###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
KL
Vad kul att lägga ut film efter Charlotte och Valegro... :angel: Men jag tar på mig att dra ner alla på marken igen. ;)

I onsdags drog dressyrträningarna äntligen igång igen efter uppehåll sen luciahelgen! :bump: Ponnyn var kalasfin! Känns så roligt att rida! :love: Vi började lektionen med skritt/trav rund och låg för att få igång hela kroppen. Förut tog det hela lektionen att ta sig dit, men nu räcker fem minuter, underbart! Sen blev det lite trav/galopp och sen lite linjer. Jag kan uppenbarligen inte svänga... :cautious:

Som vanligt blir jag ju alldeles svettig av min egen ridning... Allt tränaren säger är ju så sant. Att det ska vara så svårt att göra som man vet att man ska göra!? Räta ut handlederna, vrid om händerna och FRAM med dem, luta dig inte bakåt som en soffpotatis, fram med underskänklarna, vrid om benen så tårna pekar framåt. Sluta beundra öronen så kanske det blir lättare att svänga... :sneaky: Ser ju så väl på filmen allt hon säger åt mig, men tänk att det ska vara så svårt att få till... Fick som vanligt en och annan aha-upplevelse. Fastnar så lätt i innerhanden och vill bromsa och kontrollera för mycket med tyglarna = resultatet att hon försöker slå sig fri och tappar bärigheten direkt. Inte så konstigt.

Men ja. Den nakna sanningen. ;)

Konstruktiv kritik mottages tacksamt. :)
Jag tycker du följer instruktörens instruktioner bra. Ibland skulle instruktören kunna vara lite tydligare. Ca 1:40 in i filmen säger hen något om ytterhanden. Jag tycker du i en paus ska fråga hen om när i steget/stegsekvensen du skall ge hjälp med (ytter)handen. Det blir ett annat resultat om du ger hjälpen när hoven är i luften än när hästen stödjer på hoven.

När normal trav innebär att ett steg är under sekunden så är det omöjligt o även onödigt att TRO att de kan vara så exakt.
Det krånglar bara till det. Var lärdom har sin tid o som man reviderar vartefter.
Signalen går via mun till hjärnan o SEN till bakdelen eller framdelen om den tar det som broms i i framvikt.
Därför kan man inte tolka TR som en ridinstruktionsbok som du gör. Ej heller med lodplanet.

För mig betyder vänta att den bjuder bättre o vill framåt hela tiden, men man säger - vänta vänta. Den ska inte drivas framåt utan vara självgående. Då får man det där mer aktiva bakbensarbetet.

Tack för förklaringen. :) Jag har så länge ridit och bromsat så nu måste jag lära om och försöka slappna av i armarna och våga lita på henne och släppa kontrollen lite. Dvs LÅTA henne vara självgående, inte bromsa hela tiden. För bjudning har hon. :p Men hon är väl så van att matte bara bromsar... Numera när hon hittar rätt blir det ju såklart jobbigt efter en stund och då måste man hjälpa henne och pusha lite. Men då är jag istället för passiv och bara "åker med". Så allt beror som vanligt på att en annan inte kan rida. :p

Ridning är så roligt, så kul när man känner att man kommer framåt. :) Mig hjälper det väldigt att få diskutera och analysera och tänka igenom. Att liksom få veta hur och VARFÖR nånting ska vara. Det är så jag förstår bäst och kan ha allt i bakhuvudet när man rider nästa gång. :)

Det är mkt mkt vanligt att man hellre bromsar för mkt o för länge o då är hästen sen snäll o går lugnare, men på bekostnad av att den sen inte bjuder o man får börja driva. Det är ologiskt för hästen som då får mer drivning istället.
Därför bör man vara försiktig med att bromsa. Avstämningar. Små små vänta o istället göra övergångar, lägga många volter o andra rörelser som bromsar i Sig. Då stänger man inte av bakbensarbetet utan gör den mer smidig o stark.

Det är mkt mkt vanligt att man hellre bromsar för mkt o för länge o då är hästen sen snäll o går lugnare, men på bekostnad av att den sen inte bjuder o man får börja driva. Det är ologiskt för hästen som då får mer drivning istället.
Därför bör man vara försiktig med att bromsa. Avstämningar. Små små vänta o istället göra övergångar, lägga många volter o andra rörelser som bromsar i Sig. Då stänger man inte av bakbensarbetet utan gör den mer smidig o stark.

Tack! Jag ska tänka på det hädanefter. Framåt! :) På onsdag är det träning igen, hoppas jag får med mig filmare då också. :)

En kort film från idag, på en 6-årig ponny vid namn Dizel:

Ninya är inte helt fräsch :( Så jag fick rida denna filur istället, då ridläraren varit nöjd med hur jag ridit honom på lektion tidigare. Dizel har en milt sagt problematisk mun, brukar tugga, bita fast i bettet och lägga tungan över bettet och greja (åtgärdat med tungfelsbett som håller tungan på rätt sida, jag red dock på vanligt eggbett idag). Allmänt obalanserad och svårt för takten i alla gångarter, väldigt duktig på att koppla bort benen från kroppen och rinna iväg i konstig takt, om han fick välja skulle han antagligen galoppera hela tiden. Inte minst rätt dåligt grundriden då det mest är mindre barn som rider honom och inte kan så mycket.

Så jag jobbade i stort sett enbart med skritt och trav, övergångar och att hitta någon sorts balans i det hela. Resultatet är en salig blandning av smärre katastrof och hyfsad arbetsform (för att vara honom). Tycker vi båda kämpade på bra i alla fall, speciellt med tanke på att vi båda är så obalanserade som vi är... :angel:

Ninya är inte helt fräsch :( Så jag fick rida denna filur istället, då ridläraren varit nöjd med hur jag ridit honom på lektion tidigare. Dizel har en milt sagt problematisk mun, brukar tugga, bita fast i bettet och lägga tungan över bettet och greja (åtgärdat med tungfelsbett som håller tungan på rätt sida, jag red dock på vanligt eggbett idag). Allmänt obalanserad och svårt för takten i alla gångarter, väldigt duktig på att koppla bort benen från kroppen och rinna iväg i konstig takt, om han fick välja skulle han antagligen galoppera hela tiden. Inte minst rätt dåligt grundriden då det mest är mindre barn som rider honom och inte kan så mycket.

Så jag jobbade i stort sett enbart med skritt och trav, övergångar och att hitta någon sorts balans i det hela. Resultatet är en salig blandning av smärre katastrof och hyfsad arbetsform (för att vara honom). Tycker vi båda kämpade på bra i alla fall, speciellt med tanke på att vi båda är så obalanserade som vi är... :angel:

Den där skulle jag tro ha problem med tänderna på hö. Sida.

@Sirap Vet om att det inte ser vackert ut alls, men det mesta är det faktiskt ponnyn som står för. Han är van att slippa kontakt med bettet genom att själv ta bettet och springa iväg när det är jobbigt, vilket han tycker det mesta är. Ser ut att vara mer kraft i bett/tygel än det faktiskt är.

Den där skulle jag tro ha problem med tänderna på hö. Sida.
Tandläkare var ute förra veckan och borttagning av vargtänder är bokat.

Tycker inte heller den ser särskilt kry ut i munnen men den verkar också störd utav din hand. Du lägger den på låret och liksom "drar ner" huvudet på den när den tar upp näsan. Stundvis ser det ut som ganska tuff handridning från din sida. Också lite förundrad över att den går barnlektioner, ser lite ostadig ut överlag. I stort tycker jag det var en nätt, fräck liten häst som hade behövt äldre ryttare och en tandcheck :)
@Miedo

Tycker inte heller den ser särskilt kry ut i munnen men den verkar också störd utav din hand. Du lägger den på låret och liksom "drar ner" huvudet på den när den tar upp näsan. Stundvis ser det ut som ganska tuff handridning från din sida. Också lite förundrad över att den går barnlektioner, ser lite ostadig ut överlag. I stort tycker jag det var en nätt, fräck liten häst som hade behövt äldre ryttare och en tandcheck :)
@Miedo
Upplever inte själv att jag drar ner huvudet, försökte ha händerna lägre då jag ofta tenderar att höja handen och bli för stark om hästen springer iväg. Kan ju inte påstå att jag är sådär jättenöjd med mina händer.. Men jag försökte vara konsekvent med att hålla kvar förhållning tills han svarar, men balansgången mellan att vara lagom tuff för att han ska lyssna utan att ta mer än nödvändigt är inte lätt.
Nä han är väl inte vidare lämpad egentligen, men han är nätt c-ponny så det blir mest barn som rider honom ändå. Som jag skrev över så var faktiskt tandläkare ute förra veckan och vargtänder ska plockas bort.

@Miedo jag tycker det ser jättetråkigt ut på alla sätt inkl tränarens lama beröm som enbart baseras på när hästen dippar med huvudet och inte stretar :(

Dina händer i sak är ett problem även på annan häst vilket blir etter tydligt på som denna även när den retirerar .

Tråkigt att ridskolans tränare inte kan ge dig mer hjälp/fokusera på att stärka din sits där problemet ligger i grunden !

Senast ändrad:
@Miedo jag tycker det ser jättetråkigt ut på alla sätt inkl tränarens lama beröm som enbart baseras på när hästen dippar med huvudet och inte stretar :(

Dina händer i sak är ett problem även på annan häst vilket blir etter tydligt på som denna även när den retirerar .

Tråkigt att ridskolans tränare inte kan ge dig mer hjälp/fokusera på att stärka din sits där problemet ligger i grunden !
Som jag skrivit till dig senaste gångerna så har jag fortfarande ingen tränare närvarande när jag rider, tyvärr. Förutom då jag rider lektion i grupp en gång i veckan, men då blir jag aldrig filmad. Ser det för övrigt som något positivt när han inte stretar utan slappnar av lite mer, då han har väldigt svårt att gå med kontakt utan att rusa iväg.

Som jag skrivit till dig senaste gångerna så har jag fortfarande ingen tränare närvarande när jag rider, tyvärr. Förutom då jag rider lektion i grupp en gång i veckan, men då blir jag aldrig filmad. Ser det för övrigt som något positivt när han inte stretar utan slappnar av lite mer, då han har väldigt svårt att gå med kontakt utan att rusa iväg.
Du har fått lite kritik nu och jag tänker inte upprepa den. Men tipsa om att det gäller att vara ytterst finkänslig när man sitter upp på en sån nätt liten ponny som är van att ridas av barn. Dina hjälper blir för starka och då vill ponnyn fly, den är inte van med din längd och vikt. Börja rida som den är van att bli riden och ta bort det långa spöet.
Har den vargtänder är det bättre med bettlöst tills det problemet är löst.

Tack för förklaringen. :) Jag har så länge ridit och bromsat så nu måste jag lära om och försöka slappna av i armarna och våga lita på henne och släppa kontrollen lite. Dvs LÅTA henne vara självgående, inte bromsa hela tiden. För bjudning har hon. :p Men hon är väl så van att matte bara bromsar... Numera när hon hittar rätt blir det ju såklart jobbigt efter en stund och då måste man hjälpa henne och pusha lite. Men då är jag istället för passiv och bara "åker med". Så allt beror som vanligt på att en annan inte kan rida. :p

Ridning är så roligt, så kul när man känner att man kommer framåt. :) Mig hjälper det väldigt att få diskutera och analysera och tänka igenom. Att liksom få veta hur och VARFÖR nånting ska vara. Det är så jag förstår bäst och kan ha allt i bakhuvudet när man rider nästa gång. :)

Jag har också en väldigt energisk häst som bara vill och vill, hela tiden, och som har svårt för att vänta. Jag håller med i det Axel skriver. Något som också hjälpt mig är att tänka på att hästen ska hinna med att kliva genom kroppen, varje steg ska kännas att det går genom kroppen och inte under kroppen. När jag tänker så kan jag rida på ett sätt som får lilla hästen att vänta, men utan att hamna i ett ”backläge”.

Om man får in ett ”tänk” som man är bekväm med så blir ridningen lätt(are).

Miedo, även om tandläkaren varit ute så är problemet kvar. det gör inte mindre ont i hästens mun för att en tid är bokad.
Han visar obehag, du säger väldigt bestämt "NEJ" med dina händer och hans val är att försöka komma undan eller släppa bettet. När han försöker släppa bettet är du där och grejar så han inte får någon ro utan försöker komma undan smärtan.

Rid med benen, inte händerna. Han är inte avslappnad eller till ro nånstans på filmen.

Kastar ut en film på mitt "lilla" projekt som jag haft några månader. 180 cm+ valack tillsammans med mina nätta 163 cm med dvärgben blir lite att rida ihop. Hoppstammad och mestadels hoppriden tills jag tog över honom under pågående försäljning. Hade inte ridit på ett par veckor då det var dags för träning och hästen har inte haft nån optimal uppladdning då det är isgata hemma och inget ridhus så han har ridits ett par gånger i veckan av andra ryttare. Ser femtioelva saker som kan förbättras, vill ha honom mer genomsläpplig och följsam i sidorna bl.a, och mina läder bör längas ca 2 hål...
Höger bakben är hans stora svaghet och han skjuter gärna in det i högervarvet och ut med vänster bog, jobbar hela tiden med att få honom mer liksidig men ja, Rom byggdes som bekant inte på en dag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka