###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
La upp en liten kort snutt på instagram igår, från galoppbiten.

Funderar mest på hur jag ska få traven mer luftig (mest i ökningar). Jag är inte så rutinerad ännu, så jag vet inte vad som är hönan och ägget av mig som ryttare, sadeln och Z:s styrka och teknik. Men det ger sig nog tids nog. Nu är det mest spring...

http://instagram.com/p/pw2LMyDJuU/
Det handlar om styrka hos hästen. Han måste komma upp mer med manken och bära sig mer bak. Träna övergångar o tempoväxlingar. Jag brukar kalla det "short step hell". Rid så korta steg du kan i trav o sen fram igen. Försök hitta så många olika växlar du kan. Träna bara korta pass o sluta när han är på som tusan o bara vill mer.

Det handlar om styrka hos hästen. Han måste komma upp mer med manken och bära sig mer bak. Träna övergångar o tempoväxlingar. Jag brukar kalla det "short step hell". Rid så korta steg du kan i trav o sen fram igen. Försök hitta så många olika växlar du kan. Träna bara korta pass o sluta när han är på som tusan o bara vill mer.
Tack. Det kan jag ju öva på själv också, det blir ju lätt övning på de olika momenten när jag tränar med Z, för det hinns inte med så ofta. Det är höstens mål, att göra bättre träningar med honom, så vi kan ta det där stora steget...

Terminens sista pass med Ninya:

Just nu har jag mest ångest över hur sjutton jag ska klara drygt sex veckor utan henne.
Skönt att få så härlig "avslutning" före betet i alla fall. I lördags klickade det RIKTIGT bra i slutet av passet för första gången på länge och igår (som filmen är ifrån) hittade vi riktigt bra känsla överlag. Dock inte vidare nöjd med mina händer/sitsen direkt, men väldigt nöjd över att jag lyckades hålla mig avslappnad och leda oss ut situationen de gånger vi började bli frustrerade på varandra. Och mycket nöjd över att hon skötte sig så himla fint på ängen och står ut med mig öht ;):love:

P.S Kan meddela att kameran fortfarande lever...:up:

Men filmaren drunknade?

Hon ser jättefin ut smulan!! Har förstått att det har varit katastrof väder , jag har varit i skåne i helgen och där har det varit sol och helt ok väder. Började regna efter terrängen var slut på söndag :up:

@fio haha ja men typ, helt galet vad det regnade och åskade, att banorna kunde ta så mkt. vatten var verkligen anmärkningsvärt. Jag hörde att det var helt ok i skåne, tur för det är ju oerhört tråkigt när vädret är dåligt under ett mästerskap. Vi väntar fortfarande på att du ska bli Boråsare på riktigt (göra ett klubb-byte) så att vi kan få anledning att lura ut dig på krumelurtävlingar..:p

Det blir inga krumelurtävlingar än på länge kan jag meddela.. fördelen med fälttävlan är att man har en nummerlapp över kavajen som täcker fettvalkarna för annars hade jag inte kunnat visa mig i kavaj för tillfället :wtf:

@fio haha så illa tror jag inte att det är, jag får nog åka förbi MG och titta till både dig och hästarna så att ni inte ligger på latsidan :cautious: Du har väl förresten inte missat min film i dressyrsnacks-tråden, hade ju dig i åtanke när jag la upp den.. :D

@Kricko_S

Det stod 'en hel del strul innan halten' och 2 p för den 'övningen' ;) :D Strul tycker jag var snällt sagt om hennes flipperspel.

Ja, jag asgarvade själv åt eländet efteråt när jag skrittade ut efter ritten :p

Tack förresten!

Det blir inga krumelurtävlingar än på länge kan jag meddela.. fördelen med fälttävlan är att man har en nummerlapp över kavajen som täcker fettvalkarna för annars hade jag inte kunnat visa mig i kavaj för tillfället :wtf:

haha, vad skön du är, gjorde min kväll! bra med självhumor sånt uppskattar jag ;)

Hehe det är ingen självhumor, det är helt enkelt sant. Jag har en sådandär snajsig Animokavaj i stretchmaterial och den sitter ju som ett korvskinn. Inte sådär hängig som dom "gamla" kavajerna är. Får nog leta upp den där gamla kavajen igen :cautious:

@fio tänkte mest att väldigt många rider runt i sina valkar och kavajer utan att för den skull förkunna katastrofen över sin valkar här med den humor du gjorde hehe ;)

Idag tog vi tag i en sak som både jag och Pila tyckte va otäckt sist vi provade.
Kan inte annat än att konstatera att tilliten har verkligen hamnat på plats och hon är så fantastiskt följsam och fin att rida!
Hemskt odressyrigt men kul hade vi!

• Gilla
Reactions: m85
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka