Feminism och definitionen av den

Kortade av.
Kan hålla med om mycket av det du skriver, men annat är just sådana där överdrifter som försvårar diskussionen och riskerar att polarisera.

Genom ditt påstående i första raden, har du just demoniserat män, för att kommentera ditt påstående i andra raden som jag citerat.

För övrigt: nej, jag tror verkligen inte att "män lär sig att kvinnor är underlägsna" idag. I Sverige.
I vissa subkulturer med muslimsk bakgrund är jag i och för sig säker på att du har rätt i det.

Men jag tror faktiskt inte att det är något slags reflektion kring överlägsenhet/underlägsenhet som ligger bakom att män och unga killar tafsar på tjejer och killar.
Så som du uttrycker det, tämligen överdrivet stundtals men antagligen för att vara övertydlig, så ser det ut som om varje tafsande man har gjort ett övervägande om att han har rätt att göra det för att kvinnan är honom underlägsen.

Jag kan förstås inte veta säkrare än du, varför det tafsas.
Men jag gissar att det ganska ofta handlar om ett oreflekterat "tycker det är kul". Och på fyllan, ännu mer så.

Jag tycker inte heller att tafsande är OK.
Men jag tror verkligen inte på din beskrivning av tafsande som reflekterat beteende utifrån upplevd överlägsenhet.

och nej, jag tror verkligen inte att alla män är potentiella våldtäktsmän.
De flesta män är fullt vettiga människor.

som sagt; det är den typen av kategoriska påståenden som försvårar diskussionen.
Det är verkligen svårt att svälja sådana generaliserande, demoniserande (jo, då!) uttalanden och fokusera på övrigt innehåll i din text.
För en del av oss.

Vilket är överdrifter?

Småpojkar lär sig att det är helt okej att bete sig illa mot småtjejer. Småtjejer får lära sig att "pojkar är pojkar" och att de gör så för att de tycker att flickan de just har utsatt är söt och att det är helt okej att de gör så. Pojken lär sig att han har rätt att ta sig friheter och flickan lär sig att hon inte har rätt till sin egen kropp och sina egna känslor. Dvs. flickan ses som underlägsen, hennes behov av att få vara ifred och rätten till sin egen kropp underställs pojkens "behov" av att bete sig illa.
Få tänker nog när de tafsar att de har rätt att göra så för att kvinnan är underlägsen. Jag tror inte du tänker att du ska växla när du kör bil utan det är något du har lärt dig och som sker automatiskt. Dvs. pojken/mannen har lärt sig att det är okej att ta sig friheter precis som man lärt sig att växla när man kör bil och gör det automatiskt efter ett tag. Det är riktigt intressant att diskutera sådant här med män som ändå har lite hjärna men som är så indoktrinerade att de aldrig har ifrågasatt sitt handlande. De blir helt perplexa när de inser att det de har fått lära sig från barnsben är ett övergrepp på den de utsätter.

Vet du vad potentiell betyder? http://www.synonymer.se/?query=potentiell annars kan du läsa det i länken. Att ha en snopp innebär att han kan våldta även om han aldrig i sin vildaste fantasi skulle kunna tänka sig att göra det. Att alla män är potentiella våldtäktsmän innebär alltså inte att de är det utan att det är möjligt för dem att våldta.

Citera där jag har demoniserat män är du snäll.

Precis som höger eller mitten är en annan tro på vad som är bästa samhälle.

Jag är trött på att vänstern ibland verkar tro att de har ensamrätt på begrepp som feminism, välfärd, fattigdomsbekämpning, rättvisa och solidaritet.

En moderat politik a la Reinfeldt uppfyller alla de begreppen , som exempel.
Helt olika ideologier som leder i olika riktningar, det blir ingen välfärd när man säljer ut den.
Det blir inte rättvist när man monterar ner den statliga med andra ord.
Vissa saker bör aldrig säljas.
Har jag påstått att ha mig ensamrätt på ordet feminism? Nej.

Att läsa den här tråden på morgonkvisten får en onekligen att vakna till av att blodet bubblar.

Ja ja. TS är ung och ärligt talat hade jag garanterat resonerat precis som henne när jag var 19. Individansvar och hela baletten. Men sen blev jag äldre, levde mer, var med om en massa skit, fått gå igenom vänners skit och jag läste ett par år på universitetet (sociologi och psykologi). Här började det vända. Jag insåg att min smala lilla värld där alla har möjlighet att skapa sin tillvaro på lika förutsättningar oavsett kön höll inte. Jag började se strukturena i vad jag varit med om, vad mina vänner varit med om och när jag höjde blicken kunde jag även se vad som skedde/sker i samhället.

Så jag läste vidare och bekänner mig utan tvekan till radikalfeminismens ideologi. Att förneka den är att förneka att hela vårt samhälle är byggt på patriarkala strukturer. Och om en gör det är en fullständigt historielös. Vill en del envist vara antifeminister så för all del kör i vind. Men sluta lägga egenskaper på mig som feminist (manshatare ffa) bara för att ni är för lata för att faktiskt sätta er in i vad feminism är.

Det är dock helt omöjligt för mig att förstå det extrema motståndet till feminismen. Särskilt från kvinnor. Det är för mig helt obegripligt. De argument jag läst i tråden gör det på intet sätt mer begripligt, snarare ännu konstigare.

Ta ett glas rödvin istället, som "rödvinsfeministerna" ;)
Får jag också vara med min rödvinsallergi till trots!? Jag kan sitta och sippa på en GT istället :D

Jag tänkte ignorera det här, du är ung, men sen insåg jag att jag bara är ett par år äldre så äsch. Jag har bråttom, så jag tar bara några utdrag.

Först och främst så skiter jag fullständigt i vilket parti du röstar på eller om du nu hatar den där vänstern. Det finns partier som driver feminismen framåt på olika sätt, man behöver inte hålla med alla. Men det betyder ju inte att feminismen är fel? Feminismen står för jämställdhet, om någon annan börjar "hata män" är det snarare ett sidospår. Jag hatar inte män men jag kan bli väldigt trött på män (och kvinnor) som inte ser problemen som finns och försvarar det. Är jag en manshatare då?

För det andra, "Annars, försök bli bättre på att löneförhandla." Nu vet jag att du aldrig jobbat (som du skrivit i flera trådar tidigare) men det är inte så lätt som det låter. Just därför behöva feminismen. Nu lassar du lite smidigt över problemet på kvinnan istället, känner jag. Kvinnor som har lägre lön behöver bara "bli bättre på att löneförhandla", hör du inte själv hur det låter? Jag vill inte behöva löneförhandla mig till en jämställd lön. Jag vill att alla, i grunden, får exakt samma lön för samma utfört arbete, man som kvinna. Att jag som kvinna ska behöva kämpa mig upp på mannens lönenivå, betyder inte just det att feminismen behövs? Det betyder iallafall INTE att jag är sämre på att löneförhandla, det kan du vara säker på.

Nummer tre. "Polisanmäl killen från festen, eller ryt åt honom ordentligt åtminstone.". Alltså, vad säger att jag inte gör det? Jag ser inte riktigt sambandet mellan att säga ifrån och feminismen? Självklart säger jag ifrån (om inte situationen är för hotfull, då kan det faktiskt vara bäst att hålla käft) men det gör inte att jag inte är feminist? Snarare tycker jag att det är feminismen och dess uppmärksammade av problemet som har lett till att fler ser att det faktiskt är fel och säger ifrån. Visst fasen finns det ett problem men män som trakasserar, våldtar och ofredar. Du har ju själv skrivit i trådar att du upplevt det? Istället för att var och en endast ska säga ifrån själva, är det inte helt suveränt att alla kvinnor kan gå ihop för att sätta ner foten, säga ifrån, förklara att det inte är okej?

"feminismen nedvärderar och sätter offerkoftor på kvinnor" wow, det där vet jag knappt vad jag ska svara på. Feminismen, som har jobbat så hårt, som har fört en sån kamp genom tiden, den ger oss en offerkofta? Är det då den här offerkoftan som gav kvinnorna det modet de behövde längre tillbaka i tiden för att ta upp kampen och kämpa? Det var inte lätt för dem, förstår du. I princip varenda rättighet vi kvinnor har idag är tack vare den kamp som kvinnor förde förr i tiden. Och du väljer att kalla det offerkofta?

Samma sak med "feminismen är någonting negativt, som inte gynnar någon egentligen.", det är sånt jävla skitsnack (förlåt men det är sant) att jag blir helt uppgiven. Feminismen har gynnat dig genom livet, varesig du vill det eller inte. Feminism = jämställdhet, vad du än tycker. Att du får rösta, att du inte ägs av en man, att du har egna rättigheter. Är det någonting som inte har gynnat dig? Skulle du vilja ha det annorlunda?

Feminism ÄGER skulle jag vilja säga. Fan, jag skulle verkligen inte vilja leva förr i tiden (som inte ens är så långt tillbaka när man tänker efter), vilket helheten kvinnorna har haft det. Vad mycket vi har att tacka dem för, dem som faktiskt vågade stå upp, sätta ner foten och förändra samhället till det bättre. Vilka hjältar dem var. Nu måste vi ta över kampen och kämpa oss vidare. Det är bra mycket bättre nu, men vi kan inte sluta förrän det är helt jämställt. Vi kan inte sluta för att "vi har ju ändå fått det bättre", för vi ska sträva efter den där jämställdheten i alla lägen.
Tänkte skriva ett inlägg likt ditt men du hann före så jag vill bara skriva att jag håller med till tusen!!

Man skulle kunna argumentera för att män i större utsträckning har chefspositioner.
Och att de därmed är utsatta för en annan typ av påfrestning jämfört med kvinnorna, som borde kunna ge samma mentala reaktion.

Jag är dock inte säker på att jag köper den här förklaringen i helhet. Därför att om man sätter det hela i ett internationellt och historiskt perspektiv så har människor, både män och kvinnor, varit utsatta för större påfrestningar och fått betydligt mindre vila jämfört med hur det ser ut idag, utan att rasa ner i depression med påföljande oförmåga att utföra sina arbeten/sysslor. Så det verkar ha hänt något alldeles speciellt i just Sverige när det gäller kvinnors sjuktal.

Delar av skillnaderna idag handlar nog om politiska beslut: det är inte alla länder som har en lika generöst tolkad sjukförsäkring som Sverige (vi har ju västvärldens högsta sjuktal, trots att vi är bland de länder som har högst medellivslängd). Alltså finns det också ett kulturellt mönster att sjukskrivning är ett accepterat alternativ vid trötthet eller stressymtom (och den acceptansen börjar nu smitta även männen, illa uttryckt).

Det är ju dessutom väldigt vanligt med stress- och utmattningssymtom hos unga vuxna, särskilt kvinnor, idag. Personer som liksom inte hunnit bli könsorsakat överbelastade av hemuppgifter.
Studenter, personer som är ganska nyetablerade på arbetsmarknaden. ensamstående, eller i en relation men utan barn. Där hemsysslorna delas upp jättejämnt mellan parterna. Även i de yngre åldersgrupperna är det kvinnorna som är i stort mertal. Det kan inte förklaras av det du beskriver att kvinnan "dubbelarbetar" mer än mannen.

Eller värkproblematik, som du valde att inte beröra i ditt svar.
Långvariga smärtor i nacke, axlar. Spänningshuvudvärk.
Även i den här symtombilden är det kvinnor som är mest drabbade. Och även innan kvinnorna är etablerade i könsnormen med mer dubbelarbete än männen.

En del i det är antagligen jobbet. Kvinnor som jobbar med omvårdnad har ett fysiskt tungt jobb med helt okontrollerade arbetsställningar, där det kan bli våld från dementa gamla, eller hastiga knyck och ryck när "brukaren" tappar balansen eller liknande.
Men symtombilden är ju långt från isolerad till omvårdande yrken eller andra fysiskt belastande yrken.

Jag tror faktiskt att det delvis beror på social konstruktion, det är accepterat i samhället att en kvinna är deprimerad, trött, har värk. Och att hon utifrån detta inte upplever arbetsförmåga. Medan det nog är mindre accepterat att en man beskriver sin situation i sådana termer.

Och disclaimer: jag syftar här inte på personer med svår psykiatrisk sjukdom som psykoser eller mycket djupa depressioner; i de diagnosgrupperna har jag för mig att könsskillnaderna är lite mer utsuddade; till och med något vanligare hos män med psykoser jämfört med hos kvinnor.
Det är mina fetmarkeringar och det är det jag vill svara på..
När det gäller pressen på unga kvinnor finns det även mer faktorer än dubbelarbetet. Du ska gå till skolan och ha A (eller vilket betyg som är högst), du ska inte vara oskuld för då är du pryd men absolut inte ligga med "för många" för då är du en hora. Du ska ha ett extrajobb, du ska vara vacker och välvårdad i skolan, du ska vara populär, du ska vara... Ja. Det är så mycket mer än den faktiska arbetsbelastningen som väger in, hela "duktig flicka"-syndromet.

Jag tror inte att det är en social konstruktion att det är accepterat att kvinnor ska vara trötta och ha värk. Eller.. Jo till viss del när jag tänker efter. Det är okej att kvinnodominerade yrken ska ha orimliga lyft, orimliga arbetstider eller en orimlig arbetssituation överlag. Så snart det ska dras in och sparas så är det (enligt min tolkning) inom områden som påverkar kvinnor ex förskola, skola och vård. Se bara på ljudnivån inom barnomsorgen eller lyften och de orimliga arbetstiderna inom hemtjänsten (eller vården överlag). Så ja, för mig är det faktiskt inte konstigt att kvinnor mår som de gör.
Och att män inte vågar/kan uttrycka sig att det inte mår bra, eller att det inte är accepterat, är bara ännu en anledning till att feminism behövs.

Kortade av.
Kan hålla med om mycket av det du skriver, men annat är just sådana där överdrifter som försvårar diskussionen och riskerar att polarisera.

Genom ditt påstående i första raden, har du just demoniserat män, för att kommentera ditt påstående i andra raden som jag citerat.

För övrigt: nej, jag tror verkligen inte att "män lär sig att kvinnor är underlägsna" idag. I Sverige.
I vissa subkulturer med muslimsk bakgrund är jag i och för sig säker på att du har rätt i det.

Men jag tror faktiskt inte att det är något slags reflektion kring överlägsenhet/underlägsenhet som ligger bakom att män och unga killar tafsar på tjejer och killar.
Så som du uttrycker det, tämligen överdrivet stundtals men antagligen för att vara övertydlig, så ser det ut som om varje tafsande man har gjort ett övervägande om att han har rätt att göra det för att kvinnan är honom underlägsen.

Jag kan förstås inte veta säkrare än du, varför det tafsas.
Men jag gissar att det ganska ofta handlar om ett oreflekterat "tycker det är kul". Och på fyllan, ännu mer så.

Jag tycker inte heller att tafsande är OK.
Men jag tror verkligen inte på din beskrivning av tafsande som reflekterat beteende utifrån upplevd överlägsenhet.

och nej, jag tror verkligen inte att alla män är potentiella våldtäktsmän.
De flesta män är fullt vettiga människor.

som sagt; det är den typen av kategoriska påståenden som försvårar diskussionen.
Det är verkligen svårt att svälja sådana generaliserande, demoniserande (jo, då!) uttalanden och fokusera på övrigt innehåll i din text.
För en del av oss.

Jag kan hålla med i att en hel del inte tafsar för att de tycker sig överlägsna kvinnor. De gör det för att de tror det är ett ok sätt att ta kontakt, en rolig grej de inte tänkt påverkar kvinnan etc.
Men att de tar sig rätten att vidröra oss på så sätt är att göra sig överlägsen någon annan oavsett om de tänkt det eller ej. Man fråntar någon rätten att själv välja.

Helt olika ideologier som leder i olika riktningar, det blir ingen välfärd när man säljer ut den.
Har jag påstått att ha mig ensamrätt på ordet feminism? Nej.

Jag håller ju inte med - alls. Utförarens organisationsform är helt egal för den som får tjänsten utförd, finansierad av skattemedel. Det är den gemensamma finansieringen som är välfärd och inte det kommunala/statliga slöseriet (eller privata i vissa fall) med pengar som definierar det.

Men det är en annan fråga!

Mitt instick var inte till dig som enskild, utan en kommentar om att jag tycker att det är trist att en ganska signifikant del på vänstersidan vill patentera de begrepp som vi sett till och med en moderat politik uppfylla - bara med andra metoder. Du är där och sniffar genom att antyda att vänster är en tro på vad som är bästa samhälle, som om andra politiska utgångspunkter inte skulle vara det. Men det var kanske inte så du menade?

Jag håller ju inte med - alls. Utförarens organisationsform är helt egal för den som får tjänsten utförd, finansierad av skattemedel. Det är den gemensamma finansieringen som är välfärd och inte det kommunala/statliga slöseriet (eller privata i vissa fall) med pengar som definierar det.

Men det är en annan fråga!

Mitt instick var inte till dig som enskild, utan en kommentar om att jag tycker att det är trist att en ganska signifikant del på vänstersidan vill patentera de begrepp som vi sett till och med en moderat politik uppfylla - bara med andra metoder. Du är där och sniffar genom att antyda att vänster är en tro på vad som är bästa samhälle, som om andra politiska utgångspunkter inte skulle vara det. Men det var kanske inte så du menade?
Problemet är att många tappat tron på staten och det är farligt eftersom det på sikt kan undergräva demokratin enligt min åsikt och även viss forskning pekar på det (risken med att tappa tron på staten). Staten bör ha vissa roller för att ge det stöd som krävs för samhällets utsatta. Om inte det stödet finns så kommer vi garanterat se allt större klyftor och oroligheter ute i samhället, vilket vi redan har fått. På bara 15 år är skillnaden enorm, tyvärr.
Anledningen till att man tappat tron på både politiker och staten som förvaltare är korruption, lata politiker som inte fullföljer det dom ska, som inte ser vad som ska prioriteras och lögner.
Det är otroligt skadligt för oss alla. Alla grupper hänger ihop, när en grupp blir svag så kommer övriga få leva i ett oroligare samhälle.

Jag kan tycka att mycket är bra i flera olika partier, även SD har sina poäng i vissa enskilda frågor och förslag. Jo, jag tror också att alla partier vill det bästa enligt sin förmåga och ideologi. Däremot tror jag inte att alla ideologier blir det man hoppas på i det ideala samhället.

Tyvärr så är det inte enbart i subkulturer med muslimsk bakrund där män anser sig överlägsna kvinnor. Verkligen inte. Det finns precis överallt.

Min farmor var inte myndig och hade inte rösträtt när min far föddes. Det ger perspektiv. Hon hade ingen möjlighet att vara politiskt aktiv som jag är. Hon ägde inget av familjens förmögenhet.

Det var självklart att det var en manlig värld. På samma sätt som det var självklart att ringa min familj och fråga efter "efternamn" och mena min far. Tonåriga jag brukade bli sur och svara -ja, det är jag.

Jag är innerligt tacksam för det jobb feminister i förra seklets början utförde. Mycket av min vardag är möjlig tack vare deras hårda slit och kam!.

Att inte kalla sig feminist känns som en skymf mot deras hårda jobb.

Låt oss göra en tidsresa. Följ med på en åktur genom bortgifte, kvinnokloster, förmyndarskap, bestraffningar, halva arv, häxbränningar, arbetsförbud, utbildningsförbud, målsmanskap, husaga, kvinnolöner, ingen rösträtt, avskedande pga graviditet, flickskolor...

Kvinnors historia – från vikingatid till nutid, som pdf längs ner:
http://www.lansstyrelsen.se/Stockho...rs-historia-–-fran-vikingatid-till-nutid.aspx

Kvinnans århundrade:
https://urskola.se/Produkter/150520-Max-1800-tal-Kvinnans-arhundrade

Mer intressant:
http://www.so-rummet.se/search/site/jämställdhet

"År 1873 öppnades de svenska universiteten för båda könen. Men kvinnor var forfarande avstängda från högre akademiska lärartjänster. Det personliga priset blev högt för dem som satsade på en akademisk karriär. När Elsa Eschelsson sökte tjänsten som professor i civilrätt i Uppsala stoppades hon av den manliga universitetsledningen. I en 96-sidig inlaga försvarade man sig med att kvinnan i allmänhet hade dåliga förutsättningar för högre intellektuellt arbete:

Man torde icke hava exempel i vårt land på en kvinna som utfört vetenskapligt arbete, vittnande om någon egentlig originalitet och vars anställning vid universitet såsom professor skulle hava inneburit något synnerligt intresse för detsamma. Erfarenheterna – här och i utlandet – tyder på att de kvinnliga studerande i genomsnitt äro underlägsna de manliga […] Kvinnan synes i normala fall sakna den vetenskapliga fantasi och de forskningsbegär som krävs av den sanne vetenskapsmannen.
http://popularhistoria.se/artiklar/den-nya-kvinnan/

Tack till alla de kvinnor som stod upp för våra rättigheter genom tiden och till alla de som fortsätter göra det idag. :love:

Vet du vad potentiell betyder? http://www.synonymer.se/?query=potentiell annars kan du läsa det i länken. Att ha en snopp innebär att han kan våldta även om han aldrig i sin vildaste fantasi skulle kunna tänka sig att göra det. Att alla män är potentiella våldtäktsmän innebär alltså inte att de är det utan att det är möjligt för dem att våldta.

.

Fast det där blir ju smått absurdt. Då är alla kvinnor (och män också såklart) potentiella pedofiler, mördare eller djurmisshandlare också. Likväl som att alla som ibland dricker något alkoholhaltigt och samtidigt äger/har tillgång till en bil är potentiella rattfyllerister.

Jag är innerligt tacksam för det jobb feminister i förra seklets början utförde. Mycket av min vardag är möjlig tack vare deras hårda slit och kam!.

Att inte kalla sig feminist känns som en skymf mot deras hårda jobb.

Verkligen! Jag tror att dagens unga, inklusive min egen generation har blivit blinda p.g.a att det är så mycket bättre idag. Jag lever i en jämställd familj där min pappa är och har alltid varit en närvarande man, som uttrycker känslor och håller i de flesta hushållssysslorna. Min mamma är navet i släkten, det är hon som håller ihop familjen och det är hos henne vi samlas. Jag arbetar dessutom i en kvinnodominerad bransch. Vi kämpar för att rekrytera fler män men hittills har de bästa sökande helt enkelt varit kvinnor. Det skulle vara så enkelt för mig att säga att det inte finns någon ojämställdhet kvar att tala om, men det skulle dels innebära att jag inte lyfte blicken från min egen lilla bubbla och tittade på hur det ser ut i resten av landet och världen. Det skulle även innebära att jag var blind för normer och strukturer som fyller dom där små mellanrummen i våra liv.

Tack mamma, pappa, mormor och alla andra kvinnor och män i generationerna före mig som har kämpat för att jag ska ha det så bra som jag har det.

Som lite fortsättning på @Sleepys eminenta inlägg ovan kan jag rekommendera Historiskan, en historisk tidning som handlar om oss, vi kvinnor som i mångt och mycket blivit åsidosatta av den manliga historieskrivningen. Jag är akademiker med en hög allmänbildning, ett stort intresse för samhället och hur det fungerar men fick ändå en käftsmäll när jag insåg vidden av vår osynlighet i historieberättandet. Givetvis har jag intellektuellt vetat om det men inte tagit in det på riktigt tidigare.

Jag vill också tacka min morfar, en man född tidigt 20-tal. Han fick tre döttrar och det enda han krävde av dem var att de skulle ha en utbildning så de aldrig var beroende av en man för sin försörjning :love: Vad de utbildade sig till kvittade, bara att de gjorde det.

.

Det är din åsikt. men kan du nämna ett enda land där totalitaritet/kommunism faktiskt fungerat?

Jag vill bara tacka alla starka fantastiska stolta feminister som orkar ta diskussionen här i tråden. Jag har stundtals seriöst gråtit av frustration och vanmakt. Jag har verkligen försökt skriva något vettigt men jag hamnar hela tiden i ett affektivt tillstånd och det är inte konstruktivt för någon.

Mvh stolt radikalfeminist

...men fick ändå en käftsmäll när jag insåg vidden av vår osynlighet i historieberättandet. Givetvis har jag intellektuellt vetat om det men inte tagit in det på riktigt tidigare.
.

Kvinnor har varit osynliga i historieberättande - vilket gjort det svårt att forska. Det finns så få belägg om dem helt enkelt.

Man hittar uppgifterna i berättelserna om män, men måste läsa mellan raderna. Det har jag hört flera lokalhistoriker berätta om :)

(Ett av mina favorithatobjekt är Karlfeldts dikt Fäderna.... Får högt blodtryck varje gång jag hör den citeras. Vilket sker bedrövligt ofta eftersom jag umgås med en del aktiva i författarens samfund....)

(Ett av mina favorithatobjekt är Karlfeldts dikt Fäderna.... Får högt blodtryck varje gång jag hör den citeras. Vilket sker bedrövligt ofta eftersom jag umgås med en del aktiva i författarens samfund....)
Varför hatar du den dikten?

Fast det där blir ju smått absurdt. Då är alla kvinnor (och män också såklart) potentiella pedofiler, mördare eller djurmisshandlare också. Likväl som att alla som ibland dricker något alkoholhaltigt och samtidigt äger/har tillgång till en bil är potentiella rattfyllerister.
Men just det faktum att vi lever i ett patriarkat och i en våldtäktskultur gör att en inte vet om mannen bakom en på väg hem från bussen på kvällen är våldtäktsman eller inte. Därför, balnd annat, är jag feminist. För att det är så sjukt att kvinnor lever så förtryckt och män lever med en så fuckad mansroll/mansbild.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka