###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Tack! Ibland lyckas vi riktigt bra och ibland blir det bara platt fall men vi har jobbat en hel del med att han ska komma i uppförsbacke i öppnan och givetvis få honom runt innerskänkeln ordentligt.

Som jag skrev i bildtråden så är det inspirerande att se bilder och filmer på alla härliga "buke-ekipage". Tanks!
Själv har vi varit i en liten svacka för nån vecka nu, men tror att den branta uppförsbacken som vi springer i börjar plana ut lite :D Under helgen har vi lyckats korta "sidorna" ytterligare lite och kommit ytterligare lite mer uppåt ist för att paddla runt Jag gläds nåt så otroligt över känslan av att min 22-åring fortfarande utvecklas. Nya verktyg i verktygslådan har hjälpt oss ytterligare med både rakriktning, urskålning och bärighet. Gör så gott vi kan med den kroppsbyggnad vi har att jobba med =) Bjuder på lite trav från senaste träningen.

http://youtu.be/F-oCjJVH61E

Projektet Brian gör även han framsteg. En kille som i år fyller 11 efter Briar - Eighty Eight Keys. Dvs en åsiktsmaskin på 177 cm. :D Är superglad att få möjligheten att rida denna herre. När jag träffade Brian och hans ägare Linda för första gången så höll hon näst intill på att ge upp med honom. Under mina första pass med detta ånglok så var det nog ett under att min rygg inte gick av på mitten. Full fart fram och mycket "jag kan bäst själv"-idéer. För egentligen bara några månader sedan kändes det som om de långa benen fortfarande spretade åt alla möjliga håll och i övergångarna satt man som likt i en fällstol som slog ihop. Men saker börjar ramla på plats. Bättre styrsel i kroppen, kortare mellan svans och öron och mer uppåt tänk i knäna än framåt. Jäklarns påhitt tycker Brian ;)

http://youtu.be/eCFauxkmFM4

Senast ändrad:

*KL

Film från dagens pass med Ninya:
http://www.youtube.com/watch?v=nc3u2k6bBrk&feature=youtu.be

Härligt med ett pass med bra känsla efter att ha haft många halvkassa pass på raken. Inte perfekt någonstans såklart, men för att vara oss var det många bitar som kändes lite extra bra idag. Jag tyckte jag lyckades hålla ovanligt bra koll på mina handleder/händer idag :)! Inte BRA, men absolut bättre än tidigare. "Bara" att försöka hitta dit igen kommande pass och förbättra ännu mer...

I vilket fall överlag väldigt bra känsla över passet idag :)

Ni är verkligen JÄTTEfina! :bump: Vilka framsteg ni gör - jag är jätteimpad! :bow: Ser verkligen som andra också kommenterat väldigt fräscht och fräckt ut - och skolorna ser så där härligt lätta och bäriga ut. Inspirerande!

För att kontra från alla filmer på ridning på liten tre-åring bad jag sambon filma när jag red igenom Msv C:2 (tror jag det är, det var ett par år sedan jag sist gjorde det så kanske har det uppdaterats eller nåt sen dess).

Lekte oss igenom programmet två ggr, detta var andra omgången. Första omgången kunde vi inte göra varken halt eller gå ur halten, men då fungerade galoppen. Nu kunde vi göra halt men inte galoppera i förvänd galopp helt plötsligt, alltid är det något med oss. :rofl:

Blev lite inspirerad och hängde t.o.m. på det dammiga kandaret som inte sett solens ljus på två år tror jag, har ju inte tävlat sedan våren 2012 så kanske dags att ut och lufta oss lite igen om vi håller oss hela och tiden räcker till... Vi är inte direkt i toppform någon av oss, men blev väldigt glad av att Battis glatt tuffar på och inte tjurar sig igenom programmet. Nu är han ju visserligen för lång för att vara i MsvC-form, men hellre det än att han tjurar ihop och jag får bära runt honom.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10154047853390145

Hmm jag kanner igen det dar med att ta kritik....
Vilket harligt gung han har dock :love:
Kan rapportera att jag har provat dina ovningar nu forresten, och jaklar vilket tryck det blev i'na! Snart kanske hon ar lika fin som din!

Hmm jag kanner igen det dar med att ta kritik....
Vilket harligt gung han har dock :love:
Kan rapportera att jag har provat dina ovningar nu forresten, och jaklar vilket tryck det blev i'na! Snart kanske hon ar lika fin som din!

...eller att inte ta kritik. Alls.
:D

Vad kul att höra! Hon ser ju ut att ha massor som hon går och håller på, hon kommer att bli jättefin!
Det är ju lite som att man måste bestämma sig för att inte bara acceptera att man har en laid back häst. Och helt plötsligt börjar hästarna bara vänta ivrigt på att den där drivningen ska komma :idea:

Du har gjort ett sånt fantastiskt fint jobb med stora herr brun, jag är så stolt över er! :love:

Vi kan ju inte trava som er, men bjuder ändå på film från första gången då vi rider igenom MsvA1 ifrån helgens programridning.
Givetvis finns det mängder som behöver bli bättre, missar lite här och var men överlag känns det ändå som om vi inte behöver skämmas. Det rinner iväg lite grann (i vanlig ordning) i traven, mer böjning i skolorna önskas, kanske vore bra att samla innan man går in i piruetterna och sätta tejp på tygeln så att man inte får händerna för högt och i magen osv. osv... serien blev både svajig och pannkaka, längningarna är mellangrädde och hon är inte framför benen MEN vi genomför iaf. programmet och jag är nöjd över min fina svarta som är med på noterna (även om hon gnäggar och har fokus någon annanstans halva programmet).

