fick höra av en löshoppningsdomare

LadySara

Trådstartare
som sa att nu sticker ja ut hakan å påstår att briar ska man inte betäcka med för att få en gångarts häst utan för att få en häst med bra hoppteknik?? va anser ni om de uttalandet?

Resultatet från avkommebedömningar i senaste Ridsport visar väl att den domaren inte var helt ute och cyklade! ;)

Briar hoppade mycket bra på bruksprovet, så det var inte säkert ifrån början att han skulle bli dressyrhäst. Det sistnämda är vad jag hört, men det bör ju ligga något i det med tankte på hans stam, Magini-Krocket, det klingar väldigt mycket hoppning, även om Magini också ger mycket gång.

Det som är varit utmärkande för hela den hingst linjen, dvs Maraton - Magini - nu Briar, är att alla varit multi talanger! De har både hoppat suveränt samt haft oerhört fina rörelser! Alla som har sett Maraton a la celle, vet vad jag menar :) Det var en ren fröjd att se honom visa upp sig!

Man ska ju inte glömma, vilket jag tror den domaren också tänkt på, att både Maraton och Magini tävlade svår int, hoppning !!! Och jag tror att om Briar nu inte hade blivit dressyrhäst, hade han säkerligen haft en karriär som hopphäst!

Har hört av någon att om inte Brink hade fått tag på Briar skulle han gått hoppning :) med nån känd hoppryttare

Helt fel har han ju inte, men, jag anser att domar kåren inte skall utala sig ifråga om sådana saker.

Dom är till för att döma hästarna inte att uttala sig om nedärvningen av hingsten. Men som sagt va, Briar är en multi talang.

Har också hört något om det tidigare... :)
Fast jag minns faktiskt inte vem :crazy:

Varför ska de inte uttala sig om nedärvning, de om några borde väl se många avkommor och ha en ganska bra uppfattningen om dessa saker.

Är inte Berlioz efter Briar?? han har ju supergång. Man behöver nog ha ett sto med supergång, annars kanske man inte skall vänta sig ett föl med supergångarter.

Där håller jag inte med dig, det är väl i högsta grad viktigt att sådan information når uppfödarna så tidigt som möjligt

Men JAG anser inte att det är en bedömningsdomares sak att säga sådant, det har man avelsrådgivningen till.

Personligen skulle inte jag gilla om en domare kom och sa till mig att jag använt fel hingst. Det är upp till mig, och vill jag ha råd då frågar jag. Men inte att dom skall komma och säga så till mig.

Visst är det rätt att uppfödarna får veta sådant om hingstarna, men då kan det exempelvis läggas ut på ASVHS hemsida.

Men som sagt va detta är mina personliga åsikter och dom får ni respektera att jag har. Jag respekterar era om ni säger att dom skall gå ut och säga så här.

På protokollen från treårstesen finns några rader för Avelsråd, det tycker jag att det är bra att dessa som ser mängder av hästar kan komma med sin synpunkt, sen behöver man inte följa dem om man inte vill..

vissa skiter ju uppenbaligen i kvaliten bara hästen har rätt färg..

Rent spontant tycker nog jag att det figurerar en viss akademisk och admistrativ skada i din syn på hur information skall framföras så överheten får syna uttalandena så dessa blir som dessa vill ha den.

Biggles är också en trevlig gångartstalang efter Briar. Titta in på hans hemsida Biggles1015.nu.

Ja du, den biten angående kvalite gentemot färg, den får du stå för. För mig går kvalite före färgen.
Jag har inte använt mig av några "dåliga" hingstar för att få fram färgen. Utan det är nu bara så att det råkat bli så.

Alla har vi olika avels mål med våran avel. Ni har era och jag har min, men fortfarande går kvalite före färgen. Skulle jag sedan ha tur att det blir isabeller så är det bara ett pluss i kanten. Många vill ha bra kvalite med en fin färg, så är det bara.

Tycker nästan som att domaren börjar låta avundssjuk.
Sedan om du har en annan uppfattning om det, är det upp till dig. Mina åsikter har jag också rätt att tycka som jag vill.

Jag har inte bett er om era åsikter och inte har jag klankat ner på era i denna tråd heller.

Tänker inte diskutera detta mera, men fortsätt gärna ni. Läsa vad ni skriver kommer jag att göra.

Men anklaga folk för saker som inte är sanna utan bara spekulationer det kan ni fortsätta med om ni vill, det är inget som jag vill befatta mig med.

Ha det bra alla, och fortsätt diskutera nu.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka