###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag skrivit till dig senaste gångerna så har jag fortfarande ingen tränare närvarande när jag rider, tyvärr. Förutom då jag rider lektion i grupp en gång i veckan, men då blir jag aldrig filmad. Ser det för övrigt som något positivt när han inte stretar utan slappnar av lite mer, då han har väldigt svårt att gå med kontakt utan att rusa iväg.

Det finns tyvärr inga ursäkter i världen för att rida ponnyn på det viset. Det är så totalt fel väg att gå. Den behöver drivas fram till en mjuk och stadig hand - inte bromsas och brottas ner med handkraft. När den viker in nosen så gör den inte det för att den är avslappnad, utan för att fly från handen (som inte ens blir stilla då). Jag är medveten om att jag låter hård nu, men jag tycker synd om ponnyn. :(

@Miedo Jag får nog tyvärr hålla med @Sirap här. Du säger "bra" när han viker in nosen för att du nog tror att den "ska vara där" och att det är en bra form. Men han gör det för att undslippa bettet som han visar tydligt gör ont i munnen. Och att säga "bra" men att inte mjukna och bli stilla - följsam i handen signalerar inte "bra" till hästen utan ständig smärtsam korrigering.
Ridskolan borde inte låta honom ridas när munproblem upptäckts, och ridskolor borde definitivt inte lära eleverna att såga ner hästar bakom lod och säga att det är "i form" eller önskvärt. Det är på väg helt åt fel håll enligt mig.

Fin ponny dock :)

En kort film från idag, på en 6-årig ponny vid namn Dizel:

Ninya är inte helt fräsch :( Så jag fick rida denna filur istället, då ridläraren varit nöjd med hur jag ridit honom på lektion tidigare. Dizel har en milt sagt problematisk mun, brukar tugga, bita fast i bettet och lägga tungan över bettet och greja (åtgärdat med tungfelsbett som håller tungan på rätt sida, jag red dock på vanligt eggbett idag). Allmänt obalanserad och svårt för takten i alla gångarter, väldigt duktig på att koppla bort benen från kroppen och rinna iväg i konstig takt, om han fick välja skulle han antagligen galoppera hela tiden. Inte minst rätt dåligt grundriden då det mest är mindre barn som rider honom och inte kan så mycket.

Så jag jobbade i stort sett enbart med skritt och trav, övergångar och att hitta någon sorts balans i det hela. Resultatet är en salig blandning av smärre katastrof och hyfsad arbetsform (för att vara honom). Tycker vi båda kämpade på bra i alla fall, speciellt med tanke på att vi båda är så obalanserade som vi är... :angel:

En liten fråga: Vad ger din instruktör för tips för att få en häst att gå "i form"? Hur lär man ut det på din ridskola? Lär man ut det?

Tycker det ser ut som "håll emot tills hästen ger sig"

Jag har också en väldigt energisk häst som bara vill och vill, hela tiden, och som har svårt för att vänta. Jag håller med i det Axel skriver. Något som också hjälpt mig är att tänka på att hästen ska hinna med att kliva genom kroppen, varje steg ska kännas att det går genom kroppen och inte under kroppen. När jag tänker så kan jag rida på ett sätt som får lilla hästen att vänta, men utan att hamna i ett ”backläge”.

Om man får in ett ”tänk” som man är bekväm med så blir ridningen lätt(are).

Tack för tipset! Håller med om att det blir lättare när man hittar rätt tänk. :) Jag ska tänka på det nästa gång. Genom kroppen, inte under. :)

Jag skulle vilja att tränaren säger åt dig att lägga volter ofta, variera tempot. Sk,. Vikning där tempot är prion

Galoppen. Tänk att du rider en hopp träning. Bättre grund tempo o öka o minska med en signal bara. 5 språng framåt, 5 tillbaka............
Då ska du se att den blir alertare, får en bättre galopp o du behöver varken driva eller bromsa-vaken häst. Lite mer o jämnare kontakt

Den lilla vita fick i söndags löshoppa lite vilket hon glatt gjorde till min stora glädje då hon har tyckt allt med bommar är döäckligt.
Men idag fick hon återfall förmodligen pga min otroliga okunskap i att hoppa så jag fick mig en ofrivillig avsittning när vi skulle ta oss över typ 20 cm ;)
Jag har införskaffat mig en dressyrsadel och bokat två dressyrträningar, vi lägger nog detta med livsfarlig hoppning på hyllan ett tag hehe.

