Festplanering

Amha

Trådstartare
Ja. I juli planeras det partaj. Jag räknar med en sådär 40 pers i alla fall. Kanske mer, kanske mindre. Vi får se.

Hur som haver. Jag tänkte att jag ska vara ute i god tid och förbereda så mycket det går så man slipper stressa ihjäl sig på slutet. Finns det någon gräns för hur långt i förväg man kan göra t.ex kakor/tårtbottnar, pizzabitar? Tänker att man kan förvara i frysen men det vore ju trist om det skulle bli tråkigt om det ligger där för länge?
 
Ja. I juli planeras det partaj. Jag räknar med en sådär 40 pers i alla fall. Kanske mer, kanske mindre. Vi får se.

Hur som haver. Jag tänkte att jag ska vara ute i god tid och förbereda så mycket det går så man slipper stressa ihjäl sig på slutet. Finns det någon gräns för hur långt i förväg man kan göra t.ex kakor/tårtbottnar, pizzabitar? Tänker att man kan förvara i frysen men det vore ju trist om det skulle bli tråkigt om det ligger där för länge?
Jag skulle nog frysa ner mat max en månad före festen för att vara på den säkra sidan.
 
Finns ju risk för frostskador. Soppa är ju dessutom mycket enkelt att göra typ dagen innan och värma på.

Jag hade inte gjort någon mat tidigare än 2 månader innan förutom typ bröd.
Jo nog för att det är enkelt men en normal vardag hos mig är jag upptagen mellan ca 5:50-21 med barn, hund, häst och jobb. Makens schema är ungefär likadant. Skulle jag få ledigt eller att familjen kommer ett par dagar tidigare kommer det ju gå lätt och snabbt även om jag inte får ledigt men jag tänkte att jag försöker att inte räkna med det och ta sånt som en bonus :p
 
Så om man börjar ca 2 månader innan med lite bröd och liknande och fylla frysen med och ca någon månad innan ta lite fikasaker och lättare ätbart som går att frysa såsom pizza eller liknande. Ev blir det väl grillspett, delvis med kött och då är det ju bara att frysa det köttet skuret i rätt bitar så är det ju inte sååå mycket kvar sen, mer än att sätta ihop det. Vegetabiliska alternativ också såklart och så får vi se om jag hinner med släktens klassiska "hopp-i-säng-soppa" som de brukar önska eller om de själva kommer och ordnar den :p det känns som om det är görbart.

Sist jag anordnade sånt här var jag sjukskriven. Superpraktiskt. Jag kunde sitta när jag inte hade nåt bättre för mig och förbereda, haha.
 
Tre månader innan. Inga problem att frysa tårtbottnar och mat i tre månader sålänge frysen är i bra skick och sakerna fryses ner i ordentliga förpackningar som står emot frysbränna. Däremot bör man inte hålla på och frysa ner större mängder i samma frys om man vill vara helt säker på att allt är i toppskick, det är när frysen får jobba extra och det blir varmare än det ska som mat, även den som är välförpackad, riskerar frysbränna. Så, en frys att frysa ner grejerna i och en att sedan förvara det i är det optimala i de lägena.
 
Tre månader innan. Inga problem att frysa tårtbottnar och mat i tre månader sålänge frysen är i bra skick och sakerna fryses ner i ordentliga förpackningar som står emot frysbränna. Däremot bör man inte hålla på och frysa ner större mängder i samma frys om man vill vara helt säker på att allt är i toppskick, det är när frysen får jobba extra och det blir varmare än det ska som mat, även den som är välförpackad, riskerar frysbränna. Så, en frys att frysa ner grejerna i och en att sedan förvara det i är det optimala i de lägena.
Jag har ju 2 frysar, en frysbox och ett skåp så i så fall är det ju lätt att dra ner i boxen först för den brukar vara snabbare och förvara i skåpet för att den förvaringen är smidigare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 162
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 271
Senast: starcraft
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 244
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp