Feminism och definitionen av den

Ja det kan jag hålla med om. Därför har det nog varit lättare för mig här i norr att ändra mitt uttryckssätt än vad det är för @the_connemara nere i Skåne.

Jag tror du är bra mycket modigare än mig också :D Speciellt efter att jag (som så många gånger i hästvärlden, borde lärt mig) råkat uttrycka mig ang föräldradagarna på jobbet och fick så jävla på moppo för det av folk jag liksom trodde så mycket mer om. Kände att mitt hopp bara rann ur mig och jag har fortfarande inte varken skrivit eller uttryckt att jag är feminist för jag bara liksom orkar/vågar inte? Och då tycker jag mig leva i en rätt upplyst miljö, väldigt lite "höhö" och mycket diskussioner o förståelse imo.

För egen del då, om vi nu ska nyansera bilden av feminister som motståndarna i tråden lyfter.

Jag är feminist
Jag är socialliberal (mao inte vänster)
Jag har fantastiska män i mitt liv både i familjen, i vänskapskretsen, på jobbet och i sänghalmen
Jag ser hur destruktiva könsrollerna och könsmaktsordningen fortfarande är för mig och folk runtom mig
På ett globalt perspektiv blir det ännu tydligare
Det drabbar både män och kvinnor, men framför allt kvinnor. Därför har jag heller inga problem med ordet feminism
Att det finns feminister som är dumma i huvet skiter jag fullständigt i, likväl som att det finns socialliberaler som är dumma i huvet. Jag struntar väl i vilka jag "kopplas ihop" med? Om folk applicerar åsikter på mig p.g.a av, ja vad tusan som helst, så är väl det deras problem inte mitt. Jag kan ju inte sluta kalla mig för vad jag är för att bli rädd för att placeras i ett fack.
Mamma och mormor skulle storkna om dom läste den här tråden. Det är ett hån mot dom som har banat väg för oss, att kvinnor idag inte vill kalla sig feminister.

Du har absolut en poäng! :up:
Men det gör tyvärr absolut inte det, iaf inte nu. Jämställdhet kanske jag ev. skulle kunna sträcka mig till att det smygs in lite i något hörn någonstans, men feminism pratas det öht inte om på moderna gymnasieutbildningar (och då gick jag ändå ekonomiprogrammet inr. juridik - dvs. en i grunden samhällsvetenskaplig utbildning).

Du kan alltså uttala dig om moderna gymnasieutbildningar överlag, och inte bara utbildningen du själv läst?

I min enfald trodde jag att de flesta människor som iaf varit utanför tomtgränsen och inte är gift med sin kusin var feminister. Ja, det finns en del andra grisar med.
Men jag trodde inte att den här gruppen som skrivit här i tråden var så anti i sån hög grad.
Du kallar dem som har en annan åsikt än dig för inavlade och grisar?

Du kan alltså uttala dig om moderna gymnasieutbildningar överlag, och inte bara utbildningen du själv läst?

Kanske inte på ett väldigt allmänt plan, men jag skulle ändå vilja säga att jag har en (åtminstone) viss uppfattning om vad som ingår på de samhällsvetenskapliga programmen (sam/ek) som också bekanta har gått på. Inte nödvändigtvis samma skola som mig heller då. Och politik är absolut inget stort ämne, tyvärr.

Det intressanta är att min sexåring har de värderingsövningar som feministisk teori står för på förskolan. Så jag tror inte riktigt på att dessa perspektiv inte tas upp i skolan idag. Jag skulle tippa på att ts inte riktigt förstått vad som ligger till grund för feminism. Vad det handlar om. Vilka värderingar det innehåller och hur man jobbar med det i dagliga livet. Och det kanske är ok, jag visste inte heller det när jag var 19. Men idag har internet så stor del i vårt liv att det inte borde vara så svårt att studera det själv - och när jag läser om det så har jag ju insett att varenda kurs vi läst i skolan har tagit upp feministiska värderingar. På ett eller annat sätt.

Kanske inte på ett väldigt allmänt plan, men jag skulle ändå vilja säga att jag har en (åtminstone) viss uppfattning om vad som ingår på de samhällsvetenskapliga programmen (sam/ek) som också bekanta har gått på. Inte nödvändigtvis samma skola som mig heller då. Och politik är absolut inget stort ämne, tyvärr.

Du menar att det sen jag gick (gymnasieexamen 96 eller nåt) gått bakåt?

Haha, det är nog lättare här i norr där folk faktiskt rätt ofta använder "en" istället för "man". Och det är verkligen att rakt av byta ut "man blablabla" till "en blablabla". Det tog nog ett halvår innan jag fick radera när jag skrivit "man" och ändra men nu flyter det och känns helt naturligt. Talmässigt använder jag fortfarande "man" här och var men jobbar på det också. Det handlar bara om vana.
Det här är ju konstigt, varför skall man inte använda pronomet man? Det finns ju då en lång rad med ord med samma ursprung som ni inte borde använda som människa, humanist tex Är de också förbjudna ord för er?

Om jag ska försöka förklara min hållning till begreppen feminism och feminist och varför jag tycker som jag tycker - på ett någorlunda begripligt sätt - en gång för alla:
(Ja, jag som skriver detta är kvinna/tjej, innan någon börjar tro något annat. Kommer att vara försiktigt generaliserande i det jag säger, bara för att förtydliga.
Och ja, jag räknar med att få mycket mothugg och hat för nedanstående.)

Jag vet inte skillnaden mellan "feminism" och "radikalfeminism" - om det nu ens finns någon skillnad. För mig är feminism ett ord som är väldigt nära sammankopplat med ord som "könsmaktsordning", "manshat" och "patriarkala strukturer". Framförallt feminism och manshat skulle jag snudd på vilja sätta ett = mellan. Därav att jag tycker att feminism/feminist har en negativ klang. För mig har hela debatten blivit "monopoliserad" av F!, V och radikala MP - partier jag absolut inte på något sätt vill sammankopplas med. Jag är som sagt allmänt borgerlig med viss riktning mot C.

Sen tycker jag att feminismen förenklar och sätter samma etikett på problem som inte alls har med varandra att göra.
Du tjänar mindre än din manliga kollega? "Könsmaktsordningen". Du blev sexuellt ofredad på festen? "Hata alla män". etc. etc. Det är liksom förenklade och snudd på irrelevanta lösningar på problemen. Har du och din manliga kollega exakt samma arbetsuppgifter, och samma kompetens i botten och han inte är mycket äldre än dig/jobbat mycket längre än dig på företaget = Vänd dig till facket. Annars, försök bli bättre på att löneförhandla. Polisanmäl killen från festen, eller ryt åt honom ordentligt åtminstone. Försök att inte gå och älta det - utan släpp det, och om det inte är möjligt, sök psykologhjälp.

Jag skulle nästan vilja gå så långt som att säga att feminismen nedvärderar och sätter offerkoftor på kvinnor. "Alla män är potentiella våldtäktsmän". "Våra låga löner är till följd av den könsmaktsordningen som råder". "Vi är offer för patriarkala strukturer i samhället". etc. etc.
Kvinnor är absolut inga offer för någon könsmaktsordning eller patriarkala strukturer. Och det är en ytterst liten klick män som är idioter, 99% är det inte - säger t.om. jag med en hel barndom/tonårstid av svår mobbning i bagaget.

Missförstå mig rätt, jag är helt för jämställdhet. Men jämställdhet är för mig någonting helt annat än feminism. Jämställdhet för mig är att män och kvinnor ska ha samma lön. Att män och kvinnor ska ha samma villkor i olika situationer. Medan feminism går ut på att trycka ner, demonisera, förminska och förtrycka män istället.

Ta bara diskussionen om samtyckeslagen som ett exempel. Det kommer garanterat sluta med att killarna får bevisa sin oskuld, istället för att åklagarna ska bevisa deras skuld. Helt bak-och-fram-vänt och absolut ingenting som hör hemma i en demokrati.
Den nuvarande lagen är dessutom så "långt skriven" att jag nästan skulle vilja sträcka mig till att den åtminstone indirekt inkluderar samtycke - det är bara inkompetenta idiota åklagare som inte använder sig av det lagrum som faktiskt finns.

Och mot bakgrunden av ovanstående kan jag inte tycka annat än att feminismen är någonting negativt, som inte gynnar någon egentligen.
Som sagt, jämställdhet, absolut! Det gynnar alla och Sverige måste givetvis fortsätta att jobba på så starkt som vi redan gör i den frågan (annars lär det sluta som skolan och Pisa rapporterna...). Men feminism och jämställdhet är två helt olika saker anser jag. Därför skulle jag aldrig själv kalla mig feminist och vill inte närmare befatta mig med den ideologin.

Men detta är samtidigt bara min åsikt. Jag påtvingar absolut ingen annan detta, utan var och än får tycka vad man vill, så länge man inte försöker pådyvla någon annan det.

*tar ett djupt andetag, sen en stor kaffeklunk* Ja du... wow.

Du menar att det sen jag gick (gymnasieexamen 96 eller nåt) gått bakåt?
Antagligen, ja.
Gymnasiet idag är ett enda stort skämt tbh.
Jag läste ju sista 2 åren på distans. Skulle kalla mig "medelsmart". Säg 6/10 på en skala. I åtskilligt antal kurser öppnade jag aldrig ens böckerna. Läste bara rubriken till proven - fick max 1 fel på de. Satte sedan igång med uppsatserna. La typ 2 h/vecka på plugget. Gick ut med dryga B ("VG+") i betyg. Än idag anser jag att årskurs 3 på gymnasiet är den lättaste årskursen jag någonsin gått i (alltså som känts/varit lättast "medan jag upplevde det" så att säga). Gymnasiet idag, t.om. en så "seriös" linje som ekonomi-juridik är rena ungdomsdagiset. Det var därför jag inte stod ut på ett fysiskt gymnasium - för där blev det än mer uppenbart. (Upplevelserna därifrån, ur läromässigt perspektiv, är förövrigt helt bisarra...)

Nej, vi pratade öht knappt om politik, och ingenting alls om olika ideologier. Vilket är lite skrämmande faktiskt, på ett sätt.
Jag tycker ju feminism är mer än politik, men väldigt märkligt i alla fall. Jag gick väldigt kort tid i gymnasiet då när jag skulle, men det pratades definitivt om politik, ideologier, feminism (och feminismens historia). När jag sen läste på Komvux berördes det också, i samhällskurser tror jag det var men där var det kanske lättare att missa det om man inte själv var intresserad.

Hur som helst, ditt inlägg visar ju att du missförstått totalt vad feminism är. Jag har inte koll på vad som skulle vara lättbegriplig grundläggande information som vore lämplig att börja med, men tänker att du säkert kan få tips på t.ex. böcker?

Bara för förtydligande som många verkar ha missat. Feminism och ''radikalfaminism'' är olika.
Feminism är vad de flesta av er är och förklarar ''radikal feminismen'' är detta med ''kvinnor är lika med männen men alla män är svin''. Det går liksom inte ihop.

Bara ett förtydligande för dig som uttalar dig om saker du uppenbarligen inte kan: "Radikalfeminism är en gren inom feminismen som anses ha lanserats av Shulamith Firestone 1970 och vars huvudsakliga tes är att kvinnors underordnade ställning i samhället beror på att vi lever i ett patriarkat. Förledet radikal i radikalfeminism härrör från latinets rādīx, rot, och syftar på att radikalfeminismen i sin teoribildning söker roten eller ursprunget till kvinnors underordning[källa behövs], och anser sig finna den i patriarkala relationer könen emellan."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Radikalfeminism

Ingenstans kan jag se att radikalfeminister tycker att alla män är svin. (ååååh, vad jag hatar att behöva lägga till sådana meningar som fotnot varje gång jag pratar om feminism)

Står också om lesbisk separatism i samma artikel: "En gren av radikalfeminismen är lesbisk separatism, som även räknar vaginala samlag som ett exempel på mäns förtryck av kvinnor och förespråkar lesbiskaförhållanden. Detta är även något Simone de Beauvoir diskuterar i Det andra könet, vilket är ett verk som placeras tidigare än radikalfeminismen. Bland radikalfeminister finns ingen enighet om vilka medel som bör användas för att störta könsmaktsordningen, men många av dem anser att kvinnor bör föra kampen i sitt privatliv. Både parlamentarism och utomparlamentarism är representerat bland dem."

absolut mer extrem, men du har fortfarande inget grepp överhuvudtaget om termerna du slänger dig med och kritiserar på falska grunder.

TS är iofs ung! Men håller med, blir ändå lite chockad! Jag är så långt från FI och "vänster" som det går. Ändå blir jag förvånad! Jag trodde ungdomar idag var mer pålästa och engagerade i feminismen (oavsett kön och politisk tillhörighet).
Blev mest förvånad just för att @Dressyrtjejen_97 är ung. Om en fullföljt gymnasiet nyligen trodde jag inte det var möjligt att inte fått så grundläggande kunskap. Sen vet jag förstås att en del inte vill kalla sig feminister, men här handlade det ju om att det helt saknades kunskap om vad feminism är.

Antagligen, ja.
Gymnasiet idag är ett enda stort skämt tbh.
Jag läste ju sista 2 åren på distans. Skulle kalla mig "medelsmart". Säg 6/10 på en skala. I åtskilligt antal kurser öppnade jag aldrig ens böckerna. Läste bara rubriken till proven - fick max 1 fel på de. Satte sedan igång med uppsatserna. La typ 2 h/vecka på plugget. Gick ut med dryga B ("VG+") i betyg. Än idag anser jag att årskurs 3 på gymnasiet är den lättaste årskursen jag någonsin gått i (alltså som känts/varit lättast "medan jag upplevde det" så att säga). Gymnasiet idag, t.om. en så "seriös" linje som ekonomi-juridik är rena ungdomsdagiset. Det var därför jag inte stod ut på ett fysiskt gymnasium - för där blev det än mer uppenbart. (Upplevelserna därifrån, ur läromässigt perspektiv, är förövrigt helt bisarra...)

Det är tråkigt om det stämmer att grund och gymnasieskolan inte berör dessa viktiga ämnen mer. MEN pratar ni aldrig hemma, diskuterar du aldrig med kompisar, söker du inte information på nätet, kollar på TV, läser du aldrig böcker? Jag fattar ändå inte riktigt hur du kan missat så mycket som genomsyrar hela samhället och inte minst samhällsdebatten!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka