Fem bästa trädgårdsböckerna?

mino

Trådstartare
Jag hoppas att det finns fler än jag som är faktaboksnördar... Det vore väldigt kul att veta vad ni tycker har gett mest. Så om ni skulle lista fem "must-haves" i trädgårdsbokhyllan, vilka skulle ni då välja?? Finns det några böcker ni avråder från??

Sv: Fem bästa trädgårdsböckerna?

"Perenner" av Marie Hansson definitivt. Annars blir jag så besviken på många trädgårdsböcker, men Botanica är min bibel, dock trycks den inte längre...

Jag är sugen på att köpa "Latmaskens trädgård" eller ngt liknande, har någon läst den?

kul den såg ut! Fanns på både amazon och lite andra ställen. tack för tips =)

Jag har några såna böcker på samma tema och jag har bara blivit besviken på dem. De riktar ju sig till rena nybörjare oftast och är ganska ytliga. Vill man verkligen ha en latmansträdgård så borde man nog satsa på täckodling och/eller odling i kruka.

Här är mina fem
- Trädgårdsmästarnas Sofiero av Christel Kvant (överhuvudtaget allt CK skriver, hon är en otroligt bra skribent)
- Köksträdgården av Lena Israelsson
- Rosor för förnuft och känsla av Fransiska Kröll
- Nya trädgårdens rum av Christel Kvant och Heidi Palmgren
- Trädgårdsvisioner av Hannu Sarenström

Nu känns det som om listan blev lite tråkig, kanske har jag glömt nån bra?

Jag ska göra en tur till Bibblan och kolla upp om de har några böcker på din lista!

Ja särskilt Sofieroboken är jag otroligt förtjust i, den måste du låna. Tack vare den lär det bli en tur till Helsingborg i år, Sofiero har ju blivit utsedd till den vackraste parken i Europa 2010. Framför allt deras viktorianska köksträdgårdar gör mig helt svag i knäna. :love:

Det låter som att vi har samma smak i mångt och mycket!:D Är själv en sucker för viktorianska köksträdgårdar.

Som sagt så gillar jag den, så himla rolig att bara bläddra i.

Kom på en annan bok som jag faktiskt har i hyllan och som är bra och inspirerande, en av få trädgårdshistoriska böcker som är BRA är Trädgårdskonstens Historia 3000 år av Penelope Hubhouse.

Jag tycker bäst om sådana som dels handlar om att odla, dels om att på goda sätt äta upp det odlade. Tyvärr har jag de flesta på landet, så just nu kan jag inte tipsa med någon bra precision.

Här är mina fem
- Trädgårdsmästarnas Sofiero av Christel Kvant (överhuvudtaget allt CK skriver, hon är en otroligt bra skribent)
- Köksträdgården av Lena Israelsson
- Rosor för förnuft och känsla av Fransiska Kröll
- Nya trädgårdens rum av Christel Kvant och Heidi Palmgren
- Trädgårdsvisioner av Hannu Sarenström

Nu känns det som om listan blev lite tråkig, kanske har jag glömt nån bra?

Har inte fem favoriter, men håller med om Christel Kvant. Jag har en som heter Vår trädgårdsbok av Kvant & Palmgren. Den känns ganska heltäckande och funkar bra som "uppslagsbok". Det bästa är att den finns att köpa från bara 99kr lite här och var just nu:).

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 562
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 427
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka