Fiber eller ej?

Här håller dom på att tjata ihjäl sig för att få mig också att hoppa på fibertåget men med billigaste prowidern och själva fiberkostnaden uträknad på 10 år går det inte att räkna hem fibern alls, det blir 80 :- dyrare per månad i dagsläget med bara enklaste basutbudet så tack men nejtack!
Jag har Telenors trådlösa bredband med fri surf och det är hur stabilt som helst och innan fibertomtarna fått klart så har jag 5G om det går som det gör på en hel del andra ställen a'la lovar runt och håller tunt och förhalar så länge det går. :cool:
Telenor har inte längre fri surf tyvärr
 
Vi har haft villafiber i snart 10 år, var Telias pilotområde och betalde ingenting varken för inkoppling eller första halvåret då det var mycket problem
idag bara funkar allt som det ska och vi är klart nöjda med fibern
 
Telenor har inte längre fri surf tyvärr
Nej det är bara vi som sitter med gamla abb som det hänger kvar hos, jag har ju tom. ett tvillingkort som "inte finns" och som är kopplat till samma abb. Det gäller att deala och mig vill dom inte bli av med tydligen för dom har tom. sänkt avgiften lite.
 
Många äldre kan jag nog påstå är "pålurade" ett fiberabonnemang av försäljare med rena bilhandlarsvadan som dom aldrig kommer att använda och jag vet att i en del fall har dom aldrig haft en dator och kommer inte att skaffa nån heller, dom klarar nätt och jämt av en "pensionärstelefon".

Det är ju en annan sak. Även om man inte tänker använda fibern, bör man dra in den. Sedan behöver man inte köpa några tjänster man inte tänker använda dem.
 
Nej det är bara vi som sitter med gamla abb som det hänger kvar hos, jag har ju tom. ett tvillingkort som "inte finns" och som är kopplat till samma abb. Det gäller att deala och mig vill dom inte bli av med tydligen för dom har tom. sänkt avgiften lite.
Fast det är ju inget alternativ till fiber, eftersom det inte längre går att teckna?
 
Fast det är ju inget alternativ till fiber, eftersom det inte längre går att teckna?
Det finns andra alternativ numera, jag har kompisar som inte kan få fiber och där kopparnätet är nerlagt och dom har en surfmängd på 50Gb som räcker till mycket mer än dom tänkt sig och det händer ofta att dom inte använt hela trots youtubande och mycket musiklyssnande och deras abb är billigare än mitt i dagsläget.
 
Det finns andra alternativ numera, jag har kompisar som inte kan få fiber och där kopparnätet är nerlagt och dom har en surfmängd på 50Gb som räcker till mycket mer än dom tänkt sig och det händer ofta att dom inte använt hela trots youtubande och mycket musiklyssnande och deras abb är billigare än mitt i dagsläget.
hade gärna haft alternativ till koppar, men ingen i vår by har täckning till trådlöst.
 
Det finns andra alternativ numera, jag har kompisar som inte kan få fiber och där kopparnätet är nerlagt och dom har en surfmängd på 50Gb som räcker till mycket mer än dom tänkt sig och det händer ofta att dom inte använt hela trots youtubande och mycket musiklyssnande och deras abb är billigare än mitt i dagsläget.
Om de skulle få chansen till att få fiber - hade du verkligen rekommenderat dem att låta bli bara för att de har något som fungerar nu?
Jag menar, bara för att de har något som fungerar dag så betyder ju inte det att det fungerar om 1, 4 eller 10 år? Och vad säger att deras abonnemang inte ändras? Mindre surf - eller dyrare? Företaget försvinner? Eller deras förbrukning ändras?

I mitt fall så gjorde jag ett överslag och ställde mig själv frågorna, ska jag någonsin flytta härifrån, kommer nån att ärva mig, vad får jag för mervärde med fiber och kom till slutsatsen att fiber för mig är som att kasta pengarna i sjön. Många äldre kan jag nog påstå är "pålurade" ett fiberabonnemang av försäljare med rena bilhandlarsvadan som dom aldrig kommer att använda och jag vet att i en del fall har dom aldrig haft en dator och kommer inte att skaffa nån heller, dom klarar nätt och jämt av en "pensionärstelefon".
Fast - de flesta äldre brukar flytta/sälja innan de dör. Och är man påväg in på äldreboendet så tror jag nog man är ganska glad för fibern om det gör att huset säljs fortare...
Det är säkert många som inte har behov av det just idag, och som säkert skulle klara sig utan det resten av livet. Men trots det så hävdar jag att det är en väldigt bra investering som man absolut bör hoppa på om man har ekonomin till det.
 
Hur ser avtalen ut för er markägare som låtit dem gräva på er mark?
Inget man finansierar sin egen fiberanslutning med.
Hos mig kommer man betala 4.74 kr per löpmeter i engångsutbetalning, vilket betyder att de måste vilja dra 5.200m på ens mark för att betala en anslutning på 25.000 pengar.
 
hade gärna haft alternativ till koppar, men ingen i vår by har täckning till trådlöst.
Då hör man av sig till den som har närmaste masten, allting går att lösa om man vill och dom har både kunskap och teknik för detta, det går inte att bara sitta och vänta på att nån-annan ska fixa för vill man så får man ta tag i det själv.
 
Om de skulle få chansen till att få fiber - hade du verkligen rekommenderat dem att låta bli bara för att de har något som fungerar nu?
Jag rekommenderar inte någon till någonting, jag skriver bara vad jag vet, alla har ett fritt val.
det är en väldigt bra investering som man absolut bör hoppa på om man har ekonomin till det.
Jo men då kanske man inte ska leva med en "inkomst" som ligger 876:- per månad under fattigdomsgränsen som i mitt fall, jag måste vända på varenda krona och varenda sten för att få det att gå runt MEN ni som förespråkar fiber och tycker jag är dum som inte går med får GÄRNA sponsra mig, ska ni ha mitt Swish-nummer?
 
Jag väljer fiber alla dar i veckan. Har fiber just nu och ska flytta till en lägenhet som inte har fiber, har haft adsl förut och fiber är bra mycket snabbare och säkrare.
Jag kör fiber in i huset och sen skickar ut det trådlöst på WiFi så jag kan surfa på mobiler osv. Till datorn har jag sladd. Ska man se på film, laddas filmen mycket snabbare om det är en sladd än om det är trådlöst. Har provat trådlöst, aldrig mer säger jag bara.
 
Då hör man av sig till den som har närmaste masten, allting går att lösa om man vill och dom har både kunskap och teknik för detta, det går inte att bara sitta och vänta på att nån-annan ska fixa för vill man så får man ta tag i det själv.

Tillåt mig att tvivla. Företagets mobiloperatör är beredd att släppa våra avtal för att de inte kan fixa täckningen. Eller ja, de kan göra det, men för en kostnad som inte är försvarbar för ett så litet företag. Varför skulle andra vilja fixa det är NoBody?
 
Vi drog in fiber nu i sommar. För oss var det en självklarhet, dels p.g.a rabatterat pris (20 000:-), sen är vårt nuvarande trådlösa helt värdelöst och dessutom ser vi det som en investering i fastigheten.
 
Tillåt mig att tvivla. Företagets mobiloperatör är beredd att släppa våra avtal för att de inte kan fixa täckningen. Eller ja, de kan göra det, men för en kostnad som inte är försvarbar för ett så litet företag. Varför skulle andra vilja fixa det är NoBody?
Har du kollat med dom andra operatörerna och vänt på varenda sten?
 
Jag rekommenderar inte någon till någonting, jag skriver bara vad jag vet, alla har ett fritt val.
Jo men då kanske man inte ska leva med en "inkomst" som ligger 876:- per månad under fattigdomsgränsen som i mitt fall, jag måste vända på varenda krona och varenda sten för att få det att gå runt MEN ni som förespråkar fiber och tycker jag är dum som inte går med får GÄRNA sponsra mig, ska ni ha mitt Swish-nummer?
Ingen har sagt att du är dum. Vi andra håller bara inte med i ditt resonemang.

Och helt OT, har du sökt bostadstillägg eller andra bidrag du kan tänkas vara berättigad till? Försörjningsstöd upp till existensminimum? Fonder? Stiftelser?

Har du kollat med dom andra operatörerna och vänt på varenda sten?

Vi ska byta operatör. Tydligen ska det finnas bättre alternativ för oss. Men om vi nu hade suttit i läget att ingen hade kunnat leverera, hur hade man motiverat dem att fixa täckning just för oss?
 
Jo men då kanske man inte ska leva med en "inkomst" som ligger 876:- per månad under fattigdomsgränsen som i mitt fall, jag måste vända på varenda krona och varenda sten för att få det att gå runt MEN ni som förespråkar fiber och tycker jag är dum som inte går med får GÄRNA sponsra mig, ska ni ha mitt Swish-nummer?
Som du själv citerade så skrev jag tydligt "det är en väldigt bra investering som man absolut bör hoppa på om man har ekonomin till det."

Har man inte ekonomin till det - så har man inte. Då är där inte så mycket att diskutera. Eller hur?
Men om man ställer en sådan fråga här - så antar i varje fall jag (och troligen alla andra här) att man har ekonomin till det. Och då anser jag (fortfarande) att det är bra dumt att inte hoppa på tåget.
 
Då hör man av sig till den som har närmaste masten, allting går att lösa om man vill och dom har både kunskap och teknik för detta, det går inte att bara sitta och vänta på att nån-annan ska fixa för vill man så får man ta tag i det själv.
Sjävklart har vi gjort det, som förening i samlad förmåga.

Det finns ingen vilja att fixa det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 772
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 013
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp