###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker ju att jag försöker göra det, men det lyckas uppenbarligen inte :p:banghead: Får sätta tyglarna i brygga så jag blir tvungen nästa gång. När jag får händerna mer fram och ihop känns det som jag blir stummare. Men det beror väl på att jag inte är van vid att ha händerna där. Jag har väldigt lätt för att spänna handlederna, så när jag koncentrerar mig på att slappna av i handlederna (och förbättra handställningen) så blir det att jag gör mer med armarna istället. Vilket såklart inte är meningen att det ska vara så...
Säger som tidigare att jag tror ditt grundproblem med händerna sitter i axel och armbåge. Är du avslappnad där blir händerna mjuka.
Är du inte avspänd i axel och armbåge blir brygga på tygeln som ett ankare dvs ännu sämre...

Jag tycker ju att jag försöker göra det, men det lyckas uppenbarligen inte :p:banghead: Får sätta tyglarna i brygga så jag blir tvungen nästa gång. När jag får händerna mer fram och ihop känns det som jag blir stummare. Men det beror väl på att jag inte är van vid att ha händerna där. Jag har väldigt lätt för att spänna handlederna, så när jag koncentrerar mig på att slappna av i handlederna (och förbättra handställningen) så blir det att jag gör mer med armarna istället. Vilket såklart inte är meningen att det ska vara så...

Håller med POC. Din hand är långt ifrån bra. Kortare tyglar, kortare tyglar, kortare tyglar! Händerna närmare varandra (sluta "köra moppe"), slappna av i armbågarna och sluta "joxa" som i 1:30 ungefär. Handen stilla och följsam.

@Deimion Tack! Jag tror också på honom, även om det kommer ta längre tid än jag trodde först. Men tyvärr inte min egen så vi får se hur länge jag har möjlighet att följa med på resan.

Här är förresten andra halvan av träningen, den svåra galoppen+att nästa ekipage kom in genom dörren så då spände han till lite, sedan är det lite trav också, lite slutor och mellantrav mest.

Och en sista jobbig övning m lite förvänd sluta i galopp innan vi travar av

kl

Andra dressyrträningen idag :) Hon är under "uppbyggnad" och vi har jobbat på att få en taktfast och balanserad trav. Vi har massor att jobba på men nu känns det som att vi kan börja "rida"!

Nu kan ni få såga.
Jag är en kort tjockis med noll dressyrtalang. Hästen är en välutbildad, lydig men lite bakväm herre.
Vi tävlar hoppning normalt men kanske, kanske kommer vi strata lite lätta klasser i dressyr vad det lider.

Jobbar med grunderna, kunna reglera tempo, flytta framdel och bakdel osv.
Prövade ett nytt bett idag som inte riktigt föll honom i smaken. Trivs bäst på sitt nova men det funkar ju tyvärr inte om man vill tävla :(

Ser ut att vara en trevlig häst och du har absolut inte noll talang, däremot behöver du hitta balans längre ned i sadeln. Du blir lite yvig och svajig, behöver sitta still och göra mindre. När du gör det i sekvenser blir han jättefin!

@Bison
Hästen ser verkligen jättetrevlig ut. Klart du ska ut på lite dressyr!
När jag ser på filmen så får jag känslan av att du inte sitter I sadeln utan PÅ sadeln. Att den fasta punkten du har är dina knän -titta på galoppen tex, knäna är limmade vid sadeln men du far omkring lite med resten. Jag tror att du försöker sitta stilla men istället blir lite passiv och då studsar du istället. Mitt råd är att verkligen rida hela tiden, du får jobba med sätet och "rida med" i sprången.
Samma med handen -du håller stilla handen och armbågen låser sig lite -och då när du rider lätt då åker handen med, även om intentionen är att den ska vara stilla. RÖR dig mer med både hand och kropp så blir du mer "stilla".

Det finns många sekvenser i filmen som är supertrevliga så det är inte alls så att du "är en kort tjockis med noll dressyrtalang" -utan du är precis som alla oss andra dödliga och vi jobbar med samma saker allihop :)

@Pontevecchio @mooi

Tack!
Jag håller med er helt. Jag är fortfarande väldigt ovan vid att det rör sig så mycket mer än vad jag är van vid. Detta + att jag är så trasig i fotlederna och får väldigt ont gör att jag försöker kompenser genom att svaja runt.
Men jag jobbar vidare på det och jag ska klara det. Vill så gärna bli bättre :)
Fille är en toppenhäst på alla sätt!

@Bison Det här låter kanske lite långsökt men jag läste i någon av handböckerna för bättre sits att stela höftböjare ger stela fotleder. Jag har faktiskt märkt stor skillnad i hur stela mina fotleder är om jag strechat höftböjaren eller inte. Har förstått att du har problem med tidigare skador i fotlederna så det kanske inte hjälper dig, men generellt brukar stretching i höftböjare, ljumskar och rumpa var mycket bra för att komma ner i sadeln. (Säger jag med världens stelaste muskler :angel:)

@Bison Definitivt inte talanglost. Man ser att ostadigheten i dig kommer fran att du inte har balansen genom foten, och gor det ont forstar jag att det inte riktigt gar att "forankra" sin sits genom sin halposition. Tycker du jobbar ratt med den forutsattningen.

En fundering, i hoppsadel blir man ju lite i bakvikt och da tanker jag att visst maste man anvanda mer kraft for att rida latt da, an om man satt mer lodratt i en dressyrsadel? Det kanske ar jag som ar gammal dressyrtant, men jag tycker att jag behover mindre styrka for att rida latt i dressyrsadel, och pa sa vis blir belastningen pa mina fotleder mindre.

Bara en tanke. Du kan ju jobba pa balansen pa annat satt for att forbattra men stundvis ser det rktigt fint ut. Pampig hast :)

Jag är lat och kopierar direkt från ett annat inlägg...

Nu tänker jag göra nåt läskigt. Jag tänker lägga ut en film helt oredigerad som jag själv inte ens har sett än. Anledningen till att jag inte har sett den är att min dator har fått nåt skit i sig, så allt hackar, fastnar och så blir det bara pixlar. En gång var 10:e sekund så kan jag urskilja att det är en häst på skärmen.

Men det kändes stundvis ganska ok när denna filmen gjordes, så jag får hoppas att min magkänsla stämmer. Som ni antagligen kommer att se på videon så har vi ett varv som är vårat svåra.

ungefär 3,5 månad har vi jobbat ordentligt nu. Vi jobbar med flyttningar, men det är jag inte redo att visa än. Det syns hur mkt jag kämpar mot sadeln då och det hela blir väldigt klumpigt, så ni får vänta tills min nya sadel kommer. Sitsen är ju som den är, det är inte lätt i den sadeln. Jag behöver även korta tyglarna, höja handen och ta ihop händerna. Och titta upp.... Jag försökte skylla på att min häst är så söt att jag måste titta ner, men tränaren gick inte på den :D

Jag vill oxå tacka @Emrox för filmningen!

http://www.videofy.me/moaphlsson/7089796

Red idag och mamma filmade. Trots graman var hon mycket lugnare idag, och inte alls mycket tjivande, bara det som är med i filmen.. Fick dock inte alls upp ryggen på henne idag. När jag inte har någon på marken som hela tiden påminner mig om att påminna henne om bakbenen så glömmer jag det. Jag fokuserar fortfarande på att hålla händer och skänklar stilla.. Men jag tycker ändå att jag har blivit mycket bättre. Jag kan sitta mer stilla i sadeln nu!

Hästen verka nöjd efter dagen iallafall. Jag är också rättså nöjd. Skritt-trav fungerade utmärkt idag. Tidigare har det bara varit skritt-galopp som gällt. Idag började hon trava lugnt utan några diskussioner. Bytet där mitt i allt va bara för att jag ville se hur hon gjorde det.. Har gjort några av misstag, men nu kan hon även när jag ger hjälpen ;p dock ska jag få henne att glömma det igen. Nu när jag ska göra förvänd bytar hon bara direkt..

Fick ett plötsligt infall av att vilja dela med mig av en liten film på min härliga 24-åriga tant som fortfarande njuter av livet! Fantastisk att rida, men lite artros börjar göra sig påmind vilket kanske inte är så konstigt... Ridmässigt är vårt mål bara att njuta av ridpassen så länge det går, då tant är en arbetsmyra av sällan skådad art! Hon har energi så det räcker och blir över för en hel flock, därav hade jag pelham denna dag, för att gardera mig. Det viktigaste är att hon är avslappnad och glad på passen, är annars inte så petig med resten nuförtiden. Filmen är några månader gammal kan jag tillägga :)

@Itzyditzy
Vad händer om du lägger på den en hoppsadel och att du blir lite "mjukare och lättare" i kropp och rörelse? Tänk hoppryttare (rund låg form, lätt sits, en tygel i taget osv och allt är bara väldigt soft). Jag brukar tänka så rätt ofta när jag rider, dressyrryttare blir ofta stela och oföljsamma uppe i sin dressyrsadel och det gillas inte av hästarna...

@feel det vet jag inte riktigt hur det blir då. Har ingen hoppsadel så kan inte prova. Jag ha jätte svårt att rida i en hopp.. och så hoppar jag aldrig med henne så känns ju onödigt att köpa en då.

Men vad menar du.. Jag rider mer lätt nu än vad jag gjorde innan. Första gången jag satt på väldigt länge idag. Ja förutom då förra veckan när min kompis hade ridit henne innan. Sen har jag jobbat jätte mycket med stora mjuka rörelser. Och nu har hon äntligen blivit mjukare! Jag behöver inte hålla på med lösgörande arbete i en halvtimme innan jag kan börja rida :)

@feel det vet jag inte riktigt hur det blir då. Har ingen hoppsadel så kan inte prova. Jag ha jätte svårt att rida i en hopp.. och så hoppar jag aldrig med henne så känns ju onödigt att köpa en då.

Men vad menar du.. Jag rider mer lätt nu än vad jag gjorde innan. Första gången jag satt på väldigt länge idag. Ja förutom då förra veckan när min kompis hade ridit henne innan. Sen har jag jobbat jätte mycket med stora mjuka rörelser. Och nu har hon äntligen blivit mjukare! Jag behöver inte hålla på med lösgörande arbete i en halvtimme innan jag kan börja rida :)

Fast hon är inte lösgjord, hon spänner sin rygg och strävar uppåt med nacken. Du ser ut att rida mjukt och det syns att du anstränger dig för att försöka sitta rätt. Men man måste inte sitta ned. Om hästen har svårt att slappna av i ryggen så är det bättre att underlätta för den genom att rida lätt. När man känner att den börjar mjukna kan man prova att sitta ned igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka