###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är riktigt svårt att sitta innan man kommer in i det och hittar den rätta tekniken!!!

Jag lärde mig genom att bara sitta, sitta och återigen sitta och sluta tänka på hur det ser ut. HAr man en snäll häst är det toppen att blunda och bara känna takten.
En annan sak som jag tror kan hjälpa dig är att få fram hästen mer. Jag upplever att takten blir fyrtaktig i galoppen och att den inte är helt lösgjord, den liksom "tralopperar" lite. Jag skulle vilja ha mer påskjut så att den kommer över ryggen bättre och så blir det lättare att sitta i galoppen. Likaså i traven, jag upplever att den tappar takten och ser nästan oren ut, den behöver komma fram mer och när takten sitter så kommer det bli lättare att sitta ner på den.

Så mitt råd är, släpp handbromsen, mycket övergångar så att bakbenen kommer igång och våga lita på att du kan sitta
Tack för ditt svar!
Nu är detta för det första en travare så hon rör sig inte som man är van att se.
Sedan så ja i traven så ska hon absolut fram mer! Men.. Då kan jag verkligen INTE få ner rumpan :D
Jag tänker att börjar jag hitta känslan på lågväxel kanske jag kan rida fram mer sen.
Eller är det bättre att ge sig f*n på att lära sig i normal trav direkt? Känns så elakt mot henne bara!

Tack för ditt svar!
Nu är detta för det första en travare så hon rör sig inte som man är van att se.
Sedan så ja i traven så ska hon absolut fram mer! Men.. Då kan jag verkligen INTE få ner rumpan :D
Jag tänker att börjar jag hitta känslan på lågväxel kanske jag kan rida fram mer sen.
Eller är det bättre att ge sig f*n på att lära sig i normal trav direkt? Känns så elakt mot henne bara!

Det förklarar ju galoppen lite! Riktigt fin häst för att vara travare!!! men jag tror ändå att det kan bli bättre kvalité på den galoppen. Jag hade då börjat med måååånga övergångar för att styrkan och kanske inte tryckt på framåt till en början, men av den lilla erfarenhet jag har av travare så måste man verkligen rida varje galoppsprång för att man ska få en riktig galopp!

Jag förespråkar fortfarande att försöka rida i vanligt tempo och ge sig tusan på att lära sig:p Ibland kan jag tycka det är lättare att sitta i igångsättningen till trav och några steg framåt och sedan antingen sakta av och göra om ifall jag tappar balansen eller börja rida lätt lite tills jag fått tillbaka min balans och sedan sätta mig igen.

Jag sitter ofta i en "barbacka-pad" gjord i foam-skumm när jag känner att jag behöver träna på att sitta. Inte så glidit som barbacka, men lättare att komma ner och slappna av i benen än i sadel.
Föm min del måste jag vara noga med att slappna av i insida lår och inte knipa med knäna, men jag tror det är ganska individuellt.:)

Den galoppen går absolut att utveckla. Hon får bättre kvalité ju starkare hon blir. Hon har vilat flera månader pga skada så vi är i uppstart igen :)
Barbacka kan jag sitta utan problem. Men jag hamnar i stolsits! Jag får helt enkelt be kompisen longera mig och bara bita ihop och sitta tills sittbenen blöder ;)

Den galoppen går absolut att utveckla. Hon får bättre kvalité ju starkare hon blir. Hon har vilat flera månader pga skada så vi är i uppstart igen :)
Barbacka kan jag sitta utan problem. Men jag hamnar i stolsits! Jag får helt enkelt be kompisen longera mig och bara bita ihop och sitta tills sittbenen blöder ;)
Har du provat att luta dig lite, lite framåt barbacka istället för bakåt?
Jag rider nästan bara barbacka sedan 1,5 år tillbaka, i början satt jag också i stolsits. Men med tiden har jag vinklat om och nu skjuter jag fram bäckenet och vinklar låren svagt bakåt, då hamnar jag i balans. Men jag tror att många bara tänker "luta bakåt" och därför hamnar fel..?

Jag sitter gärna också i stolsits när jag rider barbacka men det har blivit mycket bättre sen jag började stretcha höftböjarna. De är ofta korta på oss ryttare. (De sitter på framsidan av höften, ner mot framsida lår, om någon undrar)...

Jag har ju en plan att tävla msvA i år om inget oförutsatt inträffar. Har varit iväg på programridning och testat. Tror det är fjärde gången jag rider igenom programmet i sin helhet. Av någon mystisk anledning red jag hela programmet med handbromsen i eftersom jag inbillade mig att det skulle se mer prydligt och städat ut. Domaren undrade vad jag höll på med och min tränare undrade om Heddan var väldigt trött. Hon brukar ju vanligtvis fara runt som en smärre tornado.
Jobbade med galoppen efter och fick till jättebra serier med härligt flow o rytm. Red även igenom hela travdelen utan handbroms och hon flög runt samtidigt som domaren satt o applåderade:laugh:

Först var han väldigt tveksam till start men när vi jobbat med grejerna plus den där travdelen så sa -ja det är bara att starta! Sen är piruetterna alldeles förstora och helt färska än så länge men i somras fick vi 1 och 2 när vi provade och igår fick vi 5 och 5.5 så det tar sig som mordbrännaren sa.
Har tyvärr bara film på den smygande programridningen:angel:

Ni får ta det för vad det är, jag jobbar mycket på min sits och ja jag är lite puckelrygg med huvudet fram som en gam och händerna ska ihop och fram och listan kan säkert göras lång. Men ändå är jag så glad för efter månader av rehab efter operation av båda bakknäna galopperar min älskade häst rent som aldrig förr, de mina vänner är ren och skär lycka :love: Jag lät tränarens röst vara kvar och när hon undrar hur det känns svarar jag att jag vill gråta en skvätt av lycka :p:o

Har du provat att luta dig lite, lite framåt barbacka istället för bakåt?
Jag rider nästan bara barbacka sedan 1,5 år tillbaka, i början satt jag också i stolsits. Men med tiden har jag vinklat om och nu skjuter jag fram bäckenet och vinklar låren svagt bakåt, då hamnar jag i balans. Men jag tror att många bara tänker "luta bakåt" och därför hamnar fel..?
Nu när du säger det så är det nog så att om jag liksom rätar ut mig barbacka så åker jag nästan i backen.
Så det är antagligen just att ha en lodrät sits som ställer till det för mig.
Antagligen för att jag aldrig tvingat mig att rida så.
Ridit har jag ju gjort i 20 år men detta är ju min första egna häst som jag kan utveckla och utvecklas med och då tar man ju även tag i de bitar man blundat för innan ;)
Tack för tipsen de som svarat. Det får bli mkt sitsträning nu!

Fanta och jag var på Täby igår och red MsvC:1. Tyvärr har mitt nya filmprogram satt käppar i hjulen för mig så jag kan inte lägga in domarkommentarerna. Hon är ju inte så elektrisk som man skulle önska och det ser ganska lojt ut, men det blir ju lätt så när man försöker parera hennes bitchigheter. I tre veckors tid har hon sagt till mig att jag borde skärpa mig och rida bättre, inte klämma, tjata och inte sitta snett.. Inte heller får jag röra på händerna. (vi har hoppat, studsat, sparkat och hon har vägrat att gå). Hon är en fantastisk läromästare, men det är inte helt lätt att göra damen nöjd. Det fina i det hela är att hon bara beter sig så här mot mig, eftersom hon tycker att jag borde kunna bättre (och att jag gillar henne ändå). Med de andra eleverna är hon snäll, men struntar i dem om de gör fel.

Liten kort filmsnutt från träningen igår med min 07a. Vi har på allvar börjat lite mer med skolorna och igår va han som ett krutpaket. I och för sig roligt med lite energi eftersom han lätt blir lite lång och långsam.
Galoppöppna på långsidorna i lite fräschare tempo och samla ihop lite på kortsidorna.

Vad sånt är jobbigt tycker jag på tal om något helt annat.. Jag kanske får mig filmad en-två ggr om året när jag rider dressyr och vill helst inte ens se skiten. Egentligen är det bättre att filma regelbundet så man inte får en chock eller överraskning de lux :crazy:
Eller sparar man det till lååååångt senare när man har fått lite perspektiv så man kan tänka: "Men sådär dåligt är det i alla fall inte nu längre" :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka