Kortade av.
Kan hålla med om mycket av det du skriver, men annat är just sådana där överdrifter som försvårar diskussionen och riskerar att polarisera.
Genom ditt påstående i första raden, har du just demoniserat män, för att kommentera ditt påstående i andra raden som jag citerat.
För övrigt: nej, jag tror verkligen inte att "män lär sig att kvinnor är underlägsna" idag. I Sverige.
I vissa subkulturer med muslimsk bakgrund är jag i och för sig säker på att du har rätt i det.
Men jag tror faktiskt inte att det är något slags reflektion kring överlägsenhet/underlägsenhet som ligger bakom att män och unga killar tafsar på tjejer och killar.
Så som du uttrycker det, tämligen överdrivet stundtals men antagligen för att vara övertydlig, så ser det ut som om varje tafsande man har gjort ett övervägande om att han har rätt att göra det för att kvinnan är honom underlägsen.
Jag kan förstås inte veta säkrare än du, varför det tafsas.
Men jag gissar att det ganska ofta handlar om ett oreflekterat "tycker det är kul". Och på fyllan, ännu mer så.
Jag tycker inte heller att tafsande är OK.
Men jag tror verkligen inte på din beskrivning av tafsande som reflekterat beteende utifrån upplevd överlägsenhet.
och nej, jag tror verkligen inte att alla män är potentiella våldtäktsmän.
De flesta män är fullt vettiga människor.
som sagt; det är den typen av kategoriska påståenden som försvårar diskussionen.
Det är verkligen svårt att svälja sådana generaliserande, demoniserande (jo, då!) uttalanden och fokusera på övrigt innehåll i din text.
För en del av oss.
Vilket är överdrifter?
Småpojkar lär sig att det är helt okej att bete sig illa mot småtjejer. Småtjejer får lära sig att "pojkar är pojkar" och att de gör så för att de tycker att flickan de just har utsatt är söt och att det är helt okej att de gör så. Pojken lär sig att han har rätt att ta sig friheter och flickan lär sig att hon inte har rätt till sin egen kropp och sina egna känslor. Dvs. flickan ses som underlägsen, hennes behov av att få vara ifred och rätten till sin egen kropp underställs pojkens "behov" av att bete sig illa.
Få tänker nog när de tafsar att de har rätt att göra så för att kvinnan är underlägsen. Jag tror inte du tänker att du ska växla när du kör bil utan det är något du har lärt dig och som sker automatiskt. Dvs. pojken/mannen har lärt sig att det är okej att ta sig friheter precis som man lärt sig att växla när man kör bil och gör det automatiskt efter ett tag. Det är riktigt intressant att diskutera sådant här med män som ändå har lite hjärna men som är så indoktrinerade att de aldrig har ifrågasatt sitt handlande. De blir helt perplexa när de inser att det de har fått lära sig från barnsben är ett övergrepp på den de utsätter.
Vet du vad potentiell betyder? http://www.synonymer.se/?query=potentiell annars kan du läsa det i länken. Att ha en snopp innebär att han kan våldta även om han aldrig i sin vildaste fantasi skulle kunna tänka sig att göra det. Att alla män är potentiella våldtäktsmän innebär alltså inte att de är det utan att det är möjligt för dem att våldta.
Citera där jag har demoniserat män är du snäll.