Dessutom har jag världens bästa filmkommentator som får en att känna sig ganska bra faktiskt. :D
http://www.youtube.com/watch?v=p9GG8erToRA

Bara för att visa att vi faktiskt kan sätta serien också:
http://www.youtube.com/watch?v=jDjUuX-2i_I

Tycker ni är superduktiga! Lite finputs på det där så kommer det gå galant!:up:
Men väldans vad hon brölar!:D

Tack Hedwig, det känns som vi är på rätt väg iaf. :) Det där är ingenting mot vad hon kan skrika, i fjol red jag en tävling där hon gnäggade 26 ggr under ett och samma program..det är också anledningen till att vi nu inte åker på samma tävlingar med våra hästar. :banghead:

Hur fina som helst! :love: Min 10a skriker sig hes när jag är ute med ponnyn. :meh: Man hör honom låååång väg. Inte är han stressad heller, han står helt lugnt och bara vrålar så högt han kan. :cautious:

KL
Bjuder på en film från uppvärmningen i tisdags innan hoppningen började. Ponnyn var seg och ganska svårmotiverad, väldigt ovanligt för att vara henne när det står hinder framme. Hon tar ganska lång tid på sig för att komma igång och bli mjuk även i vanliga fall, det var väldigt mycket som inte stämde i tisdags. För det första fick jag rida i ponnygruppen (brukar annars rida med stora hästar) och det var inte alls samma variation och krav på uppvärmningen som det brukar, annars brukar det bli ordentligt med sidförande och grejer, men inte den här gången. Galoppen kändes inte bra nästan nånting alls. När jag sen hade lastat och stängt rampen för att åka hem, då ställde hon sig och kissade typ halva Niagara-fallet, det kan ju ha varit en bov i dramat. :p

Även fast det inte var nån bra dag för oss så tar jag gärna emot konstruktiv kritik. :) Det jag själv stör mig mest på att den förbannade glappande yttertygeln. :wtf:

https://www.youtube.com/watch?v=bkb9P-PeqFA

Jättefin!
Men man blir ju galen på brölandet haha ;)
Jag känner igen det mkt väl, har haft såna hästar också. En kunde hoppa banor på tävling felfritt och väldigt effektivt samtidigt som den brölade utav satan på kompisen hela tiden, men sjukt irriterande var det.

haft en annan som "letade" efter kompisen så mycket att alla med samma färg och teckning i pannan på framridningarna typ tolkades som tillräckligt lika kompisen dvs anledning att vråla och ha sig. Skitstörigt hehe. Fast precis som din var den ändå snäll och skötte sig utöver det trots vrålandena, så mest en själv som störde sig.
Jag och kompisen på samma tävlingar fick typ låtsas att vi öht inte kände varann och vara så långt ifrån varandra som bara möjligt under dagen. Fast precis som du skriver, helst åkte man ju inte på samma tävling öht, men det gick ju långt ifrån att undvika särskilt ofta liksom.... ;)

Supersöt ponny, och vilken underbar ridgrupp, kul att se en så fint planerad uppvärmning innan en hopplektion också!

Ja alltså vi blir helt galna på allt skrikande, vi försökte ändå hela förra säsongen men trots regelbunden träning så släpper det inte. Men visst hon har ju lärt sig att gnägga på tygeln iaf. :D Det gick trots allt ganska bra förra året men nu är programmen för svåra och det går väl an när det sker i traven men att behöva vänta med att lägga byten för att hela hästen är spänd som en stålfjäder i gnäggningen fungerar inte, så nu har vi gett upp. :meh:

Men precis som du säger är det framförallt sjukt frustrerande när man sitter där och rider och känner att hästens fokus är någon helt annanstans, även om det kanske inte syns (men hörs iofs). Nu kommer vi bara åka tillsammans på meeting, be om starttider långt isär och se till att ha box långt bort från tävlingsbanorna. :sneaky:

ja verkligen... och i dressyr funkar det ju absolut inte som du säger, så jag förstår slutsatsen i fråga om upplägget från er sida !

väldigt fina är ni dock och klassar ut de flesta :)

Tack! :) Ja jag brukar som sagt rida med de stora hästarna (och således vuxna ryttarna ;)) i vanliga fall men den här veckan blev det med ponnyungarna. Supersöt grupp med tuffa tjejer, mycket modigare än mig! :p Alltid väldigt bra upplägg, men såklart är det noggrannare och mer avancerat när man rider med den vanliga gruppen, då brukar det vara mer krävande uppvärmning vilket passar ponnyn mycket bättre. Hon behöver tid på sig för att bli mjuk och komma igång ordentligt.

Det roligaste var efter träningen när en ponnymamma kom fram och frågade om inte ponnyn var till salu. :p Hon överöste henne med beröm, det värmde nåt alldeles otroligt! Även fast vi hade en dålig dag var hon tydligen så fin att någon ville köpa henne. :p

det är också anledningen till att vi nu inte åker på samma tävlingar med våra hästar. :banghead:

...måste bara flika in här, känner igen det så haha! Min stallägare och jag slutade åka på tävlingar tillsammans förr om åren, hästarna var bästisar och vi hade stora problem att få dom att fokusera åtskilda på samma tävlingsplats.

Jag blev faktiskt tom ombedd att be min häst hålla tyst en gång (när den andra var inne på banan) men hallå? det är ingen hund? O_o:rofl:

För övrigt, tycker ni är jättefina!

Senast ändrad:

Ja det är säkert många som har samma bekymmer och det verkar vara ganska vanligt när det gäller ston, Jeanna H hade. t.ex. jättebekymmer när hon var ute och reste med båda Liza och Vilja förr. Jag önskar man kunde ge dem kommandon som en hund, typ 'tyst' och tro mig jag har försökt men det fungerar dåligt. :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka