Feminism och definitionen av den

Så länge det görs sån enorm skillnad på könen redan för barn så behövs feminism. Idag säljs det här i en stor kedja:
19622548_10155554012640712_409848405_n.jpg

19578493_10155554012325712_980456719_n.jpg

Redan från start ska alltså tjejer visa hud och bara ben, och killar ska ha långa shorts. Varför?

Feminism behövs. Punkt.

Instämmer helt i tokeriet med kläd-koder. Att det är så vanligt att kläder avsedda för flickor och kvinnor är till för att framhäva kroppen.
Samma sak om man tittar på dressen inom vissa idrotter: ta tennis som exempel och jämför manlig och kvinnlig tennisspelare.
Undrar om det inte gäller beach-volley också, och att det är ännu mer absurt där.

Jag ifrågasätter inte att en hel del samhällsstrukturer behöver förändras.

Men en del flaggar med feminism på ett sätt som faktiskt förstör för sakfrågorna och skymmer dem. Som genom att säga att "man" går omkring och ständigt oroar sig för sexuellt ofredande.

Du skriver att "man ständigt måste oroa sig för att bli utsatt för...." ovan.

Menar du att normalläget (pronomenet man brukar användas i generaliseringar; för att belysa majoriteten) är att man oroar sig för sexuellt ofredande?

Vilka olika världar du och jag lever i!

Jag lever i en värld där jag vet att sexuellt ofredande och våldtäkter sker men det hör inte till vanligheten.
I min värld oroas "man" defintivit inte ständigt för sådana händelser.
Och med min värld åsyftar jag nu min bekantskapskrets i vidare bemärkelse.

Utifrån de olika sociala kontexter jag befunnit mig i under livet, är ditt uttryckssätt synnerligen överdrivet.
Men jag inser att det vore lika fel av mig att generalisera till att "det händer inte någonstans" som det är av dig att generalisera att man ständigt går och oroar sig för sexuella övergrepp/trakasserier (eller vilket ord du än vill använda).

Fast det gör man ju mer eller mindre medvetet. Jag jobbar som städerska på hotell och är aktsam med att böja mig över sängen eller badkaret om gästerna fortfarande är i rummet när jag städar.
När jag är på väg ut i skogen med byrackorna en varm dag och har en tunn top på mig som jag vet är en aning genomskinlig behåller jag alltid jackan på tills vi kommit ut i skogen.
Inte för att jag tror att folk ska sträcka ut en näve och tuta på brösten eller ge mig en redig klapp på röven, men för att man vet att man för eller senare möter någon som tittar eller kommenterar.
Inte var dag, men tillräckligt ofta för att Jag ska känna mig obekväm i alla fall, och det räcker väl?
Att jag inte går med andan i halsen är väl rätt självklart, men vardagen är full av omedvetna små anpassningar när man väl börjar sätta sig och analysera. Som i den här tråden.

Om du tar åt dig eller inte är väl ganska irrelevant i frågan? Det är mycket jag inte tar åt mig av. För inte så länge sen var det en kille som tryckte sitt stånd emot mig på dansgolvet. En annan kille kallade mig vänsterhora när jag nekade honom en dejt. Jag springer inte och orerar över det heller, eller ens tar åt mig. Men det är likväl antastning i ena fallet och trakasseri i det andra oavsett hur jag själv reagerar på det.

Det du beskriver är något helt annat än att en helt okänd person på wordfeud skriver knulla?. Tycker jag.

Fast det gör man ju mer eller mindre medvetet. Jag jobbar som städerska på hotell och är aktsam med att böja mig över sängen eller badkaret om gästerna fortfarande är i rummet när jag städar.
När jag är på väg ut i skogen med byrackorna en varm dag och har en tunn top på mig som jag vet är en aning genomskinlig behåller jag alltid jackan på tills vi kommit ut i skogen.
Inte för att jag tror att folk ska sträcka ut en näve och tuta på brösten eller ge mig en redig klapp på röven, men för att man vet att man för eller senare möter någon som tittar eller kommenterar.
Inte var dag, men tillräckligt ofta för att Jag ska känna mig obekväm i alla fall, och det räcker väl?
Att jag inte går med andan i halsen är väl rätt självklart, men vardagen är full av omedvetna små anpassningar när man väl börjar sätta sig och analysera. Som i den här tråden.

om du byter ut "man" mot "jag" så har jag inga invändningar alls mot det du skriver.
Men när du skriver "man" så påstår du att detta är något generellt. Att i stort sett alla kvinnor tänker lika som du.

Vore trevligt om du inte la ord i min mun som jag inte sagt eller tillskriver mig tankar och åsikter jag inte har. Du brukar inte gilla när det görs på dig så gör inte det på andra heller.

Ingenstans har jag sagt att det är något man får tåla eller räkna med.
Personligen tar jag dock inte åt mig av sådant som "knulla?" över wordfeud (som ex).
Jag konstaterar att personen är en idiot, säger nej tack och blockar eller så säger jag inget och blockar ändå. Jag springer inte runt och orerar om att nu har jag blivit sexuellt antastad. Men alla är vi ju olika.

Jag försökte vara tydlig med att det var min personliga observation av det du framfört. Kunde varit ännu tydligare med det i meningen jag taggade dig med. Dock vidhåller jag att du bagatelliserar sexuella trakasserier, och min analys är att det precis som för många andra som gör det hänger ihop med vad patriarkatet otäckt nog har normaliserat.

Vill föra in en annan reflektion i det hela, och ser om någon nappar och tänker vidare.

Vi tycker att det är viktigt att inte särbehandla pga kön. Det utgår jag från att vi egentligen alla är eniga om.

På mitt jobb uppstod en diskussion - som nog började utifrån olika tankar på innebörden i ordet "tjej". Jag är tråkig och tycker att "tjej" betecknad en människa av honkön som inte är riktigt hur gammal som helst. Ung flicka, ung tjej. Jag som är medelålders är inte längre "tjej".
Det må vara hur det vill med den saken, men samtalet spann vidare vill "tjejkväll", "tjejkompis", "tjejfest".

Personligen ser jag inte behovet att belysa könet på mina kompisar genom att kalla dem "killkompis" eller "tjejkompis" eller "tjejbekant" eller "killbekant" utan jag tycker att det verkar ganska märkligt egentligen.
Om min kompis heter Pelle är det helt OK att mina andra bekanta tar för givet att Pelle är en man, precis som mina andra bekanta får tro vad de vill om könet på Anna.

Varför verkar det, tror vi, finnas ett behov att betona vilket kön den kompis har som man pratar om?
Eller är detta en ganska isolerad företeelse, att det pratas om "tjejkompisar" och "killkompisar"?
Om det har någon betydelse så var medelåldern bland oss som diskuterade frågan kring 50 år.

Hade det varit så enkelt som att män och kvinnor fick samma lön för lika arbete så hade vi inte levt i ett patriarkalt samhälle, det hade inte funnits någon könsmaktsordning men nu är det inte så.

Om det är definitionen på ett patriarkalt samhälle så tror jag inte vi lever i ett. Den som läser tidningar och kollar på nyheter hör ofta att kvinnor lägre lön för exakt samma arbete som män enligt den ena eller andra undersökningen. Problemet är att dessa undersökningar bara kan göra jämförelser så långt deras statistik tillåter och det står oftast uttryckligen i undersökningarna att det inte går att justera för alla faktorer som bidrar till löneskillnaderna mellan män och kvinnor. SCB kompenserar t.ex bara för ålder, utbildning, arbetstid samt sektor och finner då en oförklarad löneskillnad på 6%. Andra undersökningar kompenserar för fler faktorer och finner då oförklarad löneskillnad på 0-2%. Men även dessa undersökningar saknar flera viktiga faktorer som kan bidra till löneskillnaden. Ingen svensk undersökning kompenserar t.ex för att män i större utsträckning föredrar högre lön än trivsel på jobbet och att de är mer villiga att byta jobb för att få en högre lön. Det är även känt att

Det du beskriver är något helt annat än att en helt okänd person på wordfeud skriver knulla?. Tycker jag.

Det spelar ingen som helst roll vilken situation det är vi pratar om. Du tog upp att du inte tog åt dig, eller orerade om det, som ett motargument till att situation X skulle vara trakasseri. Vilket jag menar inte är ett hållbart argument. Om du däremot nu inte tycker att ett "Knulla?" på wordfeud är trakasseri så skriv det då. "Jag tycker inte att det räknas som sexuella trakasserier". Inte svårare än så.

Jag försökte vara tydlig med att det var min personliga observation av det du framfört. Kunde varit ännu tydligare med det i meningen jag taggade dig med. Dock vidhåller jag att du bagatelliserar sexuella trakasserier, och min analys är att det precis som för många andra som gör det hänger ihop med vad patriarkatet otäckt nog har normaliserat.

Nu hävdar du igen att jag tycker på ett sätt jag inte gör. Jag bagatelliserar inte alls sexuella trakasserier. Jag är mycket tydlig med att jag personligen inte tycker wordfeud-grejen är något jag skulle fundera två gånger på ens men jag skriver också att alla är ju olika och om någon annan anser det vara ett trakasseri så är det ju dennes upplevelse och att jag då bättre förstår varför vissa anser att så många som 90% trakasseras eller trakasserats.

Du tycker det men har du tänkt på hur personen som skriver knulla? på wordfeud beter sig face to face med en kvinna? Dom personerna existerar ju irl också..... Tror du han plötsligt är "sofistikerad" då??

Betyder det här att du inte skulle bry dig om dina vänner skrev knulla? till okända kvinnor på wordfeud??? För att det enligt dig inte är sexuella trakasserier och inget man ska bry sig om? Du skulle inte "orera" och ta det så allvarligt om du kom på dina sofistikerade vänner med att göra det??

och varför väljer du då att generalisera genom att skriva "man"?

Jag hade absolut kunnat ändra inledningsmeningen i inlägget, men annars tycker jag det är väldigt tydligt att 'man' indikerar 'jag'... eftersom det redan beskrivs som mina upplevelser.
Hur som helst kan jag inte ändra det nu, och det känns som ett onödigt sidospår.
Jag ber om ursäkt för generaliseringen. Helt uppriktigt.

OT-kommentar, Ingenjörer hanterar inte siffror , det är ekonomerna som gör det. Ingenjörer arbetar främst med matematikens, bildens och fysikens språk, där siffror är för många utomstående extremt förvånande frånvarande.
Under utbildningen stöter väl ändå en ingenjör på siffror? Det var utbildningen som leder till bättre sifferhantering, inte yrkeslivet. Lite tvärtom mot ekonomerna, där det faktiskt är väldigt lite siffror under utbildningen. Inga alls, i stora delar av utbildningen.

Det spelar ingen som helst roll vilken situation det är vi pratar om. Du tog upp att du inte tog åt dig, eller orerade om det, som ett motargument till att situation X skulle vara trakasseri. Vilket jag menar inte är ett hållbart argument. Om du däremot nu inte tycker att ett "Knulla?" på wordfeud är trakasseri så skriv det då. "Jag tycker inte att det räknas som sexuella trakasserier". Inte svårare än så.

Det var ju precis det jag skrev? :confused::confused:

Nu hävdar du igen att jag tycker på ett sätt jag inte gör. Jag bagatelliserar inte alls sexuella trakasserier. Jag är mycket tydlig med att jag personligen inte tycker wordfeud-grejen är något jag skulle fundera två gånger på ens men jag skriver också att alla är ju olika och om någon annan anser det vara ett trakasseri så är det ju dennes upplevelse och att jag då bättre förstår varför vissa anser att så många som 90% trakasseras eller trakasserats.

Du uttrycker precis den åsikt jag anfört så visst. Case closed. QED.

Du tycker det men har du tänkt på hur personen som skriver knulla? på wordfeud beter sig face to face med en kvinna? Dom personerna existerar ju irl också..... Tror du han plötsligt är "sofistikerad" då??

Betyder det här att du inte skulle bry dig om dina vänner skrev knulla? till okända kvinnor på wordfeud??? För att det enligt dig inte är sexuella trakasserier och inget man ska bry sig om? Du skulle inte "orera" och ta det så allvarligt om du kom på dina sofistikerade vänner med att göra det??

Men på riktigt. Läs det jag skriver istället för att lägga in egna slutsatser.

Under utbildningen stöter väl ändå en ingenjör på siffror? Det var utbildningen som leder till bättre sifferhantering, inte yrkeslivet. Lite tvärtom mot ekonomerna, där det faktiskt är väldigt lite siffror under utbildningen. Inga alls, i stora delar av utbildningen.

Väldigt, väldigt lite siffror.
Väldigt mycket algebra.
Väldigt mycket matematiskt språk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka