###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så glad för min häst idag! Han var helt underbar att arbeta med idag, så extremt samarbetsvillig! Det var vårt tredje träningspass på kandar, så det blir ju lite ovant för oss båda, men vi gör så gott vi kan. Filmen är från slutet av passet, så han kändes lite mör. Det första klippet är vårt första försök mot arbetspiruetter och måste säga att jag är riktigt nöjd med hans tänk där. Direkt därefter red vi igenom MSV C1. Jag är riktigt nöjd med travdelen, men dessvärre tog orken och flytet slut till galoppen, vilket resulterade till att han blev lite framtung samt gav missar.
Du har ju en mycket taktmässig häst med en snygg sida! Kul att det kändes bra. Ibland är det ju inte samma sak som syns som känns dock. När jag tittar på din film så ser det stadigt ut men lite segt. Jag får känslan av att hans takt inte går att rubba alls. Det blir lite mellanmjölk. Glöm inte att rida små tempo och taktändningar även i själva programmet. Tänk dig att ni ska trava med lite extra energi på kortsidorna till exempel. Men jag vet ju också att din häst är ung och inte har tävlat så mycket. Ni kommer att bli jättefina med tiden!

Tack så mycket för era kommentarer! Vi lägger för tillfället ner mycket energi för att kvicka upp honom och för att han ska få in sina långa bakben. Filmen är som sagt i slutet av passet, helt svettig längst halsen, så han var förhoppningsvis lite kvickare i början av passet, än om det behövs mer kvickhet :)

Det är en svår balansgång att få honom kvick och med tryck, utan att han blir stark, men det jobbar vi på! :) Håller verkligen med om att det känns som att han är mer aktiv och rids med mer tryck än vad han gör. Han rör sig ganska stort, så antagligen är det det som gör att man gärna sätter honom i undertempo. Det är nyttigt att filma ibland :)

Programridningen gick faktiskt helt ok. Red för både Lena lilja och programträning för Eric Lette. För Lena lilja missade vi i princip hela travdelen, överladdad häst, men gjorde ett strålande galopprogram som drog in flera åttor. Där landade vi på 63,5% och snittade på 66.7% i galoppdelen. Programträningen för Eric Lette var han lite väl laddad och bockade(!!) hela tre gånger i programmet, busen... Det gav 7 st fyror, blandat med många sjuor och fina kommentarer :)

@Ackio

Gud vilken rolig film. Skulle ha filmat min dressyrstammade åring när han skulle hoppa över staketet på ca 120 cm. Det hade varit helt ok, om han hade kunna hoppa...:o

Från dagens pass med Ninya:

20 grader och sol är inte det bästa klimatet för kraftig mörk häst som inte hunnit fälla vinterpälsen... Tog ett tag innan vi hittade motorn, men är överlag nöjd med våra insatser. En del bitar kändes riktigt bra och bitvis fick jag bra pli på mina händer, jag försöker göra de där bra bitarna längre och fler hela tiden... Som vanligt mycket jag inte är nöjd med (hos mig givetvis, Ninya är visserligen inte på toppenhumör för arbete alla gånger, men inget är ju hennes fel för det), men det är i alla fall skönt att våra (mina) kassa stunder sakta blir mindre illa och färre med tiden i alla fall. Bara att hålla kvar de bra bitarna och försöka förbättra resten varje gång... :angel: Ninya kämpade på bra som vanligt :love:

Ja jag gillar hur hon gör det. Han får göra lite allt möjligt efter humör och sinne. Idag var han pigg o busig så då fick han leka. Sa det till henne att hon är som hans roliga "lektant" för han har kul med henne :) Medan matte är tråkig som tömkör, longerar osv ;)

Hjälp, nu kastar jag mig ut på djupt vatten och visar en film :nailbiting:

Ett kort klipp på mig och medryttarhästen från i söndags. Jag är medveten om att det finns mycket brister, men jag har jobbat mycket med min sits de senaste veckorna och det har blivit otroligt mycket bättre! :) Ett stort problem är nedsittning i traven... Börjar komma ner mer i sadeln, men skänklarna hoppar och far. Hur kommer man tillrätta med det? Bara träna, eller sitter någon på ett bra knep hur man ska tänka?

Mera försvarstal - hästen har varit konvalescent ett bra tag, har således inga muskler och lite halvtaskig kondition. På det en lätt ringrostig ryttare ;) Han fipplar lite med munnen ibland och är allmänt rätt ostadig vilket ju beror på oss båda. Övergångarna mellan trav och galopp är under all kritik men det övar vi på!

Så, klar med ursäkterna, här kommer filmen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama