Film utan bild...

lizzie

Trådstartare
Har windows multi media 10, har en mpeg fil som jag inte ser bilden på, utan har bara ljud. Vad beror detta på? Har försökt uppdatera programmet, men får svar att jag har alla uppdateringar som finns.

Tacksam för hjälp!

/Lizzie

Sv: Film utan bild...

Låter som det är codec problem

Visst det går att ladda ner VLC men känns lite som ett standardsvar nuförtiden när det gäller codecproblem.

Låter som det är codec problem

Visst det går att ladda ner VLC men känns lite som ett standardsvar nuförtiden när det gäller codecproblem.

Du får gärna förklara lite närmare vad ett "codecproblem" är för något :angel:

/Lizzie - helt ovetandes... ;)

Codec är en slags tolk.

När man gör en film och spara den i ett viss format så gör den mer en bara spara i det formatet.

En AVI fil kan vara helt olika andra AVI filer beroende hur man packar den. När jag menar med packa så menar jag hur man spara informationen i AVI filen.

Exempelvis låt oss säga att du har en gjort en egen film och sparar den som AVI i Råformat (Grunden, ingen packning) så blir filen kanske 2 GB (2000 MB) och det blir ofta för mycket.

Med hjälp av en codec så kan man få ner storleken utan att förstöra för mycket av filmen och kvaliten.

Xvid är ett sådant sätt som gör att för samma film kan du få ner i 200 MB beroende hur mycket du vill ta bort och endå ha en helt godkänd kvalite.

Mp3 är ett annat sätt som många har stött på.
Hade man inte de formatet så skulle filen bli väldigt stor men nu med hjälp av mp3 så kan man få ner den till en helt ok storlek beroende på hur mycket man vill ta bort. Man skriver då i "bitrate" ju högre bitrate ju bättre ljud blir det men då blir filen större.

Nu finns det ju mer en bara MP3, De mest populäraste idag är OGG och FLAC, Jag kommer inte att gå in på vad de står för men både är gratis att använda medan Mp3 tillhör ett företag som säljer licenser för företag som vill att deras produkter ska kunna hantera MP3

Det som är skillnad mellan OGG och FLAC är att FLAC packar inget speciellt utan behåller allt och detta gör att ljudet blir som orginalet men stora. OGG är som MP3 men är i många sätt bättre för den kan få ner filen storlek utan att ta bort för mycket från filen.

Har du inte rätt codec så blir det väldigt svårt för en video att förstå vad filmen igentligen vill visa och försöker visa så gått det går.

Tack för ditt utförliga svar :bow:

Kom runt problemet genom att jag använde ett annat program att visa upp filmen i :angel: .

/Lizzie

Det är nog som Laban säger att det är ett codec problem. Jag hatar de förbannade codec problemen, de ska alltid tjafsa :cool:

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 956
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 711
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 586
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar