Feminism och definitionen av den

Det finns ingenting i det som är en ursäkt, bara ett konstaterande att såna kvinnor finns som svar på fråga om såna kvinnor finns.
jag blir chockad. Det du har beskrivit är sexuella trakasserier, inget annat.
att det inte skulle vara teoretiskt omöjligt betyder inte att det faktiskt sker i verkligheten, och det är inte heller relevant! hur fasen är man funtad om det viktigaste en har att påpeka om sexuella trakasserier är att det faktiskt finns vissa tjejer som går igång på det?

Folk bör sluta läsa in absolut värsta tolkningarna i personer man tror är meningsmotståndare. Om man tycker något är oklart eller kontroversiellt så är det bättre att fråga om den andra personen verkligen menar på det sättet snarare än att anta det värsta, det blir så otrevlig debattklimat och ökar bara polarisering.

ah, jag ser att vi har börjat cirkulera tillbaka till "men det får man väl inte säga i det här landet längre"-ursäkten. säger man saker som är provokativa, kontroversiella eller helt käpprätt åh helvete så är det motståndarsidan som läser in "det värsta", skapar ett otrevligt debattklimat, smal åsiktskorridor, ökar polarisering och allt vad ni åberopar för att inte behöva stå för era åsikter :up:

jag blir chockad. Det du har beskrivit är sexuella trakasserier, inget annat.
att det inte skulle vara teoretiskt omöjligt betyder inte att det faktiskt sker i verkligheten, och det är inte heller relevant! hur fasen är man funtad om det viktigaste en har att påpeka om sexuella trakasserier är att det faktiskt finns vissa tjejer som går igång på det?

ah, jag ser att vi har börjat cirkulera tillbaka till "men det får man väl inte säga i det här landet längre"-ursäkten. säger man saker som är provokativa, kontroversiella eller helt käpprätt åh helvete så är det motståndarsidan som läser in "det värsta", skapar ett otrevligt debattklimat, smal åsiktskorridor, ökar polarisering och allt vad ni åberopar för att inte behöva stå för era åsikter :up:
Det är inte det viktigaste jag har att påpeka, det var bara en reflektion och sidonotering som jag kom att tänka på när jag läste inlägget. Jag skrev det som var i mina tankar.

Det är inte provokativt eller kontroversiellt. Det är möjligtvis inte relevant men jag tycker fortfarande inte att det var nödvändigt att göra en så stor grej av det inlägget. Jag tycker personligen att det blir rätt otrevligt om folk börjar läsa in att jag försvarar beteendet eller att jag tycker att det är ok att göra såna saker när det inte är vad jag tycker eller vad jag har uttryckt.

Det är inte det viktigaste jag har att påpeka, det var bara en reflektion och sidonotering som jag kom att tänka på när jag läste inlägget. Jag skrev det som var i mina tankar.

Det är inte provokativt eller kontroversiellt. Det är möjligtvis inte relevant men jag tycker fortfarande inte att det var nödvändigt att göra en så stor grej av det inlägget. Jag tycker personligen att det blir rätt otrevligt om folk börjar läsa in att jag försvarar beteendet eller att jag tycker att det är ok att göra såna saker när det inte är vad jag tycker eller vad jag har uttryckt.
Grejen än r at många av oss som fått den oönskade uppmärksamheten upplevde din sidnotis som ett försvar av ett rövhattigt beteende. Det protesterar vi emot.

Jag tycker fortfarande inte att det var nödvändigt att göra en så stor grej av det inlägget. Jag tycker personligen att det blir rätt otrevligt om folk börjar läsa in att jag försvarar beteendet eller att jag tycker att det är ok att göra såna saker när det inte är vad jag tycker eller vad jag har uttryckt.
Men kan du se att vi är många som tycker att det ÄR en stor sak att nämna det?

Jag ser inte att du försvarar beteende på något större allvar. Men jag anser att det är hårresande att du ens kom på tanken att nämna det.

Det här är en debattsida. Den här diskussionen är viktig och - hoppas - jag tankeväckande.:)
För mig för att jag får insikt i hur du tänker och hur andra här i diskussionen tänker. Och jag hoppas innerligt att någon annan får insikter om fler saker.

Grejen än r at många av oss som fått den oönskade uppmärksamheten upplevde din sidnotis som ett försvar av ett rövhattigt beteende. Det protesterar vi emot.
Ja jag förstår att folk har tolkat det så och jag har klargjort att det inte var menat så. Utöver det så vet jag inte vad som är kvar. Det protesteras mot något som jag aldrig gjorde och som jag har klarlagt.

Men kan du se att vi är många som tycker att det ÄR en stor sak att nämna det?

Jag ser inte att du försvarar beteende på något större allvar. Men jag anser att det är hårresande att du ens kom på tanken att nämna det.

Det här är en debattsida. Den här diskussionen är viktig och - hoppas - jag tankeväckande.:)
För mig för att jag får insikt i hur du tänker och hur andra här i diskussionen tänker. Och jag hoppas innerligt att någon annan får insikter om fler saker.
Kommunikation med andra människor är bra på så sätt, vi får en liten glimt in i andras värld och hur personerna känner, resonerar och tänker. Jag har inte direkt något mot att folk ifrågasätter eller kritiserar det jag säger men jag tycker man kan använda olika metoder.

Om man blir helt förvånad över vad man tror att någon menar så kan man fråga om personen menade så (t.ex. då om jag försvarar beteendet) istället för att direkt tillskriva mig att jag gör så. Det blir en trevligare debatt och utbyte då tycker jag.

Kommunikation med andra människor är bra på så sätt, vi får en liten glimt in i andras värld och hur personerna känner, resonerar och tänker. Jag har inte direkt något mot att folk ifrågasätter eller kritiserar det jag säger men jag tycker man kan använda olika metoder.

Om man blir helt förvånad över vad man tror att någon menar så kan man fråga om personen menade så (t.ex. då om jag försvarar beteendet) istället för att direkt tillskriva mig att jag gör så. Det blir en trevligare debatt och utbyte då tycker jag.
Skrift är en svår kommunikationsmetod.:)
Jag som varit länge på buke har lärt mig massor om mitt sätt att skriva.

Fortsätt, och haka inte upp dig på missförstånd. Låt det passera efter några kommentarer och fortsätt debatten!

Skrift är en svår kommunikationsmetod.:)
Jag som varit länge på buke har lärt mig massor om mitt sätt att skriva.

Fortsätt, och haka inte upp dig på missförstånd. Låt det passera efter några kommentarer och fortsätt debatten!
Nja, för mig blir det nog mest nu efter att den här sidodiskussionen dött ut att hålla mig borta från debatten, det skulle vara oartigt av mig att sluta besvara folks frågor eller kommentarer om något som jag har skrivit men det är inte värt att skriva nya saker.

Det är kanske här den springande punkten är.
Du har inte reagerat. Det kan tyda på att du helt enkelt har normaliserat den typen av beteende redan som tonåring
Man bara inte normaliserar skiten utan också internaliserar det. Vilket är ett jäkla problem. Det är det som gör att iaf jag inte reagerade som 14-åring när fullgubbar på stan tafsade mig på brösten. Eller som 20-åring när unga män tafsade på en, eller ens nu i medelåldern när en fd arbetskollega stirrar på min kropp på ett mycket opassande sätt. För att jag har internaliserat att det är ok för män att bete sig så mot mig för jag inte har en snopp. :turd::turd::turd:

Nära nog ingenting i akademiska sammanhang förs fram som färdiga sanningar. Jag har inte utelämnat någon relevant kontext strax innan eller efter citatet så jag ser inget missledande i det. Jag länkade en ca 5 minuters grundläggande sammanfattning kring två evolutionära mönster hos återfinns hos däggdjur. Det går att kolla på utan att ha någon djupare förståelse om hela föreläsningsserien och vad det är en del av.

Men kom igen? Har du själv inte sett serien?! Vad du har citerat är en av många "sanningar" som Sapolsky visar inte håller. Jo, man behöver faktiskt förstå vad det är föreläsningarna går ut på i det här fallet - det blir ju helt bisarrt att citera delar från den på det här viset...

Kanske missförstod jag dig då

Men jag tror det finns en risk att andra till exempel i din bekantskapskrets också missförstår dig i ditt sätt att prata om det här och tror att du skulle döma dom om dom berättade att dom blivit utsatta för sexualbrott

Därför kanske dom inte berättar eftersom dom kanske uppfattar samma vibbar som jag --> felaktiga eller ej

Jag brukar inte diskutera sexbrott öht med mina bekanta så den risken är nog minimal.
F ö skrev jag inget om att inte tro på sexbrottsutsatta etc. så jag undrar var du fick det ifrån? Tvärtom skrev jag ju att den som upplever sig ha blivit utsatt har absolut tolkningsföreträde. Vad är det som är oklart med det?

Senast ändrad:
Nej, det skrev du inte :) Du kanske menade det, men du skrev bara att du inte skulle ta åt dig av det.

Jo, jag skrev att det var min högst personliga åsikt och att om någon annan upplever samma sak på ett annat sätt så är det ju deras upplevelse och det går ju såklart före vad jag ev. kan tycka om samma sak.

Sorry men jag jobbar med tonåringar och vad en del berättar får mig att baxna. En tjej som säger nej eller gör slut kan få så mycket skit så det är otroligt. Och killarna "äger" tjejer. Om kille A är kär i och får nobben av tjej B så får inte kille C som är dökär i tjej B och det är besvarat stöta på henne om A och C är kompisar. Att tjejen ska få välja finns liksom inte.

Som sagt, mina barn har väl haft tur med både skola och umgänge då och det är jag såklart glad för.

Det är kanske här den springande punkten är.
Du har inte reagerat. Det kan tyda på att du helt enkelt har normaliserat den typen av beteende redan som tonåring

Eller så har jag helt enkelt inte blivit utsatt? Det verkar enormt viktigt för vissa att få det till att alla faktiskt måste ha blivit sexuellt trakasserade. Varför?

Eller så har jag helt enkelt inte blivit utsatt? Det verkar enormt viktigt för vissa att få det till att alla faktiskt måste ha blivit sexuellt trakasserade. Varför?
Det får du fråga dom om.

Det jag tycker är skumt med ditt hela resonemang är att du inte verkar se att det finns ett problem med killars attityd mot tjejer och att det är oerhört utbrett.

Eftersom du inte anser dig utsatt och du beskriver också att du inte hade orerat om saker som andra hade sett som trakasserier.

Det får du fråga dom om.

Det jag tycker är skumt med ditt hela resonemang är att du inte verkar se att det finns ett problem med killars attityd mot tjejer och att det är oerhört utbrett.

Du verkar ju vara en av dem som har problem med det?

Jag förstår absolut att det finns ett problem med vissa killars attityd. Ingenstans har jag försvarat de män som beter sig respektlöst, eller hävdar du att jag gjort det?

Du verkar ju vara en av dem som har problem med det?

Jag förstår absolut att det finns ett problem med vissa killars attityd. Ingenstans har jag försvarat de män som beter sig respektlöst, eller hävdar du att jag gjort det?

Nej på båda dina påståenden.
Däremot så tycker jag att du negligerar att det finns problem i vardagen. Du hävdar hela tiden att du inte har sett det alltså är det ovanligt.

Nej på båda dina påståenden.
Däremot så tycker jag att du negligerar att det finns problem i vardagen. Du hävdar hela tiden att du inte har sett det alltså är det ovanligt.

Nu drog du en helt egen slutsats. Jag har inte sagt att det är ovanligt - bara att jag inte tror att så många som 9 av 10 blivit utsatta. Om du tolkar det som att jag då tycker det är ovanligt så har du tolkat mig fel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka