###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
@zassoo
Jag hade mycket stora problem att lära mig att sitta på min häst och har lite kvar, tex är mina underskänklar ostadiga lite som dina. Jag tror att du behöver tyngre fötter, tänk dig fötter av bly och att underskänklarna når ända till spånet. Sedan kan jag varmt rekommendera att rida med vikter runt vristerna, numera finns trevliga hälvikter att köpa. Själv köpte jag enkilosvikter som styrketränare använder och satte runt fotleden. Det gör att benen blir tunga och du får grymt bra kontakt med dina sittben.

Sedan tycker jag att du generellt ska tänka mer framåt. Varva nedsittning med lättridning om det blir jobbigt för dig. Hästen behöver kliva på mera för att komma till sin rätt. Den ser väldigt elegant ut dock!

@Ackio haha det är väl tur för ryttaren att han inte gör som med löshoppningen :laugh: den filmen borde bli nominerad!
Jättefin ser han ut och håller med om att det är en trevlig övning, speciellt för den unga hästen.

KL.
En ny film på mig och den gröna femåringen, som jag skumpar och kommer inte riktig ner sadeln, men hoppas att ni tycker att vi har utvecklats! Det tycker jag och är så nöjd över honom, och hoppas att min sits knackar på dörren snart.... herregud inte minns jag att det var så hårt arbete att sitta ner ngr varv :o:angel: Men bara att kämpa vidare!

Filmen visar slutet av ridpasset så vi var båda lite trötta, därav formen.

@Ackio haha det är väl tur för ryttaren att han inte gör som med löshoppningen :laugh: den filmen borde bli nominerad!
Jättefin ser han ut och håller med om att det är en trevlig övning, speciellt för den unga hästen.

KL.
En ny film på mig och den gröna femåringen, som jag skumpar och kommer inte riktig ner sadeln, men hoppas att ni tycker att vi har utvecklats! Det tycker jag och är så nöjd över honom, och hoppas att min sits knackar på dörren snart.... herregud inte minns jag att det var så hårt arbete att sitta ner ngr varv :o:angel: Men bara att kämpa vidare!

Filmen visar slutet av ridpasset så vi var båda lite trötta, därav formen.

Trots gröna och trötta så ser han superfin ut. :up:

@zassoo
Jag hade mycket stora problem att lära mig att sitta på min häst och har lite kvar, tex är mina underskänklar ostadiga lite som dina. Jag tror att du behöver tyngre fötter, tänk dig fötter av bly och att underskänklarna når ända till spånet. Sedan kan jag varmt rekommendera att rida med vikter runt vristerna, numera finns trevliga hälvikter att köpa. Själv köpte jag enkilosvikter som styrketränare använder och satte runt fotleden. Det gör att benen blir tunga och du får grymt bra kontakt med dina sittben.

Sedan tycker jag att du generellt ska tänka mer framåt. Varva nedsittning med lättridning om det blir jobbigt för dig. Hästen behöver kliva på mera för att komma till sin rätt. Den ser väldigt elegant ut dock!

Tack så mycket för ditt svar! :) Får försöka tänka på att ha tunga fötter nästa gång.

Angående framåttänket håller jag definitivt med dig! Det är väldigt lätt att det blir lite segt, speciellt i nedsittningen då jag gärna blir bekväm :angel: Galoppen behöver jag också jobba med, lätt att det blir "gunghästgalopp" om man inte öser på framåt ett tag först.

Lite längre läder så kommer du fram lite i sadeln och hamnar inte på rumpan där du skjuter iväg honom. Ni är jättefina, kom ihåg att inte fastna i mellanmjölken bara, mer variation i tempo och takt :)

@Pontevecchio tack!

Ska prova att länga något hål, har haft lite kortare pga hans förkärlek till att busa tidigare ;) men nu känns det som om jag kan hålla han på mattan bättre...

Träning på fredag! Idag blir det en skritttur i skogen :)

Jag tror att du skumpar så för att du "försöker sitta stilla". Rör dig istället! Rör dig med hästen och riiiid! :)
Minns att min tränare sa det nån gång -för att sitta stilla så måste man röra sig.
Härlig häst, kommer bli så fin ^^

@mooi haha tack för tipset! Är nog så faktiskt :p

Kul att du gillar hästen!

Håller med Mooi! Jättefin häst men som rör sig väldigt stort och därför kan uppfattas för ögat som lite "seg". Rid bollsätet ! Dvs studsa bollen (sätet) snabbare , saktare, snabbare, saktare osv hela tiden varierat och massa övergångar under passet osv, så kommer hästen verkligen komma till sin rätt, du kommer få lättare att sitta också :)

KL
Idag red jag min nya häst på banan för första gången lite seriöst eftersom hon inte varit fullt igång innan. Men fy vad ringrosrig jag är och hon är väldigt känslig så jag stör takten i traven hela tiden och fatta galopp det har jag alltid varit urusel på. Hon galopera okej i båda varven men har svårare att ta just höger fattning och jag kastar mig på stackarn i fattningen så det blir bara kaos.
Men jag har nu bokat tid för våran första dressyrträning!

:)

Ber om ursäkt för att min mobil inte vet vad som är upp och ner!

@Shark förlåt men jag får nackspärr av att titta på din film :o nästan omöjligt att göra en bedömning tyvärr.

Återkom med en bättre film så får du säkert fler svar :)

@Shark förlåt men jag får nackspärr av att titta på din film :o nästan omöjligt att göra en bedömning tyvärr.

Återkom med en bättre film så får du säkert fler svar :)
Har försökt förklara för min mobiö vad som är upp och ner men det har inte hjälpt :( har man heller ingen som kan filma så är det inte så lätt :/

@Shark ok, jag förstår att det inte är lätt, men en film på sidan i litet format är knepig.... svårt att bilda någon uppfattning ;)

antar att du har ställt mobilen upp när den filmar sådär? om du testar att lägga den på sidan så borde det gå bättre.

KL
Idag red jag min nya häst på banan för första gången lite seriöst eftersom hon inte varit fullt igång innan. Men fy vad ringrosrig jag är och hon är väldigt känslig så jag stör takten i traven hela tiden och fatta galopp det har jag alltid varit urusel på. Hon galopera okej i båda varven men har svårare att ta just höger fattning och jag kastar mig på stackarn i fattningen så det blir bara kaos.
Men jag har nu bokat tid för våran första dressyrträning!

:)

Ber om ursäkt för att min mobil inte vet vad som är upp och ner!

Ett tips för er som kollar i mobil o iPad ^^
Stäng av autorotering av skärmen och sen tryck upp filmen i helskärmsläge så kan ni se den utan att få nackspärr :)

@Shark jag tkr det såg trevligt ut :) verkar vara ett trevligt vbl som är arbetsvillig :)

@traceys tack! vad roligt med så mkt respons på filmen :-) men han är inte min, jag lånar han av min stallägare som ej har tid. tanken är att vi ska utbildas och tävla ihop ngr år sedan får vi väl se hur det blir. jag har dock följt den här hästen sedan han föddes, var något extra redan som föl

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka