###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Japp det är barfotaboots bak, på ridbanan behöver han numera inga på framfötterna men vid uteritt har han boots runt om. Jag trodde verkligen inte heller min skulle fungera barfota, men tillslut insåg jag att jag var iaf tvungen att ge det en chans. Idag är det stor skillnad på hans hovar, förut upplevde jag hans sulor tunna och väldigt sviktande, idag känns de stummare och hårdare, inte haft några hovbölder sen avskoning för ca 9 månader sedan= rekord:)
Vad är det för hovproblem du har?

Det är just tunna sulor och väggar, lätt att få bölder. Blir jättehalt av tappsko bara någon dag. Har funderat på barfota men vågar inte och hovis tror inte alls på det. Nu en ny sorts sulor som funkar super och hennes egna sulor har verkat bättre o bättre nu.

Har varit på min tredje dressyrtävling med medryttarhästen. Resultatet är inte mycket att hurra för men känslan innan jag fick startsignal var ändå rätt bra för att vara oss och på bortaplan. Tyvärr inte lika stadig och avslappnad som hemma men det kommer väl.

Det är inte så ofta som jag blir filmad men nu blev jag väldigt motiverad till att verkligen ta tag i min hopplösa sits! Främst måste jag nog ha en sadel som passar mig då jag efter ridning några dar i rad har rätt ont i ryggen och inte alls kommer ner i sadeln som när jag inte ridit på några dar.

Här är filmen från innan vi fick startsignal. Själva programmet är inte mycket att se, inridningen gick ok men sen vreds musiken på precis i halten och mitt känsliga sto kastar sig bakåt.. :banghead:

Kort film från gårdagens pass med Ninya:

Inte vidare nöjd med min insats direkt, men Ninya var duktig i alla fall och kändes trevlig. Provred en dressyrsadel detta pass, inte ultimat men jag hamnade klart bättre än med hennes vanliga sadel. Ska låta min ridlärare bedöma sadeln nästa gång jag är i stallet så får jag se hur jag gör med den...

Varning för stjärnkikare!
Mamma filmade uppvärmningen, sen tog minnet slut. Så självklart fick hon inte med när allt släppte och gick super.. Men det kommer väl en annan gång ;) vill lägga upp filmen iallafall, hon är lite ojämn i början, men det är när hon går och spänner emot och inte riktigt vill samma som jag.

Iallafall, några liter svett efter denna filmen släppte hon efter och sökte sig neråt till bettet. Hon gick alltså i form! Och guuud vad bra det kändes. Dock bara stundtals, men ändå! Det är ju dom stunderna som vi vill komma till. Så hon kan känna att det är skönt att gå där :)
Hästen är iallafall planka delux nu hur mycket jag än stretchar henne. Någon som har jätte bra förslag på hur man mjukar upp en planka till häst?

http://www.videofy.me/moaphlsson/6889115

I slutet av träningen fick jag jätte beröm för hästen, att hon är så fin och att hon har väldigt bra gångarter som kommer bli jätte bra när hon får fram dem. Jag får beröm för min ridning, så nu är det roligt att hoppa upp på hästen och rida igen!
Nu har jag varit med om min första motgång med hästen, så nu får det gå bra ett tag tycker jag :p

Det finns tyvärr inte snitsiga trick, allt handlar om bra ridning som lösgör.
Du har inte möjlighet att få hjälp av någon duktig ryttare som kan rida till henne ibland? Även om jag tycker din ridning är bättre här så känns formen inte optimal med tanke på hennes KS.

Den tränaren jag har i stallet rider ju henne ibland. Men inte någon annan nej..

Nä jag vet att formen inte är bra på filmen men det släppte ju och hon kom ner jätte fint stundtals.
Om jag inte har gummiband går hon såhär i början. Och nu med tränaren ska jag inverka så lite som möjligt med händerna och rida henne fram till bettet. Och det funkar ju. Sen blir hon så in i bomben stark så jag orkar inte hålla kvar. Därför blir hon så lång innan hon själv släpper efter..

Den tränaren jag har i stallet rider ju henne ibland. Men inte någon annan nej..

Nä jag vet att formen inte är bra på filmen men det släppte ju och hon kom ner jätte fint stundtals.
Om jag inte har gummiband går hon såhär i början. Och nu med tränaren ska jag inverka så lite som möjligt med händerna och rida henne fram till bettet. Och det funkar ju. Sen blir hon så in i bomben stark så jag orkar inte hålla kvar. Därför blir hon så lång innan hon själv släpper efter..
Jag tycker inte hon ser helt ren ut..?

Jag tycker inte hon ser helt ren ut..?
Det skrev jag också att hon inte var. Men hon är kollad av vet och ingenting är fel. Hon går inte rätt och är sätter inte under sig med bakbenen direkt. Hon går ojämnt med frambenen för hon gärna vill börja galoppera hela tiden. Sen är hon super obalanserad och väldigt stel och spänd. Så det är massa saker som gör att hon ser oren ut.

Nu kommer lite klipp från senast och första träningen av min gammelpålle. Var snälla att inte kommentera ryttaren.
Har skrivit lite om denna häst i "dressyrsnackisen", han går på lösdrift och det verkar som om han "tränar sig själv" eftersom jag rider så lite.
Ni får gärna komma med lite ros/ris.

En sån härlig häst tänker jag! Ingen vidare konstruktiv kritik, istället undrar jag hur han sköts på lösdriften? är det enbart grovfoder, går han täckad, klipps? bara nyfiken :)

Tack, han är ju så klart min älskling, gammelgubben han är nu 19 :( dock tror träningsfröken att jag kan tävla minst fram till han e 25 då han e så fräch! Ryttaren på klippen känner inte pålle riktigt, har bara ridit ett par tillfällen.
Han rakas på hösten och får riktigt varmt täcke.
Fri tillgång till grovfoder och när han stod fick han ingen kraft alls.
Nu i januari började jag med 5 dl kraft muskel plus betfor, linfröolja och havre varje dag.
Nu har jag gått till krafts protein foder plus havre och betfor, de äter bara gräs nu.
Glömde.... en halv dl salt alltid och vid träning upp till en dl.

Det är ju en riktigt fin gentleman du har tycker jag, och fräsch ser han ut verkligen!
Det jag ev. tänker är att man dock kanske inte ska bli så jätteförvånad som tränare att en så pass välutbildad och ambitiös häst, presterar så fint som den gör även om den inte jobbats så mkt osv. Det blir ju faktiskt inte så att en sån häst helt plötsligt blir en outbildad planka bara för att den inte gått på länge eller tränats seriöst osv. ;)

antagligen håller han muskler och kropp i fint skick allmänt på lösdrift och då spelar det inte så stor roll utbildningsmässigt om han tappat av att inte regelrätt tränas i sig, han kan prestera när man ber ändå pga arbetsvilja och fin inställning och fräsh i kroppen i sig. Jag tycker inte det är så stora märkligheter runt det i sig, på en sån häst och under de förhållandena osv, men som sagt - du ska vara glad över en jättefin häst verkligen!

Tack @mackan :love:
Du går in på något viktigt och något jag är rädd för...
Just att han med sin enorma arbetsvilja gör det man kräver av honom men utan att ha musklerna för det.
Kanske jag bränner hans arbetsvilja genom att gå för fort fram?
Doch så har jag alltid haft problem med hans form. Brukar alltid få kommentaren vid tävling att han antingen dippar in nos eller är för låg men nu sen lösdriften har han bara fått beröm för form eftergift och bakbensarr, fått 8or på tävling.
Utvecklar,,,tror ni att han kan gå i den form han visar i klippen och fuska?
Kanske han inte e i ett så bra skick vi tror?

Tack @mackan :love:
Du går in på något viktigt och något jag är rädd för...
Just att han med sin enorma arbetsvilja gör det man kräver av honom men utan att ha musklerna för det.
Kanske jag bränner hans arbetsvilja genom att gå för fort fram?
Doch så har jag alltid haft problem med hans form. Brukar alltid få kommentaren vid tävling att han antingen dippar in nos eller är för låg men nu sen lösdriften har han bara fått beröm för form eftergift och bakbensarr, fått 8or på tävling.
Utvecklar,,,tror ni att han kan gå i den form han visar i klippen och fuska?
Kanske han inte e i ett så bra skick vi tror?

jag tror inte han kommer bränna sin arbetsvilja, försökte illustrera det utifrån det jag skrev det var lite av min poäng även om det kanske inte gick fram?
Jag hade bara isåfall utifrån det jag skrev, och hur hästen verkar vara arbetsviljemässigt och ambitionsmässigt, varit extra försiktig och inte gått för fort fram i tron att den är i så bra skick osv, och riskerat ngn överansträngning/belastning, om den arbetats och tränats så lite, oavsett vad ngn tränare ser och tycker osv, och vad som känns för ryttaren hur fint den presterar osv.
En så fin ambitiös och välutbildad häst som är så gammal, om den inte belastats eller tränats på ganska länge om jag fattat dig rätt tränings och uppläggsmässigt osv, hade jag varit extra mån om, att inte gå för fort fram om du har några planer på att satsa igång igen osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka