###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Delar med mig i denna tråd också eftersom jag är så stolt över min bäbis! Sista ridpasset innan vilan

Fina Frans! :banana: Så himla duktig! :bump:

Hans 3-åriga storasyster Fjärilsviol sköter sig också, så himla nöjd med hennes fantastiska attityd :love: Longeringen är kanske inte alltid det mest exalterande, men när matte sitter upp - då jäklar växlar man upp till 5e växeln! :D

Här kommer film från kvällen på Juno. Det är på intet sätt fantastisk utan är en rätt tråkig kombination av att han inte orkar riktigt bakifrån (han har ganska mycket problem med sina patellor båda bak och har vilat i ca fem veckor vilket inte alls gynnat dessa) och att han samtidigt är pigg. En väldigt väldigt svårriden kombination kan jag lova.

@Fiorano han är ju jättefin men väldigt grön som sagt . Jag hade hellre haft ett spö som pekpinne än de idoga smackningarna , tror du skulle få en lugnare inlärning av hjälperna framåt då :) Var inte så fokuserad på att han ska gå i form heller varje sekund hade jag sagt också . Det är viktigare att grundhjälperna sitter och blir befästa . Han är jättefin som sagt så just därför min kommentar :)

Sen hade jag som du vet tidigare både om det var jag eller häst, blivit galen på hunden ;) Din häst behöver ju få lugn att arbeta och även om de är snälla så blir det ju att fokus ligger på ngn hund lite som driver och får ryck .

@mackan Pisken gör föga nytta ( har tjatat för mycket med den), smackningarna är en sån där hemsk ovana som jag aldrig lyckats få bort... Är helt hemskt att höra sig själv tjata så mycket så tro sjutton att han ignorerar mig:o. Men tror min tränare har tid med om här i mellandagarna och då tar vi genom drivningen från backen:).

Hoppas att snart lyckas fånga på film när han går som han egentligen kan! Stundvis hittar han så himla fin trav med härligt sug på bettet och bjudning.

Hunden får han leva med och han är inte så brydd:).

En häst som jobbar ska jobba och skita i om det springer 20 hundar vilt omkring i ridhuset. Hästen ska lyssna på ryttaren vilket din film @Fiorano är ett ypperligt exempel på. Min tränare blir skogstokig om jag gnäller över yttre störande faktorer: -Koncentrera du dig på ditt istället för att bry dig om annat så kommer hästen också göra det.

Fina Frans! :banana: Så himla duktig! :bump:

Hans 3-åriga storasyster Fjärilsviol sköter sig också, så himla nöjd med hennes fantastiska attityd :love: Longeringen är kanske inte alltid det mest exalterande, men när matte sitter upp - då jäklar växlar man upp till 5e växeln! :D
Gud vad fin hon är! Min ser ut att vara typ ett år yngre ridmässigt... :D Så går det när amatörer roar sig med unghästutbildning kontra er som kan. :o

Alltså det här om min hund kommer upp med jämna mellanrum. Jag köper att en häst som inte är van vid henne troligen kommer att reagera ganska mycket på att ha en JRT farandes runt sig. Juno har dock haft Tyra runt sig ändå sen han kom till mig (och blev då inriden) och hon har alltid varit med när jag ridit ut i skogen. Det är faktiskt en viss trygghet att ha med lilla hund när man rider ut med unghäst, det är förvånansvärt hur pass bra draghjälp Tyra varit! Jag skickar henne före när något är läskigt och då vågar Juno följa efter.

Jag upplever heller inte Juno som irriterad eller störd på hunden.

Alltså @Fiorano du får göra precis som du vill med din hund !
Jag har inga tvivel om att det funkar för dig och hästen är van osv . Jag avsåg inte att skapa ngn debatt om detta öht, jag säger bara som jag skrev, JAG vill inte ha min egen hund kutande planlöst runt mig när jag trimmar på ridbana/ridhus, för arbetsro och säkerhetsskull , punkt.

