###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev jätteförtjust i er! Fint, maffigt och stadigt ekipage som ger intrycket av att vara väldigt samspelta :) Vad är det för häst?

Tack så hemskt mycket! Just att vara samspelta och få harmoni i ridningen är något jag eftersträvar så jag blir hemskt stolt att du ser det.
Pålle är ett sv.hbl efter Maraton-Koncerz**- Nepal och är 19. Jag har haft honom sen han var lite över 3 och nykastrerad. Han fick fina siffror på brukset och skulle ha behållits som hingst men de kunde inte hantera honom. Han har 4 st avkommor. Jag fick spendera de första åren att kunna hantera honom med mina ledarskapsmetoder och få honm framför handen med utsträckt hals och då få honom att vänta.... själv tycker jag att jag har lyckats :)

Mycket lydig och kompetent häst! Jag undrar vad som händer om du rider mer framåt i traven? Blir det passage då? Tempot du rider i nu ser lite tamt ut och hästen blir inte riktigt ärligt över ryggen, därav formen där den doppar in näsan lite mycket ibland. För att kunna rida i en stadigare form där hästen blir i lodplan så krävs nog mer kraft i bakbenen.

Visst är det en äldre herre? Kul att se att du rider så noga igenom programmet. Ibland får du lite lång tygel och då hamnar handen i magen. Det är därför som du ibland hamnar i lite bakvikt. Allt naturligtvis mina egna personliga åsikter. Jag är långt ifrån någon superexpert. ;-)

Tack för konstruktiv kritik! Ska försöka bemöta men en sak ska du veta, han är mycket sår att rida. De tränare som har suttit på honom kan intyga det.
Problemet jag har på banan är att han lägger sig i handen och slutar att bjuda helt.
Om jag då skulle rida mer framåt så hamnar han på bogarna, jag måste ha honom mellan hand-skänkel.
Jag vet inte om jag håller med om att han släpper ryggen...dels för att jag får 7-8 på just arbete genom kroppen och att det öht inte går att sitta om han släpper ryggen :) Han kan arbeta mer från bakbenen....något som är jättesvårt när jag rider program eftersom han lägger sig i handen.
Tygellängden är nog ok om han nu släpper fram nosen...då och då gör han de och jag slipper bära honom och jag försöker rida med eftergift och just få fram näsan.
Sitta i bakvikt har jag inte hört någon säga att jag gör, kanske jag gör det?

Tack för konstruktiv kritik! Ska försöka bemöta men en sak ska du veta, han är mycket sår att rida. De tränare som har suttit på honom kan intyga det.
Problemet jag har på banan är att han lägger sig i handen och slutar att bjuda helt.
Om jag då skulle rida mer framåt så hamnar han på bogarna, jag måste ha honom mellan hand-skänkel.
Jag vet inte om jag håller med om att han släpper ryggen...dels för att jag får 7-8 på just arbete genom kroppen och att det öht inte går att sitta om han släpper ryggen :) Han kan arbeta mer från bakbenen....något som är jättesvårt när jag rider program eftersom han lägger sig i handen.
Tygellängden är nog ok om han nu släpper fram nosen...då och då gör han de och jag slipper bära honom och jag försöker rida med eftergift och just få fram näsan.
En del hästar kan verkligen vara svåra men se lätta ut! Du känner honom bäst.

Apropå bakvikt så var det kanske en dumt ordval. Jag menar mer att du hamnar lite bakom hästens tyngdpunkt i de olika rörelserna. Du har ju en fin lodrät sits. Enligt mig skulle det vara intressant att se hur han reagerade på att du följde med lite mer framåt i alla rörelser. Jag menar inte luta dig framåt utan mera följa med hästen framåt i dess rörelser. När du säger att han ibland lägger sig i handen så menar jag att det ser ut som ett resultat av att du hamnar bakom hästens tyngdpunkt och så att säga skjuter på honom in i handen med ditt säte. Men det är ju jättesvårt utan att veta hur det känns, men det är så jag tycker att det ser ut. Om du först hur jag menar så kan du ju prova och se vad som händer! ;-)

En del hästar kan verkligen vara svåra men se lätta ut! Du känner honom bäst.

Apropå bakvikt så var det kanske en dumt ordval. Jag menar mer att du hamnar lite bakom hästens tyngdpunkt i de olika rörelserna. Du har ju en fin lodrät sits. Enligt mig skulle det vara intressant att se hur han reagerade på att du följde med lite mer framåt i alla rörelser. Jag menar inte luta dig framåt utan mera följa med hästen framåt i dess rörelser. När du säger att han ibland lägger sig i handen så menar jag att det ser ut som ett resultat av att du hamnar bakom hästens tyngdpunkt och så att säga skjuter på honom in i handen med ditt säte. Men det är ju jättesvårt utan att veta hur det känns, men det är så jag tycker att det ser ut. Om du först hur jag menar så kan du ju prova och se vad som händer! ;-)

Vanligtvis rider jag med eftergift och han väntar men när han ligger i handen och slår på parkeringsbromsen kan jag inte släppa, han hamnar bara på bogarna då.
Det gäller att rida med hundra halvhalter och försöka rida med eftergift men inte så lätt, det ser lättare ut än du tror.
Jag får ta i så inåta med ländryggen för att inte tappa balansen själv men jag kan förstå vad du menar.
Jag ska försöka lägga ut en video på vanlig träning så kan du se skillnaden.

Det vore ju trist om det är för lätt! ;-) Och det ska gudarna veta att det är stor skillnad på att rida program och att rida superfint och läckert utan att tvingas hålla sig till programmet. Tror säker att du redan gör allt vad du kan....men jag är lite lätt yrkesskadad så ser jag något så säger jag det!! :p

Och en liten galoppfilm, skuttelihoppandet beror på totalt missförstånd mellan mig och hästen, vi känner inte varandra än, han är väldigt väl utbildad i grunden och jag är en glad amatör, därav att det blir fel ibland, han svarar på mindre hjälper än jag är van vid. Sen att jag tappar balansen och rycker honom i munnen skulle jag verkligen haft en fet smäll för :rage:

Och en liten galoppfilm, skuttelihoppandet beror på totalt missförstånd mellan mig och hästen, vi känner inte varandra än, han är väldigt väl utbildad i grunden och jag är en glad amatör, därav att det blir fel ibland, han svarar på mindre hjälper än jag är van vid. Sen att jag tappar balansen och rycker honom i munnen skulle jag verkligen haft en fet smäll för :rage:
Trevig häst :) Om du känner att det blir missförstånd eller så, så bara lätta på handen och driv lite försiktigt framåt.

Här kommer ett litet klipp.
Han kan mer än detta, underlaget är inte det bästa.
Som synes är det inte så lätt att sitta ner...
Får se om jag får någon med mig nästa träning...

Nja alltså på alla filmer du lagt ut som man kan se så kommer han inte upp med manken överhuvudtaget därav blir han låg och ligger på. Får du det och han kan komma igenom så blir det enklare att sitta ner oxå. Sen behöver han t r a v a mer framåt.. jag gillar inte det där halvpassagiga där dom hamnar lite bakom skänkeln och inte jobbar genom kroppen. Blir lite ojämna steg här och var pga det. Du skulle kunna plocka mkt mer poäng genom att få lite mer renare gångarter.. manken upp och lite mer framåt så!

Sen tycker jag att man ska använda hjälm när man lägger ut film på forum.. det ser liksom inte bra ut utan hjälm så här i offentligheten.

Senast ändrad:
lägger honom var? Det är ju särskilt viktig att manken är upp OM man väljer att lägga dom lägre med halsen annars hamnar dom ju som din på bogarna.

Du menar att du ser inte det eller ? Genomgående låg i hela programmet ÄR att han går i nerförsbacke , är dom uppe i manken kan man lägga ner dom i låg form utan att dom ser låga ut i hur dom rör sig .. faktiskt.

Angående din tränare undrar jag oxå det.

Du säger själv i princip det jag påpekar ??

Ja du...du har nog andra glasögon än vad både mina tränare och de domare jag ridit för.
Att hästen är låg betyder inte att den ligger på bogarna men du kan inte få mer än de ca 65% jag fått med den formen jag visat upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka