armar/axlar, blir lätt spänd i axlarna och det är troligen därför jag har svårare att vara följsam i händerna om jag försöker tvinga ihop de innan jag (vi) är "redo" för det. Märks hemskt tydligt när jag haft spö mellan händerna tidigt i passet, då kan hon knappt röra sig framåt i galopp. När jag gjort samma senare i passen då vi båda är ordentligt varma så funkar det dock överlag bra men hon blir lite tyngre och stummare på bettet.

Har du (eller någon annan) tips på hur man kan träna på att mjuka upp sig i axlar-övre delen av ryggen-armar-händer, gärna sådant man kan träna hemma utan häst också?

Händerna ska vara ihop ända från början - oberoende om hästen är uppvärmd och på hjälperna eller inte! Man ska inte "köra moppe" alls - inte i något skede av ridpasset! Den enda orsaken till att föra händerna ifrån varandra för en liten stund är ett ledande tygeltag - och då ska man veta meningen med att man gör det.

Händerna ska vara ihop ända från början - oberoende om hästen är uppvärmd och på hjälperna eller inte! Man ska inte "köra moppe" alls - inte i något skede av ridpasset! Den enda orsaken till att föra händerna ifrån varandra för en liten stund är ett ledande tygeltag - och då ska man veta meningen med att man gör det.
Håller inte alls med, och ingen av mina tränare gör det heller. MÅLET är en buren och samlad hand, men det betyder inte att man ALLTID ska rida så.

Kanske jag tog i lite. Stör mig så på Miedos handställning och "moppstyre". Tycker hon verkar tänka fel - att man ska joxa med handen tills hästen är eftergiven. Min åsikt är att man inte får någon ärlig eftergift om man håller på och joxar med handen - hit och dit, vänster höger, ut och in, upp och ner. Stilla, följsam, jämn och mjuk hand i kombination med bra övningar så blir hästen både eftergiven, rak och ordentligt på hjälperna. "Handridning" understöder jag inte!

@tott Jag kan försäkra dig om att jag inte tänker så. Jag är medveten om att jag ofta pillar mer med händerna än jag behöver/borde - men det är faktiskt så att jag i stort sett alltid har ett syfta med tygeltag (och de sker ofta i kombination med andra hjälper). Det här alltså en häst som är sned i kroppen och av sig själv går i en svag högersluta konstant (hängande på vänster bog främst). Hon blir inte rakriktad av sig själv. Ju längre in i passet vi kommer desto mindre hjälper behövs för att rätta till henne. Sedan vet jag att ju bättre jag rider desto mindre ska handen behöva användas, jag jobbar på det och vet att jag har problem, men att hålla händerna i perfekt position är inte högsta prioritet enligt mig.

Så större delen av passet eftersträvar jag inte "rätt" position i den meningen, utan fokuserar på att vinkeln i armar-handleder och att inte hamna alltför brett isär. När vi kommer dit att hon känns någorlunda lösgjord och stabil i formen då plockar jag ihop händerna dit det "ska" vara (försöker komma ihåg att göra det iaf...). Vi har många brister men jag anser inte att handställningen är det största/viktigaste.

@Solis Tack så mycket :)
När jag travar av brukar jag blunda och försöka känna igenom vad jag gör och vad som händer i mig och hästen, som du beskriver. Absolut något jag kan göra mer och oftare!

och @axel : Visst är hästen också begränsande, men för mig är dressyr just att få fram hästens potential. Inte nödvändigtvis då att maxa rörelser, men i arbetet i helhet. Så jag anser att jag har mycket kvar med Ninya fortfarande.

@PrinceFair Tackar! :o:)

Kanske jag tog i lite. Stör mig så på Miedos handställning och "moppstyre". Tycker hon verkar tänka fel - att man ska joxa med handen tills hästen är eftergiven. Min åsikt är att man inte får någon ärlig eftergift om man håller på och joxar med handen - hit och dit, vänster höger, ut och in, upp och ner. Stilla, följsam, jämn och mjuk hand i kombination med bra övningar så blir hästen både eftergiven, rak och ordentligt på hjälperna. "Handridning" understöder jag inte!
Men vad är det med dig? Jag är en av alla de som smygläser den här tråden, och @Miedo med Ninya är ett av mina favoritekipage. Inte för att de rider på någon grand prix-nivå, utan för att Miedo är en ridskoleryttare som på en häst med milt sagt begränsningar i exteriören har lyckats få fram lösgjordhet och liksidighet. Utvecklingen är ju enorm! Alla har vi saker i ridningen vi kan förbättra, dåliga vanor som är svåra att rätta till - speciellt utan regelbunden hjälp från tränare. Om det är någon som verkar medveten om sina brister är det just Miedo. I Ninya ser jag en häst som trivs med sin ryttare och som antagligen kommer hålla ett antal fler år än hon hade annars tack vare att hon nu blir riden i en ändamålsenlig form. Du får det att låta som att Miedo sitter där uppe och sågar hästen "på tygeln", oschysst tycker jag när det ju faktiskt inte alls är fallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka