Feminism och definitionen av den

Min krets? Jag sa att jag känner till - det betyder ju inte att det är mina vänner som drabbats eller att det är där jag bor det hänt. Vad fick dig att dra den slutsatsen?
Det kans ju också vara så att de jag känner helt enkelt inte blivit sexuellt antastade. I @bumpo s kretsar blir tydligen 90% antastade och det hoppas jag verkligen inte är ett snitt för Sverige för då ligger vi väldigt risigt till.
Det är 100% som någon gång blivit utsatt för sexuellt ofredande på någon nivå. Så fuck patriarkatet och våldtäktskulturen.

Jag har haft en chef som brukade stoppa handen innanför byxorna på sin kvinnliga personal.
jag har blivit fasthållen av en "kompis" och juckad på bakifrån
Jag har fått "knulla?" skickat till mig på wordfeud
Jag har fått dickpics
Jag har fått erbjudanden om att bli slickad upp i brygga av främmande män på en dejtingsajt (som första kontakt...)
Jag har fått erbjudande om att betala taxiresan med sex (av min fars jaktkompis)

Jag har inte varit inblandad in något trafikrelaterat där fylla ingått.

Och då pratar jag alltså bara om mig själv, inte om bekantskapskretsen.

Ja, definierar man att någon anonym person på wordfeud skickar "knulla?" till en eller att någon idiot på en dejtingsida skriver något idiotiskt som att man blivit sexuellt antastad så förstår jag mer den att 9 av 10 skulle blivit det.

Ja, definierar man att någon anonym person på wordfeud skickar "knulla?" till en eller att någon idiot på en dejtingsida skriver något idiotiskt som att man blivit sexuellt antastad så förstår jag mer den att 9 av 10 skulle blivit det.
HUR KAN DET INTE KLASSAS SOM SEXUELLT OFREDANDE?
@tanten det kändes fel att gilla ditt inlägg men det var så fantastiskt krasst och spot on.

Nej, jag har inga kvinnliga bekanta som blivit påkörda av rattfyllerister. Men jag har så vitt jag vet heller inga kvinnliga bekanta som blivit våldtagna (som tur är).

Jag känner ingen som fått dickpics eller grova sexuella meddelanden, är väl för gammal för sådant. Eller så har jag haft tur eller umgås och samtalar endast med mer sofistikerade personer, vad vet jag.

Sedan tror jag nog att det är högst individuellt vad som är en oönskad kommentar eller beröring.

Det fetade var lite väl fräckt tycker jag. Sådana uttalanden är en stor del av problemet, som om det bara vore kvinnor av en viss 'typ' som drabbas av ofredanden och övergrepp. Tvärtom är väl just kvinnoförtryck någonting som verkligen inte är en klassfråga.

Självklart! Och om alla gjorde klart för sig huruvida kommentaren eller beröringen var önskad Innan de öppnade munnen eller lade en intim hand på andra människor skulle antalet övergrepp minska drastiskt, men så är det ju inte idag.

Du bryter ut något ur hela sammanhanget.
Jag tror inte att det övriga jag räknar upp är speciellt unikt för mig.

Men bra om vi kan bli överens om definitionerna. :up:

Vänta nu. Du menar att detta INTE skulle vara sexuella trakasserier? Så om jag råkar spela wordfreud som kvinna är detta inga konstigheter, ngt en får räkna med?

Så du menar också att 9 av 10 i Sverige blir antastade? Då måste jag och de jag känner ha haft en enorm tur då som kan skatta sig lyckliga att vi tillhör den där sista percentilen.

Här är lite statistik om det inte redan är någon son länkat till denna: https://tjejjouren.se/tjejguiden/feminism/statistik

Det finns inte statistik på allt, och på en snabb lunch-googling hittade jag inte hur många kvinnor som hittills under sin livstid upplevt övergrepp eller trakasserier. Men enligt infon ovan ska en tredjedel av de tjejer som besökt ungdomsmottagning upplevt upprepade hot eller kränkningar. Om en tredjedel upplevt det i tonåren så skulle jag gissa på att statistiken på en hel livstid blir ungefär så hög, ja. Nu pratar jag alltså om både ofredanden, trakasserier och antastning.

Men en fråga - du menar alltså att du och de du känner aldrig någonsin ens blivit tafsade på?

Vänta nu. Du menar att detta INTE skulle vara sexuella trakasserier? Så om jag råkar spela wordfreud som kvinna är detta inga konstigheter, ngt en får räkna med?

Precis där ligger min observation. @Zoya är så anpassad till patriarkatet att hen inte ser det som är sexuella trakassarier, utan ser det som inom normalspektrum som en människa ska räkna med eller tåla.

Och det är många som är så blinda och inne i normen. Det är en stor del av problemet. Det är det som är en bit av våldtäktskulturen.

Nej, jag har inga kvinnliga bekanta som blivit påkörda av rattfyllerister. Men jag har så vitt jag vet heller inga kvinnliga bekanta som blivit våldtagna (som tur är).

Jag känner ingen som fått dickpics eller grova sexuella meddelanden, är väl för gammal för sådant. Eller så har jag haft tur eller umgås och samtalar endast med mer sofistikerade personer, vad vet jag.

Sedan tror jag nog att det är högst individuellt vad som är en oönskad kommentar eller beröring.
Menar du att det bara är osofistikerade personer som blir sexuellt antastande?

Det fetade var lite väl fräckt tycker jag. Sådana uttalanden är en stor del av problemet, som om det bara vore kvinnor av en viss 'typ' som drabbas av ofredanden och övergrepp. Tvärtom är väl just kvinnoförtryck någonting som verkligen inte är en klassfråga.

Självklart! Och om alla gjorde klart för sig huruvida kommentaren eller beröringen var önskad Innan de öppnade munnen eller lade en intim hand på andra människor skulle antalet övergrepp minska drastiskt, men så är det ju inte idag.

Då missuppfattade du mig. Jag menar att de män jag samtalar med inte är sådana som skulle få för sig att kläcka ur sig sexuella anspelningar eller vidröra kvinnor på ett oönskat sätt. De är mer sofistikerade än motsatsen så att säga. Det har inget med klass att göra.

Precis där ligger min observation. @Zoya är så anpassad till patriarkatet att hen inte ser det som är sexuella trakassarier, utan ser det som inom normalspektrum som en människa ska räkna med eller tåla.

Och det är många som är så blinda och inne i normen. Det är en stor del av problemet. Det är det som är en bit av våldtäktskulturen.

Vore trevligt om du inte la ord i min mun som jag inte sagt eller tillskriver mig tankar och åsikter jag inte har. Du brukar inte gilla när det görs på dig så gör inte det på andra heller.

Ingenstans har jag sagt att det är något man får tåla eller räkna med.
Personligen tar jag dock inte åt mig av sådant som "knulla?" över wordfeud (som ex).
Jag konstaterar att personen är en idiot, säger nej tack och blockar eller så säger jag inget och blockar ändå. Jag springer inte runt och orerar om att nu har jag blivit sexuellt antastad. Men alla är vi ju olika.

Jag tycker det är något missledande att presentera ett isolerat påstående från en kurs vars syfte är att överskådligt presentera slutsatser från många olika discipliner och ställa dem mot andras. Det är en mycket bra föreläsning (hela serien är mycket bra, om än lite gammal redan), men med tanke på att många antagligen inte har vare sig tid eller intresse att följa hela kursen tycker jag verkligen det bör klargöras i sammanhanget att det du citerat ovan är inte något Sapolsky för fram som en färdig sanning. Ska man se någon av föreläsningarna i serien är det viktigt att man förstår vad den är en del av. "Resist the temptation to think only within one bucket or to look for the answer. There are no real buckets."

Nära nog ingenting i akademiska sammanhang förs fram som färdiga sanningar. Jag har inte utelämnat någon relevant kontext strax innan eller efter citatet så jag ser inget missledande i det. Jag länkade en ca 5 minuters grundläggande sammanfattning kring två evolutionära mönster hos återfinns hos däggdjur. Det går att kolla på utan att ha någon djupare förståelse om hela föreläsningsserien och vad det är en del av.

Men det gör vi faktiskt.
Våldtäktskultur innebär inte att det är 'kulturellt att våldta' utan om att man i vardagen faktiskt ständigt behöver oroa sig för att bli utsatt för sexuellt ofredande, och att det är någonting som normaliseras i samhället.
En våldtäkt och ett övergrepp är ju som sagt så mycket mer än en förövare som gömmer sig i en buske och kastar sig över intet ont anande kvinnor.

Alltså what @bumpo said! =)

Du skriver att "man ständigt måste oroa sig för att bli utsatt för...." ovan.

Menar du att normalläget (pronomenet man brukar användas i generaliseringar; för att belysa majoriteten) är att man oroar sig för sexuellt ofredande?

Vilka olika världar du och jag lever i!

Jag lever i en värld där jag vet att sexuellt ofredande och våldtäkter sker men det hör inte till vanligheten.
I min värld oroas "man" defintivit inte ständigt för sådana händelser.
Och med min värld åsyftar jag nu min bekantskapskrets i vidare bemärkelse.

Utifrån de olika sociala kontexter jag befunnit mig i under livet, är ditt uttryckssätt synnerligen överdrivet.
Men jag inser att det vore lika fel av mig att generalisera till att "det händer inte någonstans" som det är av dig att generalisera att man ständigt går och oroar sig för sexuella övergrepp/trakasserier (eller vilket ord du än vill använda).

Personligen tar jag dock inte åt mig av sådant som "knulla?" över wordfeud (som ex).
Jag konstaterar att personen är en idiot, säger nej tack och blockar eller så säger jag inget och blockar ändå. Jag springer inte runt och orerar om att nu har jag blivit sexuellt antastad. Men alla är vi ju olika.

Om du tar åt dig eller inte är väl ganska irrelevant i frågan? Det är mycket jag inte tar åt mig av. För inte så länge sen var det en kille som tryckte sitt stånd emot mig på dansgolvet. En annan kille kallade mig vänsterhora när jag nekade honom en dejt. Jag springer inte och orerar över det heller, eller ens tar åt mig. Men det är likväl antastning i ena fallet och trakasseri i det andra oavsett hur jag själv reagerar på det.

Det är den roll som män uppfostras i. Det krävs av mannen själv att han inser hur snett det är och att han själv kan bryta mot den och när han gör det kommer han möta motstånd. Det är enklare att flyta med strömmen än att gå emot den, alltså uppmuntras männen att falla in i mansrollen.
På vilket sätt menar du att familjer uppfostrar sina pojkar att sexuellt ofreda kvinnor/flickor?
på vilket sätt menar du att familjer uppfostrar sina pojkar att flickor/kvinnor är mindre värda?

Jo, jag inser att undantag antagligen finns där fostran verkligen säger sådant. Men normalfallen?

för när du skriver så generaliserande som du gör, så påstår du ju just att det är norm att pojkar uppfostras till att se ner på flickor och att ofreda dem/oss.

Då missuppfattade du mig. Jag menar att de män jag samtalar med inte är sådana som skulle få för sig att kläcka ur sig sexuella anspelningar eller vidröra kvinnor på ett oönskat sätt. De är mer sofistikerade än motsatsen så att säga. Det har inget med klass att göra.
Ja då missuppfattade jag. Jag trodde att vi fortfarande pratade om dina kvinnliga bekanta och då lät det rätt illa.
Jag har glad att du har vettiga män omkring dig, det har jag också, alla mina vänner är fantastiska personer! Men det betyder inte att nästan alla mina kvinnliga bekanta inte blivit utsatta på gatan, på krogen, på nätet, på arbetsplatsen.
Alla de män som begår övergreppen är ju också någons älskade vän, make, bror, son... och det är väl det som gör det hela så viktigt att lyfta fram så att vi kan ändra på normen.

Hade en vän när jag var runt de tjugo. Vi tältade mycket tillsammans i en mindre grupp - en helt reko kille! Sofistikerad, kanske. Lik förbannat en natt när vi delade tält tog han sig friheten att gnida sig mot min röv tills han kom, medan han trodde jag sov.
Jag kände föräldrarna hyfsat väl, han var aldrig brötig på krogen, Vi kunde näckbada i gruppen. Aldrig fel ord eller klibbiga händer. En rar snubbe! Men han tyckte tydligen det där var okej ändå.
Tror inte han någonsin tyckte att han gjort något särskilt skamligt, jag sa ju ingenting och han trodde jag sov, så.
Bara ett exempel. Något är ju fel i samhället när en helt vanlig, trevlig snubbe kan tycka att det där är okej.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka