Fiber eller ej?

kolblakkur

Trådstartare
Så har fiber kommit till kommunen. Bor inte på något sätt i obygden, vilket gör att jag funderar på om det ens är lönt. Vårt internet idag är så pass snabbt att vi inte ser något större behov av 1000 mbps. För mig känns det bakvänt; mer och mer blir trådlöst, så kanske kommer 1000 mbps att kunna erbjudas trådlöst snart? Är det dumt att inte ansluta sig? Vad tror ni?
 
Jag ser fördelar i fiber med avseende på driftsäkerhet, kapacitet och operatörsoberoende. Anslutning eller ej är väl i praktiken en kostnadsfråga. När vi anslöt vårt förra hus till Telia Öppen Fiber kostade det 19 900 kr, det tyckte vi det var värt. Hade vi väntat och efterbeställt hade det kostat 34 500 kr, det hade vi sannolikt inte valt. En bekant får i dagarna fiber från ett öppet stadsnät för 4 900 kr, där är det ingen tvekan öht.
 
Med tanke på det trådlösas bristande driftsäkerhet generellt i landet skulle jag själv inte tvekat en sekund.
Jag anslöt snabbt till det som bygden själva initierade och byggde. Det kostade oss medlemmar 10200 kr totalt.
För mig är driftsäkerhet viktigt.

Och jag har inte tillräcklig kunskap för att avgöra hur hög hastighet som kommer att krävas om några år. Fiber känns säkert. ;)
 
Så har fiber kommit till kommunen. Bor inte på något sätt i obygden, vilket gör att jag funderar på om det ens är lönt. Vårt internet idag är så pass snabbt att vi inte ser något större behov av 1000 mbps. För mig känns det bakvänt; mer och mer blir trådlöst, så kanske kommer 1000 mbps att kunna erbjudas trådlöst snart? Är det dumt att inte ansluta sig? Vad tror ni?
Jag skulle ha sett det som en investering i fastigheten och hoppa på.
 
Det handlar ju oxå om behovet av GB. För våran del var det huvudanledningen när vi fick erbjudandet om att dra in fiber. Efter en tid med bara mobilt och GB tog slut ideligen så var valet lätt.
 
Vi hoppade på.
25000 uppdelat på inbetalningar a 5000 i taget under 1,5 år gjorde det dessutom smärtfritt ekonomiskt. Det har varit lite förseningar men föreningen har skött det kanon och nu är tråden utanför väggen. Ska bli så spännande när det väl är inne. Ungarna har väntat kan jag säga. Nu när något nytt spel laddas ner så står allt annat stilla.
Och mobiltäckningen är kass. Om man står längst ut på altanen så kan det vara ok trots att de olika mobilföretagen säger att vi har täckning. Så något luftburet tror jag inte på här. Trots att vi inte bor i glesbygd eller bakom något stort berg. Tvärtom.
Dom gamla telefonledningarna underhålls inte alls så det är en tidsfråga innan det försvinner.
 
För mig känns det bakvänt; mer och mer blir trådlöst, så kanske kommer 1000 mbps att kunna erbjudas trådlöst snart? Är det dumt att inte ansluta sig? Vad tror ni?
Jag tror att mindre och mindre kommer att bli trådlöst i framtiden. Se bara på Frankrike som förbjudit vissa typer av mobila enheter för att människor reagerar på strålningen. Elallergi i Sverige handlar inte så mycket om det fasta elnätet som vi har i våra hushåll, utan om wifi, trådlösa nätverk etc. Där har man i Frankrike gjort många inskränkningar och barn får tex inte utsättas för knappt någon strålning alls. Det är bara en tidsfråga innan vi i Sverige börjar uppmärksamma problemet mer utan att tycka att dessa människor är foliehattar.
 
Skulle aldrig tveka och gjorde det inte heller när vi fick fiber. Vi har visserligen färre alternativ, men frågan är ju hur de ser ut om fem år?
 
Här håller dom på att tjata ihjäl sig för att få mig också att hoppa på fibertåget men med billigaste prowidern och själva fiberkostnaden uträknad på 10 år går det inte att räkna hem fibern alls, det blir 80 :- dyrare per månad i dagsläget med bara enklaste basutbudet så tack men nejtack!
Jag har Telenors trådlösa bredband med fri surf och det är hur stabilt som helst och innan fibertomtarna fått klart så har jag 5G om det går som det gör på en hel del andra ställen a'la lovar runt och håller tunt och förhalar så länge det går. :cool:
 
Här håller dom på att tjata ihjäl sig för att få mig också att hoppa på fibertåget men med billigaste prowidern och själva fiberkostnaden uträknad på 10 år går det inte att räkna hem fibern alls, det blir 80 :- dyrare per månad i dagsläget med bara enklaste basutbudet så tack men nejtack!
Jag har Telenors trådlösa bredband med fri surf och det är hur stabilt som helst och innan fibertomtarna fått klart så har jag 5G om det går som det gör på en hel del andra ställen a'la lovar runt och håller tunt och förhalar så länge det går. :cool:
Just så.
DU har bara täckning och avbrottsfritt. Många andra har det definitivt inte. Du är bara att gratulera. :)
 
Just så.
DU har bara täckning och avbrottsfritt. Många andra har det definitivt inte. Du är bara att gratulera. :)
Ja det är just därför ett byte till fiber inte är aktuellt och förresten så kan man suga ganska mycket effekt från masterna med rätt riktantenn men dom som bara gnäller utan att engagera sig själva anser jag vara lata och då kan dom gärna sitta där med dålig täckning. När tv-signalen är kass byter man antenn och installerar en antennförstärkare, det är precis samma teknik för datatrafiken då tv-n numera också är digital.
 
Jag hade helt utan att tänka hoppat på. En enorm skjuts för fastigheten. Som att tacka nej när de ville dra in elektricitet.
Lite så.

En spaning jag gjort är att förutom människor med tekniktunga utbildningar och jobb är det många unga och många äldre, 80+, som hoppar på fibertåget.
Min misstanke är att de som är riktigt gamla vet hur jobbigt det blev för de som inte drog in telefon :D

Helt ovetenskapligt alltså.
 
Vi hoppade på.
Bor på landet med (jätte)bra mobiltäckning. Men helt urkass tvantennmottagning.
Vi velade länge men kände stt det nog är framtiden ändå. Ökar värdet på huset, osv.
Betalade 20000 och i kontraktet var taket 25000, så det blev lite billigare.
Bygden har fått det i etapper och vi blev just påkopplade. Funkar strålande!
 
Att inte hoppa på - är att göra det dyrare för sig själv - tror jag ;)

Mer och mer i dagens samhälle kräver nätverk - jag är ganska säker att bara inom några år (5-10) så kommer vi behöva betydligt mycket mer GB per månad för att får runt det vardagliga livet.
Jag tror inte heller man kommer fortsätta satsa så mycket på det trådlösa, ju fler som får fiber ju mindre behövs det trådlösa. Dessutom är det trådlösa inte särskilt driftsäkert, lite tallskog, oväder, moln, eller något annat så blir det betydligt sämre.

Det divideras om det höjer värdet på huset - och det är nog lite olika i olika områden. Vad som är säkert är ju dock att det blir betydligt mer attraktivt att köpa huset med fiber - istället för att köpa det likadana grannhuset utan fiber....

Att inte koppla in fibern är som de som inte ville dra in elektricitet en gång i tiden. Det funkar ett tag - men en dag kommer man ångra sig att man inte hoppade på från början ;)
 
Att inte hoppa på - är att göra det dyrare för sig själv - tror jag ;)

Mer och mer i dagens samhälle kräver nätverk - jag är ganska säker att bara inom några år (5-10) så kommer vi behöva betydligt mycket mer GB per månad för att får runt det vardagliga livet.
Jag tror inte heller man kommer fortsätta satsa så mycket på det trådlösa, ju fler som får fiber ju mindre behövs det trådlösa. Dessutom är det trådlösa inte särskilt driftsäkert, lite tallskog, oväder, moln, eller något annat så blir det betydligt sämre.

Det divideras om det höjer värdet på huset - och det är nog lite olika i olika områden. Vad som är säkert är ju dock att det blir betydligt mer attraktivt att köpa huset med fiber - istället för att köpa det likadana grannhuset utan fiber....

Att inte koppla in fibern är som de som inte ville dra in elektricitet en gång i tiden. Det funkar ett tag - men en dag kommer man ångra sig att man inte hoppade på från början ;)
I mitt fall så gjorde jag ett överslag och ställde mig själv frågorna, ska jag någonsin flytta härifrån, kommer nån att ärva mig, vad får jag för mervärde med fiber och kom till slutsatsen att fiber för mig är som att kasta pengarna i sjön. Många äldre kan jag nog påstå är "pålurade" ett fiberabonnemang av försäljare med rena bilhandlarsvadan som dom aldrig kommer att använda och jag vet att i en del fall har dom aldrig haft en dator och kommer inte att skaffa nån heller, dom klarar nätt och jämt av en "pensionärstelefon".
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Att inte hoppa på - är att göra det dyrare för sig själv - tror jag ;)

Mer och mer i dagens samhälle kräver nätverk - jag är ganska säker att bara inom några år (5-10) så kommer vi behöva betydligt mycket mer GB per månad för att får runt det vardagliga livet.
Jag tror inte heller man kommer fortsätta satsa så mycket på det trådlösa, ju fler som får fiber ju mindre behövs det trådlösa. Dessutom är det trådlösa inte särskilt driftsäkert, lite tallskog, oväder, moln, eller något annat så blir det betydligt sämre.

Det divideras om det höjer värdet på huset - och det är nog lite olika i olika områden. Vad som är säkert är ju dock att det blir betydligt mer attraktivt att köpa huset med fiber - istället för att köpa det likadana grannhuset utan fiber....

Att inte koppla in fibern är som de som inte ville dra in elektricitet en gång i tiden. Det funkar ett tag - men en dag kommer man ångra sig att man inte hoppade på från början ;)

För mig var det åtskilliga hus som föll bort p.g.a. avsaknaden av fiber, då när jag sökte hus. För de flesta hus fanns det inte ens information om vilka internetmöjligheter som var tillgängliga. Det var lite av en chock att upptäcka att internetuppkoppling är så lågt prioriterat så det såg ut som om folk inte verkar har det för det står inte i annonserna.

Att ha ett bra och stabilt internet var ett krav då jag skulle jobba hemifrån.
 
I mitt fall så gjorde jag ett överslag och ställde mig själv frågorna, ska jag någonsin flytta härifrån, kommer nån att ärva mig, vad får jag för mervärde med fiber och kom till slutsatsen att fiber för mig är som att kasta pengarna i sjön. Många äldre kan jag nog påstå är "pålurade" ett fiberabonnemang av försäljare med rena bilhandlarsvadan som dom aldrig kommer att använda och jag vet att i en del fall har dom aldrig haft en dator och kommer inte att skaffa nån heller, dom klarar nätt och jämt av en "pensionärstelefon".

Den pensionär som ägde mitt hus, gjorde en bra affär när hon installerade fiber. Priset hade nog inte alls blivit så pass högt som det blev om hon inte hade installerat det. Utan fiber hade jag inte ens varit intresserad av det här.
 
Så har fiber kommit till kommunen. Bor inte på något sätt i obygden, vilket gör att jag funderar på om det ens är lönt. Vårt internet idag är så pass snabbt att vi inte ser något större behov av 1000 mbps. För mig känns det bakvänt; mer och mer blir trådlöst, så kanske kommer 1000 mbps att kunna erbjudas trådlöst snart? Är det dumt att inte ansluta sig? Vad tror ni?
Välj fibern! Radiospektrum är en begränsad resurs, du och alla dina grannar kommer aldrig kunna använda 1000 mbps trådlöst samtidigt , vilka tekniska framsteg som än görs på radioområdet. Det är jättedumt att inte ansluta sig om man kan få ihop till anslutningsavgiften på legal väg.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 772
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 013
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp