Feminism och definitionen av den

Nu drog du en helt egen slutsats. Jag har inte sagt att det är ovanligt - bara att jag inte tror att så många som 9 av 10 blivit utsatta. Om du tolkar det som att jag då tycker det är ovanligt så har du tolkat mig fel.

Fast om du räknar in sådana saker som du inte tar åt dig av? Som ett "Knulla?" via wordfeud till exempel - verkar siffran mer rimlig då?

Som sagt, mina barn har väl haft tur med både skola och umgänge då och det är jag såklart glad för.
Vet du att ett av dom mest använda uttrycken bland ungdomar idag är :
-Golare har inga polare.
Barn och ungdomar skvallrar inte. Så om nu dina barn haft tur så kan det vara så att dom inte hört om de som råkat ut för incidenter. Eller så kanske dom inte berättar för dig? Har du pratat med dina barn om sexuella trakasserier och vad det kan vara.

Vet du att ett av dom mest använda uttrycken bland ungdomar idag är :
-Golare har inga polare.
Barn och ungdomar skvallrar inte. Så om nu dina barn haft tur så kan det vara sroligt att de inte å att dom inte hört om de som råkat ut för incidenter. Eller så kanske dom inte berättar för dig? Har du pratat med dina barn om sexuella trakasserier och vad det kan vara.

Och igen. Det måste tydligen vara så att mina barn bara inte berättar eller att jag är så jävla dum i huvudet så jag inte fattar att de nog egentligen råkat ut för något. För alla bara måste ju ha råkat ut för sådant.
Jag kan lova dig att mina barn berättar om inte allt så iaf det mesta för mig. De litar nämligen på mig. Herregud, sonen ville ju t o m väldigt gärna visa mig att han fått könshår (det ville jag inte se utan sa att jag litade på hans ord!).

Självklart har vi pratat om sexuella trakasserier och vad det är och jag lovar dig att inte på någon av mina barns skola är det ok att bete sig på ett kränkande sätt mot någon. Ja, sonen har berättat att det finns både killar och tjejer som betett sig illa men som sagt, han har själv inte blivit utsatt och lärare har också direkt tagit tag i det hela. På dotterns skola skulle jag bli mycket förvånad om någon öht skulle komma på att bete sig så.

Om du läser inlägg 363 så är det ju precis det jag säger.
Ja, där står det att det faktiskt förmodligen är så många som 90% eftersom det faktiskt ÄR trakasserier oavsett hur det känns för just dig? Eller läste jag helt fel?
Det sitter ju oavsett en annan människa på andra sidan nätet som tycker det är okej att gå fram till främmande kvinnor och bara: "Knulla?"

Ja, där står det att det faktiskt förmodligen är så många som 90% eftersom det faktiskt ÄR trakasserier oavsett hur det känns för just dig? Eller läste jag helt fel?
Det sitter ju oavsett en annan människa på andra sidan nätet som tycker det är okej att gå fram till främmande kvinnor och bara: "Knulla?"

Ja, jag menar att om folk i gemen upplever sådant som sexuella trakasserier så verkar siffran rimlig.

• Gilla
Reactions: Sel
Det ÄR ju sexuella trakasserier. Vad ska man annars kalla det?

Ja, såklart. Jag sa aldrig att det inte är det. Det enda jag sa då var att jag personligen inte skulle känna mig särskilt trakasserad av en sådan sak. Helt enkelt eftersom det är lätt att avstyra. Det är bara att be idioten dra åt helvete och sen blocka honom.

Eftersom det är sexuella trakasserier så behöver vi inte oroa oss över hur var och en upplever det. En örfil är misshandel, oavsett vad mottagaren upplever - såvida det inte är på förhand överenskommet.
För att spinna vidare på det här: Kukasets örfilar, stryptag och spottloskor var misshandel men i en sesh med min dom så är det inte misshandel för där finns samtycket. JAG bjuder in och är med på det, det TVINGAS inte på mig.

Ja, såklart. Jag sa aldrig att det inte är det. Det enda jag sa då var att jag personligen inte skulle känna mig särskilt trakasserad av en sådan sak. Helt enkelt eftersom det är lätt att avstyra. Det är bara att be idioten dra åt helvete och sen blocka honom.
Men du tycker inte att det är ett problem att så många människor tycker att det är ett helt okej sätt att närma sig andra människor på? Det är ju där en del av hela den här diskussionen startar - att man faktiskt inte ska behöva få sådana där meddelanden och dickpics och kanske bli illa till mods. Det borde inte vara vardag. Du borde inte behöva blocka folk för att de antar att de kan flåsa dig i det digitala örat.
Visst om det vore EN lite snedvriden människa på varje tusental - men det här är ju jättevanligt! Tycker du inte att det är ett problem alls, bara för att Du kan borsta det av axeln och gå vidare?
Är det inte något som är snett någonstans i samhället när 'vanligt folk' tycker det är helt okej att uttrycka sig så till människor de inte känner bara för att de råkar vara kvinnor (eller annat, för den delen)?

Men du tycker inte att det är ett problem att så många människor tycker att det är ett helt okej sätt att närma sig andra människor på? Det är ju där en del av hela den här diskussionen startar - att man faktiskt inte ska behöva få sådana där meddelanden och dickpics och kanske bli illa till mods. Det borde inte vara vardag. Du borde inte behöva blocka folk för att de antar att de kan flåsa dig i det digitala örat.
Visst om det vore EN lite snedvriden människa på varje tusental - men det här är ju jättevanligt! Tycker du inte att det är ett problem alls, bara för att Du kan borsta det av axeln och gå vidare?
Är det inte något som är snett någonstans i samhället när 'vanligt folk' tycker det är helt okej att uttrycka sig så till människor de inte känner bara för att de råkar vara kvinnor (eller annat, för den delen)?

Men alltså. Jag har i inlägg efter inlägg skrivit att det absolut är ett jätteproblem och inte ok alls.

Men alltså. Jag har i inlägg efter inlägg skrivit att det absolut är ett jätteproblem och inte ok alls.

Kanske är det bara jag då, som läser in en känsla av "Jaja, men det är väl inte så farligt" och "jamen inte Här i alla fall.." i dina meddelanden.
Jag menar inte att varenda kvinna på jorden går runt och känner sig förtryckt och förföljd hela tiden, men att alla de där små sakerna som många bara borstar över axeln som om det vore mjäll faktiskt är en del av just det vi behöver feminismen för att rätta till.
Bara det att vi avdramatiserar sådana där kommentarer är ju helgalet - ändå gör säkert merparten av oss det. Jag känner ingen som generellt går ut och 'orerar' om de fem snoppbilderna hon fick från främmande män igår, eller han som glirade 'subba' efter henne när hon tog emot en drink men sedan skulle hem för att rasta hunden - de flesta jag känner bara tar det med en axelryckning och går vidare.
Varför?
För att det anses normalt och mer eller mindre okej för män att bete sig på det viset.

Ehum. Lite allmän rant. Inte bara till dig, Zoya.

Och igen. Det måste tydligen vara så att mina barn bara inte berättar eller att jag är så jävla dum i huvudet så jag inte fattar att de nog egentligen råkat ut för något. För alla bara måste ju ha råkat ut för sådant.
Jag kan lova dig att mina barn berättar om inte allt så iaf det mesta för mig. De litar nämligen på mig. Herregud, sonen ville ju t o m väldigt gärna visa mig att han fått könshår (det ville jag inte se utan sa att jag litade på hans ord!).

Självklart har vi pratat om sexuella trakasserier och vad det är och jag lovar dig att inte på någon av mina barns skola är det ok att bete sig på ett kränkande sätt mot någon. Ja, sonen har berättat att det finns både killar och tjejer som betett sig illa men som sagt, han har själv inte blivit utsatt och lärare har också direkt tagit tag i det hela. På dotterns skola skulle jag bli mycket förvånad om någon öht skulle komma på att bete sig så.
Alltså jag blev sexuellt trakasserad minst en gång i veckan under hela högstadiet av jämnåriga pojkar. Det blev ALLA flickor i min klass. Ingen reagerade. jag kan bara inte förställa mig att det inte förekommer idag i minst lika stor utsträckning som för 30 år sen när jag gick på högstadiet.

Kanske är det bara jag då, som läser in en känsla av "Jaja, men det är väl inte så farligt" och "jamen inte Här i alla fall.." i dina meddelanden.
Jag menar inte att varenda kvinna på jorden går runt och känner sig förtryckt och förföljd hela tiden, men att alla de där små sakerna som många bara borstar över axeln som om det vore mjäll faktiskt är en del av just det vi behöver feminismen för att rätta till.
Bara det att vi avdramatiserar sådana där kommentarer är ju helgalet - ändå gör säkert merparten av oss det. Jag känner ingen som generellt går ut och 'orerar' om de fem snoppbilderna hon fick från främmande män igår, eller han som glirade 'subba' efter henne när hon tog emot en drink men sedan skulle hem för att rasta hunden - de flesta jag känner bara tar det med en axelryckning och går vidare.
Varför?
För att det anses normalt och mer eller mindre okej för män att bete sig på det viset.

Ehum. Lite allmän rant. Inte bara till dig, Zoya.
Men är det vanligt att få snoppbilder skickade till sig från främlingar, eller nån man känner för den delen? Hur får de ens tag på telefonnumret?

Men är det vanligt att få snoppbilder skickade till sig från främlingar, eller nån man känner för den delen? Hur får de ens tag på telefonnumret?
Det kan vara på forum, facebook eller dejtingsiter. En del bekanta har fått det från till exempel höförsäljare eller andra affärskontakter på telefonen.

Det kan vara på forum, facebook eller dejtingsiter. En del bekanta har fått det från till exempel höförsäljare eller andra affärskontakter på telefonen.

Men fb, där är det ju bara ens vänner som kan skicka meddelanden? Och på forum, finns det folk som gör det här på Buke? Datingsiter kan jag tänka mig att det är vanligare.

Jag har aldrig fått nåt sånt, och ingen jag känner heller. Och det är tillräckligt ovanligt för att en sån bild skickad till en kollega ska vara tillräckligt för att få sparken efter vad jag vet, jag tror inte alls det anses som normalt.

@Mabuse Njae. Såvitt jag vet kan hela världen skicka meddelanden till mig på FB - nu har jag inte fått snuskbilder där men bland mer sociala bekanta som har runt sådär trehundra vänner eller mer blir det ju en ganska bred skara, och där händer det.
Det finns andra forum än buke.
På datingsiter verkar det vara en otrevlig norm.
Jag vet åtminstone två av femton tjejer i stallet där jag jobbade som fått oinbjudna dickpics. En av en höbonde, den andra av en hovslagare. Båda männen är egenföretagare. Ingen fick sålunda sparken och mina vänner svarade helt enkelt inte, utan köpte tjänsterna någon annastans - men att hitta hovslagare här kan vara förbaskat svårt.
Tror inte att vårt stallgäng är särskilt speciella på något vis utan representerar nog en rätt stor grupp unga/medelålders kvinnor.

Vi får hoppas att det är så för er skull. Jag tror dock att det är ovanligt, mycket ovanligt.

Självklart anser alla skolor att de inte tycker att det är ok att bete sig kränkande mot någon - ändå så händer det hela tiden. Det händer i alla skolor i alla områden. Jag har oerhört svårt att tro att någon enda skola är skonad. Mobbning och kränkande beteende sker sällan så att vuxna ser, fråga vilken mobbad person som helst. Samma sak med sexuella kränkningar - det är skämmigt och få vågar berätta, framför allt i högstadieåldern.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka