filmhästar

C

catta_84

vet inte vart tråden ska ligga... men gissar på att den passar här....

tittade på slutsenen i filmen den sista samurajen igår.... nån som sett den??

soldaterna blir skjutna till häst å hästarna går omkull med ryttare på ryggen osv....

får inte hästarna men av dessa "stunt" de måste göra??? de ser ju rädda ut....

nån som vet hur de tränar filmhästar??

Sv: filmhästar

Vet ingenting om moderna filmhästar men i filmen Ben Hur har jag hört att de dödar hästarna på riktigt.. :(

Det finns två versioner av Ben Hur.

I den från 1959 dog inga hästar. Hästana var snordyra vältränade lippizzaners som knappast skulle offrats för sådant.

Däremot i originalversionen, stumfilmen från 1925, dog flera hästar under inspelningen. Det var olyckor, främst under inspelningen av kapplöpningsscenen. Man kan väl knappast klandra dem... det är snart hundra år sedan... men kul är det ju inte så klart... :(

ok... ne kul e de ju inte...

men är det ingen som vet hur dessa hästar tränas?? är det nån som garanterar att de inte kommer till skada???

hur funkar allt de där??

Jag vet att det finns någon sorts förening i USA i alla fall som ser till att alla djur i filmen mår bra och behandlas väl. Kommer inte ihåg vad den hette nu men men.....

då kan man ju fråga sig hur en häst kan må bra av att gå omkull med en ryttare som drar den i munnen å den gapar...

ser ju så hemskt ut...

Håller verkligen med dig!!!! Brukar alltid skrika: akta hästen!! när jag ser sådana filmer.

Antar också att djurskyddet inte är lika hårt i USA som i Sverige så denna förening, som jag vet finns, kanske tycker att det är helt ok bara hästen inte får synliga skador.

*kl*

Om man tittar noga på filmer där hästar går om kull så kan man oftast se att det är en eller två hästar som faller. Det är inte så många hästar som går att träna till att falla så det ser riktigt ut. Så dom brukar använda en och samma häst om och om igen.
Jag vet inte filken film det var jag såg, men där var det hela tiden en fux med stjärn som ramlade omkull, och det var olika ryttare vid olika tidpunkter...

Mvh Russin8 som åxå tycker det ser otäckt ut när dom rasar omkull...

*kl*

Om man tittar noga på filmer där hästar går om kull så kan man oftast se att det är en eller två hästar som faller. Det är inte så många hästar som går att träna till att falla så det ser riktigt ut. Så dom brukar använda en och samma häst om och om igen.
Jag vet inte filken film det var jag såg, men där var det hela tiden en fux med stjärn som ramlade omkull, och det var olika ryttare vid olika tidpunkter...

Mvh Russin8 som åxå tycker det ser otäckt ut när dom rasar omkull...

den filmen jag såg var de massa hästar som drog omkull sammtidigt

Vet inte om det stämmer, men jag har läst nånstans att förr i tiden la man helt enkelt en snara om hästens ena ben och när den sträcktes till fullo är det ju inte så svårt att lista ut vad som hände. Men jag har ingen aning om det är en myt eller om det stämmer. Nån som sitter på mer info om det?

Jag har sett på Animal Planet hur de lägger hästarna, det är inget för nybörjare och jag gissar att hästarna får skador på lång sikt.
Dock är det som någon nämnde väldigt dyra hästar, dessa stunthästar så de är väldigt noga med att de inte får några akuta skador.

Om det här är bra eller dåligt kan jag inte svara på då jag inte har någon djupare kunskap om hur de tränar in detta.

Dock anser jag att det är vår egen egoism som får oss till detta, vad gör man inte för bra film? Så ur den synvinkeln är det förkastligt att djur ska göra saker som på lång sikt kan skada dom.

Förr i världen var man inte särskillt noga om hästarna överlevde eller inte. Där dog hästarna på löpande band och det vara "bara" mindre värdefulla hästar de använde, så vem brydde sig då... (ironi).

Idag är det stränga kontroller på när djur är med i filminspelnig, för att se till att dom inte blir skadade eller lider.
Både i sverige och i USA.

vet inte vart tråden ska ligga... men gissar på att den passar här....

tittade på slutsenen i filmen den sista samurajen igår.... nån som sett den??

soldaterna blir skjutna till häst å hästarna går omkull med ryttare på ryggen osv....

får inte hästarna men av dessa "stunt" de måste göra??? de ser ju rädda ut....

nån som vet hur de tränar filmhästar??

När det är många hästar som faller så tror jag att det görs med ett visst mått av våld...
Det är ju inte så svårt att dra om kull en häst..

då kan man ju fråga sig hur en häst kan må bra av att gå omkull med en ryttare som drar den i munnen å den gapar...

ser ju så hemskt ut...

Sån behandling ser man ju på varenda tävlingsbana nu mer mer eller mindre..hästar kanske inte gå omkull men det är fan inte långt i från...
:angel:

Numera är hästarna som är med i filmerna mycket väldresserade, dyra hästar, som tränarna är mycket måna om. De gör många stunt själva för att skona djuren och tränar på en mycket hög nivå. Hästarnas stunt sker under mycket kontrollerade former och både djuren och ryttaren vet vad de gör.

Det ska inte vara skadligt alls för dem, men självklart kan olyckor hända överallt. Jag tror att våra hobbyhästar påfrestas och lider mer än vad filmhästar gör, så som vi behandlar och rider dem idag. Filmhästar kräver aldeles för mycket tränign och pengar för att det skulle vara värt att förstöra dem på det viset.

jag har inte sagt att det inte sliter på våra "vanliga" hästar... men film hästarna ser så rädda ut när de drar omkull....

Numera är hästarna som är med i filmerna mycket väldresserade, dyra hästar, som tränarna är mycket måna om. De gör många stunt själva för att skona djuren och tränar på en mycket hög nivå. Hästarnas stunt sker under mycket kontrollerade former och både djuren och ryttaren vet vad de gör.

Det ska inte vara skadligt alls för dem, men självklart kan olyckor hända överallt. Jag tror att våra hobbyhästar påfrestas och lider mer än vad filmhästar gör, så som vi behandlar och rider dem idag. Filmhästar kräver aldeles för mycket tränign och pengar för att det skulle vara värt att förstöra dem på det viset.

:bow: :bow: just det:

men tänk ur ett annat perspektiv, hur ofta ser inte en häst rädd ut?

ex på hoppbanor?
terräng?

visst ser det många gånger brutalt ut, men de vet ju hur de skall lägga ner hästarna, ofta är det ju i djup sand eller jord.

nog är det värre med hästar som har glashalt i sina hagar och plötsligt slinter omkull.

det som jag stör mig mer på är nog då man ser att de har kanske något ovana ryttare som sliter hästarna i munnen då de har väldigt skarpa bett(iaf ser skarpa ut)

håller helt och fullt med..

men tänk ur ett annat perspektiv, hur ofta ser inte en häst rädd ut?

ex på hoppbanor?
terräng?

visst ser det många gånger brutalt ut, men de vet ju hur de skall lägga ner hästarna, ofta är det ju i djup sand eller jord.

nog är det värre med hästar som har glashalt i sina hagar och plötsligt slinter omkull.

det som jag stör mig mer på är nog då man ser att de har kanske något ovana ryttare som sliter hästarna i munnen då de har väldigt skarpa bett(iaf ser skarpa ut)

jo de e ju iof sant...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar