Film-tölt

Sv: Film-tölt

Jag ska absolut inte skriva nåt egentligen för jag är verkligen urkass på det här... :(

Men jag tror att du sitter lite väl brett isär med händerna?
Och så tror jag att hon behöver mer muskler för att orka sätta bakbenen mer inunder sig kanske?

Pröva att rida mindre och 'snabbare' serpentiner kanske?
Det brukar mjuka upp och få hästen mindre passtaktig.

Lösgörande övningar och böjning i bålen är receptet från mig

Så förfärligt passtaktigt är det inte, men hästen är väldigt lång dvs utan samling vilket gör inaktivitet i bakbenen. Här sitter den största orsaken till taktproblemen, sen ser man bitvis en bättre takt när du släpper upp handen lite. Dvs inte håller så hårt i pållan framtill, men sen hårdnar du i handen igen och takten blir sämre. Ffa i högerhanden, vilket kanske beror på att hästen gärna vill ta tag i höger bog och blir lite förböjd i vänster varv.

Du är inte ensam,Tibrá! Min häst är också väldigt passtaktig och det är ju verkligen inte roligt att rida. Såg på filmen att du red lite serpentiner i tölten, kanske har du sett Benni Lindals film "Träning?"
Där fick jag lära mig att serpentiner är bra för tölten. Jag har också provat andra knep genom att göra mycket halvhalter och sedan driva, men se alltid till att ge eftergift så att hästen får lite tack för att man kämpar på så gott man kan.

Tänkte precis som Svalan...halvhalter.
Shit va din häst var lik min fd foderhäst !!
Sätter in ett kort så får du se :idea:
Sleipner.jpg

Råkade skicka samma svar två gånger -förlåt!!! Läs nedan.

Senast ändrad av en moderator:

Det ser inte alls förfärligt ut! Snarare trevligt. Hade jag varit du skulle jag träna övergångar mellan skritt-tölt för att styrka henne "bakifrån". Låt henne inte tölta så länge eller fort, utan sakta prydligt in när (eller just innan!) passtakten kommer. Ställ gärna eller rid på volt. Om hon blir less eller trött, travarbeta i rätt form, rid ut eller avsluta passet så hon fortfarande glatt bjuder fram, för igångsättningar- och avsaktningar är jobbigt!

Planera, tänk och genomför när du rider på ridbana. Jag upplever det som att ni svänger omkring lite planlöst, det är viktigt att planera! Vid den punkten gör vi halt, efter svängen galopp osv. Det är orättvist av oss att kräva att hästen skall kunna utföra något korrekt utan att man förberett den så väl som möjligt innan!

Rid för någon instruktör. Det är lättare för dem att lägga upp er träning än om man bara får se en liten filmsnutt! Ni är ett fint ekipage:banana:

Helt jättehemskt tycker jag inte att det ser ut men jag tror att du ska tänka på din handställning. Och sen skulle jag träna mycket på lösgörande och halvhalter.
Han ser lite lång ut så var noga med att han verkligen, verkligen sitter på rumpan! Och så skulle jag inte tölta för långa sträckor utan verkligen bara korta bra sträckor och så massor av beröm.

Du kan testa det här. Gör halt, rygga 2 steg med omedelbar eftergift för varje steg. Då han har tagit det andra steget så ska du driva på han, tyglarna ska förbli lösa men gör gärna "pussljudet". När du driver på han så är det viktigt att du låter honom gå iväg..Kolla hur tölten blir där, oftast blir den bättre!

Sen är det bara massa massa energi ungefär som denna :banana: som gäller, :D

Kämpa på!

"okeej, tror du att det räcker för jag har snart ingen känsel i mina fingrar " Klockren :idea:

LinnK skrev:
Jag ska absolut inte skriva nåt egentligen för jag är verkligen urkass på det här... :(

Men jag tror att du sitter lite väl brett isär med händerna?
Och så tror jag att hon behöver mer muskler för att orka sätta bakbenen mer inunder sig kanske?

Pröva att rida mindre och 'snabbare' serpentiner kanske?
Det brukar mjuka upp och få hästen mindre passtaktig.

Jo jag vet:smirk:
Jag klagade själv på mina händer när jag tittade på filmen, man ska absolut filma sig själv då man rider, för då märker man faktiskt felen lättare.
Nej, hon har ju inte så mycket muskler:crazy: Vi är faktiskt bara i början av detta.

Boj skrev:
Så förfärligt passtaktigt är det inte, men hästen är väldigt lång dvs utan samling vilket gör inaktivitet i bakbenen. Här sitter den största orsaken till taktproblemen, sen ser man bitvis en bättre takt när du släpper upp handen lite. Dvs inte håller så hårt i pållan framtill, men sen hårdnar du i handen igen och takten blir sämre. Ffa i högerhanden, vilket kanske beror på att hästen gärna vill ta tag i höger bog och blir lite förböjd i vänster varv.

Känn skönt att folk säjer att det inte så väldans hemskt ut, men man vill ju såklart ha renare tölt!
Det här med samla, ja det är jag dålig på, ska jag vara ärlig? Så har jag ingen aning om hur jag ska göra:o
Sågning lärde vi oss på ridskolan.. ICKE säjer jag till det!
Mjo det är olika det där, är jag för lös ja då blir det travtakt, så det är lite svårt hur man ska hålla tygeln men det är ju träning som gäller!
Sedan förstod jag inte den sista meningen.. Ffa?:d
Hon har lättare i höger varv tror jag.. är inte säker..:o

JennyD skrev:
Det ser inte alls förfärligt ut! Snarare trevligt. Hade jag varit du skulle jag träna övergångar mellan skritt-tölt för att styrka henne "bakifrån". Låt henne inte tölta så länge eller fort, utan sakta prydligt in när (eller just innan!) passtakten kommer. Ställ gärna eller rid på volt. Om hon blir less eller trött, travarbeta i rätt form, rid ut eller avsluta passet så hon fortfarande glatt bjuder fram, för igångsättningar- och avsaktningar är jobbigt!

Planera, tänk och genomför när du rider på ridbana. Jag upplever det som att ni svänger omkring lite planlöst, det är viktigt att planera! Vid den punkten gör vi halt, efter svängen galopp osv. Det är orättvist av oss att kräva att hästen skall kunna utföra något korrekt utan att man förberett den så väl som möjligt innan!

Rid för någon instruktör. Det är lättare för dem att lägga upp er träning än om man bara får se en liten filmsnutt! Ni är ett fint ekipage:banana:

hehe jo det här med övergångar har jag ju hört ska vara bra, men det tycker jag tränat så mycket på och det verkar bara inte släppa ändå.. eller så gör jag fel helt enkelt.
Stanna henne är liksom lite svårt med rösten och sätet ovch det är väl det som man helst ska göra vid övergångar.
Därför håller jag på att träna halt vid röst och säte nu också.
Hooo- ordet vid sakta ner
Whoo- vid halt.. fast mörkare ton
Kanske inte är sån stor skillnad men idag tycket jag det gick 1% bättre än igår:smirk:
Har gjort massa övergångar i löslongering och där ser man att hon både startar och saktar in med baken, men detta gör jag inte mer än kanske 1 gång i veckan, knappt det ens!
Det här med att rida form.. hmm ska jag vara ärlig så har jag nog aldrig ridit i rätt form, vad du nu menar med form:d
Detta med dålig planering vid ridbanan är helt RÄTT, jag visste inte alls vart jag skulle, idag var jag mer nogrannare på det och det gick mycket bättre!
Instruktör har jag tänkt på länge, har nyss kontaktat slätterne och frågat om de har någon kurs framöver.
Så vi får se:d

Svalan skrev:
Du är inte ensam,Tibrá! Min häst är också väldigt passtaktig och det är ju verkligen inte roligt att rida. Såg på filmen att du red lite serpentiner i tölten, kanske har du sett Benni Lindals film "Träning?"
Där fick jag lära mig att serpentiner är bra för tölten. Jag har också provat andra knep genom att göra mycket halvhalter och sedan driva, men se alltid till att ge eftergift så att hästen får lite tack för att man kämpar på så gott man kan.

Okej!:p
Mjo, det här med serpentiner har jag fått råd från buke-folk..så tack till er:bow:
Man känner sig verkligen trygg att kunna skriva och få hjälp här!
Hur gör du dina halvhalter? Mycket tyglar eller med sätet, för som sagt har jag lite svårt att göra halvhalter utan tyglar på den damen :( vilekt vi försöker träna bort.
Hur har det annars gått med tölten efter dina träningar:)?

niba skrev:
Helt jättehemskt tycker jag inte att det ser ut men jag tror att du ska tänka på din handställning. Och sen skulle jag träna mycket på lösgörande och halvhalter.
Han ser lite lång ut så var noga med att han verkligen, verkligen sitter på rumpan! Och så skulle jag inte tölta för långa sträckor utan verkligen bara korta bra sträckor och så massor av beröm.

Du kan testa det här. Gör halt, rygga 2 steg med omedelbar eftergift för varje steg. Då han har tagit det andra steget så ska du driva på han, tyglarna ska förbli lösa men gör gärna "pussljudet". När du driver på han så är det viktigt att du låter honom gå iväg..Kolla hur tölten blir där, oftast blir den bättre!

Sen är det bara massa massa energi ungefär som denna :banana: som gäller, :D

Kämpa på!

Vad menar ni med lång:d ? Att hon drar ut hela kroppen framåt? Som en orm kanske?
Jag testade faktiskt det här med rygga 2 steg bakåt o.s.v men det var så mycket för både henne och mig, jag kanske gjorde fel.
Testade bara en gång, DÅ funkade det inte men jag ska testa några gånger igen.
Tycker hon liksom får travtakt i för lösa tyglar dessutom.
Från början av ridningen så blir det typ alltid travtakt, tror jag iaf.
Men när vi ridit ett tag och hon är lite mer piggare blir det som sagt passtakt!
Mjo energi ja ;) det har hon gått om haha!

Sedan till alla här!
Har någon läst boken Islandshästar skriven av Åse Ericsson o.s.v?
Där läste jag om (Arbete på volt) Har ni boken eller mins vad det stod så kan ni ju kommendera detta?
För jag följer rätt mycket utav den förklaringen med.
Väldigt lik någras svar här!

En annan sak, när jag töltar i tex. volter, då drar hon sig som tusan bort åt ena hållet, alltså mot hemhållet, upp till stallet.
Och eftersom vi rider på isen, en uppskottad paddock så finns det ju inte direkt något staket.
Hur gör jag då?
För tar jag ytterskänkeln, hmjaa, det är lite svårt ändå.
Och när hon drar sig utåt sådör förstörs ju volten..

Nasi skrev:
"okeej, tror du att det räcker för jag har snart ingen känsel i mina fingrar " Klockren :idea:
hahah den var ju bra , :D ja garvade när ja hörde den på filmen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 773
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 249
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka