fick höra av en löshoppningsdomare

Angående att Briar betäcker massor av ston kontra avkommornas prestationer:

De första åren användes faktiskt inte Briar speciellt mycket. Första året hade han 39 ston! Ur den årgången kommer ju bland annat Berlioz (bruksprovstopp samt goda dressyrmeriter) och Crossy (som går svår dressyr, med placeringar om jag inte minns fel, som 7-åring). Sedan finns det väl fler tävlingshästar.
Visst, han hade över 100 ston ett par år men jag skulle nog snarast säga att han använts anmärkningsvärt lite.

Mvh Cissi

Med tanke på att förra årets betäckningssiffror resulterade i att 8 hingstar betäckte 1/4 del av stona så är 39 ston på Briars första årgång ganska många ston. Det är ju inget direkt nytt fenomen att få hingstar får många ston. :D Fler än hälften av hingstarna betäcker ju tolv ston och färre.

Ja sedan finns det ju super topparna på mellan 250-300 ston. Borde finnas någon gräns på hur många ston varje hingst får betäcka varje år.

Tänk om några år, då finns det nog nästan bara Quite Easy avkommor på tävlingsbanan.

Inte heller det är kul. Att jag nämnde honom var bara för att ta en hingst som verkligen betäckt mycket i några år.

Det är inte så att jag inte gillar briar, tvärtom jag har också betäckt med honom.
Även Berlioz har jag betäckt med och han gillar jag bättre.

Jag menar att man ser inte många Briar avkommor och det är där jag undrar vad som hänt.
Som dressyr hingst i Sverige har Briar betäckt massor, det går inte att jämnföra med hopphingstarna, om ett par år finns det bara QE samt Cardento avkommor uppblandat med Robin Z.
Jag tycker också det skulle finnas ett tak för hur många ston en hingst får betäcka innan man vet vad den igentligen ger.

Håller verkligen med om att det borde finns ett tak för hur många ston en hingst får betäcka på en säsong!!!

Det kan inte vara sunt att en hingst dominerar en årgång så totalt som Quite Easy!

RobinZ har tidigare domnerat ganska kraftigt och vad är det för osunt med det?? det finns många avkommor men inte i ofantliga mängder, likaså kommer det bli med QE har har haft tre gigantiska säsonger nu och kommer väl förmodligen har en eller två till innan det sakterliga droppar av och landar på mer "normal" nivå.

Håller oxå med om att man bör begränsa sig ifrågan om hur mga avkommor en hingst skall få tillverka per år.

:D

Jag är för det se 3-4 första åren, sen ska det inte finnas någon maxgräns.

Jag tycker att det ska vara ett ständigt tak på t ex 150 ston. Aveln blir ju så ointressant med en allt för 'stämplande' stämpelhingst.

Jag kan förstå om man som stoägare vill betäcka med Quite Easy. För det första är det ju en mkt fin hingst, sedan har han inte vita ben, är inte JÄTTEstor, inte så dyr, har fin stamtavla och är framför allt mkt fertil. Jag kan själv tänka mig att många vill använda honom när man betäcker sitt sto första gången, vet man att hingsten är mkt fertil så är ju chansen att det tar sig större när man inte vet stoets fertilitet.
Däremot så tycker jag att det är jättebra med hingstar som Briar som ger så bra avkommor åt båda håll! Också ett plus när det gäller mitt sätt att se på avelshingstar.

Jag kan inte se att det skulle vara något negativt i att en BRA hingst får många avkommor. Tänk på att de flesta topphästar har ickesvensk härstammning. Ska den svenska aveln komma någon stans internationellt så är det ju bra att stoägarna satsar på de hingstarna som ger bra avkommor, Robin Z, Irco Marco och Cortez tidigare. Trots att dessa hingstar har lämnat många avkommor är det ju ytterst få som verkligen blivit toppbra. Ur en årskull på 200 föl så blir ju inte alls många så bra som man kunnat önska. Irco Marco har ju tex bara givit 5% topphästar av alla sina avkommor och då är det en ganska bra siffra (ur minnet från en artikel om honom i Ridsport).
De flesta hästar går ju ändå inte i avel så det spelar ju inte så stor roll om det blir många avkommor.

Jag håller med!

Hur tråkigt blir det inte när en hingst dominerar totalt under ett antal år. Jag tror inte att det är sunt för aveln då en individ kan få alldeles för stor genomslagskraft.

Håller med. Tänk om det var så att dom fick ha typ 150 ston/år. Då skulle flera hingstar få samma chans.

Nu blir det dessa toppar och så står andra bra hingstar och inte får knappt några ston alls. Det är synd.

Sv: fick höra av en löshoppningsdomare

"Ok jag kollade på listan över visade avkommor, antal diplom klass 1 samt klass 11.
Där ligger Briar bra men inte jättebra om jag läser rätt."

Tror att den listan du refererar till är en procentuell sammanfattning över visade avkommor som fått Diplom eller klass I åren 1999-2004.
Då ser följande för DRESSYRAVKOMMORS fäderne ut på detta sätt, i ordning (antal bed avkommor/procentuell andel D/Kl I):

Don Schufro 47/77
Solos Carex 17/71
De Niro 29/69
Guiness 48/65
Bolero 18/61
Tip-Top 36/61
De la Gardie 23/61
D-Day 80/60
Weltman 32/59
Quite Easy 105/58
Master 124/58
Briar 69/58
Rambo 38/58
Bourbon 23/57
Warsteiner 101/56
Amiral 52/54
Ravell 15/53
Acacio 53/53
Midt-West Ibi-Light 25/52
Maistic 25/52
Sack 93/52
Cortez 249/50
Irco Mena 16/50
Zephyr 20/50
Bayron 32/50
Donnerfly 26/50
Nocturne 33/48
Cortus 98/48
Davignon I 23/48
Beach Boy 61/48
Wetano 38/47
Bernstein 82/46
Lasandos 39/46
Looping 31/45
Majim G 18/44
Nactus 43/44
Lavirco 16/44
Aerline H 23/43
Ampere 21/43
Leuthen I 40/43

Så rent procentuellt, enligt denna lista, verkar inte Briar vara någon riktig blänkare i dressyrförärvning - Quite Easy med många fler bed avk ligger på samma procent :D .

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka