###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack så jätte mkt allihopa! Det värmer! Det har vekligen varit slit! Ibland har man varit nära att ge upp tur man haft bra tränare :)Det var förra året bara som det verkligen började hända grejor :) Kommer ihåg i början när jag köpt han så sa min första tränare att det var det jävligaste hon sett. Och att komma med honom på dressyrbana var nog inte att tänka på ;)

Utöver det vill jag tillägga att jag tycker inte du ska vara hård mot dig själv ang din sits. Det är inte så jäkla enkelt att sitta ner på varmblodstravisar! Man kompenserar ju gärna med små grejer när det blir instabilt. Men det blir ju bättre och bättre ju mer man tränar. Och har man inte haft schwung i dem förr är det ju en omställning när det kommer. Du har dessutom svårare från start, tycker jag.

Klart du ska ut och tävla! Jag tycker det är skitkul att se när någon lagt ner tid och engagemang att utbilda sin vb-travare!
Ni är fina!

Tack så jätte mkt :) Ja det är inte helt lätt ibland när han "swungar" loss ;) Nu börjar även galoppen komma så är så glad just nu! Innan var målet att tävla lc med godkänt, har inte tävlat men programridning på över 70% bådar ju gott :) Så nästa mål blir ju lb :) Bara tränat lc:1 nu så om man sta ta c2 med innan man går över till lb?

Tack så jätte mkt :) Ja det är inte helt lätt ibland när han "swungar" loss ;) Nu börjar även galoppen komma så är så glad just nu! Innan var målet att tävla lc med godkänt, har inte tävlat men programridning på över 70% bådar ju gott :) Så nästa mål blir ju lb :) Bara tränat lc:1 nu så om man sta ta c2 med innan man går över till lb?

Kolla med din tränare vad hon tycker. :)

I LB blir det ju 15m-volt i galoppen och lite förlängda språng alt mellangalopp.
Så det kan du ju kolla med henne som sett er mer, vad hon tror.
Jag kikade bara på snuttar av filmerna.

Jag såg att det var sämre bärighet i galoppen än traven. Men det ser ut som att ni är på bra väg där iaf. Den kan ju falla isär väldigt mycket mer på vb-travisarna. Så jag förstår att ni jobbat. :)

Traven etc kommer ju även den bli ytterligare bättre den med, det ser man.

Lycka till och be inte om ursäkt för dig och din häst! Du har all rätt att vara stolt!

självklart behöver du inte ta LC2 innan du tar LB. Så stora skillnader stegmässigt är det inte.
Du kan med lätthet utifrån filmen starta LB redan igår och du lär ligga i topplistan lokalt utifrån det som visas kvalitetsmässigt på din film på lokal.

självklart behöver du inte ta LC2 innan du tar LB. Så stora skillnader stegmässigt är det inte.
Du kan med lätthet utifrån filmen starta LB redan igår och du lär ligga i topplistan lokalt utifrån det som visas kvalitetsmässigt på din film på lokal.
Tack!!! Ja det blir väl bara till att träna vidare! Har ridit lb1f för 3 år sen då låg vi runt 55% så borde kara det bättre nu :) Bara galoppen som ska stärka sig mer! Ska nog prova på det på nästa programträning! Börjar få riktigt tävlingssug!

Kolla med din tränare vad hon tycker. :)

I LB blir det ju 15m-volt i galoppen och lite förlängda språng alt mellangalopp.
Så det kan du ju kolla med henne som sett er mer, vad hon tror.
Jag kikade bara på snuttar av filmerna.

Jag såg att det var sämre bärighet i galoppen än traven. Men det ser ut som att ni är på bra väg där iaf. Den kan ju falla isär väldigt mycket mer på vb-travisarna. Så jag förstår att ni jobbat. :)

Traven etc kommer ju även den bli ytterligare bättre den med, det ser man.

Lycka till och be inte om ursäkt för dig och din häst! Du har all rätt att vara stolt!

Tack! Ja jag tror bärigheten kommer mer och mer i galoppen när jag får till sitsen stämmer det mesta bättre in :) Senaste månaderna har han fått en helt annan galopp genom att jag satt galoppen(takten) och han fått följa mig och jag inte honom och försökt hitta känslan i galoppen som man får på "vanliga" ridhästar. Vissa dagar sätter han verkligen galoppen och andra dagar inte.. men det kommer! Traven utvecklas hela tiden och bara sista tiden som han börjat sätta under sig mer och få höjd.. Har tränare som tror att han kommer klara både piaff o passage :) Får man lov att säg att man är stolt!:o :love:

@LyasEligble som sagt , din häst är väldigt taktmässig, dessutom tillräckligt bra gång och väl riden utöver det så att den är travare lär bli orelevant utifrån det du visat, den är bättre visad och riden än väldigt många på lokal nivå utifrån det filmen visar. Tror inte du har så mycket att oroa dig för och ffa kan du som sagt självklart rida en LB lokal och lär vara ypperligt kompatibel i det startfältet kvalitetsmässigt. Hur ngn rider en 15 m volt i jämförelse osv är precis det jag avser - på lokal nivå så kan ni glatt visa upp er och hur folk lyckas på tävling i sig är ju alltid en sak eftersom det är bedömningssport och hästarna reagerar olika på tävling utifrån specifika förutsättningar ibland osv, men jag tycker utifrån det filmen visar som sagt att ni är högt över medel det som visas upp på lokal, för att underdriva emellanåt eller vad man ska skriva.... Nivån på lokal är inte sällan väldigt väldigt låg och där lär ni inte befinna er kvalitetsmässigt utifrån det du visar.

Senast ändrad:
Tack! Ja jag tror bärigheten kommer mer och mer i galoppen när jag får till sitsen stämmer det mesta bättre in :) Senaste månaderna har han fått en helt annan galopp genom att jag satt galoppen(takten) och han fått följa mig och jag inte honom och försökt hitta känslan i galoppen som man får på "vanliga" ridhästar. Vissa dagar sätter han verkligen galoppen och andra dagar inte.. men det kommer! Traven utvecklas hela tiden och bara sista tiden som han börjat sätta under sig mer och få höjd.. Har tränare som tror att han kommer klara både piaff o passage :) Får man lov att säg att man är stolt!:o :love:

Ja, jag tycker absolut du ska vara stolt!
Det är kul att se när någon faktiskt förbättrar hästen så rejält. Köper man en häst som rör sig av helsike av naturen handlar det ju till viss del bara om att inte hindra/förstöra gångarterna. Iaf tills man börjar skola dem, komma till bärighet.
Det är rätt många som faktiskt hindrar sina hästar. Du har tvärtom lyckats förbättra en häst som från grunden har det svårare än många andra. Bra jobbat!

Ang tävling så vet jag att jag tänker lite annorlunda. Vill man ut och tävla för att man tycker det är kul där och då: kör!
Vill man se till det långsiktiga och mest optimala resultatet i att utbilda hästen så ser jag inte det som nödvändigt eller ens kanske smartast, beroende på häst. Jag har ju jobbat mycket med individer som haft det svårt för sig. Och många av dem lönar det sig att tänka annat i utbildningen än hur klasserna är utformade. Just för att de är rätt så ojämna i vad de klarar fint och vad kvaliteten dippar i och man kan behöva arbeta stärkande på ett annat sätt.
Däremot tycker jag absolut inte att ni behöver skämmas för er i lokal. Ni kan absolut ut och visa upp er. För ser det lika fint ut på tävling så är det det ni gör. Inte skämmer ut er eller inte märks. Ni är fina och levererar en fin uppvisning. Så visst kan ni tävla om du tycker det är kul!

Hon menar nog att nivån på lokal inte helt sällan är rätt låg, dvs folk rider inte så bra. Och att ni är inte på så låg nivå. :)
ja jag fick läsa det några gånger men kan nog stämma :) Jag vill ut och visa upp oss att travare faktiskt kan :banana: Men anledningen till at vi inte varit ute är för att jag vill ha det perfekt innan ;) Faktiskt har vi utvecklats mkt sedan vi började med program träningarna för 3 månader sen, så tror det är bra att ha som mål att komma ut någon gång :) Så att sätta upp lb med en bra % som mål borde bara bana väga till ännu mer utveckling :)

ja jag fick läsa det några gånger men kan nog stämma :) Jag vill ut och visa upp oss att travare faktiskt kan :banana: Men anledningen till at vi inte varit ute är för att jag vill ha det perfekt innan ;) Faktiskt har vi utvecklats mkt sedan vi började med program träningarna för 3 månader sen, så tror det är bra att ha som mål att komma ut någon gång :) Så att sätta upp lb med en bra % som mål borde bara bana väga till ännu mer utveckling :)

Det tror jag absolut! Det är bra att träna på att hålla vägar oavsett vad och att utföra saker på angivna ställen.
Lycka till med din fina häst! Heja er!

ja det menar jag, och tyckte jag uttryckte :) självklart kan ekipaget rida lokal dressyr i LC-LB utifrån det jag skrev.
Bara jag som är hungrig och trögfata så här på kvällen ... Tack alla för alla positiva fina kommentarer ni skrivit! :bow: Var lite rädd för att lägga upp film då jag för ca 1år sedan blev "totalsågad" över ett klipp och ngn bild jag la upp. Jag var typ djurplågare som krävde för mkt av min häst som den aldrig skulle kunna ge mig och det skrevs om skador och beteende som min häst skulle få. Men det den personen inte visste var att vi redan hade haft skador och dem beteendena och tagit oss förbi dem. Sved rejält kan jag säg..

Ni är verkligen jättefina! En av mina medryttarhästar är också travare och har utvecklats jättemycket senaste tiden,främst pga att vi börjat tränat för dressyrtränare varje vecka. Så att se dina bilder och videos ger mig ännu mer motivation att fortsätta och visa att travare också kan :)!

Litet klipp från gårdagen, händer kanske inte så mkt men kändes fin i galoppen iaf, ser att näsan krupit in lite mkt...

Va fina ni är! Jag har egentligen inga tips att komma med utan tycker bara att han såg väldigt mycket finare ut i dom här två senare filmerna du visade än någon du la upp för ett tag sedan. Han ser väldigt mjuk och elastisk ut!

Hej jag har tjuvläst lite och tittat på era fina hästar!! Se om jag vågar jag mig på att lägga upp lite klipp på min travare :) Ett klipp från programträningen igår. Vet om den lite kassa sitsen..
ett klipp från förra våren

Hej jag har tjuvläst lite och tittat på era fina hästar!! Se om jag vågar jag mig på att lägga upp lite klipp på min travare :) Ett klipp från programträningen igår. Vet om den lite kassa sitsen..
ett klipp från förra våren

Vad fint den rör sej, jättefin travare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka