Ostbågar, jisses! just nu är jag så sugen på allt, öppnar kylen flera gånger på dagen och kikar... nepp får vänta tänker jag varje gång. Tex en macka med ost (och påläggsky) eller kaviar eller ägg eller leverpastej eller korv eller mögelost. Och parmesanchips! Jag satt en dag och kollade Foodtribe som James May har där han visade och gjorde olika smörgåsar, man kan säga som så, Modifast i nästan tre veckor och youtubes videor med smörgåsar på, ingen bra kombination!
Jag blev ju helt vimmelkantig av all mat!
Det känns lite som en lättnad att ni är fler än bara jag som reagerar på råden. Jag förstår ju att de finns och varför, det är ju inte meningen att man ska fortsätta med sina onyttiga vanor efter en operation. Men det är liksom ingen som har suttit ner och frågat mig: "Hur äter du vanligtvis och VAD äter du? Vilka produkter väljer du?" Jag har bara blivit stressad av alla regler som är uppradade, och skulle nog behöva en dietist som utgick från mig personligen istället för gemensamt för alla opererade. Blir mindre stress och panik då tänker jag.
Ja, tänkte också en liten tallrik är bra att lägga maten på, vet att ögonen blir mätta sist, ett vanligt misstag, så jag ska verkligen försöka få till lite lite, och behöver jag mer kan man ta mer ändå, då känns det som om man äter mycket, om det nu skulle kännas lite det man äter. Kommer bli många matlådor, men det känns bra, jag har på något hörn oroat mig för att inte ha någon mat redo 6 gånger per dag, ingen ork att fixa något, men jag ser ju nu att det börjar liksom lösa sig lite av sig själv ändå, så bara jag fortsätter på det spåret borde det bli bra!
Tycker du det är svårt att äta så långsamt eller har du alltid ätit långsamt så just den biten var lätt att förhålla dig till? Jag brukar äta rätt fort. Äter och så blir det klart, eller så äter jag lite och gör annat, äter lite, gör annat och äter lite osv, men egentligen äter jag ändå inte långsamt även om det skulle ta längre tid så, bara med mellanrum mellan stunderna jag slevar i mig så att säga. Så detta är en omställning. Började ju redan under Modifastperioden att äta med klocka, men då hade jag ju dubbelt så mycket att äta.
I dag har jag i alla fall ätit 6 måltider igen, soppa två gånger. Försökte 1,5 dl kefir, men det var för mycket. Återgick till 1 dl. Som nog är lite för lite. Kanske ska jag öka på huvudmålen.
Totalt inklusive måltiderna har jag fått i mig 17 dl i dag, så risken för vätskebrist är inte överhängande längre! Tack gode Gud för det!
Har en OxyNorm kvar och hoppas att natten blir lugn. Har i dag känt att jag inte behövt vara lika strikt med Alvedontiderna och från och med i morgon ska jag ju bara ta vid behov , vilket nog kan verka passa kroppen nu kanske.
Jag funderar på att köpa en julklapp till min kropp eftersom den kämpar på så väl! Funderar på Teadventskalendern på Apoteket faktiskt. Gott te kan vara skönt för kroppen!