Feminism och definitionen av den

Du tycker det men har du tänkt på hur personen som skriver knulla? på wordfeud beter sig face to face med en kvinna? Dom personerna existerar ju irl också..... Tror du han plötsligt är "sofistikerad" då??

Betyder det här att du inte skulle bry dig om dina vänner skrev knulla? till okända kvinnor på wordfeud??? För att det enligt dig inte är sexuella trakasserier och inget man ska bry sig om? Du skulle inte "orera" och ta det så allvarligt om du kom på dina sofistikerade vänner med att göra det??

Men ok, jag skrev i första inlägget om detta att jag skulle tycka att personen är en idiot. Det skulle jag tycka vem det än är som får för sig att skriva så. Jag personligen skulle dock inte känna mig sexuellt antastad för det.
Men enligt en del här måste man ju tydligen göra det för annars är man hopplöst förlorad i patriarkatets klor.

Men ok, jag skrev i första inlägget om detta att jag skulle tycka att personen är en idiot. Det skulle jag tycka vem det än är som får för sig att skriva så. Jag personligen skulle dock inte känna mig sexuellt antastad för det.
Men enligt en del här måste man ju tydligen göra det för annars är man hopplöst förlorad i patriarkatets klor.
Jaha så du ser inget trakasseri i att kasta sexuella ord efter främmande människor

Okej tack för svar

Gäller det här bara nätet enligt dig eller är det inte heller sexuella trakasserier att skrika knulla? efter någon på stan??

Väldigt, väldigt lite siffror.
Väldigt mycket algebra.
Väldigt mycket matematiskt språk.

Ok, siffror och grekiska bokstäver då. Man blir slängd i formelhantering. Kan man hantera algebra kan man i regel hantera siffror också. Det är ju samma språk, man blir slängd i algebraiska, så att säga. Ska man läsa finans t ex så har man större nytta av att ha läst fysik än att ha läst management eller marknadsföring, för det handlar i grunden om att jonglera siffror och grekiska bokstäver.

Det är ett annat sätt att uttrycka sig än att skriva med ord. Läser man ordbaserade ämnen brukar förmåga att uttrycka sig med ord vara en del av utbildningen.

Hade det varit så enkelt som att män och kvinnor fick samma lön för lika arbete så hade vi inte levt i ett patriarkalt samhälle, det hade inte funnits någon könsmaktsordning men nu är det inte så.

Det finns inga bevis för att kvinnor tjänar mindre än män för exakt samma arbete. Det som media brukar rapportera som skillnaden i lön för exakt samma arbete är egentligen den oförklarade löneskillnaden. Det finns inte tillräckligt detaljerad statistik för att justera för alla faktorer som påverkar en individs lönebildning. SCB t.ex justerar bara för ålder, utbildning, sektor och arbetstid och finner då en oförklarad löneskillnad på 6%. Andra undersökningar med mer detaljerad statistik justerar för fler faktorer och finner då en oförklarad löneskillnad på 0-2%. Det är inom den oförklarade löneskillnaden som eventuell lönediskriminering kan förekomma. Även de mer detaljerade undersökningarna kompenserar inte för alla faktorer som påverkar lönebildningen. Vi vet exempelvis att män i högre utsträckning prioriterar lön över trivsel på arbetsplatsen och är mer villiga att byta arbetsplats för att få en högre lön. Ingen svensk undersökning har kompenserat för detta. Vi vet även att SSYK (Standard för svensk yrkesklassificering) bidrar till en del av den oförklarade löneskillnaden då yrkesindelningen inte är tillräckligt finfördelad. Sammantaget är det mycket svårt att säga om det förekommer någon strukturell lönediskriminering av något av könen, men om det finns någon sådan är den åtminstone mycket liten.

Det är väl inte riktigt så det fungerar i samhället att man kan bestämma att man inte blivit trakasserad eller misshandlad eller vad det nu kan vara bara för att man inte vill känna sig så???

Jag menar jag känner mig kanske inte så misshandlad om någon slår mig med öppen hand i ansiktet men enligt lagen är det ringa misshandel

Då går ju inte jag in i en tråd och säger att slag med öppen hand inte är misshandel för mig för jag personligen känner mig bara misshandlad om jag blir slagen så jag ligger ned???

Jaha så du ser inget trakasseri i att kasta sexuella ord efter främmande människor

Okej tack för svar

Gäller det här bara nätet enligt dig eller är det inte heller sexuella trakasserier att skrika knulla? efter någon på stan??

Fortfarande. Jag personligen tar inte åt mig av det men om någon annan gör det så är det ju den personens upplevelse och det går ju före vad jag tycker. Känner man sig trakasserad så är det ju så.
Diskussionen uppstod ju av att jag tyckte det lät märkligt att 9 av 10 skulle blivit utsatt för sexuella antastanden. För mig är det något som antingen sker fysiskt, face to face eller kanske på nätet som ett utstuderat sätt eller under längre tid och i den värld där jag lever så gör inte 9 av 10 män sådant.

Då missuppfattade du mig. Jag menar att de män jag samtalar med inte är sådana som skulle få för sig att kläcka ur sig sexuella anspelningar eller vidröra kvinnor på ett oönskat sätt. De är mer sofistikerade än motsatsen så att säga. Det har inget med klass att göra.

Alltså hur kan du så tvärsäkert veta hur alla dina manliga samtalspartners inte beter sig på ett gränslöst och oönskat sätt bara för att de inte beter sig så just i ditt sällskap?

Jag känner många män som upplevs som vänliga, omtänksamma, rara och som bra pappor till sina barn av sina partners. Partners som lever i vissheten om att männen aldrig skulle göra något sådant, men likväl är det dessa män som skickar dickpics till mig, som vill vara otrogna, som inte respekterar ett nej, som håller fast en och taffsar. Men bara när inte deras respektive eller deras vanliga bekantskapskrets är närvarande. Så jag fattar inte hur någon kan uttala sig tvärsäkert om hur någon annan beter sig eller hur sofistikerad någon är. Det är att vara rätt aningslös och naiv om en tror att en känner alla sina (manliga) vänner att en kan uttala sig tvärsäkert om hur dessa alltid beter sig. Om det liksom bara finns bra manliga vänner, vilket så många hävdad - vilka är det då som gör allt det andra?

Det är väl inte riktigt så det fungerar i samhället att man kan bestämma att man inte blivit trakasserad eller misshandlad eller vad det nu kan vara bara för att man inte vill känna sig så???

Jag menar jag känner mig kanske inte så misshandlad om någon slår mig med öppen hand i ansiktet men enligt lagen är det ringa misshandel

Då går ju inte jag in i en tråd och säger att slag med öppen hand inte är misshandel för mig för jag personligen känner mig bara misshandlad om jag blir slagen så jag ligger ned???

Snacka om att blanda äpplen och päron. Men om du nu ska dra upp lagen så. Lycka till med att få någon fälld för sexuellt ofredande för att denne anonymt på wordfeud skrivit knulla? till en random person.

Alltså hur kan du så tvärsäkert veta hur alla dina manliga samtalspartners inte beter sig på ett gränslöst och oönskat sätt bara för att de inte beter sig så just i ditt sällskap?

Jag känner många män som upplevs som vänliga, omtänksamma, rara och som bra pappor till sina barn av sina partners. Partners som lever i vissheten om att männen aldrig skulle göra något sådant, men likväl är det dessa män som skickar dickpics till mig, som vill vara otrogna, som inte respekterar ett nej, som håller fast en och taffsar. Men bara när inte deras respektive eller deras vanliga bekantskapskrets är närvarande. Så jag fattar inte hur någon kan uttala sig tvärsäkert om hur någon annan beter sig eller hur sofistikerad någon är. Det är att vara rätt aningslös och naiv om en tror att en känner alla sina (manliga) vänner att en kan uttala sig tvärsäkert om hur dessa alltid beter sig. Om det liksom bara finns bra manliga vänner, vilket så många hävdad - vilka är det då som gör allt det andra?

Ja, det kan jag ju såklart inte veta. Man kan ju dock hoppas. De har iaf inte gjort så mot mig.

Snacka om att blanda äpplen och päron. Men om du nu ska dra upp lagen så. Lycka till med att få någon fälld för sexuellt ofredande för att denne anonymt på wordfeud skrivit knulla? till en random person.
Fast nu pratar vi ju inte om att fälla utan om vad som är okej enligt dig och samhället eller inte???

Liksom lycka till med att ta fast människan som snor din cykel och få den personen fälld men det blir inte mer härligt och acceptabelt med stöld för det???

Fortfarande. Jag personligen tar inte åt mig av det men om någon annan gör det så är det ju den personens upplevelse och det går ju före vad jag tycker. Känner man sig trakasserad så är det ju så.
Diskussionen uppstod ju av att jag tyckte det lät märkligt att 9 av 10 skulle blivit utsatt för sexuella antastanden. För mig är det något som antingen sker fysiskt, face to face eller kanske på nätet som ett utstuderat sätt eller under längre tid och i den värld där jag lever så gör inte 9 av 10 män sådant.

Låt säga att du har ungefär rätt, 9 av 10 beter sig inte över din gräns för sexuella trakasserier. Men 9 av 10 agerar inte heller när gränsen närmas, och som jag upplever överträtts för länge sedan. 6 av 10 till och med uppmuntrar genom att skämta bort, eller bagatellisera. Och även i din värld så kanske 3 av 10 kommer att utföra sexuella trakasserier enligt vad vi andra betraktar som det, och det gör de som del i sin vardag, eftersom motståndet är så lågt, inget får dem att sluta. Till och med uppmuntras.

Det kan bli väldigt många drabbade kvinnor, även om man utgår från din bild av mäns beteenden.

Fast nu pratar vi ju inte om att fälla utan om vad som är okej enligt dig och samhället eller inte???

Liksom lycka till med att ta fast människan som snor din cykel men det blir inte mer härligt och acceptabelt med stöld för det???

Detta har diskuterats rätt häftigt förut. Att jämföra misshandel, stöld eller andra brott med sexualbrott är extremt svårt om inte omöjligt eftersom sexualbrott skiljer sig i och med att det är den drabbades upplevelse som står i fokus.
Sex är ju liksom lagligt så länge båda parter är med på det. Dessutom är det ju vanligt att folk har sex med varandra. Att bli misshandlad kan ju knappast ses som något folk i gemen vill bli. Inte heller vill folk i gemen ha sin cykel bortförd från sig.

Så du menar också att 9 av 10 i Sverige blir antastade? Då måste jag och de jag känner ha haft en enorm tur då som kan skatta sig lyckliga att vi tillhör den där sista percentilen.
Men menar du på allvar att du aldrig någonsin blivit antastad?
Ingen som har kladdat på dig på dansgolvet? Ingen som kommenterat dig på ett sexistiskt sätt?

I så fall är du nog väldigt unik. Mig har det hänt fler gånger än jag kan räkna.
Senaste gången jag var på krogen var det något äckel som tog sig friheten att stoppa upp handen under min klänning när jag dansade med mina vänner.
Jag är ju 30 år nu och fortfarande händer något de flesta gånger jag är på krogen. För 10 år sen skedde det väldigt frekvent och jag vet inte hur många gånger jag fick armbåga ngn slusk i magen för att personen skulle låta mig vara.

Detta har diskuterats rätt häftigt förut. Att jämföra misshandel, stöld eller andra brott med sexualbrott är extremt svårt om inte omöjligt eftersom sexualbrott skiljer sig i och med att det är den drabbades upplevelse som står i fokus.
Sex är ju liksom lagligt så länge båda parter är med på det. Dessutom är det ju vanligt att folk har sex med varandra. Att bli misshandlad kan ju knappast ses som något folk i gemen vill bli. Inte heller vill folk i gemen ha sin cykel bortförd från sig.
Sexualbrott existerar precis som andra brott

Men har blivit ganska tydligt varför du tror att ingen i din umgängeskrets blivit utsatt för sexualbrott för vem vill prata om det med någon som ger vibbar av att inte tro på dom som råkar ut för något???

Jag svär att varje gång någon här på buke säger att dom aldrig hört om någon i sin umgängeskrets som blivit så mycket som sexuellt trakasserad så är det någon som i samma tråd beskriver hur svåårt dom har att tro på ett sexualbrottsoffer och hur dom bagatelliserar den typen av brott med att det inte är så farligt

Jaha ingen har berättat för dig att dom blivit utsatta för sexualbrott??? Oj vad förvånad jag inte blir för ingen vill prata om det med någon som har en dömande attityd gentemot sexualbrottsoffer

Sexualbrott existerar precis som andra brott

Men har blivit ganska tydligt varför du tror att ingen i din umgängeskrets blivit utsatt för sexualbrott för vem vill prata om det med någon som ger vibbar av att inte tro på dom som råkar ut för något???

Jag svär att varje gång någon här på buke säger att dom aldrig hört om någon i sin umgängeskrets som blivit så mycket som sexuellt trakasserad så är det någon som i samma tråd beskriver hur svåårt dom har att tro på ett sexualbrottsoffer och hur dom bagatelliserar den typen av brott med att det inte är så farligt

Jaha ingen har berättat för dig att dom blivit utsatta för sexualbrott??? Oj vad förvånad jag inte blir för ingen vill prata om det med någon som har en dömande attityd gentemot sexualbrottsoffer

Jag tror inte jag känner någon kvinna som inte blivit tafsad på eller fått höra sexistiska ord från främlingar på stan.

Jag själv kan inte ens räkna alla gånger det skett.

Och jag vill egentligen inte fortsätta diskutera för tror inte det leder nånstans men måste fråga

Tror du PÅ ALLVAR att det finns många kvinnor som uppskattar att få knulla? skickat till sig på wordfeud av främmande män???

För det var det som var ämnet när du skrev att det inte gick att jämföra med att få cykeln stulen.... Jag har inte mött en enda kvinna som uppskattar att få ett knulla? skickat över wordfeud av okända män ändå antyder du att det är något som folk i gemen vill uppleva och därför går det inte jämföra med att få cykeln stulen??

Jag själv kan inte ens räkna alla gånger det skett.

Jag kan inte räkna hur många gånger jag sett det ske.
Och tyvärr bara de senaste 15 åren tagit ansvar för att markera mot när det händer. Innan dess, som ung osäker man, klarade jag inte det och såg inte heller riktigt hur illa det var ställt. Men såhär i efterhand insett att jag mått ganska dåligt av det och undvikit de situationer där det är mer sannolikt att hända.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka