###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

*KL

Liten oklippt film från idag:
https://www.youtube.com/watch?v=EdObXLUw_Nk&feature=youtu.be

Tyckte jag skötte sitsen ganska bra överlag, men händerna glömde jag bort alldeles för mycket igen. Även om jag bitvis hade de bra på plats (senare än filmen dock^^). Fick i alla fall riktigt bra känsla och flinade mig igenom stor del av passet. Speciellt himla bra övergångar (för att vara oss då) mellan skritt och galopp i slutet. Filmklippet gör inte passet i sin helhet rättvisa, men men.

Då hon var laddad och väldigt bra på hjälperna och jag lyckades få ihop fyra galoppserpentiner med övergång till skritt över medellinjen, så tänkte jag prova att gå ett steg till och prova ett byte. Fin vänster galopp, Ninya förstod uppenbarligen vad jag tänkte göra - när jag kom till medellinjen och började sitta till så for hon upp och iväg... Och bockade tills jag flög av. MEN jag är nästan säker på att jag kände att hon bytte (bak iaf) när hon flög upp första språnget och hon var med mig, så jag ser det som ett framsteg när det gäller galoppbyte. Hon var "bara" inte nog stabil mentalt för det idag och var för laddad. Gjorde inte illa mig och avslutade i alla fall med ett par galopper utan bockningar i båda varv.

KL.
Tänkte presentera min nya kompis som jag lånar av min stallägare. En trevlig femåring som tappat minst ett år.. han är därför väldigt grön.
Jag har ridit honom ett par veckor nu, men har innan dess själv bara hållit igång väldigt sporadiskt på andras hästar och inte tränat på en längre tid, så jag har massor att förbättra! Just nu är jag bara löjligt glad över att få komma igång igen! :D

Första träningen idag, ostadigt men vi hade väldigt kul! :D (ersatte ljudet med musik pga tränarens önskan) annars är det ju trevligt att höra undervisningen.

https://www.youtube.com/watch?v=S_cTMMaN2qY

...hoppas kunna visa film igen på utvecklingen.

Senast ändrad:

Blir spännande att följa er! Kommer bli riktigt fin :d

Fin häst med många kvaliteer som kommer bli kul att följa! Men även om den är sen i sin utbildning så tycker jag nog att du kan våga höja kraven. Sätt dig ned i sadeln och våga lossa den ordentligt, visa tydligare i vilken ram du vill ha den och rid på det sedan! Heja er!

tack för lite feedback! Jättekul!

Har suttit ner i sadeln ett fåtal ggr, stämmer att det blir lättare att rama in honom och ge honom ett ärligare stöd i handen. Just nu är det väldigt mkt unghästridning samt att jag tappat hållning och bålstabilitet, jag minns så väl hur det ska kännas men kroppen lyder inte :banghead::D

Men jag ska ta åt mig av ditt tips och våga sätta mig i sadeln mer :)

.....+Catrool
Tack vad kul att ni tycker det! Jag är själv taggad till tusen och är glad över denna ridbara tokfux!

Ja alltså jag menar inte att du ska sitta ned och nöta varv efter varv utan mer att du ska våga ta igenom det som behövs och komma till ridning även om hästen är grön. Jag är helt klart för all mjuk och harmonisk ridning och eftersträvar själv att rida på det viset, men jag uppfattar det som om hästar trivs med att veta vart de ska vara och finner en trygghet i det -att man erbjuder ett stöd och rider fram till det. Men som sagt en jättetrevlig häst och kul att du och ägaren kunde komma till en så fin lösning och det är ju strålande att du nu tränar flitigt för då kommer utbildningen med din egen gå som en dans! ;)

Senast ändrad:

nej givetvis inte, det förstod jag ;)
Håller helt och hållet med dig, har samma tänk.

Ja jag har ju funderat länge och velat hit o dit, men nu känns det helt rätt! Hoppas plånboken håller med :D

sen har jag ju film på cashmere också.
hon är såå duktig! :)

jag kallade henne för flygande köttbullen men hon gör inte skäl för namnet längre, eller kanske köttbullen då, hon har inte förlorat tillräckligt i vikt än.
men flygande funkar inte längre, hon har slutat bocka helt och slutat att skjuta iväg som en kanonkula.

"gammal" film
https://www.youtube.com/watch?v=6ZJNxb3jTGI

film från idag.
https://www.youtube.com/watch?v=uJLOOhTL0GA

Nu har jag inte kunnat titta på hela filmen (smygsurfar på jobbet ;)), men jag skulle önska lite mer tryck och tempo i traven. För övrigt så tycker jag att ni passar jättebra ihop, ni ser verkligen ut att trivas ihop och du rider mjukt. Och I LÖÖÖÖV den rosa utrustningen, supersnyggt! :D

Jag tycker att chantilly inte riktigt ser ren ut fram. Det kanske bara är jag som inbillar mig?

Cashmere har det ju hänt väldigt mycket med! Även om det fortfarande är en rejäl köttbulle ;)

jag önskar också mer tryck och tempo :D
vi jobbar på det :)

Jag tycker att chantilly inte riktigt ser ren ut fram. Det kanske bara är jag som inbillar mig?

Som sagt, jag har inte sett hela filmen ordentligt, men det kanske kan vara för att hon "promenadtravar" och nästan skrittar lite samtidigt som hon travar. Konstig beskrivning, hoppas att ni fattar. :p

Ja du har rätt. Hon promenadtravar bara i filmen. Det är väldigt svårt att rida igång henne och samtidigt ha henne avslappnad men vi jobbar på det.
chantilly är en häst som definitivt säger till när hon stör sig på något. :p

*KL

Liten oklippt film från idag:
https://www.youtube.com/watch?v=EdObXLUw_Nk&feature=youtu.be

Tyckte jag skötte sitsen ganska bra överlag, men händerna glömde jag bort alldeles för mycket igen. Även om jag bitvis hade de bra på plats (senare än filmen dock^^). Fick i alla fall riktigt bra känsla och flinade mig igenom stor del av passet. Speciellt himla bra övergångar (för att vara oss då) mellan skritt och galopp i slutet. Filmklippet gör inte passet i sin helhet rättvisa, men men.

Då hon var laddad och väldigt bra på hjälperna och jag lyckades få ihop fyra galoppserpentiner med övergång till skritt över medellinjen, så tänkte jag prova att gå ett steg till och prova ett byte. Fin vänster galopp, Ninya förstod uppenbarligen vad jag tänkte göra - när jag kom till medellinjen och började sitta till så for hon upp och iväg... Och bockade tills jag flög av. MEN jag är nästan säker på att jag kände att hon bytte (bak iaf) när hon flög upp första språnget och hon var med mig, så jag ser det som ett framsteg när det gäller galoppbyte. Hon var "bara" inte nog stabil mentalt för det idag och var för laddad. Gjorde inte illa mig och avslutade i alla fall med ett par galopper utan bockningar i båda varv.

Det jag tänker mest på nu när jag ser dina filmer, är att det är för lite framåtbjudning. Hästen ser mest ut som en gunghäst som inte riktigt kommer framåt i galoppen . Att höja formen lite och jobba på att galoppera på framåt, uppåt, liksom ;) om funderar förstår hur jag menar. Så blir det inte heller så att hon börjar bocka lika lätt. Var tydligast i hopp filmen :) för mycket kontroll och för lite framåtbjudning :).

KL

Då kör jag filmpremiär med mig och nya hästen (född 2009 efter Hohenstaufen II). Hästen är väldigt grön och ligger efter i utbildningen. Jag har ingen unghästvana. Fantastisk kombo med andra ord - tur att hon är så rolig att rida!

https://www.youtube.com/watch?v=kA1X-y4sbpQ

Vilken söt häst, den tilltalar mig väldigt mycket! Hoppas kunna följa er här :)

Idag hade vi ingen fotograf.

men vi tänkte på vad ni kommenterat och det gick mycket bättre!
chantilly gick dubbelt så snabbt och med mer kraft idag, och allting blev bättre och lättare. :)
det är svårt att få fart på henne eftersom hon varit så skänkeldöv men idag gick det jättebra, vi började redan i skritten att hon inte fick sega ihop och sen gick det av bara farten.

Cashmere fick sin första ensamma uteritt på en kvart. Vi hade med oss en person på marken men annars ensam. Hon var lite konfunderad o hoppade till ibland men helt godkänt!

ni är verkligen duktiga och snälla här inne! Alla råd jag har fått och testat har funkat jättebra! Tack. :love:

Vi tränar inte för tränare än men vi ska, o då är det ju lätt att man harvar runt i samma banor o aldrig kommer nånstans!

Härligt, vad kul att du kände resultat direkt! Det syntes ju i filmen från igår att hon kom igång mer på slutet, bra att du är på henne direkt nu. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka