Femgång. ska jag eller inte?

N

Naggur

Hej. jag har lite beslutsångest=) En av tävlingarn jag vill åka på nu i vår är Vallfari pass.
V2 tänkte jag rida först, men Naggur har ingen bra ökad tölt än. Tävlingen va mest tänkt som träning. Nu har folk börjat fråga om jag inte ska testa femgången istället. Jag är jäkligt sugen faktiskt=)
Men kan jag "förstöra" nått med passen?
Pass har han en hel del av=) passar inte avsiktligt, men det blir ju det ibland ändå=)

Sv: Femgång. ska jag eller inte?

Har du tränat pass och passläggningar på ovalen så visst, har du inte det skulle jag nog ha avstått till mer träning kunnat göras. 5- gång är en teknik gren, man bör veta var man ska befinna sig vid passläggning, man bör veta hur lång galopp sträcka hästen ska ha innan osv.

jag har 1,5 månad på mig att träna=)
jag tävlar inte för att vinna, utan mer som en träning.

Jag tycker att du ska pröva, för jag är nämligen i precis samma sits själv:p
min häst har fin skritt, trave är bra och galoppen lika så, tölten är ok men väldigt långsam. Jag har aldrig tränat på ovalbana men ska försöka åka en gång innan tävlingen. Pass har min häst väldigt lätt för fast jag har aldrig tränat på det sättet men från galopp gör jag liksom en sned halvhalt med mest det ena sittbenet och hon hamnar i pass.

Jag säger friskt vågat hälften vunnet!;)

Att lägga pass på en oval är lite annorlunda mot rakt spår, det finns ett ställe på ovalen som ger en mycket längre sträcka pass än andra. För att få in läggningen därifrån behöver man nog öva i moment, naturligtvis gör du som du vill.
Men jag är ändå av åsikten att man för hästens skull är lite medveten om vad som ska göras, istället för att bara haffsa igenom det hela och kalla det för träning vilket inte ger något varken till dig eller hästen.

Personligen skulle jag inte rida Naggur i femgång. Inte än.
Du kommer upp i ett hyfsat mellantempo, till och med övre mellantempo tölten med honom och det räcker en bit i V.2.!

/Malin

Jo det är klart fast det beror ju lite på villken typ av tävling det är, är det en liten klubbtävling tycker jag visst att det kan vara en bra erfarenhet. Det är ju inte så att man kanske hafsar igenom hela tävlingen ändå. Många som jag har sett på mindre tävlingar klarar ju inte ens att lägga i pass och galopperar rätt igenom. Visst så är det väl alltid bra att vara så förberedd man bara kan vara, fast man kanske inte ska blåsa upp det för mycket heller.

Här tar du upp grundkärna, för visst kan man misslyckas i ett femgångsprogram och ju mer oerfaren man är desto större risk är det för att misslyckas.

MEN vad beror detta på? Att man inte tränat för detta? Eller beror det på att man gjorde misstag?

För att tävla ett program bör man ju ha en plan, man vet hur det ska kännas när det är bra och genom det kan man lätt känna igen när det går fel och korrigera det. Har man inte tränat för det man ska tävla in, så gör man det rätt planslöst vilket jag får säga är en ren skymf mot hästen. För de flesta hästar är väldigt måna om att vara till lags, och känner av när de blir misslyckat. Det är ingen slump att samma ekipage gång på gång går in på banan och misslyckas, think about that.;)
Hästen upprepar gärna det sista som hände under ridning, därför är det alltid viktigt att avsluta med något som är kul samt som hästen lyckas med.

Kort sagt målet måste vara att gå i positiv anda från banan, att det sen inte alltid sker är en sak men för mig känns det rätt onödigt att bidra till att det blir en självklarhet att gå från banan och ha misslyckats med sitt program pga bristande träning.

Vi har ovalbana hemma på gården.

Men eftersom vår tränare Freyr avråder oss så kör vi på fyrgången=)

Kan också bara hålla med!
Tänkvärt att på ovalen är tävlingar, där ska hästen vilja vara som snyggast. Den ska suga åt sig uppmärksamhet så på ovalen ska det vara roligt att vara! Och kul blir det när man har goda förutsättningar för att lyckas med det man tar sig för.

det blir ingen tävling alls. den e ju samma helg som mamma och Naggur ska rida kusr för Freyr.

Men det är ju dagen innan som kursen är. Pallar han inte att gå på lördag och tävla på söndag?

/Malin

nja de känns inte snällt. kom ihåg, han e ju en liten bebis bara;)

Nä men så måste jag lösa öppenklass-licens åxå. det blir en jäkla dyr tävling.

Jag har ridit kurs på mina hästar dagen innan en tävling och då har det oftast gått BÄTTRE på tävlingen eftersom man fått igenom hjälper o.s.v. dagen innan ..
Så jag hade LÄTT tävlat ändå.

haha ja jag funderar på det i alla fall.

lite beslutsångest har jag.

grejen e att jag har 0 kr i inkomst just nu, men ska försöka bli lite sponsrad=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 507
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 964
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar