Ni beskriver ju helt och fullt mitt problem, dvs kort muskulatur kring höft och bäcken. Just det där att lyfta ut och rulla bak låret brukar jag försöka göra några gånger per pass. Men det är så svårt att sitta kvar, benen vill liksom dras upp direkt.
Tips på stretchövningar mottages tacksamt!
Du är inte ensam om det. Här är en till som lätt blir så om hon inte rider mycket.
Du har ju dessutom ridit i hoppsadel som jag förstår det. Då får man inte träna på att "släppa ner" benen på det sättet.
Du behöver antagligen stretcha höftböjare och rumpa och förmodligen framsida, insida och baksida lår.
Höftböjarna kan du stretcha genom att lägga dig med ena sidan av kroppen på en bänk/soffa/ett gäng ihopskjuta stolar etc som är lika hög som ditt smalben ungefär. Och så för du fram ena benet så det står i 90 graders vinkel mellan underben/lår. Som du ska knäböja/fria men med bakre benet på det upphöjda.
Den brukar ta bäst av de som finns.
Drar det inte nog där kan man addera små saker som höja det bakre benet, överkroppen, vrida sig etc. Men det brukar räka ganska bra för många.
En bra övning för sitsen tycker jag är att sätta sig a la skräddarställning. Men istället för att korsa benen sätta fotsulorna mot varann och dra in benen så långt mot kroppen man kan och pressa ner knäna utåt mot marken med armarna.
Stretcha rumpan kan du göra genom att lägga dig på rygg på hårt underlag, dra upp vänster ben böjt mot magen, fatta tag med vänster hand under knäet och höger på foten. Behåll knäet uppdraget så långt det går med rak vinkel i benet från höften upp till knäet dra sedan underbenet mot höger så benet vrids och underbenet pekar mot höger så mycket du orkar. Hela tiden med knäet upp och utan att knäet glider mot vänster.
Hm.. Svårt att förklara utan att visa känner jag..
Insida och framsida lår tror jag du grejar. Hugg tag i vristen bakom kroppen och dra upp typ.. Insidan: böj ena benet och sträck det andra utåt..
Baksida: nå tårna..
Annars googla stretch av höftböj, lår och rumpa.
Birthe Vogelius bok är bra..