Den lilla vita fick i söndags löshoppa lite vilket hon glatt gjorde till min stora glädje då hon har tyckt allt med bommar är döäckligt.
Men idag fick hon återfall förmodligen pga min otroliga okunskap i att hoppa så jag fick mig en ofrivillig avsittning när vi skulle ta oss över typ 20 cm ;)
Jag har införskaffat mig en dressyrsadel och bokat två dressyrträningar, vi lägger nog detta med livsfarlig hoppning på hyllan ett tag hehe.

Hihi...nån vidare teknik har hon inte :p men hon verkar gött nöjd med sig själv, charmigt :)

Det finns tyvärr inga ursäkter i världen för att rida ponnyn på det viset. Det är så totalt fel väg att gå. Den behöver drivas fram till en mjuk och stadig hand - inte bromsas och brottas ner med handkraft. När den viker in nosen så gör den inte det för att den är avslappnad, utan för att fly från handen (som inte ens blir stilla då). Jag är medveten om att jag låter hård nu, men jag tycker synd om ponnyn. :(
Det är väl tränaren/ridläraren som ska bannas. Så här ser det ut på många ridskolor, tom värre. Det är inte så konstigt om läraren/ryttaren vill göra som eliten gör men inte förstått. Både lärare eller ryttare avskyr om hästen går med nosen framför lod eller lite högre med huvudet och då dras nosen/huvudet bak/ner. Om ryttaren inte klarar det själv använder läraren extra tyglar som hjälper till.

Det är väl tränaren/ridläraren som ska bannas. Så här ser det ut på många ridskolor, tom värre. Det är inte så konstigt om läraren/ryttaren vill göra som eliten gör men inte förstått. Både lärare eller ryttare avskyr om hästen går med nosen framför lod eller lite högre med huvudet och då dras nosen/huvudet bak/ner. Om ryttaren inte klarar det själv använder läraren extra tyglar som hjälper till.

Nu håller jag själv till på ridskola och det du beskriver förekommer inte där överhuvudtaget - ALDRIG. Min avsikt är inte att banna TS. Det jag tycker är upprörande är just att den typen av ridning uppenbarligen uppmuntras där TS håller till. Jag är övertygad om att TS själv litar på att det hennes ridlärare säger är bra också är just bra. Därför är det svårt att INTE påpeka hur illa det är när den typen av ponny rids på det viset, eller alla typer av hästar för den delen. Man skriver ju inte för att banna någon utan för att man vill protestera mot och uppmärksamma när något är så uppenbart illa. TS är, vad jag förstått, ambitiös och vill verkligen göra rätt och jag tycker att det är så sorgligt att hon inte får bättre vägledning.

En kort film från idag, på en 6-årig ponny vid namn Dizel:

Ninya är inte helt fräsch :( Så jag fick rida denna filur istället, då ridläraren varit nöjd med hur jag ridit honom på lektion tidigare. Dizel har en milt sagt problematisk mun, brukar tugga, bita fast i bettet och lägga tungan över bettet och greja (åtgärdat med tungfelsbett som håller tungan på rätt sida, jag red dock på vanligt eggbett idag). Allmänt obalanserad och svårt för takten i alla gångarter, väldigt duktig på att koppla bort benen från kroppen och rinna iväg i konstig takt, om han fick välja skulle han antagligen galoppera hela tiden. Inte minst rätt dåligt grundriden då det mest är mindre barn som rider honom och inte kan så mycket.

Så jag jobbade i stort sett enbart med skritt och trav, övergångar och att hitta någon sorts balans i det hela. Resultatet är en salig blandning av smärre katastrof och hyfsad arbetsform (för att vara honom). Tycker vi båda kämpade på bra i alla fall, speciellt med tanke på att vi båda är så obalanserade som vi är... :angel:

Du har fått rätt mkt kritik så jag ska försöka vara konstruktiv. Vad är det viktigaste när man rider? Att den böjer på huvudet? I teorin säger alla, nej det är inte viktigast. Ändå rider många som om det vore hela syftet med ridningen. En häst som går i balans och svarar på ryttarens hjälper är vad vi eftersträvar. Gör den det, kommer eftergiften av sig själv. Nästa gång du rider den lilla känsliga fina ponnyn;
1. Tygeltagen ska inte gå bakåt.
2. Ponnyn ska sträcka sig efter tygeln, det är inte du som ska söka kontakten med handen. Använd därför skänkeln och rid framåt så hästen vågar jobba mot bettet. Ja, det kan gå lite fort innan den vågar. Många mjuka övergångar om den blir överilad, låt det ta tid. Klappa mkt med innehanden.
3. Var stadig och långsam i din lättridning. Du ska inte stressa den med din kropp.
4. Strunta helt i huvudets position. Lyft blicken. Fokusera på om den går fram när du vill, svänger när du vill, minskar när du vill. Känns takten jämn? Hur känns den i handen? Gjorde den volten/halten/avsaktningen etc där jag tänkt mig?

Lycka till

Ridskolan varken lär ut eller uppmuntrar sågande eller att hästen bara ska böja nacken. En av de saker jag gillar mest med min ridskola är just att jag tycker det är en bra inställning till form, det pratas sällan alls om huvudposition utan om att hästen ska svara för hjälperna och att formen kommer av att hästen arbetar med bakdel och kroppen.

Jag är väl egentligen inte förvånad över vad ni skriver (tycker en del formulerar sig illa, medan en del kommer med konstruktiva råd - tack för de!), det är en känslig ponny, det ser inte vackert ut och filmen är definitivt inte det bästa från passet. Att han gick utan tungfelsbett gör också att han grejar mer med tungan än normalt. Jag ser absolut att det kan se ut som att jag drar han hit och dit, men det är inte så varken jag eller övriga som sett oss live upplever det alls. Mitt fokus ligger egentligen inte på hur han ska gå med framdelen utan att han ska acceptera hjälperna, repetera grunderna. Dizel tar helst alla skänkelhjälper genom att rusa iväg framåt, hans knixande med huvudet kommer till stor del av att han går emot skänkeln när jag ber honom räta ut sig/peta in kroppsdel som smyger iväg. Jag tycker det mest logiska för honom är att jag följer med och inte släpper efter på kontakten i bettet när han stressar iväg och försöker ta över rodret sas. Jag tycker inte det är accepterat att rusa iväg hur som helst, och han är inte den som slutar rusa av sig själv bara man väntar ut honom. Berömmer gör jag då han inte går emot skänkel eller hand, oavsett var huvudet är. På filmen är för övrigt ganska tidigt i passet och då vi tränar på att trava i lugnare tempo utan att springa på snedden eller rusa iväg som en kamel. Dizel har även satt i system att stanna och rygga iväg ostyrbart. Faktumet att han inte stannade och ryggade någon gång med mig är bra tecken på att han inte tycker att jag är så hemsk mot honom trots allt... Han går även med äldre ryttare lite då och då, och han är likadan i ridningen oavsett storlek på ryttaren.

Men som sagt, jag kan absolut se varför många reagerar på filmen. Även om jag själv inte upplever det likadant. Men så har ju jag också en timmas ridning i åtanke och inte bara två minuter. Och om man är van vid att se mer välridna hästar kan jag ännu mer förstå att det ser hemskt ut kanske. Det jag främst tar med mig till nästa gång är att fortsätta koncentrera mig på min egen takt i traven, hålla mig uppsträckt och lugn även när han ramlar iväg, våga släppa efter mer i handen med jämna mellanrum för att tydligare se/känna var jag har honom och visa honom tydligare när jag är nöjd och behålla händerna mer ihop och stilla.

Imorgon blir det både ridning av Ninya (känna av i skritt och lite trav bara) och Dizel igen.

Jag tycker inte det är accepterat att rusa iväg hur som helst, och han är inte den som slutar rusa av sig själv bara man väntar ut honom.
Jag tycker de råd du fått av @Mauen är bra.

Om det stora problemet är att han vill rusa i traven så tycker jag du ska fokusera på/fundera över hur och när du driver med skänklarna och med din egen takt.
- Försök att inte driva i "varje" steg i traven.
- Försök att rida lätt långsammare än han travar.
- Testa att vrida in dina knän liksom knipa med dem. Det är stoppande på vissa hästar.
Om det fungerar kan du lugna/stoppa utan att du behöver använda handen lika mycket.

Det är inte någon framkomlig väg att sänka handen när hästen tar upp huvudet högt. Det gör ont på tungan och hästen blir bara mer stressad.

Ridskolan varken lär ut eller uppmuntrar sågande eller att hästen bara ska böja nacken. En av de saker jag gillar mest med min ridskola är just att jag tycker det är en bra inställning till form, det pratas sällan alls om huvudposition utan om att hästen ska svara för hjälperna och att formen kommer av att hästen arbetar med bakdel och kroppen.

Jag är väl egentligen inte förvånad över vad ni skriver (tycker en del formulerar sig illa, medan en del kommer med konstruktiva råd - tack för de!), det är en känslig ponny, det ser inte vackert ut och filmen är definitivt inte det bästa från passet. Att han gick utan tungfelsbett gör också att han grejar mer med tungan än normalt. Jag ser absolut att det kan se ut som att jag drar han hit och dit, men det är inte så varken jag eller övriga som sett oss live upplever det alls. Mitt fokus ligger egentligen inte på hur han ska gå med framdelen utan att han ska acceptera hjälperna, repetera grunderna. Dizel tar helst alla skänkelhjälper genom att rusa iväg framåt, hans knixande med huvudet kommer till stor del av att han går emot skänkeln när jag ber honom räta ut sig/peta in kroppsdel som smyger iväg. Jag tycker det mest logiska för honom är att jag följer med och inte släpper efter på kontakten i bettet när han stressar iväg och försöker ta över rodret sas. Jag tycker inte det är accepterat att rusa iväg hur som helst, och han är inte den som slutar rusa av sig själv bara man väntar ut honom. Berömmer gör jag då han inte går emot skänkel eller hand, oavsett var huvudet är. På filmen är för övrigt ganska tidigt i passet och då vi tränar på att trava i lugnare tempo utan att springa på snedden eller rusa iväg som en kamel. Dizel har även satt i system att stanna och rygga iväg ostyrbart. Faktumet att han inte stannade och ryggade någon gång med mig är bra tecken på att han inte tycker att jag är så hemsk mot honom trots allt... Han går även med äldre ryttare lite då och då, och han är likadan i ridningen oavsett storlek på ryttaren.

Men som sagt, jag kan absolut se varför många reagerar på filmen. Även om jag själv inte upplever det likadant. Men så har ju jag också en timmas ridning i åtanke och inte bara två minuter. Och om man är van vid att se mer välridna hästar kan jag ännu mer förstå att det ser hemskt ut kanske. Det jag främst tar med mig till nästa gång är att fortsätta koncentrera mig på min egen takt i traven, hålla mig uppsträckt och lugn även när han ramlar iväg, våga släppa efter mer i handen med jämna mellanrum för att tydligare se/känna var jag har honom och visa honom tydligare när jag är nöjd och behålla händerna mer ihop och stilla.

Imorgon blir det både ridning av Ninya (känna av i skritt och lite trav bara) och Dizel igen.

Men varför? Vore det inte bättre för ponnyn och även för dig om någon riktigt duktig red till den lite först?

Imorgon blir det både ridning av Ninya (känna av i skritt och lite trav bara) och Dizel igen.[/QUOTE]

Som du redan fått tips på, rid lätt långsamt så dämpar du honom lite och absolut bäst för egen del om man har häst som är orolig är att man har en stilla hand. Den måste våga lita på handen. Så upp och ihop samt håll händerna mjuka och stilla. Bäst effekt har jag haft med detta.

idag har jag och lilla vit haft ryttarträning. Att det ska va så himla svårt att sitta ner i sadeln!! Jag hamnar ju nästan bakom sadeln och drar upp knäna och tårna petar rakt ut och hälen rakt upp. Men.. Nu studsar jag iaf inte av hästen.
Tips mottages tacksamt om hur jag kan träna på att komma ner i sadeln!
Tur jag har världens raraste lilla häst ssom som står ut med en så sopig matte.

idag har jag och lilla vit haft ryttarträning. Att det ska va så himla svårt att sitta ner i sadeln!! Jag hamnar ju nästan bakom sadeln och drar upp knäna och tårna petar rakt ut och hälen rakt upp. Men.. Nu studsar jag iaf inte av hästen.
Tips mottages tacksamt om hur jag kan träna på att komma ner i sadeln!
Tur jag har världens raraste lilla häst ssom som står ut med en så sopig matte.

Det är riktigt svårt att sitta innan man kommer in i det och hittar den rätta tekniken!!!

Jag lärde mig genom att bara sitta, sitta och återigen sitta och sluta tänka på hur det ser ut. HAr man en snäll häst är det toppen att blunda och bara känna takten.
En annan sak som jag tror kan hjälpa dig är att få fram hästen mer. Jag upplever att takten blir fyrtaktig i galoppen och att den inte är helt lösgjord, den liksom "tralopperar" lite. Jag skulle vilja ha mer påskjut så att den kommer över ryggen bättre och så blir det lättare att sitta i galoppen. Likaså i traven, jag upplever att den tappar takten och ser nästan oren ut, den behöver komma fram mer och när takten sitter så kommer det bli lättare att sitta ner på den.

Så mitt råd är, släpp handbromsen, mycket övergångar så att bakbenen kommer igång och våga lita på att du kan sitta

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka