###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad säger du! Inte den fina 7-åringen som du red?! Vad hände? Beklagar iallafall oerhört.:(

Tack för omtanken allihopa!

@Hedwig @sassiball Jo tyvärr:( Hon fick en penicillinchock, lyckades överleva (såg ut som om hon skulle dö), men fick en väldigt ovanlig sjukdom till följd, där de flesta dör inom ett par dagar..

@mimus Ja det stämmer, det var jag som hade henne.

Har ju tur att jag har andra hästar också iom mitt jobb, men är bara så tungt att "min" box nu helt plötsligt har blivit helt tom.. Har nog fortfarande inte förstått helt att hon är borta än:cry:

@Hedwig @sassiball Jo tyvärr:( Hon fick en penicillinchock, lyckades överleva (såg ut som om hon skulle dö), men fick en väldigt ovanlig sjukdom till följd, där de flesta dör inom ett par dagar..

Har ju tur att jag har andra hästar också iom mitt jobb, men är bara så tungt att "min" box nu helt plötsligt har blivit helt tom.. Har nog fortfarande inte förstått helt att hon är borta än:cry:
Så tråkigt, förstår att det känns tomt.

Ser väldigt trevligt ut Victovie!:bump:

kl*
Sista små filmerna -hela filmen är fast på videokameran som är för gammal för datorn..:angel:- från vår start på Flyinge med kära lilla hästen, som tyvärr skulle bli vår sista. Två veckor efter att vi kommit hem gick hon bort:cry::cry:

Nej men gud vad tragiskt, sånt som inte händer! :( Beklagar verkligen din sorg, ser så fin ut!

Tack så mycket <3

Ser väldigt trevligt ut Victovie!:bump:

kl*
Sista små filmerna -hela filmen är fast på videokameran som är för gammal för datorn..:angel:- från vår start på Flyinge med kära lilla hästen, som tyvärr skulle bli vår sista. Två veckor efter att vi kommit hem gick hon bort:cry::cry:

Vad hemskt! Usch vad fort det kan gå beklagar verkligen, så fin häst!

Fy fan vad jävligt. Ååhh jag skulle nog inte stå ut.:cry:

https://videofy.me/moaphlsson/9084816

Film från gårdagens träning! Om man inte har följt vår resa så ser inte detta så mycket ut för världen och ber de personer då att kolla på äldre filmer.

Min känsla från gårdagen då, hon har ALDRIG varit så fin. Visst att hon har gått fint och krökt på nacken nu de senaste veckorna men igår fick jag verkligen med baken. Fick kommentarer om att det var väldigt stelt på förra filmen och det ser jag inget av nu. Vänstervarvet är extremt mycket lättare för oss båda.
Hon är extremt stel i vänstersidan vilket medför att jag inte alls får med mig yttersidan i högervarvet. Men allt kan inte bli perfekt över en dag. Hon har börjat röra på bakbenen och har framåtbjudning vilket är prio ett :)

Jag har följt er lite vid sidan av och jag tycker ni har gjort stora framsteg:bow: Men jag har en liten fråga, varför extremböja nacken/halsen som man gör i början av filmen?
:)

Nu kommer jag här med en film igen, från dagens dressyrträning med medryttarhästen. Kort klipp från senare delen, tyvärr fick jag inte filmat på slutet när han var SÅ fin! Hade jättebra känsla men på filmen ser jag ju bara allt jag gör fel... :crazy:

Vi jobbade mycket med att ändra takten, framför allt i galoppen. Han galopperar gärna som en gunghäst, lite i fyrtakt, och är då ganska svår att påverka. Så när han blev sådär seg, "som sirap" så fick jag försöka leka takthållare. Det är lite det som tränaren pratar om i filmen.

Usch det är alltid så jobbigt att se sig själv på film... Så var snälla. Jag har oerhört mycket att jobba med, men jag har inte tränat dressyr ordentligt på hur länge som helst. Hästen gör gärna så att han antingen kryper in med näsan eller så blir han lång. Jag tappar ut tyglarna framför allt i traven.

Den som vill se att det ändå faktiskt hänt en del på två år kan kika på den här filmen:
Blä vad hemskt att se :p

Ok slut på försvarstal! Håll till godo. Jag hade en bra känsla och vi är på väg framåt så jag är glad :)

@zassoo jag är sällan inne på film tråden eller kommenterar filmer över huvud taget osv men det där behöver du ju inte ursäkta dig för över huvud taget ens från 2012? Du har en bra grundsits och fina händer, inte regel att folk har det, och hästen är fin den också. Jag tycker du ska vara nöjd med din ridning i väldigt hög grad utifrån det, ni har alla förutsättningar att komma vidare då alla förutsättningar finns i grunden för sånt :). Trevlig och pedagogisk tränare också vad jag ser på filmen!

@zassoo jag är sällan inne på film tråden eller kommenterar filmer över huvud taget osv men det där behöver du ju inte ursäkta dig för över huvud taget ens från 2012? Du har en bra grundsits och fina händer, inte regel att folk har det, och hästen är fin den också. Jag tycker du ska vara nöjd med din ridning i väldigt hög grad utifrån det, ni har alla förutsättningar att komma vidare då alla förutsättningar finns i grunden för sånt :). Trevlig och pedagogisk tränare också vad jag ser på filmen!

Tack mackan! Det är lätt att se alla felen istället för vad som faktiskt är bra :) Har lite lätt prestationsångest också vad gäller dressyren, jobbar med det. Tränaren är kanon!

Jag har följt er lite vid sidan av och jag tycker ni har gjort stora framsteg:bow: Men jag har en liten fråga, varför extremböja nacken/halsen som man gör i början av filmen?
:)

Varför min tränare ville att jag skulle böja henne så va mest för att få henne att släppa tygeln lite där. Hon är så stark och stel i den sidan så hänger sig lätt i tygeln bara.

Nu denna veckan har det gått lite bakåt igen. Men så är det! Ett steg framåt sen två bakåt ;p

@zassoo ni är på helt rätt väg, vettig tränare också!

Häromdagen var jag tvungen att prova om det gick att göra fem byten i vartannat och visst gick det.. dålig kvalitet på filmen men bevis iaf. :D

Väldigt duktig och fin häst! Blir lite avis och ibland kan jag önska något högre ridbarhet på min egen..:D
Själv lyckades vi avsluta tävlingssäsongen med ett riktigt bottenresultat där vi helt hoppade över serien samt fick usla poäng på i princip alla moment. Hedwig galopperade bara lugnt vidare när vi skulle göra serien men var hygglig nog att åtminstone se till att byta innan vi kom ut i nya varvet iaf..:angel:

@Hedwig Äh ni har väl en fin säsong bakom er väl? Nu har ni dessutom alla möjligheter att starta nästa säsong på topp i förhållande till bottenstarten som ni nu avslutade med. :up: Det är värre för mig som vann senaste MsvAn..... bara därför måste jag rida en till så att jag kommer ned på jorden och inte tror att jag är världsbäst när nästa säsong börjar. :D

@fio du är välkommen! Jag ska försöka hinna kika på dig på hemmatävlingen så det är bäst att du inte får kalla dressyrfötter nu. :sneaky:

@smulan87 Du har en poäng! Nu känns det bättre efter brutalsågningen från sista tävlingen.:up:
@fio Jag har blivit helt såld på brunt och skulle fan helst byta ut sadel, träns o kandar till brunt. Tycker synd om alla andra på tävling som måste rida runt i sina tråkiga svarta stövlar när jag får rida runt i mina fantastiskt snygga bruna!:D

@Hedwig haha vad bra, jag är sur idag för jag kunde inte stänga mina bruna stövlar för att jag hade långkalsonger på mig, så jag behövde ha mina stenhårda tävlingsstövlar som ger ohyggliga skav i knävecken. :banghead:

@smulan87 Du har en poäng! Nu känns det bättre efter brutalsågningen från sista tävlingen.:up:
@fio Jag har blivit helt såld på brunt och skulle fan helst byta ut sadel, träns o kandar till brunt. Tycker synd om alla andra på tävling som måste rida runt i sina tråkiga svarta stövlar när jag får rida runt i mina fantastiskt snygga bruna!:D
Hur har du valt brun nyans på stövlarna? Jag har ju motsvarande kavaj som du har frack men har svårt att hitta nyans på stövlar som passar fint till den. Färgen på kavajen dras ju lite mot mullvad...

Varför min tränare ville att jag skulle böja henne så va mest för att få henne att släppa tygeln lite där. Hon är så stark och stel i den sidan så hänger sig lätt i tygeln bara.

Nu denna veckan har det gått lite bakåt igen. Men så är det! Ett steg framåt sen två bakåt ;p

ok, jag förstår.
Jag har själv aldrig använt mig av den metoden, men det bästa är att lyssna på ens tränare så att man får en röd tråd med sin ridning och träning.:)

Hur har du valt brun nyans på stövlarna? Jag har ju motsvarande kavaj som du har frack men har svårt att hitta nyans på stövlar som passar fint till den. Färgen på kavajen dras ju lite mot mullvad...
Jag beställde bruna via nätet. Trodde de skulle vara ljusare men blev positivt överraskad eftersom de är ganska mörka.:) Tycker de passar fint med fracken. Fast jag tycker även att de passar utmärkt med min blå kavaj.:D
Dessutom är det ju lite avstånd mellan stövlar och kavaj/frack så då tycker inte jag att det gör något om det inte är exakt samma bruna ton. Det blir tom snyggare om det är lite olika tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka