###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
@traceys tack! vad roligt med så mkt respons på filmen :-) men han är inte min, jag lånar han av min stallägare som ej har tid. tanken är att vi ska utbildas och tävla ihop ngr år sedan får vi väl se hur det blir. jag har dock följt den här hästen sedan han föddes, var något extra redan som föl

Aha men fin är den ändå:) vad roligt att du har följt den sen föl, samma här faktiskt, en kompis som är uppfödaren och jag hade min gamla häst hos henne när den här föddes. Det är lite speciellt, verkligen :)

Smyger in med första filmen från mig.
Var på samma programträning som Fiorano idag. Jag och medryttarhästen har startat två dressyrtävlingar innan men fått låga poäng då både jag och hästen varit alltför nervösa. Därför är jag extra nöjd med oss idag då vi är väldigt gröna som dressyrekipage. Finns massor att jobba vidare med men fick fina omdömen från domaren efteråt och massor av bra kommentarer. Precis vad jag behövde för att bli inspirerad till fortsatt träning!
(Spola gärna fram till 1.oo min då vi fick göra om uppridningen)

@Fiorano Fint! Stoooor skillnad redan. Ett par små missförstånd men sånt händer, man får jobba på't bara. Jättefina hörnpasseringar tycker jag och bra vägar. Nästa steg mot att bli ännu bättre nu är att jobba på nyanserna lite mer.

@karini Det är inte helt lätt att rida program eftersom allt skall hända på rätt plats. Bästa sättet att träna sig på att rida program är dock att avsluta sina dressyrpass med att rida ett program. Det brukar hjälpa mot nervositeten också om programmet sitter i ryggmärgen. Ett annat bra tips för att öva upp sig mentalt är att fråga sig varför man blir nervös. Är jag rädd att göra fel? - Om jag gör fel så vad gör det, jag får ju alltid försöka igen. Och sen peppa sig själv och tänka "Jag kan, jag har tränat och jag vet ju att jag kan!" Sen med ridningen - det är ju bra att ni har saker att träna på. Gud så tråkigt att inte ha något att träna på. Ett tips angående hörnpasseringar - är hästen spänd eller liknande så är det bättre att göra ett lite större mjukt hörn med bibehållen takt och ställning, än att försöka göra så snäva hörn som möjligt för det drar ned på poängen mycket om man tappar takten. Jag brukar känna efter, samt smyga in lite större hörn på hårt underlag.

Smyger in med första filmen från mig.
Var på samma programträning som Fiorano idag. Jag och medryttarhästen har startat två dressyrtävlingar innan men fått låga poäng då både jag och hästen varit alltför nervösa. Därför är jag extra nöjd med oss idag då vi är väldigt gröna som dressyrekipage. Finns massor att jobba vidare med men fick fina omdömen från domaren efteråt och massor av bra kommentarer. Precis vad jag behövde för att bli inspirerad till fortsatt träning!
(Spola gärna fram till 1.oo min då vi fick göra om uppridningen)

Bra jobbat! :) Något som skulle förbättra helhetsintrycket mycket vore om du inte red med så stela, raka armar och breda händer. Det ser lite ut som om du försöker tvinga hästen att kröka på nacken med hjälp av dina armar och händer. Jag säger inte att det ÄR så - bara att det ser ut så. Mer drivning, lite mer följsam hand med en liten böj på armbågen så kommer ni att bli hur fina som helst! :)

Bra jobbat! :) Något som skulle förbättra helhetsintrycket mycket vore om du inte red med så stela, raka armar och breda händer. Det ser lite ut som om du försöker tvinga hästen att kröka på nacken med hjälp av dina armar och händer. Jag säger inte att det ÄR så - bara att det ser ut så. Mer drivning, lite mer följsam hand med en liten böj på armbågen så kommer ni att bli hur fina som helst! :)

Tack, jättebra kommentarer! Ja de där armbågarna är verkligen ett problem! Är så nyttigt att bli filmad för känslan när jag rider är att jag är lite stel, men sen ser det mycket värre ut på film!
Red utan tränare i många år så nu får jag kämpa med att lära bort alla fel jag lagt mig till med.

Övade lite övergångar på barbacka kvällsturen igår och försökte vara så följsam som möjligt och fick till en jättefin känsla, så peppad inför dagens dressyrträning!

@karini Det är inte helt lätt att rida program eftersom allt skall hända på rätt plats. Bästa sättet att träna sig på att rida program är dock att avsluta sina dressyrpass med att rida ett program. Det brukar hjälpa mot nervositeten också om programmet sitter i ryggmärgen. Ett annat bra tips för att öva upp sig mentalt är att fråga sig varför man blir nervös. Är jag rädd att göra fel? - Om jag gör fel så vad gör det, jag får ju alltid försöka igen. Och sen peppa sig själv och tänka "Jag kan, jag har tränat och jag vet ju att jag kan!" Sen med ridningen - det är ju bra att ni har saker att träna på. Gud så tråkigt att inte ha något att träna på. Ett tips angående hörnpasseringar - är hästen spänd eller liknande så är det bättre att göra ett lite större mjukt hörn med bibehållen takt och ställning, än att försöka göra så snäva hörn som möjligt för det drar ned på poängen mycket om man tappar takten. Jag brukar känna efter, samt smyga in lite större hörn på hårt underlag.

Tack för tipsen! Jag har ridit väldigt lite program hittills, ska absolut göra som du föreslår och rida lite programdelar varje gång. Låter rimligt att man blir mindre nervös när man vet att man kan göra allt bra hemma! Mjuka hörn var ett jättebra tips, logiskt egentligen att inte göra mer än man klarar av!

@b_ridutbildning nejdå, jag släppte honom innan jag satt upp -just för att han gör såhär vissa dagar och jag slipper helst den åkturen :p MEN han är väldigt "tydlig" innan så man kan ana att han är lite pigg. Han kan gå hur lugnt som helst när man skrittar fram honom men sen när man vänder (för att stänga dörren eller liknande) så kröker han på nacken och piper -då är det läge att släppa honom en stund ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka