Fiber eller ej?

Ingen har sagt att du är dum. Vi andra håller bara inte med i ditt resonemang.
Jag skrev bara utifrån mitt perspektiv och med bra täckning så är fiber eller inte fiber ett icke-problem för mig. Jag "lagar inget som inte är trasigt" och jag förbrukar inga hiskeliga mängder heller.

Och helt OT, har du sökt bostadstillägg eller andra bidrag du kan tänkas vara berättigad till? Försörjningsstöd upp till existensminimum? Fonder? Stiftelser?
Jag har bostadsbidrag, nåt annat får jag inte.
 
Så har fiber kommit till kommunen. Bor inte på något sätt i obygden, vilket gör att jag funderar på om det ens är lönt. Vårt internet idag är så pass snabbt att vi inte ser något större behov av 1000 mbps. För mig känns det bakvänt; mer och mer blir trådlöst, så kanske kommer 1000 mbps att kunna erbjudas trådlöst snart? Är det dumt att inte ansluta sig? Vad tror ni?

Om det är rimliga kostnader involverat är det lönt att ansluta sig.
Trådlöst kommer aldrig att kunna erbjuda samma hastigheter och driftssäkerhet som trådat.

Själva har vi inget val då ingen fiber finns i sikte i närområdet. Net1 är himla bra och täcker våra behov gott, men jämfört med fiber är det klart sämre.
 
Det är väldigt bra att dra in fiber när tillfälle ges eftersom det blir mycket dyrare om man vill dra in det i efterhand. En vän till mig köpte ett hus förra året som inte hade indragen fiber, trots att det gjorts i området. Det var hennes hus + ett till samt en förskola som saknade fiber. Hennes fiber blev ca 3-4 gånger så dyr som den skulle blivit om de tidigare fastighetsägarna hakat på det när det installerades i övriga området.

Även fast du i nuläget inte ser någon mening med fiber så kan det se annorlunda ut i framtiden. Det gäller ju både för dig och om du skulle sälja huset. Vad det kostar att installera tror jag du har igen i värdeökningen på huset.
 
Inget man finansierar sin egen fiberanslutning med.
Hos mig kommer man betala 4.74 kr per löpmeter i engångsutbetalning, vilket betyder att de måste vilja dra 5.200m på ens mark för att betala en anslutning på 25.000 pengar.
Jag tänkte som så att som stor markägare där de måste gräva på marken för att det ska gå till andra som vill ha.
Vad är uppgörelsen hos er där?
Typ A bor vid början av vägen, för att komma till C måste man gräva över Bs mark.

Vad har ni för vilkor för B?
 
Jag tänkte som så att som stor markägare där de måste gräva på marken för att det ska gå till andra som vill ha.
Vad är uppgörelsen hos er där?
Typ A bor vid början av vägen, för att komma till C måste man gräva över Bs mark.

Vad har ni för vilkor för B?
4.74 per löpmeter. Take it or leave it.
Om B inte vill, så prövar man annan väg till C, om omöjligt annulleras kontrakt med C.

Se'n finns det avtalat om att marken ska återställas i ursprungsskick, om djup på kanaliseringen beroende på typ av mark, och garantier om problem uppstår i framtiden (default 10 år) så står de för ev. kostnader.
 
4.74 per löpmeter. Take it or leave it.
Om B inte vill, så prövar man annan väg till C, om omöjligt annulleras kontrakt med C.

Se'n finns det avtalat om att marken ska återställas i ursprungsskick, om djup på kanaliseringen beroende på typ av mark, och garantier om problem uppstår i framtiden (default 10 år) så står de för ev. kostnader.
Bra deal, här får markägaren ta alla problem från dag 1 inklusiva kostnaderna för trasig ledning
 
Bra deal, här får markägaren ta alla problem från dag 1 inklusiva kostnaderna för trasig ledning
Det måste vara ett missförstånd, alternativt en splitt ny fiberleverantör som inte har fattat sin roll i sammanhanget. Jag skulle totalvägra att ha att göra med en sådan.

Det är fiberleverantörens uppgift att se till att kanaliseringen inte ställer till med problem för vare sig abonnenter, markägare eller sig själv.

Skulle jag som skumrask-fiberleverantör lyckas med sådana avtal skulle jag inte bry mig om att gräva ner fiberkabeln, utan bara lägga den lite random i vägdiken och på åkrar.
 
Igår så blev det ett slutgiltigt beslut från mig, det blir ingen fiber indragen här eftersom jag inte kan räkna hem investeringen. Däremot blev det en omförhandling av telekomleveransen vilket innebär att jag har fria samtal, sms, mms och fri surf även i luren och behåller frisurfabonnemang med tvillingkort i mobila bredbandet. Allt detta hamnar under vad jag skulle få betala en prowider + enklast tänkbara mobila "pratabonnemang" utan surf i fånen samt att dom pengar som tomfibern skulle kostat nu faller bort helt. Det lönar sig att vara trogen kund. Bindningstiden snackade vi aldrig om så den blir väl oändlig för jag lagar inget som inte är trasigt, vilket dom vet. :)
 
Så har fiber kommit till kommunen. Bor inte på något sätt i obygden, vilket gör att jag funderar på om det ens är lönt. Vårt internet idag är så pass snabbt att vi inte ser något större behov av 1000 mbps. För mig känns det bakvänt; mer och mer blir trådlöst, så kanske kommer 1000 mbps att kunna erbjudas trådlöst snart? Är det dumt att inte ansluta sig? Vad tror ni?
Jag såg nu att ni hade bestämt er att gå med men för att fortsätta stödja den tanken! ;)

Jag skulle ansluta mig precis som många andra redan har sagt. Jag önskar att någon i den här byn skulle se fördelarna men just nu bor det ett gäng bakåtsträvare så det händer inte så mycket. :crazy: Men nu har telia dragit ner ännu mer på hastigtheten på det fasta bredbandet så frågan är om det inte snart kan blir lite fart på folket... :angel: Jag har varken tid eller ork att rodda igång det hela själv just nu.
 
Jag fick fiber för ett par månader sedan - efter dryga tre års bråkande efter första beställningen, första avtalet var en jäkla mardröm med lögner och elände :cautious: - och vilken skillnad det blev! På den här korta tiden har jag blivit helt fiberacklimatiserad och vete fanken hur jag någonsin ska klara att flytta någonstans där det inte finns. Det är en helt annan sak än koppar och mobil uppkoppling, får man chansen tycker jag man ska ta den! :up:

(Jag har bara 100/100 för övrigt, och än så länge räcker det mer än väl. Men det är ändå skönt att veta att kapaciteten finns att öka rejält. Har alltid suttit i taket på tidigare abonnemang, att känna luftdraget ovanför nu är en lustigt befriande känsla. :laugh:)
 
Vi fick erbjudande om fast uppkoppling men har funderat på det och kände att dels har vi nog problem med de kablar, rörledningar och annat som redan finns nedgrävt i marken samt att snabbare uppkoppling skulle ytterligare öka internetberoendet så vi avstod :)
 
Den dagen fiber tagit sig ut till oss kommer vi definitivt att hoppa på. Då äger även jag fastigheten så det kommer vara mitt beslut.

Det är ett par mil härifrån så det närmar sig.
 
Vi har försökt få fiber indraget br alänge nu. När det grävdes ner här för snart 10 år sedan så grävdes det ner ända till husknuten hos oss och det enda som behövs nu är ju att dra in det i huset och koppla på.

Teknikföretaget verkar tråkigt nog inte så värst intresserat av att få nya kunder som betalar 15000 för inkopplingen för jag har ringt dem ca 10 ggr på ett år nu och alltid ska de bara kolla upp och så ska någon ringa upp mig. Det är dock aldrig någon som ringer och när man sen ringer tillbaka så upprepas samma - d.v.s de ska kolla upp vad som hänt och sen återkomma men utan att göra det.

Så jäkla trist och jag tror jag ger upp nu :(
 
Möte om fiber ikväll.
De börjar gräva redan om en månad och håller på i ett år framöver. 19.000:- kostar kalaset, vill man ansluta sig sen så kostar det 24.000:-. Inte så farligt att ansluta sig i efterhand faktiskt, trodde det skulle vara dyrare.
 
Möte om fiber ikväll.
De börjar gräva redan om en månad och håller på i ett år framöver. 19.000:- kostar kalaset, vill man ansluta sig sen så kostar det 24.000:-. Inte så farligt att ansluta sig i efterhand faktiskt, trodde det skulle vara dyrare.

5000 kr mer i efteranslutningstillägg känns väldigt oblodigt. Men jag hade hoppat på direkt, när vårt erbjudande kom ut anmälde jag fastigheterna direkt. Jag hoppas verkligen anslutningsgraden blir så hög att projektet blir av.
 
Huset vi köpt har inte fiber indraget, vet inte vad de betalade från början. Men vi fick veta att det kommer gå på 25000 för oss att ansluta oss nu. Jag trodde att det skulle vara mer faktiskt :)
 
Hmmm.
Vi får se om det blir något fiber. Avtalet har kommit i brevlådan, och det som skulle varit i ett fast pris har visat sig vara väldigt rörligt. Det ingår inte merkostnader för arbete vid tjäle i marken (vad bra att planera in det fr.o.m. december då), kostnader för anläggande av kabel under mur (vilket vi såklart har) och inte heller ingår kostnader för "andra oförutsedda utgifter". Och kommunen vill att man bara skickar i en sida i hela avtalet, alltså att man ska tar isär avtalet och bara skicka in underskrifter. Hur seriöst är det liksom :grin:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 772
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 013
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp