###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Konstruktiv kritik mottages tacksamt. :) Vad jag själv hela tiden försöker tänka på är: ner och fram med skänklarna, tårna framåt. Vrid om vänster handled, håll i tygeln ordentligt och sluta glappa med den. Sitt över till höger, ner med vänster axel. Titta upp. Tänk att det ska vara så svårt att koppla ihop... :banghead: ;)

Du är rolig du, det där var det väl inget större fel på ? :laugh::laugh:

Men du har lite tankefel angående dina fel, tex tänk inte vrid om vänster handled utan tänk armbågarna intill kroppen så rättar handleden upp sig per automatik. Samma med tårna, det måste ske en omvridning av hela låret för att tårna ska kunna peka framåt. Du sitter lite med knäna utåt och då kommer tån automatiskt att peka utåt.

"sitt över till höger, ner med vänster axel" Tänk sträck upp högersidan istället.

Nej tvärtom är man avslappnad i låren så faller benen rakt ner, det är när du har knäna utåt som du spänner musklerna.
Det bästa är när någon på marken tar ut ditt lår från sadeln och placerar det rätt.

Lite utåt hamnar ju tårna i stort sett alltid ändå, det är väl när man upplever det som ett problem man får se lite längre upp än bara till tån. Man kan ju inte bara ändra på just den kroppsdelen (tårna i detta fallet) utan att det påverkar resten av kroppen för då blir det spänningar, därför får man ju gå till grundproblemet och ändra på det.

@fio
Och då undrar en mupp varför det är fel att tårna pekar lite utåt?
Behöver man inte spänna muskler för en omvridning av låret?

Man får större följsamhet i sitsen om man lyckas med omvridning uppifrån höftleden och då kan sitta på insidan av låret.

Bäst är som sagt att någon på backen hugger tag i foten och gör omvridningen och för in handen innanför låret och drar tillbaks muskeln.
När man börjar hitta det och blivit mer stretchad går det lättare och lättare och man kan göra samma rörelse själv.
Ut bed benet från sadeln och vrid om i höftleden. Sen lägga an dem och tårna pekar fram..

@fio
Tack snälla! :bow:

Just det här är så himla intressant! :) Nu har jag sån obeskrivlig tur att min tränare dessutom råkar vara duktig kiropraktor så hon kan hela mig och hur min kropp ser ut och fungerar, vilket visat sig vara otroligt praktiskt och bra! Just det du skriver om höften är mitt stora problem. Jag är olika lång i mina ben och har därutav fått en vridning i bäckenet som påverkat höfterna negativt. Jag har gått med spänningar och har framför allt svårt att hamna nedåt med "framstjärten" :angel: eftersom det tar stopp i ljumskarna så att säga. :) När tränaren säger "tänk på tårna" blir det på nåt sätt automatiskt att jag vrider om uppifrån. Men eftersom jag är kort i musklerna där orkar jag inte med att sitta så länge och det blir per automatik att jag spänner mig och drar upp benen. Så jag har massor att jobba på! :)

Armbågarna, mycket bra tips, tack!

Provade idag att lämna stigbyglarna i stallet. Jag får påminna mig själv hela hela tiden och jisses vad det känns att det tar stopp i ljumskarna! Kommer ha träningsvärk imorrn så det skriker om det! Men när jag hamnar rätt blir det så enkelt allting, och nog känns det ändå som om det går framåt för varje uppsittning. :)

@fio
@tuaphua

Intressant, tack för svar.

Jag har dock en helt annan uppfattning....om man får hjälp från backen
med en hand på knät och en hand mot höften, sakta stretchar insidan av lår genom att dra knät ut från sadeln lite bakåt så läggs sedan hela benet sig an sadeln på ett naturligt sätt utan att man måste tänka på tår eller omvridning.
Dessutom stretchas området runt hela höft-bäckenet så man kan sänka stigläderna några hål.
Efter stretchen brukar tårna peka lite mer utåt och det är inget fel enligt mig eller de tränarna som lärt mig detta.
@Maja_Kandi
Skulle rekommendera denna stretch.

Tillägg....om man har problem som tex dra upp knän aså är det oftast
problem med kort muskulatur runt höft, jumske, lår och det skapar i sin tur problem att använda sig av bålstabiliteten.

Tillägg....om man har problem som tex dra upp knän aså är det oftast
problem med kort muskulatur runt höft, jumske, lår och det skapar i sin tur problem att använda sig av bålstabiliteten.

Jag håller helt med om att det beror på för kort muskulatur(och att man kniper pga dålig balans och det går runt.. etc). Så visst måste man stretcha. Och visst gör man det gradvis.
Jag tror dessutom både jag och fio skrv att det görs bäst med hjälp från backen.
I mitt fall så skrev jag inte så tydligt. Men ja, man måste dra ut benet från sadeln och vrida om uppifrån höften genom att hålla i knä och fot(jag skrev bara att man gör dt själv i ett senare steg, dvs drar ut och vinklar om). Man kan också behöva gå in med handen och dra tillbaks muskulaturen i låren och sas lägga den rätt så att ryttaren inte "rullar bak" och sitter på baksidan av låret igen.
Jag upplever just att knän och tår pekar ut när man blir för kort i muskulaturen och hamnar på baksidan av låret.
Jag förstår inte varför tårna skulle peka ut och man ska se fotsulan tex om man sitter på insidan av låret. Lite ut kan de vara ibland. Men för den normala ryttaren blir tårna sällan MER ut då man får stretchhjälp.
Och när man sitter på insidan får man mer balans och följsamhet utöver rörlighet, tycker jag.
En del kan också behöva stretcha rumpmusklerna för att kunna vinkla benet rätt i höften.

Det finns en massa avsuttna stretchövningar givetvis.

Jag håller helt med om att det beror på för kort muskulatur(och att man kniper pga dålig balans och det går runt.. etc). Så visst måste man stretcha. Och visst gör man det gradvis.
Jag tror dessutom både jag och fio skrv att det görs bäst med hjälp från backen.
I mitt fall så skrev jag inte så tydligt. Men ja, man måste dra ut benet från sadeln och vrida om uppifrån höften genom att hålla i knä och fot(jag skrev bara att man gör dt själv i ett senare steg, dvs drar ut och vinklar om). Man kan också behöva gå in med handen och dra tillbaks muskulaturen i låren och sas lägga den rätt så att ryttaren inte "rullar bak" och sitter på baksidan av låret igen.
Jag upplever just att knän och tår pekar ut när man blir för kort i muskulaturen och hamnar på baksidan av låret.
Jag förstår inte varför tårna skulle peka ut och man ska se fotsulan tex om man sitter på insidan av låret. Lite ut kan de vara ibland. Men för den normala ryttaren blir tårna sällan MER ut då man får stretchhjälp.
Och när man sitter på insidan får man mer balans och följsamhet utöver rörlighet, tycker jag.
En del kan också behöva stretcha rumpmusklerna för att kunna vinkla benet rätt i höften.

Det finns en massa avsuttna stretchövningar givetvis.

Ni beskriver ju helt och fullt mitt problem, dvs kort muskulatur kring höft och bäcken. Just det där att lyfta ut och rulla bak låret brukar jag försöka göra några gånger per pass. Men det är så svårt att sitta kvar, benen vill liksom dras upp direkt.

Tips på stretchövningar mottages tacksamt! :)

Ni beskriver ju helt och fullt mitt problem, dvs kort muskulatur kring höft och bäcken. Just det där att lyfta ut och rulla bak låret brukar jag försöka göra några gånger per pass. Men det är så svårt att sitta kvar, benen vill liksom dras upp direkt.

Tips på stretchövningar mottages tacksamt! :)

Du är inte ensam om det. Här är en till som lätt blir så om hon inte rider mycket. ;)

Du har ju dessutom ridit i hoppsadel som jag förstår det. Då får man inte träna på att "släppa ner" benen på det sättet.

Du behöver antagligen stretcha höftböjare och rumpa och förmodligen framsida, insida och baksida lår.
Höftböjarna kan du stretcha genom att lägga dig med ena sidan av kroppen på en bänk/soffa/ett gäng ihopskjuta stolar etc som är lika hög som ditt smalben ungefär. Och så för du fram ena benet så det står i 90 graders vinkel mellan underben/lår. Som du ska knäböja/fria men med bakre benet på det upphöjda.
Den brukar ta bäst av de som finns.
Drar det inte nog där kan man addera små saker som höja det bakre benet, överkroppen, vrida sig etc. Men det brukar räka ganska bra för många.

En bra övning för sitsen tycker jag är att sätta sig a la skräddarställning. Men istället för att korsa benen sätta fotsulorna mot varann och dra in benen så långt mot kroppen man kan och pressa ner knäna utåt mot marken med armarna.

Stretcha rumpan kan du göra genom att lägga dig på rygg på hårt underlag, dra upp vänster ben böjt mot magen, fatta tag med vänster hand under knäet och höger på foten. Behåll knäet uppdraget så långt det går med rak vinkel i benet från höften upp till knäet dra sedan underbenet mot höger så benet vrids och underbenet pekar mot höger så mycket du orkar. Hela tiden med knäet upp och utan att knäet glider mot vänster.
Hm.. Svårt att förklara utan att visa känner jag.. ;)

Insida och framsida lår tror jag du grejar. Hugg tag i vristen bakom kroppen och dra upp typ.. Insidan: böj ena benet och sträck det andra utåt..
Baksida: nå tårna..

Annars googla stretch av höftböj, lår och rumpa.
Birthe Vogelius bok är bra..

Tänkte precis säga det @Maja_Kandi .. den boken är jättebra Spänst och harmoni i ryttaren sits heter den. Just det där med höftböjaren känner jag igen, jag rider ju i stort sett uteslutande i hoppsadeln och får sträcka ut dom emellanåt, gäller bara att komma i håg det.

Åh tack! Jag blev faktiskt positivt överraskad själv av filmen, det känns som om jag bara studsar och flaxar. Men de stunder jag känner att jag hamnar rätt blir ju allt så enkelt. Varför kan man inte sitta kvar så då? :p Så nyttigt med film, man ser både sina brister och sin utveckling. :)

Nu har jag fått höra tipset om att rida utan stigbyglar från tre olika håll (bland annat tränaren) så jag tror jag tar av dom från sadeln idag. :angel: Tack!

Annars kan du ju ha dem kvar, så att du kan rida lätt t ex. Bara att lägga dem i kors framför sadeln när du inte vill använda dem. :)

Kl. Nu var det länge sen jag tittade in här. Jag har gått och skaffat mig en dressyrtränare jag är kalasnöjd med och för ett par veckor sen köpte jag även en dressyrsadel. Antalet gånger jag ridit i dressyrsadel under min livstid är väldigt lätträknade på två händer och herregud vad svårt det är att ställa om. :o Jag har allra svårast med skänklarna som gärna åker bak till ljumskarna och dessutom tappar jag stigbyglarna konstant hela tiden. :meh: Men som min tränare säger, "Rom byggdes inte på en dag", vi har hela vintern på oss med träningar och till våren hoppas jag vi ska komma ut på tävling! :) Filmen nedan rider jag för tredje gången i sadeln, för två veckor sen provade jag den i samband med träning och bara från det så tycker jag det har gått framåt. Finns självklart massor att förbättre. Massor. Men det är så himla roligt att känna framstegen!

Åh, vad jag känner igen mig!! Köpte ju mig en dressyrsadel som är en dröm att sitta i...när jag sitter rätt :grin: Annars känner jag mig som en studsboll som skumpar runt, hästen puttar över mig på en sida och jag tappar balans ännu mer och tappar gärna en stigbygel :wtf:
Men träning ger framgång och nu sist så kändes de där bra stunderna oftare och längre.
Har en skadad sätesmuskel som dessutom gör det ännu svårare att få ner och bak det benet så som det bör, men skam den som ger sig.
Himla härlig tränare dessutom:love:

Film från senaste passet med Ninya :love:

Förutom mina egna vanliga problem (som jag dock tycker jag kommit framåt med det senaste) så var jag väldigt nöjd med passet. Lyckades få henne väldigt liksidig, lika framme för båda sidors hjälper i båda varven vilket är så himla svårt när både häst och människa är rejält sneda i sig själva :angel::banghead: På sätt och vis känns det alltid lite kasst för att jag vet att med andra förutsättningar skulle hon kunna vara betydligt finare än i nuläget. Men samtidigt är jag väldigt glad att jag får henne/oss att jobba så bra som hon gör med våra förutsättningar.

Film från senaste passet med Ninya :love:

Förutom mina egna vanliga problem (som jag dock tycker jag kommit framåt med det senaste) så var jag väldigt nöjd med passet. Lyckades få henne väldigt liksidig, lika framme för båda sidors hjälper i båda varven vilket är så himla svårt när både häst och människa är rejält sneda i sig själva :angel::banghead: På sätt och vis känns det alltid lite kasst för att jag vet att med andra förutsättningar skulle hon kunna vara betydligt finare än i nuläget. Men samtidigt är jag väldigt glad att jag får henne/oss att jobba så bra som hon gör med våra förutsättningar.
Fasen vad du har utvecklats:bow:

Du har henne nu mellan tyglarna så jag kulle börja sätta ihop händerna mer o sen göra med övergångar för att få henne kvickare i bakbenen o därmed kunna få henna kortare i kroppen. hon ser överbyggd ut o då är det ännu mer viktigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka