Feminism och definitionen av den

Anekdotisk bevisföring men visst, jag har syskonbarn i ungefär samma åldrar och andra väldigt närstående barn i ännu yngre åldrar. Jag har suttit och tröstat mina syskonbarn när de, orättvist, fått skit för att de stått upp för sig själva eller sina tjejkompisar.
.

Vem har de fått skit av?

Det är mycket större risk att bli påkörd av en rattfyllerist än att bli sexuellt antastad också. Det sägs att varje taxibil man möter potentiellt skulle kunna vara en rattfyllerist istället, så många är de ute i trafiken dagligen. Utländska lastbilschaufförer är också överrepresenterade bör man känna till. Men inte sjutton pratar man om att vi har en rattfyllerikultur och att det uppmuntras att köra rattfull - vilket det ju de facto görs då Sverige t ex inte ser till att ge tullen de resurser de behöver för att kunna ha ett fullgott gränsskydd och kontrollera alla färjor från t ex öststaterna eller ha tillräckligt med trafikpoliser ute..

~ Nio av tio av de kvinnor jag känner har någon gång blivit sexuellt antastad, mer eller mindre grovt. Ingen har blivit påkörd av en rattfyllerist.

Det är mycket större risk att bli påkörd av en rattfyllerist än att bli sexuellt antastad också. Det sägs att varje taxibil man möter potentiellt skulle kunna vara en rattfyllerist istället, så många är de ute i trafiken dagligen. Utländska lastbilschaufförer är också överrepresenterade bör man känna till. Men inte sjutton pratar man om att vi har en rattfyllerikultur och att det uppmuntras att köra rattfull - vilket det ju de facto görs då Sverige t ex inte ser till att ge tullen de resurser de behöver för att kunna ha ett fullgott gränsskydd och kontrollera alla färjor från t ex öststaterna eller ha tillräckligt med trafikpoliser ute..
Anledningen till att vi inte pratar om en rattfyllekultur är för att det inte finns. Att sätta sig bakom ratten onykter är inget som höhö-skrattas åt, som bortförklaras med men du har ju ett så najs ass, som FÖRSVARAS av en stor del av samhället, som får alla i förövarens omgivning att säga att hen är ju egentligen inte ett rattfyllo. Behöver du mer exempel?

~ Nio av tio av de kvinnor jag känner har någon gång blivit sexuellt antastad, mer eller mindre grovt. Ingen har blivit påkörd av en rattfyllerist.

och det säger vad? Jag vet om fler som blivit påkörda eller nästan påkörda av rattfyllerister än som blivit sexuellt antastade. Men det säger ju inget det heller.

Anledningen till att vi inte pratar om en rattfyllekultur är för att det inte finns. Att sätta sig bakom ratten onykter är inget som höhö-skrattas åt, som bortförklaras med men du har ju ett så najs ass, som FÖRSVARAS av en stor del av samhället, som får alla i förövarens omgivning att säga att hen är ju egentligen inte ett rattfyllo. Behöver du mer exempel?

Men likväl uppmuntras det ju till det, eller hur?

och det säger vad? Jag vet om fler som blivit påkörda eller nästan påkörda av rattfyllerister än som blivit sexuellt antastade. Men det säger ju inget det heller.

Utan att veta så säger det för mig att din krets är väldigt anpassade till patriarkatet och har en väldigt hög tröskel för att kalla något "sexuellt antastade".
Alternativt finns det jäkla många alkoholister som är rattfyllerister lokalt där ni bor.

Det säger en del om sannolikheten för att det ena eller det andra inträffar tycker jag. Men du menar att du har fler kvinnliga bekanta som blivit påkörda av rattfyllerister, än som någon gång varit med om oönskade kommentarer eller oönskad beröring? Fått dickpics eller grova sexuella meddelanden skickade utan att de bett om dem?
Om så är fallet har jag svårt att tro att det är normen.

Skolpersonal, andra ungdomar, andra vuxna. Men vad spelar det för roll? De har fått skit för att de ha stått upp för kvinnors lika rätt till kroppslig autonomi.

Det spelar stor roll, för är det skolpersonal i sin roll som just det så är det ju anmärkningsvärt och helt oacceptabelt. Att någon random ungdom däremot säger det är ju bara den personens personliga åsikt - den borde påverkas åt rätt håll såklart men det är ju inte förbjudet att ha avvikande personliga åsikter.

Kanske inte på ett väldigt allmänt plan, men jag skulle ändå vilja säga att jag har en (åtminstone) viss uppfattning om vad som ingår på de samhällsvetenskapliga programmen (sam/ek) som också bekanta har gått på. Inte nödvändigtvis samma skola som mig heller då. Och politik är absolut inget stort ämne, tyvärr.
Så du menar att gymnasieskolorna som du och dina bekanta gått på inte följer läroplanen? För Historia 1 ingår jämställdhet som ett av de centrala innehållen och när det kommer till samhällskunskap så är syftet med ämnet enligt skolverket att eleverna i undervisningen ska "ges möjlighet att utveckla kunskaper om frågor som berör makt, demokrati, jämställdhet och de mänskliga rättigheterna". Att jämställdhet smygs in lite i något hörn och feminism inte nämns över huvud taget låter väldigt trist men att det skulle vara representativt för alla svenska gymnasieskolor tror jag inte på.

Även om jag gick natur/natur så fick vi lära oss ganska mycket om jämställdhet och politik (dock inte lika fördjupat som de på sam-programmen) och alla jag känner som har läst minst Samhällskunskap 1 eller Historia 1 har fått lära sig om feminism vid något tillfälle. Inga undantag. Så min erfarenhet är helt annorlunda mot din verkar det som.

Utan att veta så säger det för mig att din krets är väldigt anpassade till patriarkatet och har en väldigt hög tröskel för att kalla något "sexuellt antastade".
Alternativt finns det jäkla många alkoholister som är rattfyllerister lokalt där ni bor.

Min krets? Jag sa att jag känner till - det betyder ju inte att det är mina vänner som drabbats eller att det är där jag bor det hänt. Vad fick dig att dra den slutsatsen?
Det kans ju också vara så att de jag känner helt enkelt inte blivit sexuellt antastade. I @bumpo s kretsar blir tydligen 90% antastade och det hoppas jag verkligen inte är ett snitt för Sverige för då ligger vi väldigt risigt till.

Min krets? Jag sa att jag känner till - det betyder ju inte att det är mina vänner som drabbats eller att det är där jag bor det hänt. Vad fick dig att dra den slutsatsen?
Det kans ju också vara så att de jag känner helt enkelt inte blivit sexuellt antastade. I @bumpo s kretsar blir tydligen 90% antastade och det hoppas jag verkligen inte är ett snitt för Sverige för då ligger vi väldigt risigt till.

Jag tror det var min krets. :) Och så ligger det faktiskt till. sedan att en del vänner skrattar åt den där filmen som skickades där en främmande man står och runkar i duschen säger ju också en del om hur normalt det anses vara.

Det säger en del om sannolikheten för att det ena eller det andra inträffar tycker jag. Men du menar att du har fler kvinnliga bekanta som blivit påkörda av rattfyllerister, än som någon gång varit med om oönskade kommentarer eller oönskad beröring? Fått dickpics eller grova sexuella meddelanden skickade utan att de bett om dem?
Om så är fallet har jag svårt att tro att det är normen.

Nej, jag har inga kvinnliga bekanta som blivit påkörda av rattfyllerister. Men jag har så vitt jag vet heller inga kvinnliga bekanta som blivit våldtagna (som tur är).

Jag känner ingen som fått dickpics eller grova sexuella meddelanden, är väl för gammal för sådant. Eller så har jag haft tur eller umgås och samtalar endast med mer sofistikerade personer, vad vet jag.

Sedan tror jag nog att det är högst individuellt vad som är en oönskad kommentar eller beröring.

Så länge det görs sån enorm skillnad på könen redan för barn så behövs feminism. Idag säljs det här i en stor kedja:
19622548_10155554012640712_409848405_n.jpg

19578493_10155554012325712_980456719_n.jpg

Redan från start ska alltså tjejer visa hud och bara ben, och killar ska ha långa shorts. Varför?

Feminism behövs. Punkt.

Det spelar stor roll, för är det skolpersonal i sin roll som just det så är det ju anmärkningsvärt och helt oacceptabelt. Att någon random ungdom däremot säger det är ju bara den personens personliga åsikt - den borde påverkas åt rätt håll såklart men det är ju inte förbjudet att ha avvikande personliga åsikter.
Jag anser att det inte spelar någon roll vem det är i den här diskussionen eftersom jag inte tänker hänga ut någon utan visade att set händer idag, för våra barn och det har inte skett en endaste liten jävla förbättring sen jag gick i grundskolan. Christ, jag blev indragen på skoltoaletten och utsatt för ett våldtäktsförsök. Den lärare som var närmast efter att jag kom ut (jag var fel tjej att ge sig på kan vi lugnt konstatera) tyckte att 'men dwt förstår du väl att X inte kan kontrollera sig när du har den klänningen bumpo och han fick ju ont när du knäade honom i skrevet och armbågade honom över näsan'...

Nej, jag har inga kvinnliga bekanta som blivit påkörda av rattfyllerister. Men jag har så vitt jag vet heller inga kvinnliga bekanta som blivit våldtagna (som tur är).

Jag känner ingen som fått dickpics eller grova sexuella meddelanden, är väl för gammal för sådant. Eller så har jag haft tur eller umgås och samtalar endast med mer sofistikerade personer, vad vet jag.

Sedan tror jag nog att det är högst individuellt vad som är en oönskad kommentar eller beröring.
Jag har haft en chef som brukade stoppa handen innanför byxorna på sin kvinnliga personal.
jag har blivit fasthållen av en "kompis" och juckad på bakifrån
Jag har fått "knulla?" skickat till mig på wordfeud
Jag har fått dickpics
Jag har fått erbjudanden om att bli slickad upp i brygga av främmande män på en dejtingsajt (som första kontakt...)
Jag har fått erbjudande om att betala taxiresan med sex (av min fars jaktkompis)

Jag har inte varit inblandad in något trafikrelaterat där fylla ingått.

Och då pratar jag alltså bara om mig själv, inte om bekantskapskretsen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka