Om jag ska försöka förklara min hållning till begreppen feminism och feminist och varför jag tycker som jag tycker - på ett någorlunda begripligt sätt - en gång för alla:
(Ja, jag som skriver detta är kvinna/tjej, innan någon börjar tro något annat. Kommer att vara försiktigt generaliserande i det jag säger, bara för att förtydliga.
Och ja, jag räknar med att få mycket mothugg och hat för nedanstående.)
Jag vet inte skillnaden mellan "feminism" och "radikalfeminism" - om det nu ens finns någon skillnad. För mig är feminism ett ord som är väldigt nära sammankopplat med ord som "könsmaktsordning", "manshat" och "patriarkala strukturer". Framförallt feminism och manshat skulle jag snudd på vilja sätta ett = mellan. Därav att jag tycker att feminism/feminist har en negativ klang. För mig har hela debatten blivit "monopoliserad" av F!, V och radikala MP - partier jag absolut inte på något sätt vill sammankopplas med. Jag är som sagt allmänt borgerlig med viss riktning mot C.
Sen tycker jag att feminismen förenklar och sätter samma etikett på problem som inte alls har med varandra att göra.
Du tjänar mindre än din manliga kollega? "Könsmaktsordningen". Du blev sexuellt ofredad på festen? "Hata alla män". etc. etc. Det är liksom förenklade och snudd på irrelevanta lösningar på problemen. Har du och din manliga kollega exakt samma arbetsuppgifter, och samma kompetens i botten och han inte är mycket äldre än dig/jobbat mycket längre än dig på företaget = Vänd dig till facket. Annars, försök bli bättre på att löneförhandla. Polisanmäl killen från festen, eller ryt åt honom ordentligt åtminstone. Försök att inte gå och älta det - utan släpp det, och om det inte är möjligt, sök psykologhjälp.
Jag skulle nästan vilja gå så långt som att säga att feminismen nedvärderar och sätter offerkoftor på kvinnor. "Alla män är potentiella våldtäktsmän". "Våra låga löner är till följd av den könsmaktsordningen som råder". "Vi är offer för patriarkala strukturer i samhället". etc. etc.
Kvinnor är absolut inga offer för någon könsmaktsordning eller patriarkala strukturer. Och det är en ytterst liten klick män som är idioter, 99% är det inte - säger t.om. jag med en hel barndom/tonårstid av svår mobbning i bagaget.
Missförstå mig rätt, jag är helt för jämställdhet. Men jämställdhet är för mig någonting helt annat än feminism. Jämställdhet för mig är att män och kvinnor ska ha samma lön. Att män och kvinnor ska ha samma villkor i olika situationer. Medan feminism går ut på att trycka ner, demonisera, förminska och förtrycka män istället.
Ta bara diskussionen om samtyckeslagen som ett exempel. Det kommer garanterat sluta med att killarna får bevisa sin oskuld, istället för att åklagarna ska bevisa deras skuld. Helt bak-och-fram-vänt och absolut ingenting som hör hemma i en demokrati.
Den nuvarande lagen är dessutom så "långt skriven" att jag nästan skulle vilja sträcka mig till att den åtminstone indirekt inkluderar samtycke - det är bara inkompetenta idiota åklagare som inte använder sig av det lagrum som faktiskt finns.
Och mot bakgrunden av ovanstående kan jag inte tycka annat än att feminismen är någonting negativt, som inte gynnar någon egentligen.
Som sagt, jämställdhet, absolut! Det gynnar alla och Sverige måste givetvis fortsätta att jobba på så starkt som vi redan gör i den frågan (annars lär det sluta som skolan och Pisa rapporterna...). Men feminism och jämställdhet är två helt olika saker anser jag. Därför skulle jag aldrig själv kalla mig feminist och vill inte närmare befatta mig med den ideologin.
Men detta är samtidigt bara min åsikt. Jag påtvingar absolut ingen annan detta, utan var och än får tycka vad man vill, så länge man inte försöker pådyvla någon annan det.
Vad är fel med orden könsmaktsordning, manshat och patriarkala strukturer? Det är ju en sanning att könsmaktsordning finns, att många avskyr mansrollen och att vi lever i ett samhälle med patriarkala strukturer. Feminismen vill ändra på det för att det ska bli bättre för alla.
Hade det varit så enkelt som att män och kvinnor fick samma lön för lika arbete så hade vi inte levt i ett patriarkalt samhälle, det hade inte funnits någon könsmaktsordning men nu är det inte så. Du tror att det bara är att bli bättre på att löneförhandla? Välkommen till verkligheten. Det kvittar hur bra du är på att löneförhandla och du ska inte behöva vara mycket bättre än en man för att få samma lön som han. Det ska vara en självklarhet att ens lön inte sätts utefter ens kön.
Manshat har inget med män som enskilda personer att göra. Det som hatas är mansrollen. Den roll som män trycks in i där de lär sig att det är okej att tafsa, att tycka att de, bara för att de är män har rätt att ta sig friheter mot en kvinna som de då anser är en underlägsen varelse som de har rätt att göra vad de vill med/mot. Att män inte får lära sig ta hand om sina känslor och tusen andra saker som drabbar både de själva och kvinnorna runt dem väldigt negativt. Det är det som hatas.
Kvinnor ska inte behöva säga ifrån till tafsande män, de ska inte behöva polisanmäla för män ska veta att de inte är överlägsna kvinnan, att de inte har någon rätt till hennes kropp. Du säger att man bara ska släppa det och visst, det behöver man för sin egen skull men det skulle aldrig behövt hända från första början. Jag vet inte om och isåfall hur många gånger du har blivit våldtagen men det påverkar en för resten av ens liv. Det är något som aldrig skulle behövt hända och som aldrig hade hänt om mansrollen inte hade varit som den är.
Alla män är potentiella våldtäktsmän. Den du minst anar har och/eller kommer våldta en kvinna därför att mansrollen ger dem den rättigheten. Alla känner ett våldtäktsoffer men ingen känner en våldtäktsman är ett talande citat. Det är så okej i vårt samhälle att män tar för sig att våldtäktsoffret är den som dras i smutsen och ifrågasätts om hon anmäler, inte våldtäktsmannen. Där säger "alla" att det skulle han aldrig göra. Du tycker alltså att det är att sätta offerkoftor på kvinnor att se de strukturer som finns i vårt samhälle? Jag tycker att motsatsen är att blunda och lalla högt, att sticka huvudet i sanden. Det är ingen tillfällighet att det ser ut som det gör. Ingen slump att kvinnor blir utsatta för sexuellt våld.
Du skriver ofta om mobbning men ändå är du helt blind för vilka strukturer som ligger bakom?
På vilket sätt tycker du att feminismen trycker ner, demoniserar, förminskar och förtrycker män? På vilket sätt har män fått det sämre sedan kvinnor fick rösträtt? Sedan vi fick rätt till vår egen kropp och sedan våldtäkter inom äktenskap blev förbjudna? Är det ett nederlag för män att de inte längre äger kvinnor och därmed får göra vad de vill med dem?
Samtyckeslagen behövs verkligen. Det är förövaren som ska bevisa sin oskuld, inte offret. Som sagt, jag vet inte om eller hur många gånger du blivit våldtagen men att bli det, våga anmäla, om du har tur gå till domstol och se den som förstört ens liv gå fri eller få på sin höjd några månaders fängelse är inte roligt. Vi har "samtyckeslag" vid alla andra brott i samhället så varför inte vid sexuella övergrepp. Det är ingen som frågar den som blev rånad om hen verkligen inte ville bli rånad och förövaren måste bevisa sin oskuld. Offret behöver inte bevisa sin oskuld och ska aldrig behöva göra det vid något brott.
Nej nej, feminismen är ju absolut något negativt. Du hade så mycket hellre ägts av din pappa tills du gifter dig (med någon du inte har valt själv) då äganderätten går över till din man, inte ens fått äga kläderna du har på din kropp eller ens bestämt själv vad du ska ha på dig, inte fått möjlighet att utbilda dig, ha någon hobby, flytta vart du vill, leva med vem du vill, rösta eller på något sätt göra din röst hörd. Du vill leva som ett husdjur? Det är ju ett så mycket bättre liv att vara fjättrad vid spisen, bli våldtagen när din man som du inte har valt själv har lust att våldta dig och föda barn på löpande band som du inte ens vill ha än att ha den frihet kvinnor har idag. Titta på The handmaid´s tail så kanske du ändrar uppfattning.
Att säga negativa saker om feminismen är att pinka på vår historia. På alla de som har kämpat med livet som insats för att kvinnor ska ha samma rättigheter som män. För att vi kvinnor ska ha den friheten vi har idag. Jag är förvånad att du som tjugoåring ens kan vara så inskränkt. Inte ens de mest mossiga som har levt under en sten hela sitt liv och som aldrig har läst det minsta och än mindre har internet som jag har pratat med har haft så konstiga åsikter som du. Det är dags att du läser på.
TW/stolt feminist.