Jag har själv hund och haft i många år och har med lös i skog och mark osv. Inte på ridbanan och det är jag själv som valt det utifrån både arbetsro för hästens del men även min egen vill inte ha koll på ngn hund under tiden . Trots det skulle inte den jag har ränna som ett skott kors och tvärs det är en helt annan ras som inte gör så temperamentsmässigt, jag vill ändå inte ha hunden på ridbanan utifrån ovan nämnda personligt tycke och smak. Konstigare än så är det inte och som sagt, det var inte meningen att du behöver försvara dig , jag konstaterade bara det jag sagt tidigare och du redan vet , att jag hade blivit tokig ;)

@minstal verkar tyvärr tolkat min kommentar som att det handlar om att inga störningsmoment öht får finnas när man trimmar ngn häst . Men om andras hundar springer omkring på ridbanan när man rider och det som sagt är andras hundar hade jag sagt ifrån, för att slippa hålla koll på säkerheten för ngn annans hund/oroa mig om ngt skulle bli fel och ngn hund/häst/människa kommit i kläm .Tack och lov har jag aldrig behövt mer än ca 5 ggr på ca 35 år om andras hundar ;). En 6 gång hände det att en hästvan dansk gårdshund fick ett ryck i ridhuset och en lite taggad, dock i sak hundvänlig häst ryckte till och kickade ut och träffade de den i huvudet så hunden blev medvetslös och fick spendera dygn på intensiv vård på klinik :(

Ett ögonblicks verk som bara var "olyckligt " . Jag väljer gärna bort onödiga såna möjligheter, utan att de blir absurdum . :)

Senast ändrad:
Alltså @Fiorano du får göra precis som du vill med din hund !
Jag har inga tvivel om att det funkar för dig och hästen är van osv . Jag avsåg inte att skapa ngn debatt om detta öht, jag säger bara som jag skrev, JAG vill inte ha min egen hund kutande planlöst runt mig när jag trimmar på ridbana/ridhus, för arbetsro och säkerhetsskull , punkt.

Jag har själv hund och haft i många år och har med lös i skog och mark osv. Inte på ridbanan och det är jag själv som valt det utifrån både arbetsro för hästens del men även min egen vill inte ha koll på ngn hund under tiden . Trots det skulle inte den jag har ränna som ett skott kors och tvärs det är en helt annan ras som inte gör så temperamentsmässigt, jag vill ändå inte ha hunden på ridbanan utifrån ovan nämnda personligt tycke och smak. Konstigare än så är det inte och som sagt, det var inte meningen att du behöver försvara dig , jag konstaterade bara det jag sagt tidigare och du redan vet , att jag hade blivit tokig ;)

@minstal verkar tyvärr tolkat min kommentar som att det handlar om att inga störningsmoment öht får finnas när man trimmar ngn häst . Men om andras hundar springer omkring på ridbanan när man rider och det som sagt är andras hundar hade jag sagt ifrån, för att slippa hålla koll på säkerheten för ngn annans hund/oroa mig om ngt skulle bli fel och ngn hund/häst/människa kommit i kläm .Tack och lov har jag aldrig behövt mer än ca 5 ggr på ca 35 år om andras hundar ;). En 6 gång hände det att en hästvan dansk gårdshund fick ett ryck i ridhuset och en lite taggad, dock i sak hundvänlig häst ryckte till och kickade ut och träffade de den i huvudet så hunden blev medvetslös och fick spendera dygn på intensiv vård på klinik :(

Ett ögonblicks verk som bara var "olyckligt " . Jag väljer gärna bort onödiga såna möjligheter, utan att de blir absurdum . :)
Mina hundar är superlydiga och jag kan utan problem ha med dem när jag rider ut men det finns ingen anledning att de ska vimsa runt på ridbanan när jag rider där. Hedwig är snäll och sparkas inte men om hon är väldigt fokuserad på arbetet är jag inte säker på att hon hinner upptäcka en förvirrad jycke som står i vägen. Skulle aldrig förlåta mig själv om någon av hundarna blev skadad. Jag älskar dem också.

@Hedwig Jag älskar faktiskt min hund också. Och hund älskar att "vimsa runt på ridbanan" när jag rider. Att hon var med i ridhuset var en engångsföreteelse för dit finns ingen anledning att ha med henne. Men att kunna ha med henne på ridbanan är kanon då hon roar sig gott med att undersöka allt möjligt runtomkring. Behöver aldrig fundera på att hon ska försvinna utan hon håller sig alltid i närheten av mig.

Så hoppas att vi kan lämna hunddiskussionen och moraliseringen huruvida jag älskar min hund och mina stackars hästars arbetsro. Alla gör olika och jag säger knappast att alla ska göra på mitt sätt:).

Sen kan olyckor ALLTID hända. Det är naturligtvis en risk jag är väl medveten om.

En unge i skolan ska skita i om resten av klassen far runt som torra skinn. Han/hon ska enbart fokusera på det läraren säger eller sitt skolarbete. Arbetsro är överreklamerat. Eller hur tänkte du?:cautious::angel:

Jag vet inte hur du tänker, men i min värld är hästar och barn inte samma sak - alls. Så eftersom jag tycker min häst är en häst och inte mitt barn så kan jag inte se kopplingen i ditt inlägg. Jag kräver total lydnad av min häst under ett ridpass, att kräva total lydnad av ett barn blir ju bara obehagligt.

Jag vet inte hur du tänker, men i min värld är hästar och barn inte samma sak - alls. Så eftersom jag tycker min häst är en häst och inte mitt barn så kan jag inte se kopplingen i ditt inlägg. Jag kräver total lydnad av min häst under ett ridpass, att kräva total lydnad av ett barn blir ju bara obehagligt.
Oj . Nu är ju detta filmtråden iof så ngn längre debatt är väl knappast passande.

Alla tränare jag någonsin ridit för, tack och lov, inser att hästarna är djur och kan reagera i både tid och otid som ingen människa riktigt tycker är logiskt osv men det händer för de är ju som sagt inte människor .
När det händer har jag även haft lika vettiga tränare i det att det inte blir ngn grej , man rider vidare och hittar fokus igen . Det är så man får tryggare och tryggare hästar som blir härdade mer och mer och tolererar oväntade störningsmoment .

Dock att förvänta sig att djuret inte öht kan/får eller reagerar när vi inte önskar det/planerar det i exakt alla lägen är ju en helt annan sak .

Din ridning /inställning till hur dina hästar ska förhålla sig till arbete under dig låter otrolig . Dina hästar reagerar aldrig nånsin utanför det du bestämt ?

@Hedwig pratade väl inte om lydnad öht ?

Jag har en mycket duktig och omtyckt tränare som jag och många, många med mig är supernöjda med. Tycker inte det är konstigt alls hur hästen ska förhålla sig till mitt krav på arbete, när man jobbar så jobbar man. Punkt. På banan ska min häst inte reagera på annat än mig och mina signaler - nej, det är det som är mitt mål.

Nä Hedwig pratade inte om lydnad men hon jämförde hästar med barn vilket för mig är helt galet, inte alls samma behov av arbetsro.

Idag har jag för mycken ovanlighets skull ridt stor häst. Och ska man rida stor häst är det lika bra att göra det ordentligt på 170+ häst. Lägg till lite sadeltvång och energi som gjort ordinarie ryttare skadad så hon inte själv kunde rida så har vi dagens lysande förutsättningar:p. Men det gick faktiskt väldigt bra trots omständigheterna:).

Jag sitter inte så bra, har rätt korta läder i min dressyrsadel så sitsen lämnar lite att önska, men here goes:

Jag tycker inte att hästar ska stå ut med vad som helst.
Jag har med riktigt unga hästar blivit utsatt för barn som hoppar runt i träskor på en jättehög läktare. Inte lite, utan hela träningen. Det slutade med at jag inte kom nära kortsidan alls o träningen var bara negativ.
En annan knappt riden häst fick vara med om att 4 stora hundar sprang omkring på en hög läktare längs halva långsidan. Båda var så höga att de inte kunde SE vad det var. Då var båda mkt hundvana o hade stor hund vallandes både framför eller bakom- vanedjuret.
En av mina fd tränare uppmuntrade på äldre hästar att "bruka energin" som saker genererade o Det håller jag med om.

Idag har jag för mycken ovanlighets skull ridt stor häst. Och ska man rida stor häst är det lika bra att göra det ordentligt på 170+ häst. Lägg till lite sadeltvång och energi som gjort ordinarie ryttare skadad så hon inte själv kunde rida så har vi dagens lysande förutsättningar:p. Men det gick faktiskt väldigt bra trots omständigheterna:).

Jag sitter inte så bra, har rätt korta läder i min dressyrsadel så sitsen lämnar lite att önska, men here goes:

Oj vad hon utvecklats sen jag såg film på henne sist! :) Jättekul att se @Bluefish! Och @Fiorano, du rider alltid så trevligt tycker jag. :)

God jul på alla i tråden!

Första dagen på året och detta har jag och mina pålls gjort:)

Barb hoppar lite, ber om ursäkt för den dåigt ridningen på sista linjen...

Juno hoppar lite

Och Juno travar av, sååå trött i bakbenen.

Vi börjar komma igång efter vilan i December och tränade igår, märks dock att vi bara joggat de senaste veckorna, min tajming och koordination är inte den bästa och orken tryter lite hos hästen...

Orkade inte dela upp mer så här kommer två långa filmer

Först ganska mycket jobb i låg form, övergångar, tempoväxlingar, lite förvänd och skänkelvikningar.

Sedan mest travskolor, ett par byten på slutet och lite stretching.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka