###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Liten växer upp. Och gammelman är den ständiga nannyn.

IMG_20150124_192122_zpsxie5ctrp.jpg

Red igår för första gången sedan 7 veckor och han skötte sig fantastiskt i alla gångarter! Fräck liten häst! Nåja han har hunnit växa och blivit 169 cm hög....

Idag gjorde vi fjärde och sista löshoppningen för den här perioden och även om han är svag bak så hoppar han riktigt trevligt. De sista sprången låg tom på 120 cm. Snabb utveckling från första gången då han gjorde kaffeved av allt :D

Film från idag:

http://instagram.com/p/ySBh8BCabx/

@Hedwig Åhh vad roligt att se! Vilket fint jobb du har gjort med henne! Speciellt galoppen har utvecklats enormt mkt. Men det har även hänt massor med din sits! Superduktiga är ni båda två!

@Hedwig Åhh vad roligt att se! Vilket fint jobb du har gjort med henne! Speciellt galoppen har utvecklats enormt mkt. Men det har även hänt massor med din sits! Superduktiga är ni båda två!
Tack! Ja du har ju sett henne sedan hon var fem år så extra kul att du tycker att hon utvecklats positivt! :)

Tack! Hon är väldigt rolig att rida. Ambitiös o massa energi.:) Ambitionen gör dock att hon gärna förekommer..kan bäst själv..ingen idé att vänta på den långsamma människan på ryggen..:angel:

Ah, det där känner vi igen. Min dam har också en långsam människa på ryggen så då får man helt enkelt ta saken i egen hov tills människan där uppe vaknar och kommer ifatt. Gärna sisådär 15 saker samtidigt också för då hinner man ju med så mycket skoj :D
Utom halter och sådant där oväsentligt, stå still gör man när man äter och sover, så det så.

Här kommer film från kvällen på Juno. Det är på intet sätt fantastisk utan är en rätt tråkig kombination av att han inte orkar riktigt bakifrån (han har ganska mycket problem med sina patellor båda bak och har vilat i ca fem veckor vilket inte alls gynnat dessa) och att han samtidigt är pigg. En väldigt väldigt svårriden kombination kan jag lova.

Hunden :love: :love:

Ah, det där känner vi igen. Min dam har också en långsam människa på ryggen så då får man helt enkelt ta saken i egen hov tills människan där uppe vaknar och kommer ifatt. Gärna sisådär 15 saker samtidigt också för då hinner man ju med så mycket skoj :D
Utom halter och sådant där oväsentligt, stå still gör man när man äter och sover, så det så.
Hahahaha...ja eller hur! Heddan--->
a080.gif

Har haft ett långt uppehåll från buke. Mest för att det stått rätt stilla med hästen över vintern. Först sinade motiveringen i takt med att vädret övergick till kall monsunperiod. Sedan blev Pila tjock i en kota och det blev besök på klinik och vila.
Nu har jag flyttat henne till en anläggning för att kunna rida ordentligt och vi stormtrivs!!
Hon har tappat mkt så klart under de månader hon vilade men inte så mkt som jag trodde. Vi jobbar på att bygga upp styrkan igen och tar mkt hjälp av bommar och lite hinder för att hon ska få lättare att orka bära sig rakt fram.
Jag hoppas att vi ska kunna starta ngn liten tävling senare i år!
Bjuder på en odressyrig film ;) (i och med att styrkan är borta så är också kvalitén i galoppen inte något att hurra för)

@Shark Hon är jättefin din lilla skimmel!:love: Du har tagit dig väldigt i ridningen på senare år, men tänk på att inte rida lätt fortare än hästen springer...kanske det är så att hon inte riktigt går fram o det är därför du driver på i lättridningen? Lugna ned din takt så känns det säkert bättre. Även när du skuttar så små hinder så tänk på att inte kasta dig fram, så mycket eftergift behöver hon inte för det lilla språnget.:)

@Shark Hon är jättefin din lilla skimmel!:love: Du har tagit dig väldigt i ridningen på senare år, men tänk på att inte rida lätt fortare än hästen springer...kanske det är så att hon inte riktigt går fram o det är därför du driver på i lättridningen? Lugna ned din takt så känns det säkert bättre. Även när du skuttar så små hinder så tänk på att inte kasta dig fram, så mycket eftergift behöver hon inte för det lilla språnget.:)

Tack! Haha ja det där är mitt ständiga problem när det kommer till bommar och hinder. Tycker det är vansinnigt läskigt så jag rider som en kratta.
I dressyren så rider jag inte lika hysteriskt :D

KL
Vad kul att lägga ut film efter Charlotte och Valegro... :angel: Men jag tar på mig att dra ner alla på marken igen. ;)

I onsdags drog dressyrträningarna äntligen igång igen efter uppehåll sen luciahelgen! :bump: Ponnyn var kalasfin! Känns så roligt att rida! :love: Vi började lektionen med skritt/trav rund och låg för att få igång hela kroppen. Förut tog det hela lektionen att ta sig dit, men nu räcker fem minuter, underbart! Sen blev det lite trav/galopp och sen lite linjer. Jag kan uppenbarligen inte svänga... :cautious:

Som vanligt blir jag ju alldeles svettig av min egen ridning... Allt tränaren säger är ju så sant. Att det ska vara så svårt att göra som man vet att man ska göra!? Räta ut handlederna, vrid om händerna och FRAM med dem, luta dig inte bakåt som en soffpotatis, fram med underskänklarna, vrid om benen så tårna pekar framåt. Sluta beundra öronen så kanske det blir lättare att svänga... :sneaky: Ser ju så väl på filmen allt hon säger åt mig, men tänk att det ska vara så svårt att få till... Fick som vanligt en och annan aha-upplevelse. Fastnar så lätt i innerhanden och vill bromsa och kontrollera för mycket med tyglarna = resultatet att hon försöker slå sig fri och tappar bärigheten direkt. Inte så konstigt.

Men ja. Den nakna sanningen. ;)

Konstruktiv kritik mottages tacksamt. :)

Du rider så snyggt (ja jag tycker det!) och din skimmel är jätte tjusig. Funderar alltid på hur min fd travare skulle gått med en ryttare som dig på ryggen. Den jag hade, hade i sig själv faktiskt BRA galopp. Synd att en annan inte riktigt kunde ta tillvara på den bara :angel:

KL
Vad kul att lägga ut film efter Charlotte och Valegro... :angel: Men jag tar på mig att dra ner alla på marken igen. ;)

I onsdags drog dressyrträningarna äntligen igång igen efter uppehåll sen luciahelgen! :bump: Ponnyn var kalasfin! Känns så roligt att rida! :love: Vi började lektionen med skritt/trav rund och låg för att få igång hela kroppen. Förut tog det hela lektionen att ta sig dit, men nu räcker fem minuter, underbart! Sen blev det lite trav/galopp och sen lite linjer. Jag kan uppenbarligen inte svänga... :cautious:

Som vanligt blir jag ju alldeles svettig av min egen ridning... Allt tränaren säger är ju så sant. Att det ska vara så svårt att göra som man vet att man ska göra!? Räta ut handlederna, vrid om händerna och FRAM med dem, luta dig inte bakåt som en soffpotatis, fram med underskänklarna, vrid om benen så tårna pekar framåt. Sluta beundra öronen så kanske det blir lättare att svänga... :sneaky: Ser ju så väl på filmen allt hon säger åt mig, men tänk att det ska vara så svårt att få till... Fick som vanligt en och annan aha-upplevelse. Fastnar så lätt i innerhanden och vill bromsa och kontrollera för mycket med tyglarna = resultatet att hon försöker slå sig fri och tappar bärigheten direkt. Inte så konstigt.

Ser trevligt ut! :)

KL

Hur gammal är den?
Jag gillar inte att den vickar på rumpan. det syns även på svansen.
Den skulle behöva trampa på mkt bättre o även galoppen- bättre grundtempo. Lite fjong:bump:

annars ser det prydligt ut.:)

Hur gammal är den?
Jag gillar inte att den vickar på rumpan. det syns även på svansen.
Den skulle behöva trampa på mkt bättre o även galoppen- bättre grundtempo. Lite fjong:bump:

annars ser det prydligt ut.:)

Hon blir åtta i år. Men har inte ridits ordentligt mer regelbundet förrän de senaste 1,5 året. :)

Vad lustigt, tränaren sa att det var en bra grej att hon "släppte svansen" och slappnade av. Kan du motivera varför? :)

Roligt att du nämner grundtempot, vi har kämpat med att lugna henne och få henne att vänta på mig, det betyder alltså att det syns att vi lyckats! Nu när hon kommit dit är det jag som måste ställa om och börja driva, det har inte riktigt behövts förut. :angel:

Tack för ditt svar! :)

Sorry. Så går det när man inte vet historiken.
Bra kämpat:)

Men om man tänker längre fram, är det alltså önskvärt med mer power framåt så att hon trycker på mer i ett lite rappare grundtempo? :) Och då blir det inte lika mycket ankrumpa med svassande svans? När man ser längre in i filmen där tränaren säger att vi har en bra form för LB/LA, är det ändå för segt liksom där?

Jag försöker lära mig rida you know, bra med alla input. ;)

Edit: Jag menar 6.30 in i filmen när vi plockat upp lite och rider lite linjer. :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka