Alltså
@Fiorano du får göra precis som du vill med din hund !
Jag har inga tvivel om att det funkar för dig och hästen är van osv . Jag avsåg inte att skapa ngn debatt om detta öht, jag säger bara som jag skrev, JAG vill inte ha min egen hund kutande planlöst runt mig när jag trimmar på ridbana/ridhus, för arbetsro och säkerhetsskull , punkt.
Jag har själv hund och haft i många år och har med lös i skog och mark osv. Inte på ridbanan och det är jag själv som valt det utifrån både arbetsro för hästens del men även min egen vill inte ha koll på ngn hund under tiden . Trots det skulle inte den jag har ränna som ett skott kors och tvärs det är en helt annan ras som inte gör så temperamentsmässigt, jag vill ändå inte ha hunden på ridbanan utifrån ovan nämnda personligt tycke och smak. Konstigare än så är det inte och som sagt, det var inte meningen att du behöver försvara dig , jag konstaterade bara det jag sagt tidigare och du redan vet , att jag hade blivit tokig
@minstal verkar tyvärr tolkat min kommentar som att det handlar om att inga störningsmoment öht får finnas när man trimmar ngn häst . Men om andras hundar springer omkring på ridbanan när man rider och det som sagt är andras hundar hade jag sagt ifrån, för att slippa hålla koll på säkerheten för ngn annans hund/oroa mig om ngt skulle bli fel och ngn hund/häst/människa kommit i kläm .Tack och lov har jag aldrig behövt mer än ca 5 ggr på ca 35 år om andras hundar
. En 6 gång hände det att en hästvan dansk gårdshund fick ett ryck i ridhuset och en lite taggad, dock i sak hundvänlig häst ryckte till och kickade ut och träffade de den i huvudet så hunden blev medvetslös och fick spendera dygn på intensiv vård på klinik
Ett ögonblicks verk som bara var "olyckligt " . Jag väljer gärna bort onödiga såna möjligheter, utan att de blir absurdum .